początku napisana będzie/ to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć.
takich dwanaście
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdział szósty.
Pauze zaś połowicą będą liczone, jako widzisz.
Kiedy zaś tylko sama jedna liczba 3, będzie napisana.
Przykład tego. Gdy Dyszkant napisany będzie o Tryplach.
Pauze tak będą liczone.
O Hemiolach.
Także zarówno wiele not tych będzie czarnych (które hemiolami zowią) na jeden takt/ kiedy z liczba z początku jest. Rozdział szósty
Przykład tego z ich pauzami.
Także też i o tych rozumieć kiedy też czarne same z liczbą 3 będą pisane.
pocżątku nápisána będźie/ to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć.
tákich dwánaśćie
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdźiał szosty.
Pauze záś połowicą będą liczone, iáko widźisz.
Kiedy záś tylko sámá iedná liczbá 3, będźie nápisána.
Przykład tego. Gdy Diszkánt nápisány będźie o Tryplách.
Pauze ták będą liczone.
O Hemiolách.
Tákże zárowno wiele not tych będźie cżarnych (ktore hemiolámi zowią) ná ieden tákt/ kiedy z licżbá z pocżątku iest. Rozdźiał szosty
Przykład tego z ich pauzámi.
Tákże też y o tych rozumieć kiedy też cżarne sáme z licżbą 3 będą pisáne.
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: Dv
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
napisany punkt przy której nocie/ to też przy tych znakach napisać punkt tak ¤ ¤ Jeśli będzie Semitonium abo taki znak ¤ przy nocie/ to te notę tak pisać na liniej. jako noty na tabulaturę przemienić.
A żeby się to lepiej objaśniło/ przykład podaje tego wszytkiego/ niechaj będzie notami napisano tak w Dyszkancie.
Dyszkant według not.
Które noty napisz tak tabulaturą
rozumie się to tak/ iż to g z liniejką jest nota jednego taktu/ bo nad nią jest liniejka zgóry/ według nauki wyżej podanej/ te zaś drugie g tak że z liniejką jest nota pułtaktu/ bo nad nią jest haczek o jednym zębie/ także i to
nápisány punkt przy ktorey noćie/ to tesz przy tych znákách nápisáć punkt ták ¤ ¤ Iesli będźie Semitonium ábo táki znák ¤ przy noćie/ to te notę ták pisáć ná liniey. iáko noty ná tábuláturę przemienić.
A żeby się to lepiey obiaśniło/ przykład podáie tego wszytkiego/ niechay będźie notámi nápisano ták w Diszkánćie.
Diszkant według not.
Ktore noty nápisz ták tábuláturą
rozumie się to ták/ iż to g z linieyką iest notá iednego taktu/ bo nád nią iest linieyká zgory/ według náuki wyżey podáney/ te záś drugie g ták że z linieyką iest notá pułtáktu/ bo nád nią iest hacżek o iednym zębie/ tákże y to
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D5
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
kędy która prędko/ a która powoli śpiewa: czegoś przez nauki niepojął wzwyż podane/ przez taki sposób za zwyczajem będziesz mógł prędzej zrozumieć i nauczyć się. o Tekstach.
Według którego tonu są te teksty?
Wszytkie według Dyszkantu/ ponieważ młodym snadź potrzebniejsze te nauki są/ a niżeli nauczonym/ a że jest Dyszkant niski i wysoki o tym patrz nauki w Rozdziale 1, którą pieśń wysoko/ to jest z g solreut, a którą niżej z c solfaut śpiewać.
Dla czegoż pod tymi tekstami niżej litery i pieśń?
Abyś wszytko zgruntu zrozumiał/ według na uk wyżej podanych/ bo byłoby to snadź jakobym
kędy ktora prędko/ á ktora powoli śpiewa: cżegoś przez náuki niepoiął wzwysz podáne/ przeż táki sposob zá zwycżáiem będźiesz mogł prędzey zrozumieć y náuczyć się. o Textách.
Według ktorego tonu są te texty?
Wszytkie według Diszkántu/ poniewáż młodym snadź potrzebnieysze te náuki są/ á niżeli náucżonym/ á że iest Diszkánt niski y wysoki o tym pátrz náuki w Rozdźiale 1, ktorą pieśń wysoko/ to iest z g solreut, á ktorą niżey z c solfaut śpiewáć.
Dla czegosz pod tymi textámi niżey litery y pieśń?
Abyś wszytko zgruntu zrozumiał/ według ná uk wyżey podánych/ bo byłoby to snadź iákobym
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D6
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
?
W Prawdzieć mnie piszącemu/ trudno takie przekładania i aplikacje wypisać/ gdyż tego więcej się ze zwyczaju wszyscy uczą/ a niżeli z pisma; jednak abyś i w tym ukontentowany został/ podajęć tu Fuzy Mordentów/ abo Not prędkich teksty/ na lewą i prawą rękę uczynione/ to jest/ Bas dla lewej/ Dyszkant dla prawej: i którym palcem będziesz miła dotchnąć którego Clauissa, naznaczyłem liczbą tak/ kiedy na prawą Rękę należy/ masz znak prawej Ręki/ kiedy na lewą/ to Lewej Ręki/ u tych dwóch rąk znaczy się pierwszy palec/ to jest/ wielki liczbą 1. skaźca przez 2. średni przez 3.
?
W Prawdźieć mnie piszącemu/ trudno tákie przekłádánia y ápplikácye wypisáć/ gdyż tego więcey się ze zwyczáiu wszyscy vczą/ á niżeli z pismá; iednák ábyś y w tym vkontentowány został/ podáięć tu Fuzy Mordentow/ ábo Not prędkich texty/ ná lewą y práwą rękę vczynione/ to iest/ Bás dla lewey/ Diszkánt dla práwey: y ktorym pálcem będźiesz miła dotchnąć ktorego Clauissa, náznáczyłem liczbą ták/ kiedy ná práwą Rękę należy/ masz znák práwey Ręki/ kiedy ná lewą/ to Lewey Ręki/ v tych dwuch rąk znáczy się pierwszy pálec/ to iest/ wielki liczbą 1. skaźcá przez 2. średni przez 3.
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: E2v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
. Podobieństwo głosu ludzkiego są organy: w których miechy podniesione powietrze w siebie ciągną, ściśnione miechy toż powietrze do piszczałek wydymają: a klawisze różnie według swojej dystynkcyj podniesione, przez wypadanie tegoż powietrza z swoich fistuł, różny ogłos sprawują.
LXV. Skąd się wnosi dla czego rozmaity w ludziach głos się znajduje: dyszkant, alt, tenor, bas? Jeden tubalnego, dosadnego, drugi słabego i chrapotliwego głosu? Ten wybitnej, drugi szepleniowatej mowy? Czemu w chorobach, katarach, i innych afekcjach głos się mieni? To pochodzi z tych najwięcej przyczyn. Pierwsza jest: z różnej konstytucyj, to płuc, to arteryj. Gdy bowiem
. Podobieństwo głosu ludzkiego są organy: w ktorych miechy podniesione powietrze w siebie ciągną, ściśnione miechy toż powietrze do piszczałek wydymaią: á klawisze rożnie według swoiey dystynkcyi podniesione, przez wypadánie tegoż powietrza z swoich fistuł, rożny ogłos sprawuią.
LXV. Zkąd się wnosi dla czego rozmaity w ludziach głos sie znayduie: dyszkant, ált, tenor, bas? Jeden tubalnego, dosadnego, drugi słábego y chrapotliwego głosu? Ten wybitney, drugi szepleniowatey mowy? Czemu w chorobách, kátarach, y innych affekcyách głos się mieni? To pochodzi z tych naywięcey przyczyn. Pierwsza iest: z rożney konstytucyi, to płuc, to arteryi. Gdy bowiem
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: F
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743