/ jako niekiedy Dawid Goliata poraził. Czytaj o Julianie Cesarzu Apostacie historią kościelną/ abo choć poganin przelękłszy się przy ofiarach pogańskich czartów/ wszystkie oraz rozpędził. Tak o żydzie u Grzegorza z. l. 3. dial: 7. Przetoż gdy grzmoty i Piórony słyszamy żegnamy się/ bo i bies jemi za Bożym dopuszczeniem władnie. Niewadzi i Polski przykład miasto obcych przytoczyć. W Przemyskiej ziemi/ krawcy u szlachcia wizbie stołowej roblili około barwy/ a iż Pani heretyczka była/ gdy weszła do rzemieślników przypatrzyć się robocie/ grzmoty i błzskania powstaną/ krawcy jako katolicy poczną się żegnać/ Pani uczyni sobie śmiech znabożeństwa ich/ siedząc miedzy
/ iáko niekiedy Dáwid Goliatá poráźił. Czytay o Iuliánie Cesarzu Apostaćie historią kośćielną/ abo choć poganin przelększy się przy ofiarách poganskich czartow/ wszystkie oraz rozpędził. Ták o żydzie v Grzegorza s. l. 3. dial: 7. Przetoż gdy grzmoty y Piorony słyszamy żegnamy się/ bo y bies iemi zá Bożym dopusczeniem władnie. Niewadzi y Polski przykład miasto obcych przytoczyć. W Przemysłkiey źięmi/ kráwcy v slachciá wizbie stołowey roblili około barwy/ á iż Pani haeretyczká byłá/ gdy weszłá do rzemieślnikow przypátrzyć się robocie/ grzmoty y błzskania powstáną/ krawcy iako kátolicy poczną się żegnać/ Páni vczyni sobie śmiech znabożeństwá ich/ śiedząc miedzy
Skrót tekstu: WisCzar
Strona: 115
Tytuł:
Czarownica powołana
Autor:
Daniel Wisner
Drukarnia:
Wojciech Laktański
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
magia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680
Część Pierwsza szatan pokazuje miejsce gdzie się p. Chrystus nauczając wspierał dla Lombardów szatan wyniść nie chce. Młotu na Czarownice Szatan gdzie się kryje gdy opetany Sakrament przyjmuje O sprawonaniu przez czarownice wszelakich chorób, a mianowicie o głównych wobecz chorobach. ROZDZIAŁ XI.
CHoroby zaś cielesnej iż niemasz żadnej/ któreby czarownice za Bożym dopuszczeniem sprawić nie mogły/ bądzby to trąd/ bądź kaduk/ bądź też insza główna choroba była/ wątpić nie potrzeba. Doktorowie abowiem wszyscy żadnej zgoła w tej mierze choroby niewyimują. Także i te rzeczy które się uważały/ bądź względem mocy szatńańskiej bądź względem złości czarownić/ żadnej w tym trudności nie czynią. Nider w księgach
Część Pierwsza szátan pokázuie mieysce gdzie sie p. Chrystus náuczáiąc wspierał dla Lombárdow szátan wyniść nie chce. Młotu ná Czárownice Szátan gdzie sie kryie gdy opetány Sakrámẽt przyimuie O spráwonániu przez czárownice wszelákich chorob, á miánowićie o głownych wobecz chorobách. ROZDZIAŁ XI.
CHoroby záś ćielesney iż niemász żadney/ ktoreby czárownice zá Bożỹ dopusczeniem spráwić nie mogły/ bądzby to trąd/ bądź káduk/ bądź też insza głowna chorobá byłá/ wątpić nie potrzebá. Doktorowie ábowiem wszyscy żadney zgołá w tey mierze choroby niewyimuią. Tákże y te rzeczy ktore sie vważáły/ bądź względem mocy szátńánskiey bądź względem złośći czárownić/ żadney w tym trudnośći nie cżynią. Nider w kśięgách
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 120
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
za zawzięciem nienawiści ku miłości bliźniego człowiek ziębnieje/ że rozum do żadnej dobrej rzeczy postąpić nie może. Teolog. Aczkolwiek według zdania wszytkich Teologów/ szatan rozumem i wolą ludzką władnąc nie może: wszakże ciż przyznawają/ że ciałem i namiętnościami do niego przywiązanymi/ także smysłami/ bądź we wnętrznymi/ bądź zwierzchownemi za Bożym dopuszczeniem tenże kierować może. Przetoż u Joba Pan Bóg do szatana mówi. Oto w rękach twoich jest Job według ciała/ duszę wszakże jego zachowaj w cale. W pytaniu tedy twoim/ trojaką trudność baczę/ to jest: jakim sposobem do miłości/ abo nienawiści nieporządnej wola ludzka przywodzona bywa/ potym też jako władza
zá záwźięćiem nienawiśći ku miłośći bliźniego cżłowiek źiębnieie/ że rozum do żadney dobrey rzeczy postąpić nie może. Theolog. Aczkolwiek według zdánia wszytkich Theologow/ szátan rozumem y wolą ludzką władnąc nie może: wszákże ciż przyznawáią/ że ciáłem y namiętnośćiámi do niego przywiązánymi/ tákże smysłámi/ bądź we wnętrznymi/ bądź zwierzchownemi zá Bożym dopusczeniem tenże kierowáć może. Przetoż v Iobá Pan Bog do szátáná mowi. Oto w rękách twoich iest Iob według ciáłá/ duszę wszákże iego záchoway w cále. W pytániu tedy twoim/ troiáką trudnośc baczę/ to iest: iákim sposobem do miłości/ ábo nienawiśći nieporządney wolá ludzka przywodzona bywa/ potym też iáko władza
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 328
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614