trzy albo cztery palce. Nożka ich M powinna być w linią osadzona, tak żeby sam srzodek Celów, przypadał na bok jeden linii. jako w Figurze 2. Tablice 4. przeciwko Karcie 9. Cele DBP, i CqE, na linii qp. Zabawa VII. Rozdział I.
Celu bliższego od oka używali Geometrowie dawniejszy z dżyurką jedną, abo ze dwiema, jaki Cel jest B, w Figurze. Nowi Geometrowie używają Celu rozerzniętego przez srzodek, jaki jest D. Celu dalszego od oka używają pospolicie wszyscy, abo rozerzniętego, jako D, abo cale na Kwadrat podłużny otwartego, z stronką przez srzodek wyciągnioną, jaki Cel jest G.
trzy álbo cztery pálce. Nożká ich M powinná bydź w liniią osádzona, ták żeby sam srzodek Celow, przypadał ná bok ieden linii. iáko w Figurze 2. Tablice 4. przećiwko Kárćie 9. Cele DBP, y CqE, ná linii qp. Zábáwá VII. Rozdźiał I.
Celu bliższego od oká vżywáli Geometrowie dawnieyszi z dżiurką iedną, ábo ze dwiemá, iáki Cel iest B, w Figurze. Nowi Geometrowie vżywáią Celu rozerzniętego przez srzodek, iáki iest D. Celu dálszego od oká vżywáią pospolićie wszyscy, ábo rozerzniętego, iako D, ábo cále ná Kwádrat podłużny otwártego, z stronką przez srzodek wyćiągnioną, iáki Cel iest G.
Skrót tekstu: SolGeom_II
Strona: 10
Tytuł:
Geometra polski cz. 2
Autor:
Stanisław Solski
Drukarnia:
Jerzy i Mikołaj Schedlowie
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1684
Data wydania (nie wcześniej niż):
1684
Data wydania (nie później niż):
1684
Mszy Świętej, jednoż jest Pax vobis pokoj wam, i Dominus vobiscum Pan z-wami. Na Biskupiej Mszy, mówi Pasterz, Pax vobis pokoj wam, a my drudzy kapłani mowiemy, Dominus vobiscum Pan z-wami, na oboje to odpowiedać trzeba, Et cum Spiritu tuo i z-Duchem dwoim. Aleć dawniejszy jeszcze Pisma Z. język, za jednoż bierze, pokoj z-tobą i Pan z-tobą, mówi Anioł Pański do Gedeona, Dominus tecum, Pan z-tobą, a za tą Oracyją przyszedł pokoj, bo Gedeon zwyciężył Madianitów. Temuż Gedeonowi, powtórnie, i zdrowie, i zwycięstwo obiecując, Anioł Pański mówi,
Mszy Swiętey, iednoż iest Pax vobis pokoy wam, i Dominus vobiscum Pan z-wámi. Ná Biskupiey Mszy, mowi Pásterz, Pax vobis pokoy wam, á my drudzy kápłáni mowiemy, Dominus vobiscum Pan z-wámi, ná oboie to odpowiedáć trzebá, Et cum Spiritu tuo i z-Duchem dwoim. Aleć dawnieyszy ieszcze Pismá S. ięzyk, zá iednoż bierze, pokoy z-tobą i Pan z-tobą, mowi Anioł Páński do Gedeoná, Dominus tecum, Pan z-tobą, á zá tą Orácyią przyszedł pokoy, bo Gedeon zwyćiężył Mádyánitow. Tęmuż Gedeonowi, powtornie, i zdrowie, i zwyćięstwo obiecuiąc, Anioł Páński mowi,
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 7
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
się Panu, ale kiedy i komu inszemu każą się kłaniać, wystawią osobę, uprzywilejują, aby ją jako Pana czczono, aż tam jaki taki rzecze: Statuam auream quam erexisti non adoramus. Panu jako Panu, Cześć, ale dalej nic, ale temu którego wyniósł temu się nie kłaniamy. Quem erexisti non adoramus. dawniejszyśmy my u dworu, na usługach Nabuchodonorowych. Non adoramus! Pewieneś był słupie, za wolą i łaską Nabuchodonozora ukłonów, omyli cię to, oto Artykuł stanął. Non adoramus kłaniać się mu nie będziemy, choć na cię tak wiele złota łożono. Ufajże tu szczęściu, ufaj zawodom ludzkim! 4. WTÓRY
się Pánu, ále kiedy i komu inszęmu każą się kłániáć, wystáwią osobę, uprzywileiuią, áby ią iáko Paná czczono, áż tám iáki táki rzecze: Statuam auream quam erexisti non adoramus. Panu iáko Panu, Cześć, ále daley nic, ále tęmu ktorego wyniosł tęmu się nie kłániamy. Quem erexisti non adoramus. dawnieyszyśmy my u dworu, ná usługach Nábuchodonorowych. Non adoramus! Pewieneś był słupie, zá wolą i łáską Nábuchodonozorá ukłonow, omyli ćię to, oto Artykuł stanął. Non adoramus kłániáć się mu nie będźiemy, choć ná ćię ták wiele złotá łożono. Vfayże tu szczęśćiu, ufay zawodom ludzkim! 4. WTORY
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 73
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, eiusdem proportionis et figurae. Niesłychanie
piękne propter apparentiam urbis, bo skoro wjeżdżają, jako wszycy tą bromą ingrediuntur foristieri, zaraz in prima fronte te kościoły jako duo propugnacula apparent i niesłychanie się pięknie wydają.
Potym byłem w kościele Francuzów własnym, który tak dalece nie ma aparencji i splendoru intus, bo jest dawniejszy, ale w klasztorze primo byłem w aptece, kędy różne wyborne pokazowano recepta z pereł, z rubinów, ze szmaragdów, z szafirów i z różnych inszych, jako drogich, tak też niesłychanych i barzo rzadkich kamieni. Potym też pokazowanoaliquas raritates, jako na ścienie recta patrząc, jeno pola, wody
, eiusdem proportionis et figurae. Niesłychanie
piękne propter apparentiam urbis, bo skoro wjeżdżają, jako wszycy tą bromą ingrediuntur foristieri, zaraz in prima fronte te kościoły jako duo propugnacula apparent i niesłychanie się pięknie wydają.
Potym byłem w kościele Francuzów własnym, który tak dalece nie ma apparencji i splendoru intus, bo jest dawniejszy, ale w klasztorze primo byłem w aptece, kędy różne wyborne pokazowano recepta z pereł, z rubinów, ze szmaragdów, z szafirów i z różnych inszych, jako drogich, tak też niesłychanych i barzo rzadkich kamieni. Potym też pokazowanoaliquas raritates, jako na ścienie recta patrząc, jeno pola, wody
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 207
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
Czwarta niby Summa, Totale Productum.
Czwarta Część ARYTMETYKI jest SUB[...] RAKCJA, która służy, kiedy z Summy wydałem[...] mn[...] ejszą Summę, a chcę wiedzieć wiele mi O ARYTMETYCE
rezyduitalis zostało, albo kiedy roku co dawniejszego stało się, a ja wiedzieć chcę, wiele temu lat: tedy Rok teraźniejszy połóż wyżej, a dawniejszy że jest mniejszy połóż na dole, dopieroż subtrahe.
Piąta Część ARYTMETYKI jest DYWIZJA której usus jest[...] ug. dzieląc jako Summę. na jakie osoby naprzykład, dzieląc sto złotych na dziesięciu ludzi. Gdzie nota, że ta liczba, którą trzeba dzielić, jest Dividendus, a ta liczba na którą trzeba podzielić
Czwarta niby Summa, Totale Productum.
Czwarta Część ARYTMETYKI iest SUB[...] RAKCYA, ktora służy, kiedy z Summy wydałem[...] mn[...] eyszą Summę, a chcę wiedzieć wiele mi O ARITMETYCE
residuitalis zostało, albo kiedy roku co dawnieyszego stáło się, a ia wiedzieć chcę, wiele temu lat: tedy Rok teraznieyszy położ wyżey, a dawnieyszy że iest mnieyszy położ na dole, dopieroż subtrahe.
Piąta Część ARYTMETYKI iest DYWIZYA ktorey usus iest[...] vg. dzieląc iako Summę. na iakie osoby naprzykład, dzieląc sto złotych na dziesięciu ludzi. Gdzie nota, że ta liczba, ktorą trzebá dzielić, iest Dividendus, a ta liczba ná ktorą trzebá podzielić
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 158
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ipsius Crucifixi, i doniej zstępował carnaliter coeundo przez lat kilka; aż czasu jednego na spowiedzi, casualiter wyznała (bo z prostoty nie wiedziała) że to grzech, i że sanstus sanctorum tego czynić nie mógł by, (co absit et cogitare) podane sposoby, malum sopitum; a ona bono fine quievit. Dawniejszy cudny przykład tu kładęci Czytelniku. Magdalenie Krucyj czyli de Cruz Hiszpance Zakonnicy w Kordubie Mieście, czart przeklęty w postaci murzynka prezentując się, lubieżne w niej wzniecił ognie, i amory, i dokazał tego swemi czartowskiemi sztukami, że z nim mieszkała lat 30. w posagu mu swoją sakryfikowawszy cnotę, w leciech jeszcze 12.
ipsius Crucifixi, y doniey zstępował carnaliter coeundo przez lat kilka; aż czasu iednego na spowiedzi, casualiter wyznała (bo z prostoty nie wiedziała) że to grzech, y że sanstus sanctorum tego czynić nie mógł by, (co absit et cogitare) podane sposoby, malum sopitum; a ona bono fine quievit. Dawnieyszy cudny przykład tu kładęci Czytelniku. Magdalenie Krucyi czyli de Cruz Hiszpance Zakonnicy w Kordúbie Mieście, czart przeklęty w postaci murzynka prezentuiąc się, lubieżne w niey wzniecił ognie, y amory, y dokazał tego swemi czartowskiemi sztukami, że z nim mieszkała lat 30. w posagu mu swoią sakryfikowawszy cnotę, w leciech ieszcze 12.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 208
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
wieku naliczył tylko 33. Wydał o Medycynie ksiąg 6 i o Kapłanach pisał. Sciendum i to o nim, iż u drugiego Książęcia Egiptu Misraim zwanego, był Konsyliarzem. Charaktery jego do pisma, były zwierząt, drzewa, kwiatów figury. Żył laty przed Chrystusa Narodzeniem 1380, a według drugich laty 1400. Zgoła był dawniejszy Katalog Osób wiadomości o sobie godnych
od Platona i od Pytagóresa, i nad samych siedmiu Greckich Mędrców, bo ci żyli przed Chrystusa Narodzeniem 200 laty.
Simeon METAPHRASTES, tojest Przekładacz, obszernie mówiący, Grek Konstantynopolitanczyk, nazwiskiem Magister, urzędem Pieczętarz Cesarski, szlachetnie urodzony, i znacznej fortuny, od Leona Filozofa Cesarza evectus,
wieku naliczył tylko 33. Wydał o Medycynie ksiąg 6 y o Kapłanach pisał. Sciendum y to o nim, iż u drugiego Xiążęcia Egyptu Misraim zwanego, był Konsiliarzem. Charaktery iego do pisma, były zwierząt, drzewa, kwiatow figury. Zył laty przed Chrystusa Narodzeniem 1380, á według drugich laty 1400. Zgoła był dawnieyszy Katalog Osob wiadomości o sobie godnych
od Platona y od Pytagoresa, y nad samych siedmiu Greckich Mędrcow, bo ci żyli przed Chrystusa Narodzeniem 200 laty.
Simeon METAPHRASTES, toiest Przekładacz, obszernie mowiący, Grek Konstantynopolitanczyk, nazwiskiem Magister, urzędem Pieczętarz Cesarski, szlachetnie urodzony, y znaczney fortuny, od Leona Filozofa Cesarza evectus,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 661
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
niemającym, Henryk Dominikan aż w Awenionie dany i poświęcony. W tym tedy podobno sensie, mówi Severynus wspomniany Autor, iż Kadedry nie mieli w Kijowie Biskupi, iż per tractum stu lat zdezolowana była, interim Biskupi (ile z Zakonu Z Dominika kilku ich było) w Kościele swego Zakonu munia Episcopalia obibant; gdyż tam dawniejszy Biskup, niż introdukcja Dominikanów, przez Z Jacka, która może paść na rok 1250, albo trochę niżej, a Biskupi Kijowscy już tam byli od Bolesława Chrabrego dawniej fundowani. A że na Rusi mieszkali, Ruskiemi Biskupami zwani byli. Ale teraz, kiedy Województwo Kijowskie, i Stolica jego Kijów przez Schizmę cale opanowana,
niemaiącym, Henryk Dominikan aż w Awenionie dany y poświęcony. W tym tedy podobno sensie, mowi Severinus wspomniany Autor, iż Kadedry nie mieli w Kiiowie Biskupi, iż per tractum stu lat zdezolowana byłá, interim Biskupi (ile z Zakonu S Dominika kilku ich było) w Kościele swego Zakonu munia Episcopalia obibant; gdyż tam dawnieyszy Biskup, niż introdukcya Dominikanow, przez S Iacka, ktora może paść na rok 1250, albo trochę niżey, a Biskupi Kijowscy iuż tam byli od Bolesława Chrabrego dawniey fundowani. A że na Rusi mieszkali, Ruskiemi Biskupami zwani byli. Ale teraz, kiedy Woiewodztwo Kiiowskie, y Stolica iego Kiiow przez Schizmę cale opanowana,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 302
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
sklepach, i nawet lepiej jeszcze niźli w suchych miejscach, na których kruszy się na drobne cząstki; ztym wszystkim woda wkrada się w jego dziurkowatość, ponieważ staje się ciężkim.
Większa część kowalów i Pan JOUSSE w swoim traktaciku o slusarstwie twierdzą, że węgiel konserwowany na miejscu suchym, tym lepszy jest, im jest dawniejszy. Do kuznic nie potrzeba używać węgla, któryby przynajmniej od trzech niedziel nie był ugaszony. Węgiel bardzo świeży prędko obraca się w popiół; gorącość jego jest nagła i psująca żelazo. Węgiel nie dopalony ma kolor szarawy, trudno się łamie, i paląc się wydaje błękitny płomień i wiele dymu, pali się tak jak
sklepach, i nawet lepiey ieszcze niźli w suchych mieyscach, na ktorych kruszy się na drobne cząstki; ztym wszystkim woda wkrada się w iego dziurkowatość, ponieważ staie się ciężkim.
Większa część kowalow i Pan JOUSSE w swoim traktaciku o slusarstwie twierdzą, że węgiel konserwowany na mieyscu suchym, tym lepszy iest, im iest dawnieyszy. Do kuznic nie potrzeba używać węgla, ktoryby przynaymniey od trzech niedziel nie był ugaszony. Węgiel bardzo swieży prędko obraca się w popioł; gorącość iego iest nagła i psuiąca żelazo. Węgiel nie dopalony ma kolor szarawy, trudno się łamie, i paląc się wydaie błękitny płomień i wiele dymu, pali się tak iak
Skrót tekstu: DuhMałSpos
Strona: 33
Tytuł:
Sposób robienia węglów czyli sztuka węglarska
Autor:
Henri-Louis Duhamel Du Monceau
Tłumacz:
Jacek Małachowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769
sunt de iure positiuo, sunt relicta sub dispositione Papae, vt possit ea murare vel dispensare secundum opportunitatem temporum, vel negotiorum, quando est vtilitas Ecclesiae. A Tritemius przydaje Auditis summus Pontifex necessitatibus fratrum; aemulos et detractores eorum Apostolica Maiestate compescuit, et ordinis tranquillitati in posterum largiter prouidit.[...] Podobnym też temu argumentem szli Zakonnicy dawniejszy na nowsze; broniąc onym/ aby się na 140, sążeni/ blisko ich Kościołów i Klasztorów nie budowali: bo na to przywilej od Apostołskiej stolice mieli wyrażny/ nazwany Intra cannas; szli ni Franciszkani na Dominikany et kontra; szli i Karmelici dawniejszy/ i na też/ i na Jezuity; i szli Jezuicy na
sunt de iure positiuo, sunt relicta sub dispositione Papae, vt possit ea murare vel dispensare secundum opportunitatem temporum, vel negotiorum, quando est vtilitas Ecclesiae. A Trithemius przydáie Auditis summus Pontifex necessitatibus fratrum; aemulos et detractores eorum Apostolica Maiestate compescuit, et ordinis tranquillitati in posterum largiter prouidit.[...] Podobnym tesz temu árgumentem szli Zakonnicy dawnieyszy ná nowsze; broniąc onym/ áby się ná 140, sążęni/ blisko ich Kośćiołow y Klasztorow nie budowáli: bo ná to przywiley od Apostolskiey stolice mieli wyráżny/ názwany Intra cannas; szli ni Franćiszkáni ná Dominikány et contra; szli y Cármelici dawnieyszy/ y ná też/ y ná Iezuity; y szli Iezuicy na
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 5
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627