promienie; jeżeli myśl ludzka wiele miejsc w jednym momencie odwiedzi, wiele rzeczy pojmie i obieży; jeżeli oko człowiecze z wzroku swego tępe i niedołężne, dalekie od siebie widzi i poznaje stwo- rzenia; a tenże, który i słońce, i myśl, i oko stworzył, nie ma być nad swoje dzieło we wszystkim doskonalszym? Arystoteles poganin, prawdziwej wiary samym tylko rozumem dochodząc, to do Aleksandra w jednym liście wyraża zdanie: że co na okręcie sternik, w mieście prawo, w wojsku Hetman, to na świecie jest Bóg; i w tym się tylko różni, że tych są pracowite, trudne, i doczesne rządy, Boskie zaś
promienie; jeżeli myśl ludzka wiele mieysc w iednym momencie odwiedzi, wiele rzeczy poymie i obieży; ieżeli oko człowiecze z wzroku swego tępe i niedołężne, dalekie od siebie widzi i poznaie stwo- rzenia; á tenże, który i słońce, i myśl, i oko stworzył, nie ma być nad swoie dzieło we wszystkim doskonalszym? Arystoteles poganin, prawdziwey wiary samym tylko rozumem dochodząc, to do Alexandra w iednym liście wyraża zdanie: że co na okręcie sternik, w mieście prawo, w woysku Hetman, to na świecie iest Bóg; i w tym się tylko różni, że tych są pracowite, trudne, i doczesne rządy, Boskie zaś
Skrót tekstu: KryszStat
Strona: 54
Tytuł:
Stateczność umysłu
Autor:
Andrzej Kazimierz Kryszpin Kirszensztein
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769
jakby w domu na łóżku była, tedy albo oczy mami, albo uformuje z powietrza ciało podobne czarownicy. ROZDZIAŁ V. O rzeczach różnych?
1. Czemu człowiek stworzony z twarza podniesioną, gdyż wszelki zwierz ma ku ziemi spuszczoną? Bo przystało, iż człowiek miedzy zwierzęty jest najdoskonalszy, aby też i twarz miał w doskonalszym położeniu nad zwierze, to jest, podniesioną ku Niebu, ku temu gdyby miał twarz zspuszczoną ku ziemi, to by musiał chodzić na ręku i nogach, a takby równy był niemym zwierzom: jeżeliby zaś chciał na samych nogach chodzić, tedyby musiał z wielką swoją pracą kark łamać. 2. Czemu na
iákby w domu ná łożku byłá, tedy álbo oczy mami, álbo uformuie z powietrza ćiało podobne czárownicy. ROZDZIAŁ V. O rzeczách roznych?
1. Czemu człowiek stworzony z twarza podniesioną, gdyż wszelki zwierz ma ku źiemi spuszczoną? Bo przystáło, iż człowiek miedzy zwierzęty iest náydoskonalszy, áby też y twárz miáł w doskonalszym położeniu nád zwierze, to iest, podniesioną ku Niebu, ku temu gdyby miáł twárz zspuszczoną ku źiemi, to by musiáł chodźić ná ręku y nogach, á tákby rowny był niemym zwierzom: ieżeliby záś chćiáł ná sámych nogach chodźić, tedyby musiał z wielką swoią pracą kárk łámáć. 2. Czemu ná
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 346
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692