, miecznik naówczas lit., marszałek trybunalski, złożył consilium, co dalej z moją sprawą względem nakazanej statuicji baby kalumniatorki czynić, na którym consilium byli: Kaszyc, pisarz kadencji mińskiej trybunalski, Bohusz, regent ziemski wileński, prima capita, byli i patronowie trybunalscy, byłem i ja, strapiony aktor. Po długich dysertacjach, takie ja dawałem consilium, aby aktorat wołać, a choć książę kanclerz nie będzie stawać i baby nie przystawi, jednak go nie kondemnować, ale tylko zapisać przy aktoracie: satis fiat anteriori decreto in statuitione pracowitej Anny Szymkowej Gińczukowej.
Miałem zaś tej mojej rady takie motiva, najprzód, aby kondemnowaniem księcia kanclerza
, miecznik naówczas lit., marszałek trybunalski, złożył consilium, co dalej z moją sprawą względem nakazanej statuicji baby kalumniatorki czynić, na którym consilium byli: Kaszyc, pisarz kadencji mińskiej trybunalski, Bohusz, regent ziemski wileński, prima capita, byli i patronowie trybunalscy, byłem i ja, strapiony aktor. Po długich dysertacjach, takie ja dawałem consilium, aby aktorat wołać, a choć książę kanclerz nie będzie stawać i baby nie przystawi, jednak go nie kondemnować, ale tylko zapisać przy aktoracie: satis fiat anteriori decreto in statuitione pracowitej Anny Szymkowej Gińczukowej.
Miałem zaś tej mojej rady takie motiva, najprzód, aby kondemnowaniem księcia kanclerza
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 631
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Mabillanius w Tomie 1. Anacletorum veterum Patrum też swoje daje zdanie. Są nadto Pisarze, którzy staremi Brewiarzami probują, że ten Hymn skoncypował, albo S. Abundius albo Sisebutus Mnich, albo Z. Nicetius; inni mówią, że Z. Hilary. Benedykt XIII. Ursini Papież z Zakonu Kaznodziejskiego neguje także w swoich Dysertacjach o Relikwiach Z. Bartłomieja napisanych, aby Z. Ambroży miał ten Hymn koncypować. A że Brewiarz Rzymski contra omne dubium tę Pieśń przyznaje SS. Ambrożemu i Augustynowi, tenże Ojciec Z. Benedykt Oraculo suo decyduje: Ze Breviarium Románum maximae quidem Authoritatis est in iis, quae ad cultum Eccle siasticum attinent; minoris
Mabillanius w Tomie 1. Anacletorum veterum Patrum też swoie daie zdánie. Są nadto Pisarze, ktorzy staremi Brewiarzami probuią, że ten Hymn skoncypował, albo S. Abundius albo Sisebutus Mnich, albo S. Nicetius; inni mowią, że S. Hilary. Benedykt XIII. Ursini Papież z Zakonu Kaznodzieyskiego neguie także w swoich Disertacyach o Relikwiach S. Bartłomieia napisanych, aby S. Ambroży miał ten Hymn koncypować. A że Brewiarz Rzymski contra omne dubium tę Pieśń przyznaie SS. Ambrożemu y Augustynowi, tenże Oyciec S. Benedykt Oraculo suo decyduie: Ze Breviarium Románum maximae quidem Authoritatis est in iis, quae ad cultum Eccle siasticum attinent; minoris
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 571
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
był Z: Atanazego (jako mu Baronius z innemi communiter przyznaje) pewnie by go zażyli byli Ojco wie na zbicie Focjusza Schizmatyka, gdby byli trzymali, iż to jest partus Z. Atanazego, tak wielkiego i poważnego w Greckim i Łacińskim Kościele Doktora. Benedykt także XIII. Papież nie dawno Kościołem Bożym rządzący w swoich Dysertacjach o Relikwiach Z: Bartłomieja, dubituje, aby te Symbolum było Z: Atanazego. Otym wielkim w Kościele Bożym Prałacie Nazianzenus mówi; że on jest vitâ sublimis, formâ Angelicus, animâ magis Angelicus etc oculus orbis, Fidei columen, Christi lucerna, secundus Praecursor, magna veritatis tuba. I to jeszcze onim
był S: Atanazego (iako mu Baronius z innemi communiter przyznaie) pewnie by go zażyli byli Oyco wie na zbicie Focyusza Schizmatyka, gdby byli trzymali, iż to iest partus S. Atanazego, tak wielkiego y poważnego w Greckim y Łacińskim Kościele Doktora. Benedykt także XIII. Papież nie dawno Kościołem Bożym rządzący w swoich Disertacyach o Relikwiach S: Bartłomieia, dubituie, aby te Symbolum było S: Atanazego. Otym wielkim w Kościele Bożym Prałacie Nazianzenus mowi; że on iest vitâ sublimis, formâ Angelicus, animâ magis Angelicus etc oculus orbis, Fidei columen, Christi lucerna, secundus Praecursor, magna veritatis tuba. I to ieszcze onim
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 579
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
zażywają: inna jest Coptica, dawna Egipska według zdania X: Kirchera; inna jest AEthyopica, tojest Murzyńska; inna Armenica; inna Maronitica, która u Maronitów w zwyczaju. Abram Echellensis u Grawesona u Nacji Orientalnych wylicza więcej niż 50 Liturgii, to właściwych u tych Nacyj, to pospolitych. A zaś Eusebius Renaudotius w Dysertacjach w Paryżu wydanych jeszcze więcej Liturgii wylicza Orientalnych. A na Zachodzie oprócz Mszy Z: Łacińskiej Rzymskiej, wszędzie od Katolików zażywanej, jest Missa Ambrosiana w Mediolanie w Ligurrii zażywana, której Autorem Z. Ambroży tameczny Biskup, Doktor Kościelny. Druga Misa Mez Arabica, którą Katolicy w Hiszpanii z Maurów i Arabów zmieszani, mieli
zażywaią: inna iest Coptica, dawna Egypska według zdania X: Kirchera; inna iest AEthyopica, toiest Murzyńska; inna Armenica; inna Maronitica, ktora u Maronitow w zwyczaiu. Abram Echellensis u Grawesona u Nacii Orientalnych wylicza więcey niż 50 Liturgii, to właściwych u tych Nacyi, to pospolitych. A zaś Eusebius Renaudotius w Disertacyach w Paryżu wydanych ieszcze więcey Liturgii wylicza Orientalnych. A na Zachodzie oprucz Mszy S: Łacińskiey Rzymskiey, wszędzie od Katolikow zażywaney, iest Missa Ambrosiana w Mediolanie w Ligurrii zażywana, ktorey Autorem S. Ambroży tameczny Biskup, Doktor Kościelny. Druga Misa Mez Arabica, ktorą Katolicy w Hiszpanii z Maurow y Arabow zmieszani, mieli
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 47
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756