, ale Odszczepieniec od Kościoła Łacińskiego. Na- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
pisał Kroniki od Juliusza Cesarza, aż do Aleksego Komnena Greckiego Cesarza, tojest do Roku 1118. Napisał i o Matce Najś: Kanon na 8 Odas podzielony.
ZENO Eleates, tojest z Miasta Greckiego Elea idący, zawołany Filozof. Dialektyki inventor, która Eleatica Doctrina zowie się teste Aristotele. W takiej byl u Ateńczyków estymie, że klucze od Miasta u niego reponowali, w złotą go stroili koronę, miedziany mu wystawili obraz. On młodzianowi wiele gadającemu rzekł: Ideo duas habemus aures, os autem unum, ut scilicet multa audiamus, pauca vero loquamur.
, ale Odszczepieniec od Kościoła Łacińskiego. Na- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
pisał Kroniki od Iuliusza Cesarza, aż do Alexego Komnena Greckiego Cesarza, toiest do Roku 1118. Napisał y o Matce Nayś: Kanon na 8 Odas podzielony.
ZENO Eleates, toiest z Miasta Greckiego Elea idący, zawołany Filozof. Dialektyki inventor, ktora Eleatica Doctrina zowie się teste Aristotele. W takiey byl u Ateńczykow estymie, że klucze od Miasta u niego reponowali, w złotą go stroili koronę, miedziany mu wystawili obraz. On młodzianowi wiele gadaiącemu rzekł: Ideo duas habemus aures, os autem unum, ut scilicet multa audiamus, pauca vero loquamur.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 702
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Fundator w tejże regule/ insze obowiązki zakonowi temu. przetoż stej summy przeciw szkołom Jezuickim nic się konkludować nie może. Ślubują Jezuici iść do nauczenia wiary Pogan/ i do nawracania Heretyków toć innych dobrych uczynków miedzy Katolikami/ dla pożytku Kościoła Bożego/ czynić niemają. Zły Logik P. Pleban/ zapomniał Dialektyki; bawiąc się nowinamiSam Micanus inaczej argumentować uczy. I gdy bymu były mgłą niechęci przeciwko Jezuitom/ oczy nie zachodziły/ samby był z tegoż X. Skargi/ ten sobie argument rozwiązał/ jakoż i rozwięzuje/ sam się w tym nie bacząc. bo zaraz po słowach wiżej położonych/ sam że w tym swym
. Fundator w teyże regule/ insze obowiązki zakonowi temu. przetosz ztey summy przećiw szkołom Iezuickim nic sie konkludowáć nie może. Slubuią Iezuići iść do náuczenia wiáry Pogan/ y do náwracánia Heretykow toć innych dobrych vcżynkow miedzy Kátholikámi/ dla pożytku Kośćioła Bożego/ czynić niemáią. Zły Logik P. Pleban/ zápomniał Dyálektyki; báwiąc się nowinámiSam Micánus inácżey árgumentowáć vcży. I gdy bymu były mgłą niechęći przećiwko Iezuitom/ ocży nie záchodźiły/ samby był z tegosz X. Skárgi/ ten sobie árgument rozwiązał/ iakosz y rozwięzuie/ sam sie w tym nie bacząc. bo záraz po słowách wiżey położonych/ sam że w tym swym
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 29
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
A tak chwali Trójcę wedle swoich Arianów/ partim creatam, partim increatam, o czym było wyższej. Bał się trzech bogów/ a przecię na nie napadł. takci dół pod kim kopiąc/ sam się pierwej ułowił. Gadać jeszcze sieła P. M. o rozumie swoim/ ale niżej będziem się uczyć rozumu i Dialektyki: dosyć tak teraz/ aby się nauczył rozumieć pisma. TRZECI Artykuł Ariańskiej i Tureckiej niewierności. Chrystus nie był przed narodzeniem ś. Panny Mariej.
NIe wierzy P. M. żeby Chrystus był przed tym niż się z Panny Mariej urodził. Acz na drugim miejscu powiada: że niż począł uczyć/ był i Słowem
A ták chwali Troycę wedle swoich Aryanow/ partim creatam, partim increatam, o czym było wyzszey. Bał się trzech bogow/ á przećię ná nie nápadł. tákći doł pod kim kopiąc/ sam się pierwey vłowił. Gadać ieszcze śiełá P. M. o rozumie swoim/ ále niżey będźiem się vczyć rozumu y Dyálektyki: dosyć ták teraz/ áby się nauczył rozumieć pismá. TRZECI ARTYKVL Ariáńskiey y Tureckiey niewiernośći. Chrystus nie był przed národzeniem ś. Pánny Máryey.
NIe wierzy P. M. żeby Chrystus był przed tym niż się z Pánny Maryey vrodźił. Acz ná drugim mieyscu powiáda: że niż począł vczyć/ był y Słowem
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 16
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
. 2. Synostwo/ że się urodził z Ojca. 3. Człowieczeństwo. A tak cokolwiek w piśmie jest o Chrystusie/ do jednej z tych rzeczy ma należeć. Kiedyby to chciał pojąć/ tedyby obaczył że wszytkie jego kontradyctie/ które zadaje/ są fałszywe. Jać go na ten czas nie będę uczył Dialektyki/ ale miałby się jej lepiej nauczyć/ aby go potym nie zwano czymby niechciał. Insze dyskursy o personach/ relacjach/ proporcjach finiti ad infinitum, może też lada poganin abo Mahomet zadać/ bo jako jedne dobrze powiedział/ Mendacium multiforme est et foecundum in oppugnanda veritate. Na które już dawno Chrześcijanie odpowiedzieli
. 2. Synostwo/ że się vrodźił z Oycá. 3. Człowieczeństwo. A ták cokolwiek w piśmie iest o Chrystuśie/ do iedney z tych rzeczy ma należeć. Kiedyby to chćiał poiąć/ tedyby obaczył że wszytkie iego contrádictie/ ktore zádáie/ są fałszywe. Iać go ná ten czás nie będę vczył Diálektyki/ ále miałby się iey lepiey náuczyć/ áby go potym nie zwano czymby niechćiał. Insze discursy o personách/ relácyách/ proporcyách finiti ad infinitum, może też ládá pogánin ábo Máhomet zádáć/ bo iáko iedne dobrze powiedźiał/ Mendacium multiforme est et foecundum in oppugnanda veritate. Ná ktore iuż dawno Chrześćiánie odpowiedźieli
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 44
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
każdej czyli Dni Miesiąca: o skutkach Zaćmienia, chorobach, urodzaju, suszach, powodziach, upałach, mrozach etc. także o Sukcesach Prowincyj i Miast à libero arbitrio niedependujących i naturalną racją mogących być wyprobowanych: które by też u najwyśmienitszych Astrologów nie zawsze się prawdzą; a to z tych racyj. 1mo. Iż według Dialektyki Aksjoma tego: Conclusio debiliorem partem sequitur: z prawdziwych przyczyn Niebieskich omylnie wniesiona być może consequentia; Albowiemgdy pierwsza propozycja będzie probabilis, chociaż druga będzie oczywista, konkluzja z nich wynidzie nie pewna. Naprzykład gdy Astrolog ten sobie uformuje Argument: Naucza długa i starodawna eksperiencja, że złączenie Saturna z Słońcem we Lwie, sprawuje
każdey czyli Dni Mieśiąca: o skutkach Zaćmienia, chorobach, urodzaiu, suszach, powodźiach, upałach, mrozach etc. także o Sukcessach Prowincyi y Miast à libero arbitrio niedependuiących y naturalną racyą mogących bydź wyprobowanych: ktore by też u naywyśmięnitszych Astrologow nie zawsze się prawdzą; a to z tych racyi. 1mo. Iż według Dialektyki Axioma tego: Conclusio debiliorem partem sequitur: z prawdźiwych przyczyn Niebieskich omylnie wnieśiona bydź może consequentia; Albowiemgdy pierwsza propozycya będźie probabilis, choćiaż druga będźie oczywista, konkluzya z nich wynidźie nie pewna. Naprzykład gdy Astrolog ten sobie uformuie Argument: Naucza długa y starodawna experiencya, że złączenie Saturna z Słoncem we Lwie, sprawuie
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: L2
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741