, piski, wrzaski, uszy bolą. Co wszystko i dusza ludzka czuje i na to boleje. Są niektóre antypaticzne skryte kwalitatywy naturze ludzkiej, iż na nie mdleją ludzie. Niemógł bies scierpieć dymu wątroby rybiej, którym od Sary przez Tobiasza wykurzony za preskrypcją Rafała Anioła. Uciekał od Saula, gdy usłyszał odgłos lutni Dawidowej. Toć i ogień materialny piekielny taką kwalitatywę dzielnością wszechmocności Boskiej może działać, i operuje przeciwną Duchowi, która antypaticznie i szczerego Ducha dolegać, dręczyć może, i męczy. Którą z sobą nosząc biesi, dusze potępieńców, i oprócz piekła, gdy na czas z niego wynidą, piekło i ogień cierpią.
VI.
, piski, wrzaski, uszy bolą. Co wszystko y dusza ludzka czuie y ná to boleie. Są niektore antypatyczne skryte kwálitátywy náturze ludzkiey, iż ná nie mdleią ludzie. Niemogł bies zcierpieć dymu wątroby rybiey, ktorym od Sáry przez Tobiászá wykurzony zá preskrypcyą Rafała Anioła. Uciekał od Saulá, gdy usłyszał odgłos lutni Dawidowey. Toć y ogień materyálny piekielny taką kwalitatywę dzielnością wszechmocności Boskiey może działać, y operuie przeciwną Duchowi, ktorá antypátycznie y szczerego Ducha dolegać, dręczyć może, y męczy. Ktorą z sobą nosząc biesi, dusze potępieńcow, y oprocz piekła, gdy ná czas z niego wynidą, piekło y ogień cierpią.
VI.
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: A3
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
etc. Co wszystko się zjiściło, bo ani Króla, ani Kapłana, ani Ofiar, nie mają już żydzi. Panowała Familia Dawidowa ze kiwię Judy idaca lat Argumenta o przyjściu Mesjasza przeciw Żydom
419 według Baroniusza, aż do niewoli Babilońskiej, potym panowała w Wodzach jeszcze z krwie jego; na ostatek rządzili Kapłani z kwie Dawidowej po Matkach. Po skończonej krwi z obojej płci, nastał Heród już Cudzoziemiec Królem od Rzymianów uczyniony. Żydzi niektórzy widząc, że po upadłym berle Żydowskim ten nastał na panowanie, mieli go za Mesjasza. Kapłani ich choć byli, tedy już mniej znaczni, których także Elekcja i Władza upadła w ostatnim Phanasius Rusticus nazwanym,
etc. Co wszystko się zyiściło, bo ani Krola, ani Kapłana, ani Ofiar, nie máią iuż żydzi. Panowała Familia Dawidowa ze kiwię Iudy idaca lat Argumenta o przyiściu Messiasza przeciw Zydom
419 według Baroniusza, aż do niewoli Babylońskiey, potym panowała w Wodzach ieszcze z krwie iego; na ostatek rządzili Kapłani z kwie Dawidowey po Matkach. Po skończoney krwi z oboiey płci, nastał Herod iuż Cudzoziemiec Krolem od Rzymianow uczyniony. Zydzi niektorzy widząc, że po upadłym berle Zydowskim ten nástał na panowanie, mieli go za Messiaszá. Kapłani ich choć byli, tedy iuż mniey znaczni, ktorych także Elekcya y Władza upádła w ostátnim Phanasius Rusticus nazwanym,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1082
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
gołębicy, iż pod jej figurą Ducha Z. malują. 3. Ani postaci Baranka, iż Chrystus zowie się Barankiem. 4. Lękał się czart Asmodeusz żółci rybiej, gdyż jej kadzeniem wygnany z stancyj Tobiasza. Tobiae cap. 6. Cordis eius fumus extricat omne genus Daemoniorum. Lękał się czart w osobie Saula Lutni Dawidowej, a raczej Psalmów wygrawanych 1. Regum cap: 16. która lutnia Chrystusa na krzyżu wyciągnionego jak strona, według Z. Prospera, Psalmy zaś figurowały zaklinania terażniejsze według Teodoreta, dlatego od Saula recedebat spiritus malus. Coby zaś za racja była, że się czart bał dymu owej ryby? oto ta: że
gołębicy, iż pod iey figurą Ducha S. maluią. 3. Ani postaci Baranka, iż Chrystus zowie się Barankiem. 4. Lękał się czart Asmodeusz żołci rybiey, gdyż iey kadzeniem wygnany z stancyi Tobiasza. Tobiae cap. 6. Cordis eius fumus extricat omne genus Daemoniorum. Lękał się czart w osobie Saula Lutni Dawidowey, á raczey Psalmow wygrawanych 1. Regum cap: 16. ktora lutnia Chrystusa na krzyżu wyciągnionego iak strona, według S. Prospera, Psalmy zaś figurowały zaklinania terażnieysze według Teodoreta, dlatego od Saula recedebat spiritus malus. Coby zaś za racyá była, że się czart bał dymu owey ryby? oto ta: że
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 261
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
/ jakowy ten jest prawie niewymowny/ przywłaszczają się Duchowi świętemu. V. Czemuż był przez dziewięć Miesięcy w żywocie Panieńskim zamkniony? M. Aby ludzi/ którzy byli zamknieni w tarasach piekielnych/ przywrócił do społeczności dziewięć chórów Anielskich. V. Czemuż się w Betlejem narodził? M. Iż był sobie z Familii Dawidowej zrodzić się upodobał/ i w podłym miejscu. V. O którym się czasie urodził M. W pułnocy: Dum noc medium iter haberet, sermo tuus, à regalibus sedibus venit. V. Czemuż to w nocy? M. Bo był światłością prawdziwą/ która nas oświecić miała w ciemności położonych/ a z
/ iákowy ten iest práwie niewymowny/ przywłaszczáią się Duchowi świętemu. V. Czemuż był przez dziewięć Mieśięcy w żywoćie Pánieńskim zámkniony? M. Aby ludźi/ ktorzy byli zámknieni w tárásách piekielnych/ przywroćił do społecznośći dźiewięć chorow Anyelskich. V. Czemuż się w Bethlehem národźił? M. Iż był sobie z Fámiliey Dawidowey zrodźić się vpodobał/ y w podłym mieyscu. V. O ktorym się czáśie vrodźił M. W pułnocy: Dum noc medium iter haberet, sermo tuus, à regalibus sedibus venit. V. Czemuż to w nocy? M. Bo był świátłośćią prawdziwą/ ktora nas oświećić miáłá w ćiemnośći położonych/ á z
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 30
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
dobrze opatrzonym spędzili Safadyna z swoim wojskiem/ który od wstydu wnet potym zadechł/ a po nim Koradyn Syn jego rządy w Wojsku objął/ okrutny człowiek. Ten nie mogąc inaczej gniewu ukoić o to/ że Damiata była od Chrześcijan oblęzona/ Jeruzalem zrujnował/ mury tam i wieże obalił/ oprócz Kościoła Paryskiego/ i wieży Dawidowej. Na Pogaństwo zaś taka trwoga padła z oblężenia tego/ iż z Zamków sprawadzali Żołnierza na obronę Pelużu abo Damiaty/ a Zamki potężne sami obalali; jako i Zamek na gorzeTabor siedmdziesiąt wieżami osadzony. W tym Hugo Cypryiski dzielny w obronie/ i pomnożeniu wiary Świętej w Tripolu umarł/ przez co w Syryj rzeczy się trochę
dobrze opátrzonym spędźili Saphadina z swoim woyskiem/ ktory od wstydu wnet potym zadechł/ á po nim Koradyn Syn iego rządy w Woysku obiął/ okrutny człowiek. Ten nie mogąc ináczey gniewu ukoić o to/ że Dámiáta byłá od Chrześcián oblęzoná/ Ieruzálem zruinował/ mury tám i wieże obalił/ oprocz Kośćiołá Páryskiego/ i wieży Dáwidowey. Ná Pogaństwo záś táká trwoga padła z oblężeniá tego/ iż z Zámkow sprawadzali Zołnierzá ná obronę Pelużu ábo Dámiáty/ á Zámki potęzne sami obaláli; iáko i Zámek ná gorzeThabor śiedmdźieśiąt wieżámi osadzony. W tym Hugo Cypryiski dźielny w obronie/ i pomnożeniu wiáry Swiętey w Tripolu umarł/ przez co w Syryi rzeczy się trochę
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 39
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
Płaczą nad nim Kapłani i nie jedna żona, Ale ci wziąwszy Arkę na swoje ramiona, Niosą ją za Dawidem, mówiąc: gdzie osiędziesz Tam nas i skrzynię Pańską mieć przy sobie będziesz. Westchnął Król na ich słowa, serce w nim umarło, Duchowni zaś niewiedzą, co się w tym zawarło, Ze zamiast Dawidowej pociechy łzy widzą, Czy to źle uczynili? trwożą się i wstydzą. Aż kiedy im Król rzecze: miłe Duchowieństwo Czegóż za mną nosicie to Błogosławieństwo? Któregom nie jest godzien, żeby poszło ze mną, Bo grzechy moje chodzą za mną i przedemną.
Jeżeli mi BÓG powie: że DAWIDZIE, jużci Dobroć
Płáczą nad nim Kápłani y nie iedna żona, Ale ci wziąwszy Arkę ná swoie ramiona, Niosą ią zá Dawidem, mowiąc: gdzie osiędziesz Tam nas y skrzynię Pańską mieć przy sobie będziesz. Westchnął Krol ná ich słowa, serce w nim umarło, Duchowni zaś niewiedzą, co się w tym záwarło, Ze zámiast Dawidowey pociechy łzy widzą, Czy to źle uczynili? trwożą się y wstydzą. Aż kiedy im Krol rzecze: miłe Duchowieństwo Czegóż zá mną nosicie to Błogosławieństwo? Ktoregom nie iest godzien, żeby poszło ze mną, Bo grzechy moie chodzą zá mną y przedemną.
Jeżeli mi BOG powie: że DAWIDZIE, jużci Dobroć
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 116
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
tego służących mówienie, Świetych Pańskich, Aniołów dobrych wzywanie, jako większą moc nad stworzenia mających, niżeli bies dokazywać może. Gdyż bies rzeczy Święconych przez wezwanie Imienia Boskiego, jako przeciwny chwale Boskiej, onych się wzdryga i moc traci. Wszak i od Sary za rozkażem Anielskim przez Tobiasza kurzeniem rybiej wątroby odpędzony. Dźwiękiem lutni Dawidowej od Saula był płoszony. Z borzyszcza Dagonowego ustepować musiał, gdy Arkę Pańską przy nim postawiono, w której tylko manna i tablice prawa Boskiego się znajdowały. Jedynym imieniem JEZUS Z. Paweł z opętanych wyrzucał biesów jako czytać w dziejach Apostołskich. Toć i rzeczy święcone mieć mogą tyle władzy przeciwko insultom Czartowskim. Od tych
tego służących mowienie, Swietych Pańskich, Aniołow dobrych wzywanie, iáko większą moc nad stworzenia maiących, niżeli bies dokázywáć może. Gdyż bies rzeczy Swięconych przez wezwanie Jmięnia Boskiego, iáko przeciwny chwale Boskiey, onych się wzdryga y moc traci. Wszak y od Sary zá rozkażem Anielskim przez Tobiasza kurzeniem rybiey wątroby odpędzony. Dzwiękiem lutni Dawidowey od Saula był płoszony. Z borzyszcza Dagonowego ustepowáć musiał, gdy Arkę Pańską przy nim postawiono, w ktorey tylko manna y tablice prawa Boskiego się znaidowały. Jedynym imięniem JEZUS S. Paweł z opętanych wyrzucał biesow iáko czytáć w dzieiach Apostolskich. Toć y rzeczy święcone mieć mogą tyle władzy przeciwko insultom Czartowskim. Od tych
Skrót tekstu: BystrzInfElem
Strona: T
Tytuł:
Informacja elementarna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
tu Czytelniku miły/ najdziesz tu 1 Drogę Jerozolimską/ przednie opisaną. 2 Skąd się wiara Luterska/ Kalwińska/ Ariańska/ Trydejska etc. wzięła/ abo skąd się wszczęła. 3 Kwestie dwie o Ceremoniach i o wierze. 4 Dysputacja za Króla Stefana. dworzanina jednego z Tureckim Posłem osobliwa. 5 Jako się Filistynowie Procy Dawidowej bronić mają/ aby nie byli żołnierzami albo synami Spurym. 6 Ze wiara Luterska/ Kalwińska etc. własna była Turecka: teraz gorsza niż diabelska. 7 Renowacja Kalwińska która się w Heskim Księstwie tego Roku 1608. stała. Dnia Marca dwudziestego. 8 Jako z Tyrolu Ferdynandus Ministry wyganiał/ a dla jakich przyczyn. 9
tu Czytelniku miły/ naydźiesz tu 1 Drogę Ierozolimską/ przednie opisaną. 2 Skąd się wiárá Luterska/ Kalwińska/ Aryáńska/ Trydeyska etc. wźięłá/ ábo skąd się wsczęłá. 3 Questye dwie o Ceremoniách y o wierze. 4 Dysputácya zá Krolá Stepháná. dworzániná iednego z Tureckim Posłem osobliwa. 5 Iáko się Filistynowie Procy Dawidowey bronić máią/ áby nie byli żołnierzámi álbo synámi Spurym. 6 Ze wiárá Luterska/ Kalwińska etc. własná byłá Turecka: teraz gorsza niż dyabelska. 7 Renowácya Kalwińska ktora się w Heskim Xięstwie tego Roku 1608. sstáłá. Dniá Márcá dwudźiestego. 8 Iáko z Tyrolu Ferdynándus Ministry wyganiał/ á dla iákich przyczyn. 9
Skrót tekstu: MirJon
Strona: 4.
Tytuł:
Jonathas zmartwychwstał
Autor:
Florian Mirecki
Drukarnia:
wdowa Jakuba Sibeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
w pieluszkach Dzieciątko spokojne, tym więcej że promyszczki przez śmiertelną skórę widzą okiem nabożnym wynikając wzgórę. Więc pasterskie rozpuszczą tam po sobie głosy, jako w krzaku zielonym, zażywając rosy,
rzewliwy słowik krzyczy i wita świt rany, powtarzając pióra swe i dawne odmiany. Ten go Emmanuelem prostym śpiewa wierszem, on ławy Dawidowej Dziedzicem napierwszem, ten go Bogiem potężnym, ów przyszłego wieku Ojcem, ten Poradnikiem ludzkiego opieku; ten Przedziwnym, a ów zaś Książęciem pokoju, co szarłatny proporzec stawi na poboju, a wszyscy izraelską pochodnią, zbawieniem, pod którego buławą i mocnym ramieniem dom Jakubów z głębokiej, w której dawno leży, połamawszy okowy
w pieluszkach Dzieciątko spokojne, tym więcej że promyszczki przez śmiertelną skórę widzą okiem nabożnym wynikając wzgórę. Więc pasterskie rozpuszczą tam po sobie głosy, jako w krzaku zielonym, zażywając rosy,
rzewliwy słowik krzyczy i wita świt rany, powtarzając pióra swe i dawne odmiany. Ten go Emmanuelem prostym śpiewa wierszem, on ławy Dawidowej Dziedzicem napierwszem, ten go Bogiem potężnym, ów przyszłego wieku Ojcem, ten Poradnikiem ludzkiego opieku; ten Przedziwnym, a ów zaś Książęciem pokoju, co szarłatny proporzec stawi na poboju, a wszyscy izraelską pochodnią, zbawieniem, pod którego buławą i mocnym ramieniem dom Jakóbów z głębokiej, w której dawno leży, połamawszy okowy
Skrót tekstu: MiasKZbiór
Strona: 46
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Kacper Miaskowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
epitafia, fraszki i epigramaty
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Alina Nowicka-Jeżowa
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1995