na szubieńce, bez minucyj zgadnie. 353 (F). DO PIOTRA
Samemu rozumowi koment to przeciwny, Że każdy Piotr na świecie powinien być dziwny; Że nasz z dziewki na mamkę przerobił Dorotę,
Lada Maciek te dziwy, tę umie robotę. Mamkę na dziewkę przerób, a wiedz, Pietrze, że cię Między cudownych ludzi policzym na świecie. 354 (F). DO JEGOMOŚCI PANA STANISŁAWA KOTKOWSKIEGO
Widząc jaszczurkę w czarce, nigdym spodku w akwie Nie dopijał; lecz jeśli węża do driakwie Aptekarze mieszają, i jam się ośmielił, Wypijałem aż do dna i razum nie dzielił. Nierychło, z swoją szkodą, poznałem
na szubieńce, bez minucyj zgadnie. 353 (F). DO PIOTRA
Samemu rozumowi koment to przeciwny, Że każdy Piotr na świecie powinien być dziwny; Że nasz z dziewki na mamkę przerobił Dorotę,
Leda Maciek te dziwy, tę umie robotę. Mamkę na dziewkę przerób, a wiedz, Pietrze, że cię Między cudownych ludzi policzym na świecie. 354 (F). DO JEGOMOŚCI PANA STANISŁAWA KOTKOWSKIEGO
Widząc jaszczurkę w czarce, nigdym spodku w akwie Nie dopijał; lecz jeśli węża do dryjakwie Aptekarze mieszają, i jam się ośmielił, Wypijałem aż do dna i razum nie dzielił. Nierychło, z swoją szkodą, poznałem
Skrót tekstu: PotFrasz1Kuk_II
Strona: 151
Tytuł:
Ogród nie plewiony
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1677
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1677
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
odpowiada, widzęć, ale dziwnie. Widzę ludzie, jako drzewa chodzące. Mógłby kto mówić, że człowiek, że ludzie, zdali się temu uzdrowionemu, z-Domu, Nieczuja, ale dojrzeć tego herbu w-nich nie mógł, tylko oczyma, od Chrystusa uzdrowionymi, tak zacny to widok, że nań potrzeba Cudownych oczu. 2. Tłumaczę to, według różnych wyrozumienia Pisma Świętego, co to jest, że ludzie są jako drzewa. Naprzód in sensu Anagogico albo w-wyrozumieniu do nieba należącym. Niebo Raj, ludzie w-nim jako drzewa, Lignum, quod plantatum est, secus decursus aquarum. Drzewo, które jest wszczepione, nad potokami wód
odpowiáda, widzęć, ále dźiwnie. Widzę ludźie, iáko drzewá chodzące. Mogłby kto mowić, że człowiek, że ludźie, zdáli się tęmu uzdrowionęmu, z-Domu, Nieczuiá, ále doyrzeć tego herbu w-nich nie mogł, tylko oczymá, od Chrystusa uzdrowionymi, ták zacny to widok, że nań potrzebá Cudownych oczu. 2. Tłumáczę to, według rożnych wyrozumięnia Pismá Swiętego, co to iest, że ludźie są iáko drzewá. Náprzod in sensu Anagogico álbo w-wyrozumięniu do niebá należącym. Niebo Ray, ludźie w-nim iáko drzewá, Lignum, quod plantatum est, secus decursus aquarum. Drzewo, ktore iest wsżczepione, nád potokámi wod
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 77
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
16 Spis wotów przy figurze cudownej w kościele w Sierpcu z 1652 r. Rozdział II. Ślubne tabliczki i insze ozdoby w kościele Naświętszej Panny sieprskim
Te pewnie na znak cudownych dobrodziejstw doznanych zawieszone, lecz że się nie zaraz po dobrodziejstwie otrzymanym oddały, miejsca też w porządnym opisaniu cudów według lat mieć nie mogły, tu się jednak kładą niektóre (wiele innych opuściwszy), jako która oddana na dowód łaskawości Najświętszej Panny, ku tym, którzy się do niej uciekają.
1. Tabliczka wielka,
16 Spis wotów przy figurze cudownej w kościele w Sierpcu z 1652 r. Rozdział II. Ślubne tabliczki i insze ozdoby w kościele Naświętszej Panny sieprskim
Te pewnie na znak cudownych dobrodziejstw doznanych zawieszone, lecz że się nie zaraz po dobrodziejstwie otrzymanym oddały, miejsca też w porządnym opisaniu cudów według lat mieć nie mogły, tu się jednak kładą niektóre (wiele innych opuściwszy), jako która oddana na dowód łaskawości Najświętszej Panny, ku tym, którzy się do niej uciekają.
1. Tabliczka wielka,
Skrót tekstu: WotSierpGęb
Strona: 302
Tytuł:
Spis wotów przy figurze cudownej w kościele w Sierpcu z 1652 r.
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Sierpc
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1652
Data wydania (nie wcześniej niż):
1652
Data wydania (nie później niż):
1652
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
może: położone przed nim są jesteśtwa innych rzeczy/ aby na nie patrząc/ rozumem swym ścigał wysokości onego/ który sam przez się widziany być nie może. Ale skoro po grzechu rodziców pierwszych/ rodzaj ludzki wpadł w chuci serca swego/ i zaśmierdnął w zbrodniach swych; nie tylko bogomyślność stwórce/ ale i rzeczy stworzonych cudownych zbawienne rozmyślanie/ przez które miał powstawać do Boga/ od niego zniknęło. Widzisz jakim sposobem przy upadku ludzkim/ dostojeństwo rzeczy wszytkich upadło? W rozmyślaniu abowiem ich człowiek miał się piąć do poznania Boga; i tak miał z nich mieć jako stopnie/ którymi miał przyść do stwórce: ale na ten czas ta godność w
może: położone przed nim są iestestwa innych rzeczy/ áby ná nie pátrząc/ rozumem swym śćigał wysokośći onego/ ktory sam przez się widźiány być nie może. Ale skoro po grzechu rodźicow pierwszych/ rodzay ludzki wpadł w chući sercá swego/ y záśmierdnął w zbrodniách swych; nie tylko bogomyślność stworce/ ále y rzeczy stworzonych cudownych zbawienne rozmyślánie/ przez ktore miał powstáwáć do Bogá/ od niego zniknęło. Widźisz iákim sposobem przy vpadku ludzkim/ dostoieństwo rzeczy wszytkich vpádło? W rozmyślániu ábowiem ich człowiek miał się piąć do poznánia Bogá; y ták miał z nich mieć iáko stopnie/ ktorymi miał przyść do stworce: ále ná ten czás tá godność w
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 8
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
Elektoratu Trewirskiego. Ciż racjocynują Autbores, że osobie Nogi Chrystusowe GOZDZMI były przybite do Krzyża, dwiema, nie jednym[...] ż O GOZDZIACH CHRYSTUSOWYCH
twierdzi Z. Justyn, i Irenaeus, i inni u Gretsera Autora, probując tego, że takie Ukrzyżowanie było konnaturalne, Prawem Rzymskim uchwalone: że też wiele jest Krucyfiksów starożytnych, cudownych, dwiema Gozdziami CHRYSTUSA przybitego reprezentujących, jakl jest srebrny w Rzymie u Z. Piotra w Lovanium u Z. Michała w Burgach w Hiszpanii, Teste Drekselio in Christo moriente: Toż trzymają rewelacje Z. Brygidy. Ze zaś Święta Klara de Monte Falcone w sercu po śmierci miała Chrystusa jedynym GOZDZIEM przez obie Nogi przebitego,
Elektoratu Trewirskiego. Ciż racyocynuią Autbores, że osobie Nogi Chrystusowe GOZDZMI były przybite do Krzyża, dwiema, nie iednym[...] ż O GOZDZIACH CHRYSTUSOWYCH
twierdzi S. Iustyn, y Irenaeus, y inni u Gretsera Autora, probuiąc tego, że tákie Ukrzyżowanie było konnaturálne, Prawem Rzymskim uchwalone: że też wiele iest Krucyfixow starożytnych, cudownych, dwiema Gozdziami CHRYSTUSA przybitego reprezentuiących, iakl iest srebrny w Rzymie u S. Piotra w Lovanium u S. Michała w Burgach w Hiszpanii, Teste Drexelio in Christo moriente: Toż trzymaią rewelacye S. Brygidy. Ze zas Swięta Klara de Monte Falcone w sercu po śmierci miała Chrystusa iedynym GOZDZIEM przez obie Nogi przebitego,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 149
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
z Bełza, 4to do O SS. Relikwiach.
Częstochowy Roku 1384 przeniesiony, od Łukasza Świetego Ewangelisty malowany z żywej jeszcze Najś: Panny, na gruncie Świętym, bo na stoliku cyprysowym, robionym ręką pewnie P. JEZUSA, i Z. Józefa; na którym jadały trzy Święte Osoby JEZUS MARIA Józef. Innych cudownych po świecie Obrazów MATKI Najś: które także mogą się zwać Świętościami, trudno mi tu wyliczać, bo nie o tej traktuję materyj. Ale już przedemną podjął te pracę, i wszystkie dawniejsze Matki Bożej cudowne Obrazy, opisał i konterfekty ich odrysował światu Katolickiemu Ksiądz Wilhelm Gumpenberg Soc: IESU w Książce nazwanej Atlas Marianus
z Bełza, 4to do O SS. Relikwiach.
Cżęstochowy Roku 1384 przeniesiony, od Łukasza Swietego Ewangelisty malowany z żywey ieszcze Nayś: Panny, na gruncie Swiętym, bo na stoliku cyprysowym, robionym ręką pewnie P. IEZUSA, y S. Iozefa; na ktorym iadały trzy Swięte Osoby IEZUS MARYA IOZEF. Innych cudownych po swiecie Obrazòw MATKI Nayś: ktore także mogą się zwać Swiętościami, trudno mi tu wylicżać, bo nie o tey traktuię materyi. Ale iuż przedemną podiął te pracę, y wszystkie dawnieysze Matki Bożey cudowne Obrazy, opisał y konterfekty ich odrysował swiatu Katolickiemu Xiądz Wilhelm Gumpenberg Soc: IESU w Książce nazwaney Atlas Marianus
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 120
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Dociekli mądrzy naturalistowie, mianowicie Kircher, że wszystkie rzeczy na świecie ciągnie do siebie burszyn, nawet żłoto i o- O Kamieniach osobliwych Historia naturalna.
łów, byle proporcjonalne było wielkości sztuki burztynowej: czego magnes nie dokaże, do samego tylko żelaża mając sympatyę, ciągnąć go do siebie. W medycynie ma wielką Bursztyn pochwałę dla cudownych lekarskich skutków; robią bowiem z niego balsam z Perwańskim skomparowany dla cnot osobliwych, robią zniego, sal volatile pigułki, konfekt, oleum, który czasów dawnych dla skutków cudownych, zwano sacrum. Przechodzi wszystkie aquas vitae, aurum potabile, a to iż naturalnym swym gorącem cięczy, otwiera, rozpędza. Z tej racyj
Dociekli mądrzy naturalistowie, mianowicie Kircher, że wszystkie rzeczy na swiecie ciągnie do siebie burszyn, nawet żłoto y o- O Kamieniach osobliwych Historya naturalna.
łow, byle proporcyonalne było wielkości sztuki burztynowey: czego magnes nie dokaże, do samego tylko żelaża maiąc sympatyę, ciągnąć go do siebie. W medycynie ma wielką Bursztyn pochwałę dla cudownych lekarskich skutkow; robią bowiem z niego balsam z Perwańskim skomparowany dla cnot osobliwych, robią zniego, sal volatile pigułki, konfekt, oleum, ktory czasow dawnych dla skutkow cudownych, zwáno sacrum. Przechodzi wszystkie aquas vitae, aurum potabile, á to iż naturalnym swym gorącem cięczy, otwiera, rospędza. Z tey racyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 344
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
sztuki burztynowej: czego magnes nie dokaże, do samego tylko żelaża mając sympatyę, ciągnąć go do siebie. W medycynie ma wielką Bursztyn pochwałę dla cudownych lekarskich skutków; robią bowiem z niego balsam z Perwańskim skomparowany dla cnot osobliwych, robią zniego, sal volatile pigułki, konfekt, oleum, który czasów dawnych dla skutków cudownych, zwano sacrum. Przechodzi wszystkie aquas vitae, aurum potabile, a to iż naturalnym swym gorącem cięczy, otwiera, rozpędza. Z tej racyj miasta i obywatele po nad Bałtyckim osiadle morzem, do Włoch, a stamtąd do Grecyj, Turcyj, Persji, Chin Indyj do Mogolskiego Państwa, burzsztyn za najdroższe przedawali towary
sztuki burztynowey: czego magnes nie dokaże, do samego tylko żelaża maiąc sympatyę, ciągnąć go do siebie. W medycynie ma wielką Bursztyn pochwałę dla cudownych lekarskich skutkow; robią bowiem z niego balsam z Perwańskim skomparowany dla cnot osobliwych, robią zniego, sal volatile pigułki, konfekt, oleum, ktory czasow dawnych dla skutkow cudownych, zwáno sacrum. Przechodzi wszystkie aquas vitae, aurum potabile, á to iż naturalnym swym gorącem cięczy, otwiera, rospędza. Z tey racyi miasta y obywatele po nad Baltyckim osiadle morzem, do Włoch, á ztamtąd do Grecyi, Turcyi, Persii, Chin Indyi do Mogolskiego Państwa, burzsztyn za naydroższe przedawali towary
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 344
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
na was, i na synów waszych, gdy taki sposób był by nowym pomazaniem i zarobkiem na nowe przeklęcie. Nietrzeba też tej Krwie nam na oddalenie fetoru naszego, bo choćmy Krwie waszej (jak powiadacie) zażywamy, jednak my śmierdziemy, i śmierdziuchami nas zowiecie. Tak się żydzi chcą wykręcić; ale z tyle cudownych Historyj, jest to prawda nie omylna, że Krwie pragną Dzieci Chrześcijańskich, Starozakonni. Dalsze ich wyliczam zbrodnie. Joannes Clerycatus utriusq; Iuris Doctor w Decyzjach swo. ich świadczy, że Żydzi trzykroć na dzień Chrześcijan przeklinają: że mają; od BOGA pozwolenie. aby Chrześcijan dobra na siebie obracali, zdradą, lichwą,
na was, y na synow waszych, gdy taki sposob był by nowym pomazaniem y zarobkiem na nowe przeklęcie. Nietrzeba też tey Krwie nam na oddalenie fetoru naszego, bo choćmy Krwie waszey (iak powiadacie) záżywamy, iednak my śmierdziemy, y śmierdziuchami nas zowiecie. Tak się żydzi chcą wykręcić; ale z tyle cudownych Historii, iest to prawda nie omylna, że Krwie pragną Dzieci Chrześciańskich, Starozakonni. Dalsze ich wyliczam zbrodnie. Ioannes Clericatus utriusq; Iuris Doctor w Decyzyach swò. ich swiadczy, że Zydzi trzykroć na dzień Chrześcian przeklinaią: że maią; od BOGA pozwolenie. aby Chrześcián dobra na siebie obracali, zdradą, lichwą,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 385
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
zażywali, udawali się za zachwyconych, wtedy czartów widywali. A tą maścią się namaściwszy Kapłani, serca nabierali na lwy, i na tygrysy nie ustraszonego: dla tego zabijali ludzi na ofiarę, okrutne mając serce: nawet i chorych tym smarowidłem ratowali z racyj przymieszanej tabaki. Do tych Kapłanów udawało się Amerykańskie pospólstwo jak do cudownych obrazów, radząc się tych zdrajców zabobonnych, w swoich wątpliwościach.
Mieli też Amerykanie swoich Mnichów, za Miastami. Obligacja ich była w leciech 18. albo 20. branych, żyć w czystości, długie nosić włosy, i Kapłanom Pogańskim w pryncypalnym usługować Kościele, drwa znosząc i przykładając do ognia, aby nigdy nie zgasał
zażywali, udawali się za zachwyconych, wtedy czartow widywali. A tą maścią się namaściwszy Kapłani, serca nabierali na lwy, y na tygrysy nie ustraszonego: dla tego zabiiali ludzi na ofiarę, okrutne maiąc serce: nawet y chorych tym smarowidłem ratowali z racyi przymieszaney tabaki. Do tych Kapłanow udawało się Amerykańskie pospólstwo iak do cudownych obrazow, radząc się tych zdraycow zabobonnych, w swoich wątpliwościach.
Mieli też Amerykanie swoich Mnichow, za Miastami. Obligacya ich była w leciech 18. albo 20. branych, żyć w czystości, długie nosić włosy, y Kapłanom Pogańskim w pryncypalnym usługować Kościele, drwa znosząc y przykładaiąc do ognia, aby nigdy nie zgasał
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 584
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756