trybie.
Ponieważ wojna niesłusznie zaczęta, albo niegodziwym trybem prowadzona raczej rozbojem i tyranią niż wojną zwaćby się powinna. Więc aby prawem natury Boskim i ludzkim się regulowała, służą do tego niektóre uniwersalne pryncypia podane czyli z wyroków Pisma Z. czyli Kościelnych Doktorów SS. czyli Statystów.
I. Wojna czyli pokoi chwalebniejszy? Pokoi zalecają następujące racje. Iż jako pokoi, spoczynek wieczny, uwolnienie od rebeli pasyj, humorów przeciwnych sobie, kwalitatyw nieprzyjaznych, jest Niebieskie człowieka błogosławieństwo. Tak ziemski Rai, pokoi. Dla tego Matt. 5. od Chrystusa między błogosławionych poczytani, którzy są Spokoini, albowiem oni Synami Boskiemi będą nazwani. Życzył
trybie.
Ponieważ woina niesłusznie záczęta, álbo niegodziwym trybem prowadzona raczey rozboiem y tyrannią niż woiną zwaćby się powinna. Więc áby práwem nátury Boskim y ludzkim się regulowałá, służą do tego niektore uniwersalne pryncypia podane czyli z wyrokow Pisma S. czyli Kościelnych Doktorow SS. czyli Statystow.
I. Woina czyli pokoi chwalebnieyszy? Pokoi zálecaią nástępuiące racye. Jż iako pokoi, spoczynek wieczny, uwolnienie od rebelli passyi, chumorow przeciwnych sobie, kwalitatyw nieprzyiaznych, iest Niebieskie człowieka błogosławieństwo. Ták ziemski Rai, pokoi. Dla tego Matt. 5. od Chrystusa między błogosławionych poczytáni, ktorzy są Spokoini, álbowiem oni Synami Boskiemi będą názwani. Zyczył
Skrót tekstu: BystrzInfStat
Strona: M3v
Tytuł:
Informacja statystyczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
ustawicznych, i domowych, a o gościach i iż tak rzekę włocęgach jest troskliwym, niewiedząc dziwowaćli się, czyli lękać potrzeba: zwłaszcza iż niezbywa na tych; którzy złe czynią z nich prognostyki: Pytają się więc, i chcą wiedzieć, cudli jest, czyli gwiazda: i prawdę mówiąc niemasz ani chwalebniejszy, ani pożyteczniejszej ciekawości, nad tę, która chce docieć natury gwiazd i planet. Sąż one ogniem samym, tak jako oczom wydają się, i jako światło, i ciepło z nich wypływające zda się potwierdzać? może też być, iż nie są ogniem, ale istotami, ziemi naszej podobnemi, ani koloru ani
ustawicznych, y domowych, á o gościach y iż tak rzekę włocęgach iest troskliwym, niewiedząc dziwowaćli się, czyli lękać potrzeba: zwłaszcza iż niezbywa na tych; ktorzy złe czynią z nich prognostyki: Pytaią się więc, y chcą wiedzieć, cudli iest, czyli gwiazda: y prawdę mowiąc niemasz ani chwalebnieyszy, ani pożytecznieyszey ciekawości, nad tę, ktora chce docieć natury gwiazd y planet. Sąż one ogniem samym, tak iako oczom wydaią się, y iako światło, y ciepło z nich wypływaiące zda się potwierdzać? może też być, iż nie są ogniem, ale istotami, ziemi naszey podobnemi, ani koloru ani
Skrót tekstu: BohJProg_I_Wstęp
Strona: 8
Tytuł:
Bohomolec Jan, Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770, wstęp
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
jego Zabiją miasto twego Jezusa małego. Bądź opiekunem Króla chóru anielskiego, Uciekaj do Ejiptu, krainy tak nazwanej, Do gospody od Boga tobie zamierzanej. Nie opuszczaj Maryjej, bądź Jej opiekunem, Która musi uciekać z swym kochanym Synem, Lec Jej w każdej usługuj potrzebie najmniejszej, A za to potym będziesz w niebie chwalebniejszy.
Tu JÓZEF ze snu obudziwszy się narzeka
O, jakoś nieszczęśliwe, miasto betlejemskie, Ponieważ nie uważasz, tylko skarby ziemskie. O, nieszczęśliwy królu, który pragniesz zabić Wszego Króla nad królmi i zdrowia pozbawić. Zaciągasz, królu, na się barzo plagę wielką, Któryś to przedtym miał cześć i też chwałę wszelką
jego Zabiją miasto twego Jezusa małego. Bądź opiekunem Króla choru anielskiego, Uciekaj do Ejiptu, krainy tak nazwanej, Do gospody od Boga tobie zamierzanej. Nie opuszczaj Maryjej, bądź Jej opiekunem, Ktora musi uciekać z swym kochanym Synem, Lec Jej w każdej usługuj potrzebie najmniejszej, A za to potym bedziesz w niebie chwalebniejszy.
Tu JÓZEF ze snu obudziwszy się narzeka
O, jakoś nieszczęśliwe, miasto betlejemskie, Ponieważ nie uważasz, tylko skarby ziemskie. O, nieszczęśliwy królu, który pragniesz zabić Wszego Króla nad królmi i zdrowia pozbawić. Zaciągasz, królu, na się barzo plagę wielką, Któryś to przedtym miał cześć i też chwałę wszelką
Skrót tekstu: DialŚwiętOkoń
Strona: 204
Tytuł:
Dialog na święto Narodzenia
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
dramat
Gatunek:
jasełka
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1700
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Staropolskie pastorałki dramatyczne: antologia
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Okoń
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1989