ci tu nie wprowadził całej Astronomiej/ i terminów tych trudnych/ z którychbyś się nie mógł informować: bom to zostawił częścią Artistom nauki tej/ częścią abyś nie mówił/ że chcę być widziany/ ale abyś ty wiedział/ że się akomoduję twojej wygodzie/ i apetytowi.
O widzianych Kometach i Cudach/ na niektórych Horyzontach: a żebym nie był niepewnych Autorem wieści/ których żadnego nie mam dokumentu/ nic nie piszę: atoli jednak że Kometa kiedy się pokaże: tedy zawsze którykolwiek z tych ośmi Efektów przynosi: jako wyraża niżej położony tekst: i wyżej się wyraziło.
A jako Poeta Polski:
Ośm złośliwych Efektów
ći tu nie wprowádźił cáłey Astronomiey/ y terminow tych trudnych/ z ktorychbyś się nie mogł informowáć: bom to zostáwił częśćią Artistom nauki tey/ częśćią abyś nie mowił/ że chcę bydź widźiány/ ále ábyś ty wiedźiał/ że się ákkomoduię twoiey wygodźie/ y áppetytowi.
O widźiánych Kometách y Cudách/ ná niektorych Horyzontách: á żebym nie był niepewnych Authorem wieśći/ ktorych żadnego nie mam dokumentu/ nic nie piszę: átoli iednák że Kometá kiedy się pokaze: tedy záwsze ktorykolwiek z tych ośmi Effektow przynośi: iáko wyraża niżey połozony text: y wyżey się wyráźiło.
A iáko Poetá Polski:
Ośm złosliwych Effektow
Skrót tekstu: CiekAbryz
Strona: C2
Tytuł:
Abryz komety z astronomicznej i astrologicznej uwagi
Autor:
Kasper Ciekanowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astrologia, astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
/ wiary Kościoła Zachodniego/ przepędziwszy/ żadnego ku pomocy Rzeczyposp: ku uciesze zacnej Familii swojej/ i ku naśladowaniu Heroickich cnot odważnego animuszu swego/ nie mógł mieć potomka; ponieważ Małżonka I. M. które rodziła /te martwe dzieci rodziła/ nie bez mniejszego żalu i frasunku Rodzica. Więc od społbolejących słysząc o wielkich Cudach; które się dzieją w Świętej Lawerze Pieczarskiej/ nad temi/ którzy z wiarą przychodzą/ umyślił tam się z pobożną Małżonką swoją o ratunek udać/ jakoż roku mianowanego sam przybyć nie mogąc (jachał abowiem czasu tego do Obozu/ aby z drugim Rycerstwem wstręt dał Połkom Ordyńskim/ Państwa Koronne pustoszącym) Małżonkę swoję do
/ wiáry Kośćiołá Zachodniego/ przepędźiwszy/ żadnego ku pomocy Rzeczyposp: ku vćiesze zacney Fámiliey swoiey/ y ku náśládowániu Heroickich cnot odważnego ánimuszu swego/ nie mogł mieć potomká; ponieważ Małżonká I. M. ktore rodźiłá /te martwe dźieći rodziłá/ nie bez mnieyszego żalu y frásunku Rodźicá. Więc od społboleiących słysząc o wielkich Cudách; ktore się dźieią w Swiętey Láwerze Pieczárskiey/ nád temi/ ktorzy z wiárą przychodzą/ vmyślił tám się z pobożną Małżonką swoią o rátunek vdáć/ iákoż roku miánowánego sam przybyć nie mogąc (iáchał ábowiem czásu tego do Obozu/ áby z drugim Rycerstwem wstręt dał Połkom Ordyńskim/ Páństwá Koronne pustoszącym) Małżonkę swoię do
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 158.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
by pewnie prędko, i zakwitnęła nie lada jako na długie czasy. Ta Wróżka niechaj zakończy list mój. Żyj długo w Panu naszym JEZUSIE Chrystusie, który prawdziwą chwałą jest, i sławą naszą, na wieki. AMEN. ZAMOJSKI. Przedmowa Przedmowa Gen: 3 Przedmowa Przedmowa Przedmowa KAZANIE Na dzień świętego Jacka, O prawdziwych Cudach Chrześcijańskich.
Psal: 45. Przyidzcie, i obaczcie dzieła Pańskie, które położył Cuda na ziemi.
Zbiera oczy po wszytkim świecie Psalmista ś. aby obaczyły Cuda Pańskie/ które Pan czyni z ziemią swoją; jako wojny znosi ze wszytkich włości swoich; jako łuki łamie; jako oręże psuje; jako tarcze ogniem pali.
by pewnie prędko, y zákwitnęłá nie ládá iáko ná długie czásy. Tá Wrożká niechay zákończy list moy. Zyi długo w Pánu nászym IEZVSIE Chrystuśie, ktory prawdziwą chwałą iest, y sławą nászą, ná wieki. AMEN. ZAMOYSKI. Przedmowá Przedmowá Gen: 3 Przedmowá Przedmowá Przedmowá KAZANIE Ná dzień świętego Iácká, O prawdziwych Cudách Chrześćiáńskich.
Psal: 45. Przyidzćie, y obáczćie dziełá Páńskie, ktore położył Cudá ná ziemi.
Zbiera oczy po wszytkim świećie Psálmistá ś. áby obaczyły Cudá Páńskie/ ktore Pan czyni z źiemią swoią; iáko woyny znośi ze wszytkich włośći swoich; iáko łuki łamie; iáko oręże psuie; iáko tarcze ogniem pali.
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 55
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
ani siłą ciała/ ale ręką samego Boga/ i wolą jego/ gdy Potentaci słabym tył po- dawali: gdy kupy przed garścią uciekały: gdy Panowie od niewolników swych bywali płoszani: gdy rzeczy się im powodziły nad spodziewanie. Te były nowe wojny/ które wygrał Pan. Do takich dzieł/ rozmyślania potrzeba; w tych cudach miał być umysł zabawiony; takie wynalazki miały tkwiać w głowiech ich. Grzesznik tylo na dzieło Pańskie nie wejźrzy: chłop głupi nie pozna/ ani rozumie. Nie tylo Żydowie/ ale i my Chrześcijanie mamy co rozmyśłać; a zwłaszcza gdy tak cudownie Pan Bóg Obozy nasze/ niedawno od ręki Pogańskiej obronił: jako cudownie zniósł
áni śiłą ćiáłá/ ále ręką sámego Bogá/ y wolą iego/ gdy Potentaći słábym tył po- dawáli: gdy kupy przed garśćią vćiekáły: gdy Pánowie od niewolnikow swych bywáli płoszáni: gdy rzeczy się im powodźiły nád spodźiewánie. Te były nowe woyny/ ktore wygrał Pan. Do tákich dźieł/ rozmyślánia potrzebá; w tych cudách miał być vmysł zábáwiony; tákie wynálazki miáły tkwiáć w głowiech ich. Grzesznik tylo ná dźieło Páńskie nie weyźrzy: chłop głupi nie pozna/ áni rozumie. Nie tylo Zydowie/ ále y my Chrześćiánie mamy co rozmyśłáć; á zwłaszczá gdy ták cudownie Pan Bog Obozy násze/ niedawno od ręki Pogáńskiey obronił: iáko cudownie zniosł
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 58
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
jak na CLASSES PODZIELONA, MĄDRYM dla memoriału. IDIOTOM dla Nauki, POLITYKOM dla Praktyki, MELANCHOLIKOM dla rozrywki. ERYGOWANA, aliasCZĘSC PIERWSZA Powtórnie z Druku wychodząca. O BOGU, Bożków mnóstwie, Słów pięknych wyborze,Kwestyj cudnych wiele, o Sybillów zbiorze,O Zwierzu, Rybach, Ptakach, o Matematyce,O Cudach Świata, Ludzi Rządach, Polityce;O Językach, i Drzewach, o Żywiołach, Wierze,Hieroglifikach, Gadkach, Narodów manierze;Co Kraj który ma w sobie dziwnych Ciekawości,Cały Świat opisany z gruntu w słów krótkości. Co wszystko stało się wielką pracą Autora tu aenigmaticè wyrażonego: Imię Wiosna zaczyna, Wielkiej Nocy
iak na CLASSES PODZIELONA, MĄDRYM dla memoryału. IDIOTOM dla Nauki, POLITYKOM dla Práktyki, MELANCHOLIKOM dla rozrywki. ERYGOWANA, aliasCZĘSC PIERWSZA Powtornie z Druku wychodząca. O BOGU, Bożkow mnostwie, Słow pięknych wyborze,Kwestyi cudnych wiele, o Sybillow zbiorze,O Zwierzu, Rybach, Ptakách, o Mátematyce,O Cudach Swiata, Ludzi Rządach, Polityce;O Językach, y Drzewách, o Zywiołach, Wierze,Hieroglifikach, Gadkach, Narodow manierze;Co Kray ktory ma w sobie dziwnych Ciekawości,Cały Swiàt opisany z gruntu w słow krotkości. Co wszystko stało się wielką pracą Autora tu aenigmaticè wyrażonego: Imie Wiosna zaczyna, Wielkiey Nocy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona:
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
taksie,, tudzież jej importunią przymuszony, za resztę Ksiąg alias za trzy, założoną dać kazał Summę Trecentos Philippeos Aureos, Księgi te odawszy do Kościoła, czyli Arhivum Iovis Capitolini w Marmurowej zawarte Skrzyni, które potym zgorzały z Kościołem. Opowiadała o przyściu CHRYSTUSA Pana na świat, o Błogosławieństwie wiecznym, o Rezurekcji, i Cudach Jego, o końcu świata.
Castam pro Matre puellamDeliget; Haec alias formâ praeceserit omnesDEUS ex mortuis resurget. Omnia namquè cadent lucentia, Sydera Caelô
Szósta w komput Sybil idzie ERYTHRAEA, Szóstego Wieku po Świata Potopie, (jako sama wspomina) żyjąca blisko Morza Erytraeum, tojest Czerwonego, mieszkająca, a loco Conversationis suae Imię
taxie,, tudziesz iey importunią przymuszony, za resztę Xiąg alias za trzy, założoną dać kazał Summę Trecentos Philippeos Aureos, Xięgi te odawszy do Kościoła, czyli Arhivum Iovis Capitolini w Marmurowey zawarte Skrzyni, ktore potym zgorzały z Kościołem. Opowiadała o przyściu CHRYSTUSA Pana na świat, o Błogosławieństwie wiecznym, o Resurrekcyi, y Cudach Iego, o końcu świata.
Castam pro Matre puellamDeliget; Haec alias formâ praeceserit omnesDEUS ex mortuis resurget. Omnia namquè cadent lucentia, Sydera Caelô
Szosta w komput Sybil idzie ERYTHRAEA, Szostego Wieku po Swiata Potopie, (iako sama wspomina) żyiąca blisko Morza Erythraeum, toiest Czerwonego, mieszkaiąca, à loco Conversationis suae Imie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 53
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Kamień który po dziś dzień w Lucernie Mieście chowany, różne leczy choroby, Cysatus i Kircher. TYTUŁ DWUDZIESTY Tej KSIĘGI WIEK SIWY CZYNIŁ DZIWY, albo SCJENCJA o SIEDMIU CUDACH ŚWIATA, Oraz o różnych Dziełach Przedziwnych
WIeków Starożytnych było co admirować, kiedy czyli bogactwa wielkie iactando, czyli industrią i imienia nieśmiertelność przyszłym o Siedmiu Cudach Świata
zostawując czasom, mirabilia powystawiali Opera. Zgorszyli się z Niemroda Potomka Noego, który motivo celebrandi sui nominis coram Gentibus, wieżę Babel, tojest confusionem wybudował. Pogaństwo tedy co od Prawowiernych słyszało, albo u nich widziało, to u siebie superando, albo przynajmniej adaequando, wystawiło. Wiele takich Dzieł, struktur, Magnificorum
Kamień ktory po dziś dzień w Lucernie Mieście chowany, rożne leczy choroby, Cysatus y Kircher. TYTUŁ DWUDZIESTY Tey KSIĘGI WIEK SIWY CZYNIŁ DZIWY, albo SCYENCYA o SIEDMIU CUDACH SWIATA, Oraz o rożnych Dziełach Przedziwnych
WIekow Starożytnych było co admirować, kiedy czyli bogactwa wielkie iactando, czyli industryą y imienia nieśmiertelność przyszłym o Siedmiu Cudach Swiata
zostawuiąc czasom, mirabilia powystáwiali Opera. Zgorszyli się z Niemroda Potomka Nòégo, ktory motivo celebrandi sui nominis coram Gentibus, wieżę Babel, toiest confusionem wybudował. Pogáństwo tedy co od Prawowiernych słyszało, albo u nich widziało, to u siebie superando, albo przynaymniey adaequando, wystawiło. Wiele takich Dzieł, struktur, Magnificorum
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 664
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
po jednej. Statua Jowisza była w tym Kościele Cyprysowa; Gradusy z Winnej macicy z Cypru Insuły, gdzie wielka jest jak Drzewo, i najtwarlsza. Statua Diany z Cedru teste Vitruvio, a według Ksenofonta, ze Złota, według innych zdrzewa innego. Gorzał Kościół 7 razy zawsze reparowany. Laty 336 przed o Siedmiu Cudach Świata
Narodzeniem Chrystusa Pana tej nocy gdy AJeksandra Wielkiego Olimpias powiła, zgorzał ostatni raz fundytus. Architektem był Ktesifon teste Plinio lib 36. Ten Kościół nie jaki Herostratus Efeski Obywatel bardzo prywatny i podły, gdy innego niemiał sposobu Światu inclarescere, własnemi zapalił rękami, aby go flamma in fama uczyniła w świecie jasnym i nieśmiertelnym
po iedney. Statua Iowisza byłá w tym Kościele Cyprysowa; Gradusy z Winney macicy z Cypru Insuły, gdzie wielka iest iak Drzewo, y naytwarlsza. Statua Diany z Cedru teste Vitruvio, a według Xenofonta, ze Złota, według innych zdrzewa innego. Gorzał Kościoł 7 razy zawsze reparowany. Laty 336 przed o Siedmiu Cudach Swiata
Národzeniem Chrystusa Pana tey nocy gdy AIexandra Wielkiego Olimpias powiła, zgorzał ostatni raz funditus. Architektem był Ktesifon teste Plinio lib 36. Ten Kościoł nie iaki Herostratus Efeski Obywatel bardzo prywatny y podły, gdy innego niemiał sposobu Swiatu inclarescere, własnemi zapalił rękami, aby go flamma in fama uczyniła w świecie iasnym y niesmiertelnym
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 665
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, tak dalece, że dwie Karyt razem wygodnie mijać się mogło, i isć podle sieble; a srzodkiem Eufrates rzeka płyneła. Rzemieślników robiło koło nich trzy kroć sto tysięcy. Pozycja murów była ad instar Orła, gdy w Locie rozciągnie skrzydła, Teste Plinio. Bram Miasto miało sto Miedzianych. Wież albo Baszt o Siedmiu Cudach Świata
300. Cała murów cyrkumferencja zawierała 60 tysięcy Kroków tojest 60 mil Włoskich, a Niemieckich 15. Inni piszą, że okręgu Miasta było staj 360. Inni że 363 tojest tylo staj, ile dni w Roku; Każdego dnia jedno sta je zmurowawszy, za rok cały wszystkie zakończywszy mury. Jedni twierdżą, że te
, tak dalece, że dwie Karyt razem wygodnie miiac się mogło, y isć podle sieble; a srzodkiem Eufrates rzeka płyneła. Rzemieślnikow robiło koło nich trzy kroć sto tysięcy. Pozycya murow była ad instar Orła, gdy w Locie rozciągnie skrzydła, Teste Plinio. Bram Miasto miało sto Miedzianych. Wież álbo Baszt o Siedmiu Cudach Swiata
300. Cała murow cyrkumferencya zawierała 60 tysięcy Krokow toiest 60 mil Włoskich, a Niemieckich 15. Inni piszą, że okrągu Miastà było stay 360. Inni że 363 toiest tylo stay, ile dni w Roku; Każdego dnia iedno sta ie zmurowawszy, za rok cały wszystkie zákończywszy mury. Iedni twierdżą, że te
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 667
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
talentów od Ptolemeuszza Filadelfa Króla Egipskiego. Architektem był Sostratus Gnidius. Przeciwko tej wieży Aleksander Wielki, Aleksandrią założył Miasto, niemogąc na samej Insule zakładać dla szczupłości miejsca. Teraz miasto tej Wieży Faros, jest Kasztel mocny Turecki, i miejsce handlowne albo skład.
SiódmE ŚWiATA MIRABILE Opus Colosus SOLIS, albo STA- o Siedmiu Cudach Świata
TUA SŁONCA na Insule Rhodus, w Mieście Rodos od obywatelów Rodyjskich, Kolosensami od Kolosa tegoż nazwanych, sakrysikowana; z tej podobno racyj, że choćby najchmurniejszy dzień był który, Słońce przecież tam zawsze widziane było, według Plintusza. Statua ta wysoka była na łokci 70; robił ją sławny statuariusz Chares Lindius lat
talentow od Ptolomeusza Filadelfa Krola Egypskiego. Architektem był Sostratus Gnidius. Przećiwko tey wieży Alexander Wielki, Alexandrią założył Miasto, niemogąc ná samey Insule zákładáć dla szczupłośći mieysca. Teraz miasto tey Wieży Pharos, iest Kásztel mocny Turecki, y mieysce handlowne albo skład.
SIODME SWiATA MIRABILE Opus Colosus SOLIS, albo STA- o Siedmiu Cudach Swiata
TUA SŁONCA na Insule Rhodus, w Mieście Rhodos od obywatelow Rodiyskich, Kolosensami od Kolosa tegoż nazwanych, sakrysikowana; z tey podobno racyi, że choćby naychmurnieyszy dzień był ktory, Słońce przeciesz tam zawsze widziane było, według Plintusza. Statua ta wysoka była na łokci 70; robił ią sławny statuaryusz Chares Lindius lat
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 668
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755