tu i Jakub Patriarcha Syn Izaaków, Wnuk Abrahamów, tu nazwany Israel, to jest praevalens DEO; i tak wszyscy Żydzi Izraelitami nazwani. Ten Jakub z całą Familią poszedł do Egiptu. Tam Izraelitowie lat 430. będąc w niewoli, cudami i plagami 10. na Farao- Całego świata, praecipue o CHANAAN.
nie i Egipcjanach pokazanemi, wypuszczeni z niewoli. Wyszło ich z Egiptu z Miasta Ramesses na sześć kroć sto tysięcy, a przeszedłszy suchą nogą morze czerwone, 40. lat po puszczy z Mojżeszem błąkali się, czterdzieści dwie mając Stationes, to jest stanowisk swoich, po różnych miejscach: cudów Boskich doznając, to manny, to kuropatw,
tu y Iakob Patryarcha Syn Izaákow, Wnuk Abrahamow, tu nazwany Israél, to iest praevalens DEO; y tak wszyscy Zydzi Izraelitami nazwani. Ten Iakob z całą Familią poszedł do Egyptu. Tam Izraelitowie lat 430. będąc w niewoli, cudami y plagami 10. na Farao- Całego świata, praecipuè o CHANAAN.
nie y Egypcyanach pokazanemi, wypuszczeni z niewoli. Wyszło ich z Egyptu z Miasta Ramesses na sześć kroć sto tysięcy, a przeszedłszy suchą nogą morze czerwone, 40. lat po puszczy z Moyżeszem błąkali się, czterdzieści dwie maiąc Stationes, to iest stanowisk swoich, po rożnych mieyscach: cudow Boskich doznaiąc, to manny, to kuropatw,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 472
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
w Danii fol: 264.
E.
EUROPA, jej Imperia, Królestwa, Księstwa Prowincje a fol: 15.
Epyrus fol: 437.
Estramadura Hiszpańska Prowincja fol: 25. Estramadura Luzytańska fol: 38.
Eskurial Klasztor, Pałac, Groby Królowtam Hiszpańskich f. 28.
Egipskie Królestwo a fol: 639. o Egipcjanach ścienda a f: 643. Egipskie Rządy fol: 647. Egipskle Miastą fol: 650. Egipskie Piramidy fol: 655.
F.
Fretum co jest? fol: 6.
Flandria fol: 245. 247.
Finnia, albo Finlandia fol: 258.
Fryzia fol: 244.
Frankonia albo Francja Orientalna fol:
w Danii fol: 264.
E.
EUROPA, iey Imperia, Krolestwá, Xięstwá Prowincye à fol: 15.
Epyrus fol: 437.
Estramadura Hiszpańska Prowincya fol: 25. Estramadura Luzytańska fol: 38.
Eskurial Klasztor, Pałac, Groby Krolowtam Hiszpańskich f. 28.
Egypskie Krolestwo à fol: 639. o Egypcyanách scienda à f: 643. Egypskie Rządy fol: 647. Egypskle Miastą fol: 650. Egypskie Pyramidy fol: 655.
F.
Fretum co iest? fol: 6.
Flandria fol: 245. 247.
Finnia, albo Finlandia fol: 258.
Fryzia fol: 244.
Frankonia albo Francya Orientalná fol:
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 781
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
jeden Naród.
Patrzże na ten Obraz, choć dopiero grubemi urobiony farbami, który ci Historia Narodu ludzkiego na oko stawia, i który ja chcę w dalszej pracy sztuczniej odmalować, i delikatniej określić, kiedy o każdym właściwie Państwie z osobna rozmawiać będę. Nietknę ja tu Dziejów ludu Bożego, ani Rzymianów. O Egipcjanach, Kartainczykach, Asyryiczykach, Babilończykach, Asyryiczykach, Babilończykach, Medach, Persach, Ma- cedończykach, Grekach, rzecz będzie w tej Księdze, którą pod prasę kładę. Poczynam od Egipcjanów, i Kartainców, bo ci pierwsi są, nader dawni, a potym niejako odpowszechnej odłączeni Historyj inszych Narodów, które większe między sobą mają
ieden Narod.
Patrzże ná ten Obraz, choć dopiero grubemi urobiony farbami, ktory ći Historyá Narodu ludzkiego ná oko stawiá, y ktory iá chcę w dalszey pracy sztuczniey odmalować, y delikátniey okryślić, kiedy o każdym właśćiwie Páństwie z osobná rozmawiáć będę. Nietknę iá tu Dźieiow ludu Bożego, áni Rzymianow. O Egipcyánach, Kartainczykach, Assyryiczykach, Bábilończykach, Assyryiczykach, Bábilończykach, Medach, Persach, Má- cedończykach, Grekach, rzecz będźie w tey Xiędze, ktorą pod prasę kładę. Poczynám od Egipcyánow, y Kartaincow, bo ći pierwśi są, náder dawni, á potym nieiáko odpowszechney odłączeni Historyi inszych Národow, ktore większe między sobą máią
Skrót tekstu: RolJabłADziej
Strona: 52
Tytuł:
Dziejopis starożytny Egipcjanów, Kartainców, Assyryjczyków, Babilonców, Medów, Persów, Macedończyków i Greków
Autor:
Charles Rollin
Tłumacz:
Józef Aleksander Jabłonowski
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
którą pod prasę kładę. Poczynam od Egipcjanów, i Kartainców, bo ci pierwsi są, nader dawni, a potym niejako odpowszechnej odłączeni Historyj inszych Narodów, które większe między sobą mają powiązanie, i często jeden na drugiego miejsce następował. KsIĘGA PIERWSZA HISTORIA DAWNA o EGIPCJANACH.
Podzielę na trzy Części to, co powiem o Egipcjanach. W pierwszej krótkie opisanie różnych Egiptu krain zawarte, i co też tam osobliwszego znajduje się. W drugiej, o Prawach, i wierze Egipcjanów. Na ostatek w trzeciej Historią Królów Egipskich PRZEŁOZĘ. CZĘSC PIERWSZA OPISANIE EGIPTU I co w nim najznaczniejszego.
EGipt wszczupłej dosyć rozległości, zamykał zdawna wielką liczbę Miast,
ktorą pod prasę kładę. Poczynám od Egipcyánow, y Kartaincow, bo ći pierwśi są, náder dawni, á potym nieiáko odpowszechney odłączeni Historyi inszych Národow, ktore większe między sobą máią powiązanie, y często ieden na drugiego mieysce nástępował. XIĘGA PIERWSZA HISTORYA DAWNA o EGIPCYANACH.
Podzielę na trzy Częśći to, co powiem o Egipcyánach. W pierwszey krotkie opisanie rożnych Egiptu krain zawarte, y co też tam osobliwszego znayduie się. W drugiey, o Prawach, y wierze Egipcyánow. Ná ostatek w trzećiey Historyą Krolow Egipskich PRZEŁOZĘ. CZĘSC PIERWSZA OPISANIE EGIPTU Y co w nim nayznacznieyszego.
EGipt wszczupłey dosyć rozległośći, zamykáł zdawná wielką liczbę Miást,
Skrót tekstu: RolJabłADziej
Strona: 53
Tytuł:
Dziejopis starożytny Egipcjanów, Kartainców, Assyryjczyków, Babilonców, Medów, Persów, Macedończyków i Greków
Autor:
Charles Rollin
Tłumacz:
Józef Aleksander Jabłonowski
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
, które uczciwego człowieka czynią. Dopiero lud wykrzykował, i razem chwalił umarłego, jako tego, który miał wniść w towarzystwo ludzi cnotliwych w Królestwie Plutonowym. Kończąc Rozdział o obrządku pogrzebowym, nie z drogi sądzę wyprowadzić dla młodzieży, różne sposoby, których starzy ludzie używali, względem ciał umarłych. Jedni jakośmy rzekli o Egipcjanach, po namaszczeniu wystawiali je na widok, drudzy na stosach palili, i ten zwyczaj był u Rzymian, insi w ziemi zakopywali. Sposób chowania ciał, oprócz grobów, zda się przeciwny powszechnej ludzkości, i nawet osobom, którym się to niby ta cześć daje, bo się ich podłość, odmiana, i nikczemność na
, ktore uczćiwego człowieká czynią. Dopiero lud wykrzykował, y razem chwalił umarłego, iáko tego, ktory miał wniść w towarzystwo ludzi cnotliwych w Krolestwie Plutonowym. Kończąc Rozdziáł o obrządku pogrzebowym, nie z drogi sądzę wyprowadzić dla młodzieży, rożne sposoby, ktorych starzy ludzie używáli, względem ciáł umarłych. Jedni iákośmy rzekli o Egypcyánach, po namaszczeniu wystawiáli ie ná widok, drudzy ná stosach palili, y ten zwyczay był u Rzymian, inśi w ziemi zakopywali. Sposob chowániá ciáł, oprocz grobow, zda się przećiwny powszechney ludzkośći, y náwet osobom, ktorym się to niby tá cześć daie, bo się ich podłość, odmianá, y nikczemność ná
Skrót tekstu: RolJabłADziej
Strona: 131
Tytuł:
Dziejopis starożytny Egipcjanów, Kartainców, Assyryjczyków, Babilonców, Medów, Persów, Macedończyków i Greków
Autor:
Charles Rollin
Tłumacz:
Józef Aleksander Jabłonowski
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
się często przypominają/ słowa Gregoriusowe: Rara fiunt convivia, ubi non mortalia committantur peccata: Rzadkie/ pry/ kiedy bywają Uczty/ bankiety/ i inne uciechy/ gdzieby śmiertlene grzechy nie były popełniane. Gregor. in Cap. 5. Job. Elianus et Herodot. lib. 2.
ELIANUS napisał o Egipcjanach/ iż ci przy wszystkich bankietach i biesiadach Obraz śmierci albo trupią głowę na stole miedzy pułmiski stawiali.
Nie bywały na bankietach zwady/ nie bywały mężobójstwa/ ani swawola; dobrzeby/ gdyby i teraz miasto zapatrowania się na ladajakie fraszki na śmierć patrzali; ale wolą patrzać w kieliszki/ dla tegoż nie jednego śmierć
śię często przypomináią/ słowá Gregoriusowe: Rara fiunt convivia, ubi non mortalia committantur peccata: Rzadkie/ pry/ kiedy bywáią Uczty/ bánkiety/ y inne ućiechy/ gdźieby śmiertlene grzechy nie były popełniáne. Gregor. in Cap. 5. Iob. AElianus et Herodot. lib. 2.
AELIANUS nápisał o AEgipcyánách/ iż ći przy wszystkich bánkietách y bieśiádách Obraz śmierći álbo trupią głowę ná stole miedzy pułmiski stáwiáli.
Nie bywáły ná bánkietách zwády/ nie bywáły mężoboystwá/ áni swawola; dobrzeby/ gdyby y teraz miásto zápátrowánia śię ná ládáiákie frászki ná śmierć pátrzáli; ále wolą pátrzáć w kieliszki/ dla tegoż nie iednego śmierć
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Kiii
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679