konferencje in ordine do traktatu.
Temi wszystkiemi czasy nie próżnowały wojska koronne i litewskie częstemi podjazdami infestando nieprzyjaciela, zwłaszcza z Korony dywizja ip. Gniazdowskiego, który Poznań atakowawszy dobył go szturmem we czterech dniach, saską praesidium zabrawszy, z armatami i amunicją, flint kilka tysięcy i barwę na piechoty. Tenże w Fordanie wyciął czterysta sasów; reszta, których było ze dwieście poddali się. Tenże p. Rybińskiego wojewody chełmińskiego dywizją przetrzepał i piechoty zabrał, wiele innych akcji chwalebnych porobił. Ipan Sokolnicki podjazdując też kilka miał nad sasami awantażów. Z litewskiego wojska ip. Paszkowski często napadał na partie saskie i one znosił, między inszemi na grafa Maurica
konferencye in ordine do traktatu.
Temi wszystkiemi czasy nie próżnowały wojska koronne i litewskie częstemi podjazdami infestando nieprzyjaciela, zwłaszcza z Korony dywizya jp. Gniazdowskiego, który Poznań attakowawszy dobył go szturmem we czterech dniach, saską praesidium zabrawszy, z armatami i amunicyą, flint kilka tysięcy i barwę na piechoty. Tenże w Fordanie wyciął czterysta sasów; reszta, których było ze dwieście poddali się. Tenże p. Rybińskiego wojewody chełmińskiego dywizyą przetrzepał i piechoty zabrał, wiele innych akcyi chwalebnych porobił. Jpan Sokolnicki podjazdując téż kilka miał nad sasami awantażów. Z litewskiego wojska jp. Paszkowski często napadał na partye saskie i one znosił, między inszemi na grafa Maurica
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 313
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
NAUKA O SFERZE. ROZDZIAŁ III. O gwiazdach miejscowych i Planetach.
P. Co to są Gwiazdy miejscowe, wiele ich jest, i co o nich wiedzieć należy? O. Gwiazdy miejscowe nazywająsie te, które lubo mają swój obrót, z sąsiedzkiemi jednak gwiazdami nigdy nieodmienne położenie i odległość zachowują. Rachują ich na tysiąc czterysta, które wolnym okiem obserwować można, bo inne które perspektywami wspomożone oko widzi, niźliczone są. Podział gwiazd pospolicie idzie według Konstelacyj: Konstelacja zaś nic innego nie jest, tylko pewny zbior gwiazd albo jaka cząstka nieba gwiazdami osypana pod pewnym imieniem od dawnych matematyków według upodobania nadanym. Takowych Konstelacyj rachują 72, Północnych 23
NAUKA O SFERZE. ROZDZIAŁ III. O gwiazdach mieyscowych y Planetach.
P. Co to są Gwiazdy miejscowe, wiele ich iest, y co o nich wiedzieć należy? O. Gwiazdy mieyscowe nazywaiąsie te, ktore lubo maią swoy obrot, z sąsiedzkiemi iednak gwiazdami nigdy nieodmienne położenie y odległość zachowuią. Rachuią ich na tysiąc czterysta, ktore wolnym okiem obserwować można, bo inne ktore perspektywami wspomożone oko widzi, niźliczone są. Podział gwiazd pospolicie idzie według Konstellacyi: Konstellacya zaś nic innego nie iest, tylko pewny zbior gwiazd albo iaka cząstka nieba gwiazdami osypana pod pewnym imieniem od dawnych matematykow według upodobania nadanym. Takowych Konstellacyi rachuią 72, Połnocnych 23
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 266
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
prawie 6, z których co cztery lata przyrasta jeden dzień: a zatym każdy czwarty rok zamyka w sobie dni 366 i nazywa się przybyszowym. A że oprócz godzin pozostają corocznie minuty (Rok bowiem według biegu Słońca sprawuje dni 365 godzin 5 i minut około 49.) zbywające tedy jedenaście minut, wyniosą trzy dni we czterysta lat: i dla tego wyrzucają się trzy dni w czasie czyli przeciągu lat 400 to jest, na początku każdego sta trzech wieków. Nie może więc być przybyszowym pierwszy rok poczynającego się wieku. Naprzykład R. 1700 nie był przyby- szowym: jako też roki 1800. i 1900. nie będą przybyszowe, dopiero
prawie 6, z ktorych co cztery lata przyrasta ieden dzień: a zatym każdy czwarty rok zamyka w sobie dni 366 y nazywa się przybyszowym. A że oprocz godzin pozostaią corocznie minuty (Rok bowiem według biegu Słońca sprawuie dni 365 godzin 5 y minut około 49.) zbywaiące tedy iedenaście minut, wyniosą trzy dni we czterysta lat: y dla tego wyrzucaią się trzy dni w czasie czyli przeciągu lat 400 to iest, na początku każdego sta trzech wiekow. Nie może więc bydź przybyszowym pierwszy rok poczynaiącego się wieku. Naprzykład R. 1700 nie był przyby- szowym: iako też roki 1800. y 1900. nie będą przybyszowe, dopiero
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 269
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
tojest na końcach i w pośrzodku po jednej.
KsERKsES Król na siedm staj Most w Azyj w kilku godzinach z Okrętów zbudował do siebie spojonych Herodotus lib: 5 cap: Kaligula Cesarz dwojakim ordynkiem Okręty Łańcuchami powiązawszy, na Morzu między Bajami i Puteolami na trzy tysiące sześć set kroków Most uformował, tojest na mile Polską bez czterysta kroków, Svetonius.
PRAGSKI Most na Moldawie rzece długi jest na 842 kroków, szeroki, że cztery wozy obok razem idące objąć może, z ciesanego cały murowany kamienia. Mantuański w Włoszech jest długi na tysiąc kroków, Wenecki Marmurowy nazwiskiem RIALTO, albo Rivi alti jest o jednym zasklepieniu na 70 kroków przeciągniony, kosztujący dwa
toiest na końcach y w pośrzodku po iedney.
XERXES Krol na siedm stay Most w Azyi w kilku godzinach z Okrętow zbudował do siebie spoionych Herodotus lib: 5 cap: Kaligula Cesarz dwoiakim ordynkiem Okręty Łańcuchami powiązawszy, na Morzu między Baiami y Puteolami na trzy tysiące sześć set krokow Most uformował, toiest na mile Polską bez czterystá krokow, Svetonius.
PRAGSKI Most na Moldawie rzece długi iest na 842 krokow, szeroki, że cztery wozy obok razem idące obiąć może, z ciesanego cały murowany kamienia. Mantuański w Włoszech iest długi na tysiąc krokow, Wenecki Marmurowy nazwiskiem RIALTO, albo Rivi alti iest o iednym zasklepieniu na 70 krokow przeciągniony, kosztuiący dwa
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 670
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
rozciągają na mil 500, według świeższych na 300 mil Niemieckich, mające wież 3000. Drogi Chińskie merentur admirationem, wszystkie kamieniem usłane. Te co idą od Południa na Pułnoc, mają Pałace, Austerie dla Podróżnych i dla samego Króla, koni dla Kurietów bywa w Gospodach po dwa kroć sto tysięcy, a samych kurierów po czterysta.
Wielkiego Chama w Mieście Ksanda był zwierzyniec według Polusa świadka w cyrkuł murowany, na mil Włoskich 16 a Niemieckich i Polskich cztery, pełny omnis generis zwierząt, w którym był Pałac ruchomy i przenoszony, z miejsca na miejsce.
W Włoszech zaś około Ticinum vulgo Papii obmurował Mediolański Książę Galiatius, Mirabile opus Zwierzyniec, kwadrangularną
rościągaią na mil 500, według świeższych na 300 mil Niemieckich, maiące wież 3000. Drogi Chińskie merentur admirationem, wszystkie kamieniem usłane. Te co idą od Południa na Pułnoc, maią Pałace, Austerye dla Podrożnych y dla sámego Krola, koni dla Kuryetow bywa w Gospodach po dwa kroć sto tysięcy, a samych kuryerow po czterysta.
Wielkiego Chama w Mieście Xanda był zwierzyniec według Polusa świadka w cyrkuł murowany, na mil Włoskich 16 á Niemieckich y Polskich cztery, pełny omnis generis zwierząt, w ktorym był Páłac ruchomy y przenoszony, z mieysca na mieysce.
W Włoszech zaś około Ticinum vulgo Papii obmurował Mediolański Xiąże Galiatius, Mirabile opus Zwierzyniec, kwadrángularną
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 678
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
.
Był w Motykałach i ksiądz Rogaliński, opat wistycki, z bratem swoim szambelanem i tak ten dzień w dobrej kompanii strawiliśmy. Potem z Borzęckim i Paszkowskim pułkownikiem mówiłem o sejmiku przyszłym deputackim, że na ten sejmik chcę się należycie przygotować i że gotów jestem na ten sejmik samego gotowego grosza odłożyć czerw, zł czterysta. Co gdy Borzęcki bratu memu porucznikowi Wacławowi powiedział, animując go do jednomyślności i aby był na sejmiku, tedy brat mój Wacław z nieukontentowaniem to przyjął, złości jakieś bez żadnej przyczyny do mnie formując i nie chcąc być na sejmiku. Dałem mu pokój. Potem się wszyscy do domów naszych rozjechaliśmy, a że
.
Był w Motykałach i ksiądz Rogaliński, opat wistycki, z bratem swoim szambelanem i tak ten dzień w dobrej kompanii strawiliśmy. Potem z Borzęckim i Paszkowskim pułkownikiem mówiłem o sejmiku przyszłym deputackim, że na ten sejmik chcę się należycie przygotować i że gotów jestem na ten sejmik samego gotowego grosza odłożyć czerw, zł czterysta. Co gdy Borzęcki bratu memu porucznikowi Wacławowi powiedział, animując go do jednomyślności i aby był na sejmiku, tedy brat mój Wacław z nieukontentowaniem to przyjął, złości jakieś bez żadnej przyczyny do mnie formując i nie chcąc być na sejmiku. Dałem mu pokój. Potem się wszyscy do domów naszych rozjechaliśmy, a że
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 850
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Na Carogrodzkiej Katedrze, tylko siedzieli Biskupi, żadnej nie mający nad innemi Preeminencyj, aż dopiero Sobór Generalny Chalcedoński złożony Roku 451, czyli 452 z respektu rezydencyj i Stolicy Cesarzów Greckich w Carogrodzie, Biskupa tamecznego podniósł na Godność Arcybiskupią i Patriarchalną, i prym mu dając przed Aleksandryjskim, Antiocheńskim, Jerozolimskim. A przez te czterysta pięćdziesiąt lat, Grecy nie mieli Głowy i Rządcy Religii. co to za błąd ich toć musieli mieć Papę Rzymskiego, i teraz jako legitimum mieć powinni. Rozszerzona potym jego Jurysdykcja w wieku szóstym, Iliryk Wschodni, część Zachodniego, z obu stron Dunaju; w wieku dziewiątym wielka Grecja, alias Niższa Italia, i Sicilia
Na Carogrodzkiey Katedrze, tylko siedzieli Biskupi, żadney nie maiący nad innemi Preeminencyi, aż dopiero Sobor Generalny Chalcedoński złożony Roku 451, czyli 452 z respektu rezydencyi y Stolicy Cesarzow Greckich w Carogrodzie, Biskupa tamecznego podniosł na Godność Arcybiskupią y Patryarchalną, y prym mu daiąc przed Alexandryiskim, Antiocheńskim, Ierozolimskim. A przez te czterysta piędziesiąt lat, Grecy nie mieli Głowy y Rządcy Religii. co to za błąd ich toć musieli mieć Papę Rzymskiego, y teraz iako legitimum mieć powinni. Rozszerzona potym iego Iurysdykcya w wieku szostym, Illyryk Wschodni, część Zachodniego, z obu stron Dunaiu; w wieku dziewiątym wielka Grecya, alias Niższa Italia, y Sicilia
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 29a
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Generalna i partykularna
scu Kościoła Salomonowego, imię te po dziś dzień mając, choć, nie ma podobieństwa. Który około jest murem opasany, i pięknemi gankami, a w pośrzodku sam Meczet. Otoż Bajacze, jako ze mną nie jeden dysputował, niech zważą, że i kawałka muru z Kościoła Salomonowego nie masz. W czterysta lat potym większa część Syryj i Palestyny dostawszy się pod moc Turków, wtedy Jerozolima Sołtanowi Egipskiemu wydarta, który Turkóm znowu w lat 38. odebrał; a ten podczas Krucjaty spodziewając się jej ataku, poprawił mury i wieże, osadził 40. tysięcy bitnego ludu, oprócz 20. tysięcy zbrojnego Obywatela, dawszy im wolność wieczną
Generalna y partykularna
scu Kościoła Salomonowego, imie te po dziś dzień maiąc, choć, nie ma podobieństwa. Który około iest murem opasany, y pięknemi gankami, a w pośrzodku sam Meczet. Otoż Baiacze, iako ze mną nie ieden dysputował, niech zważą, że y kawałka muru z Kościoła Salomonowego nie masz. W czterysta lat potym większa część Syrii y Pálestyny dostawszy się pod moc Turków, wtedy Ierozolimá Sołtanowi Egypskiemu wydarta, który Turkóm znowu w lát 38. odebrał; a ten podczas Krucyáty spodziewaiąc się iey attaku, popráwił mury y wieże, osadził 40. tysięcy bitnego ludu, oprocz 20. tysięcy zbroynego Obywatelá, dawszy im wolność wieczną
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 495
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
masz na świecie grzechu cięższego/ o któryby się Bóg najwięcej gniewać miał/ i lud swój ukochany najbardżej karać/ jako Bałwochwalstwo/ a przecię jednak za ono Bałwochwalstwo/ któreście popełnili w odlewaniu Cielca/ podczas rozmowy Mojżesza z Panem Bogiem na gorze Synai/ nie karał was Bóg/ tylko wygnaniem do Persji przez lat Czterysta? Coście takowego teraz o Rabinie uczynili tak wielkiego/ że tak długo przez lat 1605. na wygnaniu jesteście? nie Bałwochwalstwo? boście za to tylko Czterysta lat na wygnaniu byli? Przeto ma być coś większego niż Bałwochwalstwo/ a nie może być nic inszego/ tylko żeście zamordowali Chrystusa Pana/ który był
mász ná świećie grzechu ćięższego/ o ktoryby się Bog naywięcey gniewáć miał/ y lud swoy vkochány naybárdźey karáć/ iáko Báłwochwálstwo/ á przećię iednák zá ono Báłwochwálstwo/ ktoreśćie popełnili w odlewániu Cielcá/ podczás rozmowy Moyzeszá z Pánem Bogiem ná gorze Synái/ nie karał was Bog/ tylko wygnániem do Persyey przez lat Czterystá? Cośćie tákowego teraz o Rábinie vczynili ták wielkiego/ że ták długo przez lat 1605. ná wygnániu iesteśćie? nie Báłwochwálstwo? bośćie zá to tylko Czterystá lat ná wygnániu byli? Przeto ma bydź coś większego niż Báłwochwálstwo/ á nie może bydź nic inszego/ tylko żeśćie zámordowáli Chrystusá Páná/ ktory był
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 20
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
/ któreście popełnili w odlewaniu Cielca/ podczas rozmowy Mojżesza z Panem Bogiem na gorze Synai/ nie karał was Bóg/ tylko wygnaniem do Persji przez lat Czterysta? Coście takowego teraz o Rabinie uczynili tak wielkiego/ że tak długo przez lat 1605. na wygnaniu jesteście? nie Bałwochwalstwo? boście za to tylko Czterysta lat na wygnaniu byli? Przeto ma być coś większego niż Bałwochwalstwo/ a nie może być nic inszego/ tylko żeście zamordowali Chrystusa Pana/ który był prawdziwym Bogiem i Człowiekiem. Więc przydajesz/ że nie przyjmujecie Nowego Testamentu/ dla tego że w wielu przeczy staremu Testamentowi/ radbym wiedział/ w czym/ i jako
/ ktoreśćie popełnili w odlewániu Cielcá/ podczás rozmowy Moyzeszá z Pánem Bogiem ná gorze Synái/ nie karał was Bog/ tylko wygnániem do Persyey przez lat Czterystá? Cośćie tákowego teraz o Rábinie vczynili ták wielkiego/ że ták długo przez lat 1605. ná wygnániu iesteśćie? nie Báłwochwálstwo? bośćie zá to tylko Czterystá lat ná wygnániu byli? Przeto ma bydź coś większego niż Báłwochwálstwo/ á nie może bydź nic inszego/ tylko żeśćie zámordowáli Chrystusá Páná/ ktory był prawdźiwym Bogiem y Człowiekiem. Więc przydáiesz/ że nie prziymuiećie Nowego Testámentu/ dla tego że w wielu przeczy stáremu Testámentowi/ radbym wiedźiał/ w czym/ y iáko
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 20
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645