Universitatis; Author Maximus super omnem substantiam plenae perfectionis, Summum bonum. Arystoteles Princeps Philosophorum BOGA nazywa, że jest ENS ENTIUM: Seneka, że jest Snmma et pulchra omnium Natura: Cicero Krasomowca Rrzymski, że jest Praestanttssima Mens: Merkuriusz Hermes Trismegistus, to jest TER Magnus (bo był Filozofem, Kapłanem i Królem między Egipcjanami według niektórych) za czasów Mojżesza żyjący taki o BOGU swój wydaje sentyment: DEUS est circulus, cujus Centrum ubique, circumferentta nusquam S. Dionisius nazywa Ipsum ese: S. Augustyn: Sine qualitate Magnus sine indigentia Creator, fine situ praesens; etc. sine loco ubiq; totus, sine tempore Sempiternus, sine ulla
Universitatis; Author Maximus super omnem substantiam plenae perfectionis, Summum bonum. Arystoteles Princeps Philosophorum BOGA nazywa, że iest ENS ENTIUM: Seneka, że iest Snmma et pulchra omnium Natura: Cicero Krásomowca Rrzymski, że iest Praestanttssima Mens: Merkuryusz Hermes Trismegistus, to iest TER Magnus (bo był Filozofem, Kapłanem y Krolem między Egypcyanami według niektorych) za czasow Moyzesza żyiący taki o BOGU swoy wydaie sentyment: DEUS est circulus, cujus Centrum ubique, circumferentta nusquam S. Dionisius nazywa Ipsum ese: S. Augustyn: Sine qualitate Magnus sine indigentia Creator, fine situ praesens; etc. sine loco ubiq; totus, sine tempore Sempiternus, sine ulla
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 3
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, lecz w dobrym żyli sąsiedztwie, takie licita, które zaś są nie tylko dla przyjaznej harmonii, ale też ad resistendum takiemu Nieprzyjacielowi, albo ad offendendum, takie są illicita.
Drudzy trzymają Sententiam Negativam, że cale z Turkami. Heretykami. Prawowierni Aliansów zawierać nie mają, temi swe zdanie popierając racjami: Żydom z Egipcjanami nawet jeść się niegodziło, dopieroż in Societatem Belli ich vocare. Wiele jest przykładów w Piśmie Świętym ukaranych żydów za takowe Przymierza z Niewiernemi, bo te expressè w Księgach Deutoronomii zakazał BÓG cap. 7. u. 2. Non inibis cum eis Faedus, nec misereberis ea rum. Machabejczykowie dobre brali od BOGA
, lecz w dobrym żyli sąsiedztwie, takie licita, ktore zaś są nie tylko dla przyiazney hàrmonii, ale też ad resistendum takiemu Nieprzyiacielowi, albo ad offendendum, takie są illicita.
Drudzy trzymaią Sententiam Negativam, że cale z Turkami. Heretykami. Prawowierni Alliansow zawierać nie maią, temi swe zdánie popieraiąc racyami: Zydom z Egypcyanami nawet ieść się niegodziło, dopieroż in Societatem Belli ich vocare. Wiele iest przykładow w Piśmie Swiętym ukaranych żydow za takowe Przymierzá z Niewiernemi, bo te expressè w Księgach Deutoronomii zakazał BOG cap. 7. v. 2. Non inibis cum eis Faedus, nec misereberis ea rum. Machabeyczykowie dobre brali od BOGA
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 403
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
jako to w Węgrzech mają się: Złotnictwo, Slusarstwo i Kowalstwo, Rzeszotarstwo, konowalstwo, a wszystko imperfectè umieją, najlepiej kraść i szalbierować, hac in arte Magistri: Ciało sobie czernią, aliàs gęsim smalcem smarują, jeszcze w kolebce, aby tak czarnego nabierali koloru, a przez to samo Cudzoziemcami się wyznają, albo Egipcjanami; partim też czarnych Rodziców et prolem fata sequuntur, to jest czarne się rodzą Synowie i Córki, a choćby do tego żadnych nie zażywali sekretów, takiejby nabierali cery, z chodzenia prawie nago, z siedzenia na słońcu, przy ogniu i dymach. Mieszkania ich w Satyrach, aliàs zweret nad wozem rozciągnionych, adinstar
iako to w Węgrzech maią się: Złotnictwo, Slusarstwo y Kowálstwo, Rzeszotarstwo, konowálstwo, á wszystko imperfectè umieią, náylepiey kráść y szálbierować, hac in arte Magistri: Ciało sobie czernią, aliàs gęsim smálcem smaruią, ieszcze w kolebce, aby ták cżarnego nábieráli koloru, á przez to samo Cudzoźiemcami się wyznáią, albo Egypcyanámi; partim też czarnych Rodzicow et prolem fata sequuntur, to iest czarne się rodzą Synowie y Corki, á choćby do tego żadnych nie záżywali sekretow, takieyby nábierali cery, z chodzenia práwie nágo, z siedzenia ná słońcu, przy ogniu y dymach. Mieszkania ich w Satyrách, aliàs zweret nád wozem rozciągnionych, adinstar
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 686
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
voluptatis quae erut in Paradiso Dei. Uganiały się znim wszystkie drzewa rozkoszy, które były w Poradzieży Bożej to jest/ Scytyccy Panowie świata/ i ich pomienieni Czarowie Syryjscy/ z swoimi Rajnikami pod nimi królującemi. Bo jako się pokazało/ wszytka starożytność w ten że sens świadczy/ że się Scytowie przez długie czasy z Egipcjanami uganiali/ sprzeczając się któryby z ich narodów był starszy: poty aż wywody Scytyckie przemogły. Tak i sam Pan Chrystus to słowo Paradisus, za Poradzież abo Arystkoratykcą Monarcią rozumiał/ kiedy łotrowi na krzyżu mówiącemu Luc. 23. Panie, pamiętaj na mnie, gdy przydziesz do królestwa twego. Odpowiedział Dziś zemną będziesz
voluptatis quae erut in Paradiso Dei. Vganiały się znim wszystkie drzewa roskoszy, ktore były w Poradzieży Bożey to iest/ Scytyccy Pánowie świátá/ y ich pomienieni Czárowie Syriyscy/ z swoimi Raynikámi pod nimi kroluiącemi. Bo iáko się pokazáło/ wszytká stárożytnośc w ten że sens świádczy/ że się Scythowie przez długie czásy z Egypcyánámi vganiáli/ sprzeczáiąc się ktoryby z ich narodow był stárszy: poty áż wywody Scythyckie przemogły. Ták y sam Pan Chrystus to słowo Paradisus, zá Poradźież ábo Arystkorátykcą Monárcią rozumiał/ kiedy łotrowi ná krzyżu mowiącemu Luc. 23. Panie, pamietay na mie, gdy przydziesz do krolestwa twego. Odpowiedźiał Dziś zemną będziesz
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 39
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
Stądże Achatius stary Historyk/ wiedząc że ich potym Polach gdy odchodził do Europy za Gomerem/ (jako się wnet pokaże) wziął beł z sobą z Capadocjej: a niemogszy się dorachować/ gdzie ich potem podział/ Kolchy abo Lazy miasto Lachy lubo z Łacińska Latiuse omylnie barzo czyni (lib. 3.) Egipcjanami od Weksoresa odbieżałemi. Odpocząwszy Polach kilka lat w Polęgniaku: z tamtąd ruszył się w te tu kraje za Komorem abo Gomerem, aby beł tego za pomienione Magogowi nieposłuszeństwo pokarał: i onej klęski/ którą dla tego Jafetczykowie od Weksoresa podjeli/ na nim się pomścił. Iż tedy jegoż drogą ciągnął z Wojskiem około
Ztądże Achatius stáry Historyk/ wiedząc że ich potym Polách gdy odchodźił do Europy zá Gomerem/ (iáko się wnet pokaże) wźiął beł z sobą z Cappadocyey: á niemogszy się doráchowáć/ gdźie ich potem podźiał/ Kolchy ábo Lazy miásto Láchy lubo z Láćińská Latiuse omylnie bárzo czyni (lib. 3.) AEgypcyanámi od Wexoresá odbieżáłemi. Odpocząwszy Polách kilká lat w Polęgniaku: z támtąd ruszył się w te tu kráie zá Komorem ábo Gomerem, áby beł tego zá pomienione Mágogowi nieposłuszeństwo pokarał: y oney klęski/ ktorą dla tego Iáphetczykowie od Wexoresá podieli/ ná nim się pomśćił. Iż tedy iegoż drogą ćiągnął z Woyskiem około
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 76
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633