Koronne, bo te restringunt zawsze wolność Polską, i certa lege określają. Trzeba annulare lauda Sejmikowe, kotrakty, i cokolwiek może quo quo modo wolność ludzką obligować. Tą racją Herezjaeescy Libertyni, śluby nawet, proposita znieść usiłują, iż praejudicant libertati: Zaczym Mości Panowie trzeba tę Majorkę dobrze roztrząsnąc. Prawda że ab extrinsecodeterminacja, dopieroż gwałtowna koakcja in antecessum poprzedzająca wolną determinacjąwoli ludzkiej, jest praejudiciosa libertati. Przećięż ex suppositione consequente dobrowolnej elekcyj do czego mieć obligacją, albo ją sobie uczynić nie praejudiciũ, ale i owszem liberum jest exercitum. Zaczym gdy się przez wolne głosy zgodziemy na utrzymanie mercimonirum w granicach Województwa; takie laudum, nie tylko
Koronne, bo te restringunt záwsze wolność Polską, y certa lege określáją. Trzebá annulare lauda Seymikowe, kotrákty, y cokolwiek może quo quo modo wolność ludzką obligowáć. Tą rácyą Herezyaeescy Libertyni, śluby nawet, proposita znieść uśiłują, iż praejudicant libertati: Záczym Mośći Pánowie trzebá tę Majorkę dobrze roztrząsnąc. Práwdá że ab extrinsecodeterminácya, dopieroż gwałtowna koákcya in antecessum poprzedzájąca wolną determinacyąwoli ludzkiey, jest praejudiciosa libertati. Przećięż ex suppositione consequente dobrowolney elekcyi do czego mieć obligácyą, álbo ją sobie uczynić nie praejudiciũ, ále y owszem liberum jest exercitum. Záczym gdy śię przez wolne głosy zgodźiemy ná utrzymanie mercimonirum w gránicach Wojewodztwá; tákie laudum, nie tylko
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: O4
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
Województwa; takie laudum, nie tylko że chwalebne, że profitujące, będzie, ale insuper liberrimum na które zmiejsca mego upraszam o zgodę.
Kontra Votum 3. Akceptuję tę eksplikacją, tak liberi arbitrii jako i wolności Polskiej, na której fundamencie tylko to contra godnej ilacyj IMci Pana N. wniosę. Iż jeżeli własna determinacja żadnego nie zyni praejudicium wolności, ale tylko cudza ab extrinseco determinacja; proszę czyżby nie szalonej wolności było exercitum dobrowolnie kłaść na się kajdany? i pozwalać na nie- wolą? czyliżby tak servitus była wolnością? Prawdać to Mości Panowie: iż możemy się przez konstytucje Sejmowe, lauda Sejmikowe obligować, tak jako i liberum arbitrium
Wojewodztwá; tákie laudum, nie tylko że chwalebne, że profitujące, będźie, ále insuper liberrimum ná ktore zmieyscá mego uprászam o zgodę.
Contra Votum 3. Akceptuję tę explikacyą, ták liberi arbitrii jáko y wolnośći Polskiey, ná ktorey fundámenćie tylko to contra godney illacyi JMći Páná N. wniosę. Iż jeżeli własna determinácya żádnego nie zyni praejudicium wolnośći, ále tylko cudza ab extrinseco determinácya; proszę czyżby nie szaloney wolnośći było exercitum dobrowolnie kłaść ná śię káydány? y pozwáláć ná nie- wolą? czyliżby ták servitus byłá wolnośćią? Práwdáć to Mośći Pánowie: iż możemy śię przez konstytucye Seymowe, lauda Seymikowe obligowáć, ták jáko y liberum arbitrium
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: O4
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
, będzie, ale insuper liberrimum na które zmiejsca mego upraszam o zgodę.
Kontra Votum 3. Akceptuję tę eksplikacją, tak liberi arbitrii jako i wolności Polskiej, na której fundamencie tylko to contra godnej ilacyj IMci Pana N. wniosę. Iż jeżeli własna determinacja żadnego nie zyni praejudicium wolności, ale tylko cudza ab extrinseco determinacja; proszę czyżby nie szalonej wolności było exercitum dobrowolnie kłaść na się kajdany? i pozwalać na nie- wolą? czyliżby tak servitus była wolnością? Prawdać to Mości Panowie: iż możemy się przez konstytucje Sejmowe, lauda Sejmikowe obligować, tak jako i liberum arbitrium częstokroć wiążemy ślubami, propozytami, bez żadnej jego lezyj. Przecię
, będźie, ále insuper liberrimum ná ktore zmieyscá mego uprászam o zgodę.
Contra Votum 3. Akceptuję tę explikacyą, ták liberi arbitrii jáko y wolnośći Polskiey, ná ktorey fundámenćie tylko to contra godney illacyi JMći Páná N. wniosę. Iż jeżeli własna determinácya żádnego nie zyni praejudicium wolnośći, ále tylko cudza ab extrinseco determinácya; proszę czyżby nie szaloney wolnośći było exercitum dobrowolnie kłaść ná śię káydány? y pozwáláć ná nie- wolą? czyliżby ták servitus byłá wolnośćią? Práwdáć to Mośći Pánowie: iż możemy śię przez konstytucye Seymowe, lauda Seymikowe obligowáć, ták jáko y liberum arbitrium częstokroć wiążemy ślubami, propozytami, bez żádney jego lezyi. Przećię
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: O4
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
dopiero przed dwoma niedzielami stanął w Jassiech.
Obóz nasz generalny dotąd stoi pod Glinianami i jeszcze nie pomknięty, lubo mieli tego tydnia z miejsca tego podstąpić pod Koniuchy.
Imp. kasztelan krakowski, zaraz w piątek przeszły powróciwszy z Sokala, tego tydnia wybrać się stąd w pogranicze zamyśla, ale podobno do przyszłego tydnia zwlecze się determinacja. Poprzedzając przyjście
ordy pod Kamieniec imp. kasztelan krakowski, aby wielki obsiew pod Kamieńcem non cedat in commodum praesidiariorum, ordynował imp. Cińskiego z chorągwiami pancernymi, także z różnych miejsc inne dywizyje pod komendę jego, z Szańcu Ś. Trójcy rajtaryje ze czterma działkami, Kozaków, że tego na kilka tysięcy wszystkich zgromadziło się
dopiero przed dwoma niedzielami stanął w Jassiech.
Obóz nasz generalny dotąd stoi pod Glinianami i jeszcze nie pomknięty, lubo mieli tego tydnia z miejsca tego podstąpić pod Koniuchy.
Jmp. kasztelan krakowski, zaraz w piątek przeszły powróciwszy z Sokala, tego tydnia wybrać się stąd w pogranicze zamyśla, ale podobno do przyszłego tydnia zwlecze się determinacyja. Poprzedzając przyjście
ordy pod Kamieniec jmp. kasztelan krakowski, aby wielki obsiew pod Kamieńcem non cedat in commodum praesidiariorum, ordynował jmp. Cińskiego z chorągwiami pancernymi, także z różnych miejsc inne dywizyje pod komendę jego, z Szańcu Ś. Trójcy rajtaryje ze cztyrma działkami, Kozaków, że tego na kilka tysięcy wszystkich zgromadziło się
Skrót tekstu: SarPam
Strona: 355
Tytuł:
Pamiętnik z czasów Jana Sobieskiego
Autor:
Kazimierz Sarnecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1690 a 1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1690
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Janusz Woliński
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1958
powinny do regularności: aby porządniejsza ich była defensja. Wymiar Angułów pryncypalnych służący do rysowania i stawiania fortec.
VIII. Zrozumiawszy pryncypalne linie i z nich wynikające Anguły składające fortece: aby tedy podane reguły fortyfikacyj zachowane były. To jest aby nad zamiar większe lub mniejsze części niebyły czyli beluardów, czyli kortyn. Potrzebna jest determinacja wymiaru najprzód Angułów co do liczby gradusów, z których ma wynikać wymiar linii. Trzy zaś się liczą Anguły pryncypalne w regularnej fortyfikacyj. Pierwszy Anguł centru fortecy. Drugi Anguł figury. Trzeci Anguł beluardu.
Wymiar Angułu centrowego fortecy, wychodzi z dywizyj liczby 360. to jest gradusów 360. tego cyrkułu imaginaryinego, który całą
powinny do regularności: áby porządnieysza ich byłá defensya. Wymiar Angułow pryncypalnych służący do rysowania y stawiania fortec.
VIII. Zrozumiawszy pryncypalne linie y z nich wynikaiące Anguły skłádaiące fortece: áby tedy podane reguły fortyfikacyi zachowane były. To iest áby nad zamiar większe lub mnieysze części niebyły czyli beluardow, czyli kortyn. Potrzebna iest determinacya wymiaru nayprzod Angułow co do liczby gradusow, z ktorych ma wynikáć wymiar linii. Trzy zaś się liczą Anguły pryncypalne w regularney fortyfikacyi. Pierwszy Anguł centru fortecy. Drugi Anguł figury. Trzeci Anguł beluardu.
Wymiar Angułu centrowego fortecy, wychodzi z dywizyi liczby 360. to iest gradusow 360. tego cyrkułu imaginaryinego, ktory cáłą
Skrót tekstu: BystrzInfArchW
Strona: F4v
Tytuł:
Informacja architektury wojennej
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura, wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
etc. Te Święta tak ruchome jako nieruchome aby była Kościelna zwierzchność należycie skoordynowała, i z nich rok cały ułożyła, dwojakiego na to zażyła roku Juliuszowego, jednego słońca, drugiego Księżyca. Roku słońca zażyła dla koordynacyj Świąt nieruchomych; roku Księżyca dla koordynacyj Świąt ruchomych: a osobliwie dla determinowania dnia Wielkonocnego, od którego zawisła determinacja innych dni Świąt ruchomych, Rok tedy Kościelny jest ten, który częścią się składa z roku słońca, częścią z roku Księżyca Juliuszowego. Rok ten Kościelny rozłożony na swoje miesiące i tygodnie, zowie się Kalendarz Kościelny, albo minucje. Ten kalendarz którego Kościół Boży zażywał aż do roku Chrystusowego 1582. nazywa się teraz Kalendarz Stary
etc. Te Swięta tak ruchome iáko nieruchome áby była Koscielna zwierzchność należycie zkoordynowałá, y z nich rok cáły ułożyłá, dwoiakiego ná to zażyłá roku Iuliuszowego, iednego słońcá, drugiego Xiężycá. Roku słońcá zażyła dla koordynacyi Swiąt nieruchomych; roku Xiężyca dla koordynacyi Swiąt ruchomych: á osobliwie dla determinowania dnia Wielkonocnego, od ktorego záwisła determinacya innych dni Swiąt ruchomych, Rok tedy Kościelny iest ten, ktory częścią się zkładá z roku słońcá, częscią z roku Xiężyca Iuliuszowego. Rok ten Kościelny rozłożony ná swoie miesiące y tygodnie, zowie się Kalendarz Kościelny, álbo minucye. Ten kalendarz ktorego Kościoł Boży zażywał aż do roku Chrystusowego 1582. náżywa się teraz Kálendarz Stáry
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 7
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
woli ludzkiej? Tak to jest jak gdyby kto Kalwińską, Luterską trzymał koakcją, Jansenistów predeterminacją, a przecie się oświadczał iż te qualitates nie ubliżają wolnej woli ludzkiej. Jak gdyby dał kto komu truciznę albo filtrum: a przecie chciał utrzymać godziwą wolność w cudzej śmierci albo amorach. Lubo trucizna tylko ciało ludzkie alteruje. Jeżeli determinacja przy wolnej woli ludzkiej, a gwiazdy nie operują tej determinacyj? a jakoż kto rozumnie może to przepowiedzieć, co być może, albo może nie być? Wżdyć nie bardziej astra nakłaniają człowieka do jakiej akcyj, jako namowy, perswazje, remonstracje, na przyjaźń obligacje, ugruntowane racjami argumenta, gdy kogo namawiamy do czego
woli ludzkiey? Ták to iest iák gdyby kto Kalwinską, Luterską trzymał koakcyą, Jansenistow predeterminacyą, á przecie się oswiadczáł iż te qualitates nie ubliżaią wolney woli ludzkiey. Ják gdyby dał kto komu truciznę álbo filtrum: á przecie chciał utrzymáć godziwą wolność w cudzey śmierci álbo amorach. Lubo trucizna tylko ciało ludzkie álteruie. Jeżeli determinacya przy wolney woli ludzkiey, á gwiazdy nie operuią tey determinacyi? á iákoż kto rozumnie może to przepowiedzieć, co bydź może, álbo może nie bydź? Wżdyć nie bardziey astra nákłaniaią człowieka do iákiey ákcyi, iáko namowy, perswazye, remonstracye, ná przyiazń obligácye, ugruntowane racyami argumenta, gdy kogo námawiamy do czego
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 23
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
że Bóg postawił człowieka w ręku rady swojej: zostawując w wolnej woli jego, aby to czynił albo nie czynił, według albo przeciwko zmyślności i propensyj, luboby jaką inklinacją w człowieku sprawiały konstelacje i Planety Niebieskie. Ponieważ tedy luminarze Niebieskie nierządzą tak człowiekiem aby go niewoliły do tej albo innej akcyj, ale ostatnia determinacja wszelkiego woli ludzkiej skutku jedynie zawisła od człowieka, toć z Planet i jakichkolwiek aspektów żaden dowcip dociec ich niemoże, i przepowiedzieć nieomylnie.
VIII. Racja czwarta, że fundamenta na których swoje prognostyki fundują Genetliakowie i po większej części Astrologowie są są próżne i do fikcyj, niżeli prawdy podobniejsze. Bo naprzód wydział okręgu Niebieskiego
że Bog postawił człowieka w ręku rády swoiey: zostáwuiąc w wolney woli iego, áby to czynił álbo nie czynił, według álbo przeciwko zmyślności y propensyi, luboby iaką inklinacyą w człowieku sprawiały konstellacye y Planety Niebieskie. Ponieważ tedy luminarze Niebieskie nierządzą ták człowiekiem áby go niewoliły do tey álbo inney ákcyi, ále ostatnia determinacya wszelkiego woli ludzkiey skutku iedynie záwisła od człowieka, toć z Planet y iákichkolwiek aspektow żaden dowcip dociec ich niemoże, y przepowiedzieć nieomylnie.
VIII. Racya czwarta, że fundamenta ná ktorych swoie prognostyki funduią Genetliákowie y po większey części Astrologowie są są prożne y do fikcyi, niżeli prawdy podobnieysze. Bo naprzod wydział okrągu Niebieskiego
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 5
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Empyrejskiego nieba i okrąg ziemi do jej centrum. Atoli taż wszechmocność mogła w samej peryferyj to jest cyrkule czyli ziemi, czyli Nieba Empyrejskiego założyć centrum, wyżej albo niżej, w ten albo ów bok posunąc cyrkumferencyj świata całego.
XXI. Qwestya druga. Kiedy Bóg stworzył ten świat? Odp. nikiedy. Bo ponieważ determinacja czasu, i słowy onegoż określenie jest to czas wymierzony obrotami Niebieskimi Planet i gwiazd, któremi według ordynacyj Boskiej czasy wymierzamy. Rzekł Bóg, niech się staną luminarze na firmamencie nieba; niech rozdzielą dzień i noc; niech oznaczają czasy, dni i lata, aby świeciły i oświecały ziemię. J stworzył Bóg dwa luminarze
Empyreyskiego nieba y okrąg ziemi do iey centrum. Atoli taz wszechmocność mogła w samey periferyi to iest cyrkule czyli ziemi, czyli Nieba Empyreyskiego záłożyć centrum, wyżey álbo niżey, w ten álbo ow bok posunąc cyrkumferencyi światá cáłego.
XXI. Qwestya druga. Kiedy Bog stworzył ten świat? Odp. nikiedy. Bo ponieważ determinacya czasu, y słowy onegoż okreslenie iest to czas wymierzony obrotámi Niebieskimi Planet y gwiazd, ktoremi według ordynacyi Boskiey czasy wymierzamy. Rzekł Bog, niech się staną luminarze ná firmamencie nieba; niech rozdzielą dzień y noc; niech oznaczaią czasy, dni y lata, áby świeciły y oświecały ziemię. J stworzył Bog dwa luminarze
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: B2v
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743