.
Dnia 28 Octobris w dzień świętych Szymona i Judy słuchaliśmy mszy świętej w pokoju prywatnie, zamknąwszy się, ne populus resciat dla tumultu, bo non licet, tak w nich luteranismus fervet.
Po obiedzie jechaliśmy, ducentibus hisce senatoribus (qui summum honorem księstwu IM exhibebant) do kościoła jednego, który był przedtym dominikański, a teraz in manu tychże odszczepienców.
Tam widzieliśmy, bo nam prywatnie w zakrystii prezentowano, relikwie, co się dostały im nie wiem jakim sposobem, czyli zastawnym, czyli też z tym kościołem: primo włócznię, którą bok przebito Chrystusowi Panu; gwóźdź od ręki co był do krzyża
.
Dnia 28 Octobris w dzień świętych Szymona i Judy słuchaliśmy mszy świętej w pokoju prywatnie, zamknąwszy się, ne populus resciat dla tumultu, bo non licet, tak w nich luteranismus fervet.
Po obiedzie jechaliśmy, ducentibus hisce senatoribus (qui summum honorem księstwu IM exhibebant) do kościoła jednego, który był przedtym dominikański, a teraz in manu tychże odszczepienców.
Tam widzieliśmy, bo nam prywatnie w zakrystii prezentowano, relikwie, co się dostały im nie wiem jakim sposobem, czyli zastawnym, czyli też z tym kościołem: primo włócznię, którą bok przebito Chrystusowi Panu; gwóźdź od ręki co był do krzyża
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 128
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
54. Opatów 40. Druga Kolumna pisana była po Grecku, a tę podpisał Cesarz Jan Paleolog inkaustem purpurowym, Namiestnicy potym Patriarchów, Arcy Biskup Kijowski Izydor Metropolita całej Rusi, więcej niżeli 40. Metropolitów. Każda Nacja wzieła sobie Formularz. Patriarchom trzem osobno napisano. Pracowali na tym Konsylium Kardynał Julian gloriosissime. Drugi Jan Dominikański Prowincjał, Trzeci Besarion Niceński Metropolita, trzy Kolumny Synodu: a Marek Efeski Namieśnik Patriarchy Antiocheńskiego krzykiem tylko nie racjami Celebris, dlatego wyklęty od Józefa Patriarchy Carogrodzkiego lat 80 Unii wygłądającego; gdzie też uczyniwszy przez Testament piękne Wiary Katolickiej wyznanie, Sacramentis munitus, życie zakończył Pogrzeb mając od tak wielkich uszanowany Gości. Tenże Marek
54. Opatow 40. Druga Kolumna pisana była po Grecku, a tę podpisał Cesarz Ian Paleolog inkaustem purpurowym, Namiestnicy potym Patryarchow, Arcy Biskup Kiiowski Izydor Metropolita całey Rusi, więcey niżeli 40. Metropolitow. Każda Nacya wzieła sobie Formularz. Patryarchom trzem osobno napisano. Pracowali na tym Koncilium Kardynał Iulián gloriosissimé. Drugi Ian Dominikański Prowincyał, Trzeci Besarion Niceński Metropolita, trzy Kolumny Synodu: á Marek Efeski Namieśnik Patryarchy Antiocheńskiego krzykiem tylko nie racyami Celebris, dlatego wyklęty od Iozefa Patryarchy Carogrodzkiego lat 80 Unii wygłądaiącego; gdzie też uczyniwszy przez Testament piękne Wiary Katolickiey wyznanie, Sacramentis munitus, życie zakończył Pogrzeb maiąc od tak wielkich uszanowany Gości. Tenże Marek
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1144
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
) wystawionym. Possevinus Jezuita Autor mądry przeczy temu, aby on był Biskupem Barcynoneńskim w Hiszpanii ani stamtąd rodem, jako świadczył dopiero Jan Mariana Autor, bo i na nadgrobku tego niemasz tytułu, lecz był natione Francuz z Prowincyj Delfinatu, z doliny Barchinoneta przyległej Miastu Ehredunum, vulgo Ambrun, gdzie i teraz jest klasztor Dominikański, jego powiadają fundacyj. Bellarminus zaś z innemi trzy ma Autorami, że ten Hugo był Burgundczyk. Zgoła wiele Miast i Nacyj, jako o Hemera tak i o Hugona certują, sobie go prżywłaszczając; tak to był godny człowiek.
Ioannes HUS, albo HUSSUS natione Czech, Kapłan vocatione Pragskiej Akademii, Magister Artium,
) wystawionym. Possevinus Iezuita Autor mądry przeczy temu, aby on był Biskupem Barcynoneńskim w Hiszpanii ani ztamtąd rodem, iako swiadczył dopiero Ian Mariana Autor, bo y na nadgrobku tego niemasz tytułu, lecz był natione Francuz z Prowincyi Delphinatu, z doliny Barchinoneta przyległey Miastu Ehredunum, vulgo Ambrun, gdzie y teraz iest klasztor Dominikański, iego powiadaią fundacyi. Bellarminus zaś z innemi trzy ma Autorami, źe ten Hugo był Burgundczyk. Zgoła wiele Miast y Nacyi, iako o Hemera tak y o Hugona certuią, sobie go prżywłaszczaiąc; tak to był godny człowiek.
Ioannes HUS, ałbo HUSSUS natione Czech, Kapłan vocatione Pragskiey Akademii, Magister Artium,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 642
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Pawła, powtórna Karedra Biskupa Kijowskiego Latini Ritus od Kazimirskie- Geografia Generalna i partykularna
go Biskupa fundowana wtedy, gdy u Z. Zofii po dezolacyj vix była reparabilis stara. Za bramą Kazomiacką, albo Kazimierską pod górą Iadraviem jest Manaster Czerców Flora i Laura, trybem Klasztorów Tebaickich Pustelników zwany: gdzie olim był Kościół Z. Jacka Dominikański Za Bramą Biskupskią jest Manaster także Monachów dzrewiany, nazwiskiem Jordańskim Z. Mikołaja. Był tu Manaster sub nomine Bohusława. Trzeci nazywa się Kiryski Z. Trójcy, gdzie przebywała żmyja Ludzi pożerająca. Na Przedmieściu Przewarce jadąc do Wyżgroda Miasta jest Cerkiew SS: Męczenników Hleba u Boryla. Tamże niedaleko jest Manaster Kozacki
Pawła, powtorna Karedra Biskupa Kiiowskiego Latini Ritus od Kazimirskie- Geografia Generalna y partykularna
go Biskupá fundowana wtedy, gdy u S. Zofii po dezolacyi vix była reparabilis stara. Za bramą Kazomiacką, albo Kazimierską pod gorą Iadraviem iest Manáster Czercow Flora y Laura, trybem Klasztorow Tebaickich Pustelnikow zwany: gdzie olim był Kościoł S. Iacka Dominikański Za Bramą Biskupskią iest Manaster także Monachow dzrewiany, názwiskiem Iordańskim S. Mikołaia. Był tu Mánaster sub nomine Bohusława. Trzeci nazywa się Kiryski S. Troycy, gdzie przebywała żmyia Ludzi pożeraiąca. Na Przedmieściu Przewarce iadąc do Wyżgroda Miasta iest Cerkiew SS: Męczennikow Hleba v Boryla. Tamże niedaleko iest Manaster Kozacki
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 351
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
który blizny Świętemu Franciszkowi od Pana dane nie tylko za baśni miał/ ale też one z obrazu tego świętego/ nie raz wyskrobywał/ tak aż potym krwią żnich cudownie oblany jak umarły na ziemię upadł: jako piszą wKronikach Z. Franciszka fol. 240. Plebani byli i Kapłani którzy zakony wielkie w Kościele Bożym/ Dominikański/ Franciszkański/ Karmelitański/ rozmaicie przenasladowali/ zabraniając im zabaw ich zakonów/ jako piszą Tritemius lib. de Ordine Carmelitarum. S. Thom. Opusc. Contra impugnantes Religionem. S. Bonau in suis opusc. Apologeticis, który tego dokłada/ iż się czasu jego znajdowali miedzy Duchowieństwem świeckim takowi/ którzy barziej nienawiedzieli Zakonników
ktory blizny Swiętemu Fránćiszkowi od Páná dáne nie tylko zá baśni miał/ ále tesz one z obrázu tego świętego/ nie raz wyskrobywał/ ták asz potym krwią żnich cudownie oblany iák vmárły ná źiemię vpadł: iáko piszą wKronikách S. Fránćiszká fol. 240. Plebáni byli y Kápłani ktorzy zakony wielkie w Kośćiele Bożym/ Dominikánski/ Fráńćiszkáński/ Kármelitáński/ rozmáićie przenásládowáli/ zábrániaiąc im zábaw ich zákonow/ iáko piszą Tritemius lib. de Ordine Carmelitarum. S. Thom. Opusc. Contra impugnantes Religionem. S. Bonau in suis opusc. Apologeticis, ktory tego dokłada/ iż się czásu iego znaydowáli miedzy Duchowieństwem swieckim tákowi/ ktorzy bárziey nienáwiedźieli Zakonnikow
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 169
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
iż się czasu jego znajdowali miedzy Duchowieństwem świeckim takowi/ którzy barziej nienawiedzieli Zakonników zakonu Z Franciszka/ a niżeli samych żydów: Non nulli de Clero (mówi q. 22. In Apologet. In eos qui ordini Fratrum Minorum aduersantur) plus oderunt Religiosos quám Iudaeos Christi aduersarios. Kanonikiem był Matyszkoneńskim Gwilhelmus który miedzy inszemi/ Dominikański i Franciszkański zakony zacne/ nie tylo kazaniem/ ale i pismem rozmaicie turbował i szkalował. Biskupem był a nie tylo Kapłanem/ zakon Z. Franciszka veksujący/ i źle udawający; któremu gdy spał/ głowę mieczem od Z. Pawła Apostoła sobie podanym (chociaż się na świecie używaniem broni nie bawił) Z. Franciszek
iż się czásu iego znaydowáli miedzy Duchowieństwem swieckim tákowi/ ktorzy bárziey nienáwiedźieli Zakonnikow zakonu S Fráńćiszká/ á niżeli sámych zydow: Non nulli de Clero (mowi q. 22. In Apologet. In eos qui ordini Fratrum Minorum aduersantur) plus oderunt Religiosos quám Iudaeos Christi aduersarios. Kánonikiem był Matyszkonenskim Gwilhelmus ktory miedzy inszemi/ Dominikáński y Fráńćiszkáński zakony zacne/ nie tylo kazaniem/ ále y pismem rozmáićie turbował y szkálował. Biskupem był á nie tylo Kápłanem/ zakon S. Fráńćiszká vexuiący/ y źle vdáwáiący; ktoremu gdy spał/ głowę miecżęm od S. Páwłá Apostoła sobie podánym (choćiasz się ná swiećie vżywániem broni nie báwił) S. Fráńćiszek
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 170
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
sta: kupców też i przychodniów bywa niemało. W Łacinnikach tam zrodzonych/ tak w Konstantynopolskich/ jako i w Galackich/ pokazuje się wiara i nabożeństwo szczere przeciw stolicy Apostołskiej/ także gorącość i staranie niewymowne o kościoły/ które im jeszcze pozostały/ i o zakonniki. Jest w galacie 8. kościołów/ i jeden Konwent Dominikański/ a w nim 4. zakonników/ i drugi Franciszkanów/ Obeseruantów z 10. Braciej. Jest też tam Opactwo ś. Benedykta/ którego Intrata jest w Bractwie Genueńskim/ na 4000 szkutów/ któreby się zaraz miały obrócić do stołu Arcybiskupa Genueńskiego/ gdyby tamci Ojcowie Benedyktini opuścili Galatę. Ku czerwonemu morzu od Galaty
stá: kupcow też y przychodniow bywa niemáło. W Láćinnikách tám zrodzonych/ ták w Constántinopolskich/ iáko y w Gáláckich/ pokázuie się wiárá y nabożeństwo sczere przećiw stolicy Apostolskiey/ tákże gorącość y stáránie niewymowne o kośćioły/ ktore im iescze pozostáły/ y o zakonniki. Iest w gálácie 8. kośćiołow/ y ieden Conuent Dominikáński/ á w nim 4. zakonnikow/ y drugi Fránćiszkanow/ Obeseruántow z 10. Bráćiey. Iest też tám Opáctwo ś. Benediktá/ ktorego Intratá iest w Bráctwie Genueńskim/ ná 4000 szkutow/ ktoreby się záraz miáły obroćić do stołu Arcibiskupá Genueńskiego/ gdyby támći Oycowie Benediktini opuśćili Gálátę. Ku czerwonemu morzu od Gáláty
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 123
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
z Warszawy wypadać nie dopuszczał.
Jakoż czynił ile mógł funkcyjej swojej Sapieha, bo z nim Litwa, gdzie mogli Szwedów zaskoczyć nic im nie folgowali. Pod samę Warszawę podjazdami podpadali, która już była naokoło opalona i zrujnowana. Klasztor tylko bernardyński i pałac Radziejowskiego z klasztorem panieńskim bernardyńskim z jednej strony, a z drugiej dominikański i kościół Ducha Świętego Bramie Nowomiejskiej przyległy, miasto, fortecę ludźmi potężnie osadzili.
Aż do Zielonych Świątek tam wojsko litewskie opędzając Warszawę stało, aż król Kazimierz, jako się Rok 1656
rzekło, z wojskiem tak nowo zaciężnym, jako i dawniejszym, z piechotami wraz i z pospolitym ruszeniem województw ruskich tam się podemknął i pod
z Warszawy wypadać nie dopuszczał.
Jakoż czynił ile mógł funkcyjej swojej Sapieha, bo z nim Litwa, gdzie mogli Szwedów zaskoczyć nic im nie folgowali. Pod samę Warszawę podjazdami podpadali, która juz była naokoło opalona i zrujnowana. Klasztor tylko bernardyński i pałac Radziejowskiego z klasztorem panieńskim bernardyńskim z jednej strony, a z drugiej dominikański i kościół Ducha Świętego Bramie Nowomiejskiej przyległy, miasto, fortecę ludźmi potężnie osadzili.
Aż do Zielonych Świątek tam wojsko litewskie opędzając Warszawę stało, aż król Kazimierz, jako się Rok 1656
rzekło, z wojskiem tak nowo zaciężnym, jako i dawniejszym, z piechotami wraz i z pospolitym ruszeniem województw ruskich tam się podemknął i pod
Skrót tekstu: JemPam
Strona: 200
Tytuł:
Pamiętnik dzieje Polski zawierający
Autor:
Mikołaj Jemiołowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1683 a 1693
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1693
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Dzięgielewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
"DIG"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2000
Hiszpanów. MANILA WYSPA ma około 50. mil dobrych w szerz i zarówno w zdłuż, obfituje w pszenice, ryż, owoce wszelkie, i bestie drapieżne, a najwięcej w Krokodyle nie beźpieczne. Manila Miasto Stołeczne nad Golfem swego Imienia, mieszkane przez Hiszpanów i Chinów, ma dwa Klasztory, jeden Jezuicki, a drugi Dominikański, ma i Arcypiskupa swego, który jest Vicekrolem Filipinów i prezyduje na wielkiej Radzie, insze Miasta ma ta wyspa, Lucon, Cagajon, albo Nova Segovia, Porto mandato, i Carceres. TANDAJA WYSPA u Sansona zwana Achan i najpierwsza odkryta przez Hiszpanów którym jest poddana. MINDANAO WYSPA tylko kanałem morskim oddzielona od pierwszych dwóch
Hiszpánow. MANILA WYSPA ma około 50. mil dobrych w szerz y zárowno w zdłuż, obfituie w pszenice, ryż, owoce wszelkie, y bestye drápieżne, á náywięcey w Krokodyle nie beźpieczne. Mánila Miásto Stołeczne nád Golfem swego Imienia, mieszkáne przez Hiszpánow y Chinow, ma dwá Klásztory, ieden Jezuicki, á drugi Dominikáński, ma y Arcypiskupa swego, ktory iest Vicekrolem Filippinow y prezyduie ná wielkiey Rádzie, insze Miásta ma tá wyspa, Lucon, Cágajon, álbo Nová Segoviá, Porto mandáto, y Cárceres. TANDAYA WYSPA u Sánsona zwána Achán y náypierwsza odkrytá przeź Hiszpánow ktorym iest poddána. MINDANAO WYSPA tylko kánałem morskim oddzielona od pierwszych dwoch
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 609
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
sta: kupców też i przychodniów bywa niemało. W Łacinnikach tam zrodzonych, tak w Konstantynopolskich, jakoby i w Galackich, pokazuje się wira i nabożeństwo szczere przeciw stolicy Apostołskiej, także gorącość i staranie niewymowne o kościoły, które im jeszcze pozostały, i o Zakonniki. Jest w Galacie 8. kościołów, i jeden Konwent Dominikański, a w nim 4. Zakonników, i drugi Eranciszkanów Observantów z 10. Braciej. Jest też tam Opactwo ś. Benedykta, którego intrata jest w Bractwie Genueńskim, na 4. tysiące szkutów, któreby się miały obrócić do stołu Arcybiskupa Genueńskiego, gdyby tamci Oyćowie Benedyktyni opuścili Galatę. Ku czerwonemu morzu od Galaty
sstá: kupcow też y przychodniow bywa niemáło. W Łáćinnikách tám zrodzonych, ták w Constántinopolskich, iákoby y w Gáláckich, pokázuie się wirá y nábożenstwo szczere przećiw stolicy Apostolskiey, także gorącość y stáránie niewymowne o kośćioły, ktore im iescze pozostáły, y o Zakonniki. Iest w Gáláćie 8. kośćiołow, y ieden Convent Dominikánski, á w nim 4. Zákonnikow, y drugi Eránćiszkanow Observántow z 10. Bráćiey. Iest też tám Opáctwo ś. Benedyktá, ktorego intratá iest w Bráctwie Genuenskim, ná 4. tyśiące szkutow, ktoreby się miáły obroćić do stołu Arcybiskupá Genuenskiego, gdyby támći Oyćowie Benedyktyni opuśćili Gálatę. Ku czerwonemu morzu od Gáláty
Skrót tekstu: MurChwałPam
Strona: X3v
Tytuł:
Pamiętnik albo Kronika Pruskich Mistrzów i Książąt Pruskich
Autor:
Mikołaj Chwałkowski
Drukarnia:
Jan Tobiasz Keller
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1712
Data wydania (nie wcześniej niż):
1712
Data wydania (nie później niż):
1712