, owszem z Siostrami brać się godziło dla dziedziczenia. Starzy tu byli dystyngwowani bardzo w poszanowaniu. Ciała zmarłych i po śmierci nie cuchniały, będąc ubalsamowane. Dzieci, ledwo nie każda, po dwoje, Matka rodzi, tak płodne Clima. Bałwochwalstwo tu ciężkie panowało, żywe i nie żywe wenerując kreatury. Nie mało z Egipcjan Wielkich wyszło ludzi, już po zaszczepieniu Wiary Świętej, jako to Z. Paweł Pustelnik, Hilarion także, Antoni Anachoreta: Uczeni Filo Żyd, Klemens Aleksandryjski, Orygenes, Cyrylus. EgipT, oprócz wyśmienitego zboża, rodzi balsam, senes, daktyle, ryż, owce płodne, wydając po kilkoro jagniąt, dwa kroć na
, owszem z Siostrami brać się godziło dla dziedziczenia. Starzy tu byli dystyngwowani bardzo w poszanowaniu. Ciała zmarłych y po śmierci nie cuchniáły, będąc ubalsamowane. Dzieci, ledwo nie każda, po dwoie, Matka rodzi, tak płodne Clima. Bałwochwalstwo tu cięszkie panowało, żywe y nie żywe weneruiąc kreatury. Nie mało z Egypcyan Wielkich wyszło ludzi, iuż po zaszczepieniu Wiary Swiętey, iako to S. Paweł Pustelnik, Hilarion także, Antoni Anachoreta: Uczeni Philo Zyd, Klemens Alexandryiski, Origenes, Cyrillus. EGYPT, oprócz wyśmienitego zboża, rodzi balsam, senes, daktyle, ryż, owce płodne, wydaiąc po kilkoro iagniąt, dwa kroć na
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 552
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
wyzwał. Co gdy Kaplan ś. ujrzał/ poznał iż ich pokuta Panu Bogu przyjemna była/ i z wielką radością do Komunii ich przypuścił. In vitis P. P. vita 31. S. Piamonis. Komunia. Przykład II. Przez czary niewiasta/ iż rzadko Komunikowała/ w klaczę się przemieniła. 118.
Egipcjan niejaki pożądał uczciwej białejgłowy mężatki; a nie mogąc żadną rzeczą zwalczyć stateczności jej/ uciekł się do czarownika/ żeby ją ohydził mężowi/ i uczynił że się zdała klaczą. Widząc to tedy mąż jął płakać i narzekać: mówił do niej nic nie odpowiadała/ dawał jeśdź nic nie jadała/ ani siana jako bydlę/ ani
wyzwał. Co gdy Káplan ś. vyrzał/ poznał iż ich pokutá Pánu Bogu przyiemna byłá/ y z wielką rádośćią do Communiey ich przypuśćił. In vitis P. P. vita 31. S. Piamonis. Communia. PRZYKLAD II. Przez czáry niewiástá/ iż rzadko Communikowáłá/ w kláczę sie przemieniłá. 118.
EGypcyan nieiáki pożądał vczćiwey białeygłowy mężátki; á nie mogąc żadną rzeczą zwalczyć státecznośći iey/ vćiekł sie do czárowniká/ żeby ią ohydźił mężowi/ y vczynił że sie zdáłá klaczą. Widząc to tedy mąż iął płákáć y nárzekáć: mowił do niey nic nie odpowiádáłá/ dawał ieśdź nic nie iadáłá/ áni sianá iáko bydlę/ áni
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 120
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
początkiem wszystkich nauk, tak ma być traktowana najpierwiej. F. Odpowiadam: najprzód. Iż ani Gramatyka jest początkiem scjencyj , ani Poëtyka z Retoryką mają być traktowane przed Filozofią, ani Matematyka ma być ostateczną i mniej potrzebną nauką, ani twoja dyspozycja nauk lepsza jest, niżeli moja. Bo Gramatyki żadnej, oprócz Ortografij u Egipcjan, Chaldejczyków, Arabów, Rzymian i Greków nie było, gdyż ojczystemi językami, tak wysokich dostąpili nauk, którym jeżeli późniejsze biegłości zrównały, pewnie prymu nie wzieły. bo: Poeta i Retor nim zaczyna formować reguły wymowy, powinien to wszystko wiedzieć, o czym ma pisać i mówić, a wiedzieć nie inaczej, jako
początkiem wszystkich nauk, tak ma być traktowana naypierwiey. F. Odpowiadam: nayprzod. Iż ani Grammatyka iest początkiem scyencyi , ani Poëtyka z Rhetoryką maią być traktowane przed Filozofią, ani Mathematyka ma być ostateczną y mniey potrzebną nauką, ani twoia dyspozycya nauk lepsza iest, niżeli moia. Bo Grammatyki żadney, oprocz Ortografij u Egipcyan, Chaldeyczykow, Arabow, Rzymian y Grekow nie było, gdyż oyczystemi ięzykami, tak wysokich dostąpili nauk, ktorym ieżeli poźnieysze biegłości zrownały, pewnie prymu nie wzieły. bo: Poëta y Rhetor nim zaczyna formować reguły wymowy, powinien to wszystko wiedzieć, o czym ma pisać y mowić, a wiedzieć nie inaczey, iako
Skrót tekstu: AkDziec
Strona: 47
Tytuł:
Akademia dziecinna albo zbiór nauk różnych
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia JKM i Rzeczypospolitej Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1761
Data wydania (nie wcześniej niż):
1761
Data wydania (nie później niż):
1761
przecież być muszą nierówne godzinom inszego dnia. I godziny jednej nocy lubo między sobą równe, być muszą nierówne godzinom innej nocy. VII. Z dni naturalnych składa się rok polityczny: który, jest pewna liczba dni naturalnych zupełnych od Prawodawców wyrachowana. Według różności Krajów i dawności ich różne znajdowały się roki. Naprzód Rok u Egipcjan zamykał w sobie zupełnych dni 360. Dzielił się na Miesięcy 12. z których każdy składał się z dni 30. Ostatek zaś dni 5 które kompletują rok Astronomiczny po zakończonych 12. Miesiącah, na końcu roku obchodzili, i zwali ye z Grecka Epagomenas to jest przybyszowe. Godzin zaś blisko 6. które kompletują rok Astronomiczny
przecież być muszą nierowne godzinom inszego dnia. I godziny iedney nocy lubo między sobą rowne, być muszą nierowne godzinom inney nocy. VII. Z dni naturalnych zkłada się rok polityczny: ktory, iest pewna liczba dni naturalnych zupełnych od Prawodawcow wyrachowana. Według rożności Kraiow y dawności ich rożne znaydowały się roki. Náprzod Rok u Egypcyan zámykał w sobie zupełnych dni 360. Dzielił się ná Miesięcy 12. z ktorych każdy zkładał się z dni 30. Ostatek zaś dni 5 ktore kompletuią rok Astronomiczny po zakończonych 12. Miesiącah, ná końcu roku obchodzili, y zwali ye z Grecka Epagomenas to iest przybyszowe. Godzin zaś blisko 6. ktore kompletuią rok Astronomiczny
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 4
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
zaś blisko 6. które kompletują rok Astronomiczny słoneczny Egipcjanie zaniedbywali w swoim roku. Dla czego każdy, rok czwarty blisko dniem jednym prędzej się kończył niżeli Astronomiczny. Tak, że gdy według niebieskich obrotów słońca wyszło lat 1460. Egipcjanie rokiem więcej liczyli lat 1461 Wolf w swojej Chronografii wywodzi z Pliniusza i Plutarcha iż u dawniejszych Egipcjan rok zamykał w sobie tylko jeden miesiąc. Potym do trzech miesięcy postąpił. Potym do 12 Miesięcy. Na ostatek Afet Król trzydziesty drugi Egipski, kompletował go 5. dniami Epagomenas nazwanymi. Znajdowały się i inne roki polityczne po różnych częściach świata, u starodawnych ziemian jako to u Rzymian Rok Romulusowy, który tylko 10
zaś blisko 6. ktore kompletuią rok Astronomiczny słoneczny Egypcyánie zaniedbywali w swoim roku. Dla czego każdy, rok czwarty blisko dniem iednym prędzey się kończył niżeli Astronomiczny. Tak, że gdy według niebieskich obrotow słońca wyszło lat 1460. Egipcyanie rokiem więcey liczyli lat 1461 Wolf w swoiey Chronografii wywodzi z Pliniusza y Plutarcha iż u dawnieyszych Egypcyan rok zámykał w sobie tylko ieden miesiąc. Potym do trzech miesięcy postąpił. Potym do 12 Miesięcy. Ná ostátek Afeth Krol trzydziesty drugi Egipski, kompletował go 5. dniami Epagomenas nazwanymi. Znaydowały się y inne roki polityczne po rożnych częściach świáta, u starodawnych ziemian iáko to u Rzymian Rok Romulusowy, ktory tylko 10
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 4
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Dadzą rezolucją dość rozumną, choć do influksów Niebieskich Astrologicznych, jako ostatniej ucieczki i starego zamku Astrologicznego, po obronną uchronę nie pójdą. RACJA III. Iż o fundamentach predykcyj ewentów osobliwie depen- dujących od woli ludzkiej samiż Astrologowie z sobą się nie zgadzają.
XII. Bo fundamenta Astrologicznych predykcyj insze u Chaldajczyków, insze u Egipcjan, insze u Arabów, insze u Persów. Grecy Łacinników, Łacinnicy zbijają Greków. Przeciwko dawniejszym Astrologom dysputuje Aleksandryjski Ptolemeusz. Tego zbija Albumazar: obudwu opugnuje Awenazra. Na wszystkich innych bije Cardanus. Bellancjuszowi sprzeciwia się Petrasancta: temu Francifus Junctinus: a między temi wszystkiemi kontrowersja jest, o całym sistema, z którego formowane
Dadzą rezolucyą dość rozumną, choć do influxow Niebieskich Astrologicznych, iáko ostatniey ucieczki y starego zamku Astrologicznego, po obronną uchronę nie poydą. RACYA III. Jż o fundamentach predykcyi ewentow osobliwie depen- duiących od woli ludzkiey samiż Astrologowie z sobą się nie zgadzaią.
XII. Bo fundamenta Astrologicznych predykcyi insze u Chaldayczykow, insze u Egypcyan, insze u Arabow, insze u Persow. Grecy Łácinnikow, Łacinnicy zbiiáią Grekow. Przeciwko dawnieyszym Astrologom dysputuie Alexandryiski Ptolemeusz. Tego zbiia Albumazar: obudwu oppugnuie Awenazra. Na wszystkich innych biie Cardanus. Bellancyuszowi sprzeciwia się Petrasancta: temu Francifus Junctinus: á między temi wszystkiemi kontrowersya iest, o cáłym sistema, z ktorego formowane
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 9
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Virgiliusza Georgicorum 1.
Navita dum Stellis numeros et nomina fecit, Plejades, Hyades, claramq; Lycaonis, et Arthon etc.
Iż najwięcej od Marynarzów swoje wydziały i imiona, jako to Pleady, Hiady, i inne gwiazdy wzięły. Jakoż konstelacje tę u tych, inną u innych dawnych Astronomów miały denominacją. Co u Egipcjan i Chaldajczyków był i jest wodnik, to u Arabów był muł osiodłany. Bliźnięta były dwa Pawie. Panna był snopek. Centaur był pół Niedźwiedzia pół konia. Wężownik był bocian. Andromeda było morskie Ciele. Ceseusz był pies etc. Zgoła inne były u Ptolemeusza inne u Hiparcha Asteryzmy. Co Hebrajczykowie literami obiecadła swego znaczyli
Virgiliusza Georgicorum 1.
Navita dum Stellis numeros et nomina fecit, Plejades, Hyades, claramq; Lycaonis, et Arthon etc.
Jż naywięcey od Marynarzow swoie wydziały y imiona, iáko to Pleady, Hyady, y inne gwiazdy wzięły. Jakoż konstellacye tę u tych, inną u innych dawnych Astronomow miały denominacyą. Co u Egypcyan y Chaldayczykow był y iest wodnik, to u Arabow był muł osiodłany. Bliźnięta były dwa Pawie. Panna był snopek. Centaur był puł Niedźwiedzia puł konia. Wężownik był bocian. Andromeda było morskie Ciele. Ceseusz był pies etc. Zgołá inne były u Ptolemeusza inne u Hipparcha Asteryzmy. Co Hebrayczykowie literami obiecadła swego znaczyli
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 10
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
. Bliźnięta były dwa Pawie. Panna był snopek. Centaur był pół Niedźwiedzia pół konia. Wężownik był bocian. Andromeda było morskie Ciele. Ceseusz był pies etc. Zgoła inne były u Ptolemeusza inne u Hiparcha Asteryzmy. Co Hebrajczykowie literami obiecadła swego znaczyli konstelacje, to Persowie, to Indianie Hieroglifikami, i to różnemi od Egipcjan Chaldajczyków. Jako o tym świadczy Amneza i Josefus Scaligier in Notis Maniliia. Toć lew Zodiaczny mógł być nazwany cielęciem, rak żółwiem, Pleady Plewaczkami, Ryby piskorzami lub kiełbiami. Jakom powiedział w informacyj Astrologicznej, iż temi czasy widzieć Astrolabia, sfery Niebieskie, których Zodiak wyfigurowany dwunastą Apostołami, i wszystkie konstelacje innym
. Bliźnięta były dwa Pawie. Panna był snopek. Centaur był puł Niedźwiedzia puł konia. Wężownik był bocian. Andromeda było morskie Ciele. Ceseusz był pies etc. Zgołá inne były u Ptolemeusza inne u Hipparcha Asteryzmy. Co Hebrayczykowie literami obiecadła swego znaczyli konstellacye, to Persowie, to Jndyanie Hieroglifikámi, y to rożnemi od Egypcyan Chaldayczykow. Jáko o tym swiadczy Amneza y Josephus Scaligier in Notis Maniliia. Toć lew Zodyaczny mogł bydź názwany cielęciem, rak żołwiem, Pleady Plewaczkámi, Ryby piskorzami lub kiełbiámi. Jákom powiedział w informácyi Astrologiczney, iż temi czasy widziec Astrolabia, sfery Niebieskie, ktorych Zodyak wyfigurowany dwunastą Apostołámi, y wszystkie konstellacye innym
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 11
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743