Wolni być Spodziewali, nie wziąwszy warunku Ani żadnej Załogi (jako to przy trunku, i kurzonych liquorach) traktowali o tym. Tylkoż Gandza ustąpi, aż Ostap wnet potym, Kiedy Komunikować chce ż-nim z-tej korzyści, A on tego nie słucha, zaraz z-nienawiści Szturm przypuści do owych już ubepieczonych. Była Baszta drzewiana, mając tam złożonych Beczek prochu niemało, której się dobrawszy I pochodni niemało pod nie podmiotawszy, Z trzaskiem wielkim zapali: skąd wielka pożoga, I nigdy nie bywała zaweźmie się trwoga, Miedzy zwłaszcza Białą-Płcią, i gminem lękliwym. A oni w-tym otmecie, z-hukiem przeraźliwym Przepadają na Wały,
Wolni bydź Spodźiewali, nie wżiąwszy warunku Ani żadney Załogi (iako to przy trunku, i kurzonych liquorach) traktowali o tym. Tylkoż Gandza ustąpi, áż Ostap wnet potym, Kiedy Komunikowáć chce ż-nim z-tey korzyśći, A on tego nie słucha, zaraz z-nienáwiśći Szturm przypuśći do owych iuż ubepieczonych. Była Básztá drzewiána, máiąc tám złożonych Beczek prochu niemało, ktorey sie dobrawszy I pochodni niemało pod nie podmiotawszy, Z trzaskiem wielkim zapali: skąd wielka pożoga, I nigdy nie bywáłá záweźmie sie trwogá, Miedzy zwłaszcza Białą-Płćią, i gminem lękliwym. A oni w-tym otmećie, z-hukiem przeraźliwym Przepadaią ná Wáły,
Skrót tekstu: TwarSWoj
Strona: 14
Tytuł:
Wojna domowa z Kozaki i z Tatary
Autor:
Samuel Twardowski
Drukarnia:
Collegium Calissiensis Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
Jeśliżby się też który upornie na którą stronę obracać niechciał/ tedy pal dać w ziemię w bić/ coby Koniowi wierzchu głowy dostał/ a wierzch pala onego/ na piędzi pułtory/ abo wyższej. A to coby z Końskim policzkiem zrównał/ a jako osi do Kołka obrzezać dać na czymby się rączka drzewiana tak jako Ręka miąższa/ a na łokciu długo/ jako jest namalowana na takowy kształt. Sposób chowania 22. 23. 24. Koni. 25. 26. Sposób chowania. 27. 28. 29. 30. Koni.
Do której rączki rzemień abo sznur jako Postronek wziąć a pół łokcia/ abo łokieć wzdłuż
Ieśliżby sie też ktory vpornie ná ktorą stronę obrácáć niechćiał/ tedy pal dáć w źiemię w bić/ coby Koniowi wierzchu głowy dostał/ á wierzch palá onego/ ná piędźi pułtory/ ábo wyższey. A to coby z Końskim policzkiem zrownał/ á iáko ośi do Kołká obrzezać dáć ná czymby sie rączká drzewiána ták iáko Ręká miąższa/ a ná łokćiu długo/ iáko iest námálowána ná tákowy kształt. Sposob chowánia 22. 23. 24. Koni. 25. 26. Sposob chowánia. 27. 28. 29. 30. Koni.
Do ktorey rączki rzemień ábo sznur iáko Postronek wźiąć á poł łokćiá/ ábo łokieć wzdłuż
Skrót tekstu: PienHip
Strona: 16
Tytuł:
Hippika abo sposób poznania chowania i stanowienia koni
Autor:
Krzysztof Pieniążek
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1607
Data wydania (nie wcześniej niż):
1607
Data wydania (nie później niż):
1607
Model słupa szerokość, Modulus Latitudopilae, vel Calumne po Włosku Modulo,
Spakat, albo rozdziejenie Kościoła na Kartonach, Fisum templi. po Włosku Spacato.
Podsiebitka, Suffit, Tholus, Cavum Fastigium,
Sufitu Otworzystość, Opticus Suspectus.
te jeszcze Terminy należą do Architektury, od Autora w tej powtórnej edycyj przydane Ksyllotechtonica jest Arokitektura drzewiana Amplekteny alias Amplectentes są kamienie w murze, krajem idące: Katene są Murłaty na mu- o Terminach Zegludze Służących.
rach leżące; Warstwa albo Sytycha: Perpendicolum jest Pion: Libella szrudwaga: Burg czyli Jastrych, na galeriach otwornych: Akroterie są pedostały pomniejsze na środku i rogach. Fundament albo Substrukcja: Parastata Ansa jest
Model słupa szerokość, Modulus Latitudopilae, vel Calumne po Włosku Modulo,
Spakat, albo rozdzieienie Kościoła na Kartonach, Fisum templi. po Włosku Spacato.
Podsiebitka, Suffit, Tholus, Cavum Fastigium,
Suffitu Otworzystość, Opticus Suspectus.
te ieszcze Terminy należą do Architektury, od Autora w tey powtorney edycyi przydane Xyllotechtonica iest Arokitektura drzewiana Amplekteny alias Amplectentes są kamienie w murze, kraiem idące: Catenae są Murłaty na mu- o Terminach Zegludze Służących.
rach leżące; Warstwa albo Sytycha: Perpendicolum iest Pion: Libella szrudwaga: Burg czyli Iastrych, na galeriach otwornych: Akroterie są pedostały pomnieysze na srodku y rogach. Fundament albo Substrukcya: Parastata Ansa iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 78
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Duces nie miał, jak Lotaryngia; stąd zwać się może Heroum Patria. Rezydencja Książąt była Miasto Nanceium vulgo Nancy; nad Mureą czyli Murtą rzeką, nowe i stare Miasto kanałem przedzielone. Ale pizez Francuzów zepsuta jego fortyfikacja nie powinna reparari przez Traktaty zaszłe Pałac tu Książąt wspaniały. Jest tu w tym mieście Statua ludzka wielka drzewiana sztucznie zrobione, że wszysłkie członki w owej się ruszają, żyły i muskuły jakby z ciała były żywego. U OO Kapucynów Groby są Książąt Lotaryńskich. U Z: Jerzego leży pochowany Carolus Audaks Książę Burgundii który Roku 1477 pod tym Nancy Miastem ze 30000. Wojska zginął. Na pobojowisku Książę Reinhard mogiłę wysypać kazał, około
Duces nie miał, iak Lotaringia; ztąd zwać się może Heroum Patria. Rezydencya Xiążąt była Miasto Nanceium vulgo Nancy; nad Mureą czyli Murthą rzeką, nowe y stare Miasto kanałem przedzielone. Ale pizez Francuzow zepsuta iego fortyfikacya nie powinna reparari prżez Traktaty zaszłe Pałac tu Xiążąt wspániały. Iest tu w tym mieście Statua ludzka wielka drzewiana sztucznie zrobione, że wszysłkie członki w owey się ruszaią, żyły y muskuły iakby z ciáła były żywego. U OO Kapucynow Groby są Xiążąt Lotarińskich. U S: Ierzego leży pochowany Carolus Audax Xiążę Burgundii ktory Roku 1477 pod tym Nancy Miastem ze 30000. Woyska zginął. Na poboiowisku Xiąże Reinhard mogiłę wysypać kazał, około
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 248
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
co osobliwsza) jest pokryty; w tej skale wykutej zstępując na dół na 40. stopniów jest Kapliczka, w której Grób Najświętszej Bogarodzice, i Ołtarzów trzy, olim Katolików, z Odpustem i dwunastu lampami podczas Mszy Z tylko palącemi się. W Grobie tym kamiennym, według Damascena, i Eutychiusza, Nicefora, była trunna drzewiana z szatami Najświętszej Dziewicy, przez Juwenalisa Arcybiskupa Jerozolimskiego do Carogrodu Marcjanowi i Pulcheryj posłana, tam w Kościele na Blachernach złożona: teraz Grób kamienny próżny. Do góry od Grobu idąc, na wschodach są na bokach kapliczki, jedna po prawej ręce z Ołtarzykiem, zowie się Z. Józefa, Oblubieńca Najświętszej Panny, druga po
co osobliwsza) iest pokryty; w tey skale wykutey zstępuiąc na doł na 40. stopniow iest Kapliczka, w ktorey Grob Nayświętszey Bogarodzice, y Ołtarzow trzy, olim Katolikow, z Odpustem y dwunastu lampami podczas Mszy S tylko palącemi się. W Grobie tym kamiennym, według Damascena, y Eutychiusza, Nicefora, była trunna drzewiana z szatami Nayświętszey Dziewicy, przez Iuwenalisa Arcybiskupa Ierozolimskiego do Carogrodu Marcyanowi y Pulcherii posłana, tam w Kościele na Blachernach złożona: teraz Grob kamienny prożny. Do gory od Grobu idąc, na wschodach są na bokach kapliczki, iedna po prawey ręce z Ołtarzykiem, zowie się S. Iozefa, Oblubieńca Nayświętszey Panny, druga po
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 501
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
chruścianym ogrodzony. — Przy tym Dworcu jest chlewów dla różnego bydła 2, kurnik jeden.
W pośrodku tego Dworca Sernik stoi, w którym garców mlecznych 20, tworzydł do serów 15.
Naczenie w tym Dworcu: Drewnianych konew 2 Skopców 3 Szaflików 2 Ceber 1 Dzieża do pieczenia chleba 1 Maślnica do robienia masła 1 Misa drzewiana 1 Rzeszoto 1 Koryto dla kur 1 Saneczki małe 1 Sanie wołowe 1 Skrzynia do wapna 1
Naczenie w Dworze kuchennym: Dzież 2 Niecki chlebne 1 Fasek do barszczu 2 Podsitek 1 Ceber kuchenny 1 Drewnianych konew 2 Cebrzyków 2 Talerzów drewnianych 4 Ławek 2 Koryto dla kur 1 Koryto dla wieprzów karmnych 1 Pług żelazny.
Obora—
chruścianym ogrodzony. — Przy tym Dworcu jest chlewów dla różnego bydła 2, kurnik jeden.
W pośrodku tego Dworca Sernik stoi, w którym garców mlecznych 20, tworzydł do serów 15.
Naczenie w tym Dworcu: Drewnianych konew 2 Skopców 3 Szaflików 2 Ceber 1 Dzieża do pieczenia chleba 1 Maślnica do robienia masła 1 Misa drzewiana 1 Rzeszoto 1 Koryto dla kur 1 Saneczki małe 1 Sanie wołowe 1 Skrzynia do wapna 1
Naczenie w Dworze kuchennym: Dzież 2 Niecki chlebne 1 Fasek do barszczu 2 Podsitek 1 Ceber kuchenny 1 Drewnianych konew 2 Cebrzyków 2 Talerzów drewnianych 4 Ławek 2 Koryto dla kur 1 Koryto dla wieprzów karmnych 1 Pług żelazny.
Obora—
Skrót tekstu: InwKunGęb
Strona: 21
Tytuł:
Inwentarz zamku w Kuniowie
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kuniów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1631
Data wydania (nie wcześniej niż):
1631
Data wydania (nie później niż):
1631
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
długie na mil 24. szerokie na 20. Niemieckich. Stolicą Hrabstwa jest Miasto AEnipontum od Enus rzeki nazwane, vulgò INSPRUCK z Akademią. Blisko Miasta jest Zamek AMBRAS rzeczony, gdzie wielkich osobliwości pełno. Kościół tu bardzo jest wspaniały Novum Opus nazwane, w którym jest Statuów miedzianych na chłopa wielkich 28. jedna Statua Olbrzyma drzewiana wysoka na łokci 16. który tam (powiadają) mieszkał i zwał się Hajmon. Koło Ratusza jest wysoka strażnica złotym dachem pobita. Jest tam i Pałac pięknej struktury Arcy Książąt Austriackich. Koło tego Miasta Maksymilian I. Cesarz Roku 1493. polując, gdy za kozami dzikiemi skalnemi poskoczył, na taką uniósł się skałę przepaścistą
długie ná mil 24. szerokie ná 20. Niemieckich. Stolicą Hrabstwá iest Miasto AEnipontum od AEnus rzeki názwane, vulgò INSPRUCK z Akademią. Blisko Miasta iest Zámek AMBRAS rzeczony, gdźie wielkich osobliwości pełno. Kościoł tu bardzo iest wspaniały Novum Opus názwane, w ktorym iest Statuow miedźianych ná chłopa wielkich 28. iedná Statua Olbrzyma drzewianá wysoka na łokci 16. ktory tam (powiadaią) mieszkał y zwáł się Haymon. Koło Ratusza iest wysoka stráżnica złotym dachem pobita. Iest tam y Pałác piękney struktury Arcy Xiążąt Austryackich. Koło tego Miasta Maximilian I. Cesarz Roku 1493. poluiąc, gdy zá kozami dźikiemi skalnemi poskoczył, ná taką uniosł się skałę przepaścistą
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 226
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
. Czemu dusza mieć nie może umiejętności? Dusza bydlęca nie pojmuje tylo co jest materialnego, i zmysłem może być dotkniono. Umiejętność zaś jest rzeczy poznanie przez jej przyczynę, bydlę może uznać rzecz która jest przyczyną byle była materialną, ale nie może poznać że jest przyczyną, czego trzeba do umiejętności. 97. Czemu dusza drzewiana trwa długo choć na części będzie posiekana, a nie trwa dusza bydlęca? Bo dusza drzewiana ledwie nie każda ma to w swoich cząśtkach czego potrzebuje aby swoję dzielność okazowała, bo w każdej cząstce ma to iż ciągnie strawę, trawi, roście etc. podobna też dusza gadzin która w każdej cząstce ma fantazyją i apetyt,
. Czemu duszá mieć nie może vmieiętnośći? Duszá bydlęca nie poymuie tylo co iest máteryálnego, y zmysłem może bydź dotkniono. Vmieiętność záś iest rzeczy poznánie przez iey przyczynę, bydlę może uznáć rzecz ktora iest przyczyną byle byłá máteryálną, ále nie może poznáć że iest przycżyną, czego trzebá do umieiętnośći. 97. Czemu duszá drzewianá trwa długo choć ná częśći będźie posiekaná, á nie trwa duszá bydlęca? Bo duszá drzewiána ledwie nie káżda ma to w swoich cząśtkách czego potrzebuie áby swoię dzielność okázowáłá, bo w káżdey cząstce ma to iż ćiągnie stráwę, trawi, rośćie etc. podobna też duszá gádźin ktora w káżdey cząstce ma fántázyią y áppetyt,
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 135
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
i zmysłem może być dotkniono. Umiejętność zaś jest rzeczy poznanie przez jej przyczynę, bydlę może uznać rzecz która jest przyczyną byle była materialną, ale nie może poznać że jest przyczyną, czego trzeba do umiejętności. 97. Czemu dusza drzewiana trwa długo choć na części będzie posiekana, a nie trwa dusza bydlęca? Bo dusza drzewiana ledwie nie każda ma to w swoich cząśtkach czego potrzebuje aby swoję dzielność okazowała, bo w każdej cząstce ma to iż ciągnie strawę, trawi, roście etc. podobna też dusza gadzin która w każdej cząstce ma fantazyją i apetyt, dla tego na części posiekana żyje. ale w bydlętach doskonałych jako jest koń, wół,
y zmysłem może bydź dotkniono. Vmieiętność záś iest rzeczy poznánie przez iey przyczynę, bydlę może uznáć rzecz ktora iest przyczyną byle byłá máteryálną, ále nie może poznáć że iest przycżyną, czego trzebá do umieiętnośći. 97. Czemu duszá drzewianá trwa długo choć ná częśći będźie posiekaná, á nie trwa duszá bydlęca? Bo duszá drzewiána ledwie nie káżda ma to w swoich cząśtkách czego potrzebuie áby swoię dzielność okázowáłá, bo w káżdey cząstce ma to iż ćiągnie stráwę, trawi, rośćie etc. podobna też duszá gádźin ktora w káżdey cząstce ma fántázyią y áppetyt, dla tego na części pośiekána żyie. ále w bydlętách doskonáłych iáko iest koń, woł,
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 135
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
gospodarze są, a nie wieśniaków ze wsi okolicznych, wyszukując na to ludzi dobrych i mocnych; także i na wozaczkę, kiedy którzy potrzebni będą nad górami, żadnemi w tej mierze adumbrując sobie oczy korupcjami, które hoc in passu serio inhibentur; żadnego trybarza bez wiadomości im. p. podżupka kasować nie będzie. Starzyzna drzewiana, z wiślnego albo innego ogromnego drzewa pochodząca i na co jeszcze zdadząca się, nie ma być porznięta, ale konserwowana. Na ogień wszelką mieć powinien ostrożność, atendencyją, jako najlepiej preaecavendo, aby nikt gołą świecą nie szedł do stajen, ponieważ dla wygody i potrzeby światła nadane są latarnie, do których w wieczór ma
gospodarze są, a nie wieśniaków ze wsi okolicznych, wyszukując na to ludzi dobrych i mocnych; także i na wozaczkę, kiedy którzy potrzebni będą nad górami, żadnemi w tej mierze adumbrując sobie oczy korupcyjami, które hoc in passu serio inhibentur; żadnego trybarza bez wiadomości im. p. podżupka kasować nie będzie. Starzyzna drzewiana, z wiślnego albo innego ogromnego drzewa pochodząca i na co jeszcze zdadząca się, nie ma być porznięta, ale konserwowana. Na ogień wszelką mieć powinien ostrożność, atendencyją, jako najlepiej preaecavendo, aby nikt gołą świecą nie szedł do stajen, ponieważ dla wygody i potrzeby światła nadane są latarnie, do których w wieczór ma
Skrót tekstu: InsGór_3
Strona: 92
Tytuł:
Instrukcje górnicze dla żup krakowskich z XVI-XVIII wieku, cz. 3
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
instrukcje
Tematyka:
górnictwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1706 a 1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1743
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Antonina Keckowa
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1963