Miesiąc wiele rzeczy ożywia, posila, sensitiva et vegetativa swoją konserwuje dzielnościa. Greków zaś zdanie, że ta Isis jednoż jest co i Cybele Deorum Mater, 20 piersi mająca, a główę w 3 baszty ustrojoną in signum trium specierum polityki.
Drugi Egipcianów Bożek SERAPIS, postać mający Woła. Był wenerowany w Mieście starożytnym Egipskim Memfis, gdzie teraz Kair. Svidas Autor dowodzi, że Serapis był Król, w głodzie wielkim, obfitą żywnością ludzi ratujący, dlatego na pamiątkę wieczną od Egipcjanów za Bożka poczytany, in symbolum zaś gratitudinis za takie dobrodziejstwo, na Ołtarzach wołu żywego stawiano, że on na chleb robi. Inni zaś Autorowie świadczą, że
Miesiąc wiele rzeczy ożywia, posila, sensitiva et vegetativa swoią konserwuie dzielnoscia. Grekow zaś zdanie, że ta Isìs iednoż iest co y Cybele Deorum Mater, 20 piersi maiąca, a główę w 3 baszty ustroioną in signum trium specierum polityki.
Drugi Egypcianow Bożek SERAPIS, postać maiący Woła. Był wenerowany w Miescie starożytnym Egypskim Memphis, gdzie teraz Kair. Svidas Autor dowodzi, że Serapis był Krol, w głodzie wielkim, obfitą żywnością ludzi ratuiący, dlatego na pamiątkę wieczną od Egipcyanow za Bożka poczytany, in symbolum zaś gratitudinis za takie dobrodzieystwo, na Ołtarzach wołu żywego stawiano, że on na chleb robi. Inni zaś Autorowie świadczą, że
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 16.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
drugiej namienionego wzwyż smoka z głowami.
Trzeci Bożek Egipski APIS, Wół czarny z białą łysiną w Kairze czczony, który jak się zstarzał, przez Kapłanów swoich w pewnym zrżodle pogrzebiony bywał, czyli w Jezierze, kilkudniowym lamentem, szat na sobie podarciem, głowy goleniem, czyniąc mu parentalia; Innego interim Wołu podobnego w Królestwie Egipskim wyszukawszy dni czterdzieści karmiono, w tenczas białogłowom czyniąc go visibilem, potym już nigdy. Na Ołtarz z wielkim postawiszy ceremoniałem, wesołości wielkiej czynili indicia, że Bożek ich znowu ożył. Numen quale? si mortale! Responsa swoje te Delubrum tak dawało. jeżeli z czyjej ręki z gracją brał pokarm, dobrze ten sobie ominować
drugiey namienionego wzwyż smoka z głowami.
Trzeci Bożek Egypski APIS, Woł czarny z białą łysiną w Kairze czczony, ktory iak się zstarzał, przez Kapłanow swoich w pewnym zrżodle pogrzebiony bywał, czyli w Iezierze, kilkudniowym lamentem, szat na sobie podarciem, głowy goleniem, czyniąc mu parentalia; Innego interim Wołu podobnego w Krolestwie Egipskim wyszukawszy dni czterdzieści karmiono, w tenczas biáłogłowom czyniąc go visibilem, potym iuż nigdy. Na Ołtarz z wielkim postawiszy ceremoniałem, wesołości wielkiey czynili indicia, że Bożek ich znowu ożył. Numen quale? si mortale! Responsa swoie te Delubrum tak dawało. ieżeli z czyiey ręki z gracyą brał pokarm, dobrze ten sobie ominować
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 17
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
że tęrybę wenerowali cultu Divinô. Cynopolitani, odpsów nazwani, że psa adorowali. Tu rzecz śmieszną anotuję: Cynopolitani, psa adorujący, zjedli rybę Czecugę Bożka. Ksyrynchitów, a Ksyrynchitowie vice versa zjedli psa Bożka Cynopolitanów, i tak z sobą do krwawej przyszli wojny. Teste Plutarchô.
Więcoj rzekęże w Królestwie całym Egipskim po różnych Miastach, Prowicjach, i Krajach Sąsiedzkich, czcili Małpę, Zwierza Orła, Lwa, Kozę. Atrabytowie Mysz, i Zabę; Czcili też Krokodyla, Ibidem albo Zurawia, psa, Nil Rżekę, Cebulę. Pory Ogródne, jako wywodzą Phaenices ingeniorum Curiositatis Magistri Maiolus Biskup, i Kircher decus non postremum Loiolanae Militiae
źe tęrybę wenerowali cultu Divinô. Cynopolitani, odpsow nazwáni, że psa ádorowali. Tu rzecz śmieszną annotuię: Cynopolitani, psa adoruiący, ziedli rybę Czecugę Bożka. Xyrynchitow, a Xyrynchitowie vice versa ziedli psa Bożka Cynopolitanow, y tak z sobą do krwawey przyszli woyny. Teste Plutarchô.
Więcoy rzekęże w Krolestwie całym Egypskim po rożnych Miastach, Prowicyach, y Kraiach Sąśiedzkich, czcili Małpę, Zwierza Orła, Lwa, Kozę. Atrabytowie Mysz, y Zabę; Czcili też Krokodyla, Ibidem albo Zuráwia, psa, Nil Rżekę, Cebulę. Pory Ogrodne, iako wywodzą Phaenices ingeniorum Curiositatis Magistri Maiolus Biskup, y Kircher decus non postremum Loiolanae Militiae
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 18
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
nieśmie pro re certa twierdzić.
Najwięcej Egipcjanie do wyrażenia swoich skrytych Tajemnic, albo Hieroglifików, Feniksa zażywali, nim wyrażając Nieśmiertelność, albo życia przyszłego, albo immortalitatem chwalebnych akcyj w pamięci Ludźkiej. Ale najczęściej Feniksa Malowaniem adumbrowali Słońce, które niby co dzień umiera, i znowu nazajutrz ożywa. Dla tego w Heliopolu Mieście Egipskim był Kościół Słońca. i Obraz pod figurą tego ptaka Słońce wyrażający. O GRYFIE PTAKU
Apeles Symboliczny temuż Feniksowi na stosie górejącemu i znowu z popiołu odrodzić się mającemu, podawał lemmata albo Inskrypcje: Perit nè pereat: Post fata superstes: Quas excitavi, patior: Ex funere vitam: Moriar ut vivam:
Żeby zaś
nieśmie pro re certa twierdzić.
Naywięcey Egypcyanie do wyrażenia swoich skrytych Taiemnic, albo Hieroglifikow, Fenixa zażywali, nim wyrażaiąc Niesmiertelność, albo życia przyszłego, albo immortalitatem chwalebnych akcyi w pamięci Ludźkiey. Ale nayczęściey Fenixa Malowaniem adumbrowali Słońce, ktore niby co dzień umierá, y znowu nazaiutrz ożywa. Dla tego w Heliopolu Mieście Egypskim był Kościoł Słońca. y Obraz pod figurą tego ptaka Słońce wyrażaiący. O GRYFIE PTAKU
Apelles Symboliczny temuż Fenixowi na stosie goreiącemu y znowu z popiołu odrodzić się maiącemu, podawał lemmata albo Inskrypcye: Perit nè pereat: Post fata superstes: Quas excitavi, patior: Ex funere vitam: Moriar ut vivam:
Zeby zaś
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 122
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
625 kroków długi, na 30 szeroki od Semiramidy, czyli też od Nitokra fundowany, o czym Diodorus. Przy końcach Mostu dziwnie wspaniałe Królewskie były Pałace. O Babilonie Mieście masz więcej sub titulo Mapa Nowa.
SZÓSTY CUD ŚWIATA TURRIS PHARIA, tojest Wieża albo Latarnia Morska, oraz strażnica na Insule Faros między Nilem rzeką w Egipskim Królestwie, nie daleko Aleksandrii, dziwnej wysokości, piękności i inwencyj, dla wygody żeglarzów, w Nocy na wszystkie strony światło tojest Latarnie i kagańce mająca Wymurowana z białego Marmuru na skale sumptem Ośmiu set talentów od Ptolemeuszza Filadelfa Króla Egipskiego. Architektem był Sostratus Gnidius. Przeciwko tej wieży Aleksander Wielki, Aleksandrią założył Miasto, nie
625 krokow długi, na 30 szeroki od Semiramidy, czyli też od Nitokra fundowany, o czym Diodorus. Przy końcach Mostu dziwnie wspaniałe Krolewskie były Pałace. O Babilonie Mieście masz więcey sub titulo Mappa Nowa.
SZOSTY CUD SWIATA TURRIS PHARIA, toiest Wieża albo Latarnia Morska, oraz strażnica na Insule Pharos między Nilem rzeką w Egypskim Krolestwie, nie daleko Alexandrii, dziwney wysokości, piękności y inwencyi, dla wygody żeglarzow, w Nocy ná wszystkie strony swiatło toiest Latarnie y kagańce maiącá Wymurowana z białego Marmuru na skale sumptem Ośmiu set talentow od Ptolomeusza Filadelfa Krola Egypskiego. Architektem był Sostratus Gnidius. Przećiwko tey wieży Alexander Wielki, Alexandrią założył Miasto, nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 668
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
od wiatru poruszone, dźwięk wydające Varro i Pliniusz.
Koło Miasta Neostadium w Szwabii dolnej, jest Lipa tak gruba, że jej mierzą łokci 13. Gałęzie jej 100 słupami podparte Henricus Niderndof Soc: Jezu.
Aleksandrowi wielkiemu Grób w Aleksandryj z szkła wszystek mirabili opere Ptolemeuszz wystawić kazał, teste Strabone: Pchłę w Kairze Mieście Egipskim dowcipny Rzemieślnik w złoty okował łańcuch, hojną za to od tameeznych opatrzony nadgrodą Leonius in rebus Africanis. Myrmecides sławny Rzemieślnik wóz poczworny z słomowej wyrobił kości, tak subtelny, że go mucha zakryła skrzydłem: Okręt zaś z podobną wyrobił subtelnością, pszczoły skrzydłem zakryty. Plinius lib: 7. Król Perski Aaron Karolowi wielkiemu Cesarzowi
od wiatru poruszone, dzwięk wydaiące Varro y Pliniusz.
Koło Miasta Neostadium w Szwabii dolney, iest Lipa tak gruba, że iey mierzą łokci 13. Gałęzie iey 100 słupami podparte Henricus Niderndoff Soc: IESU.
Alexandrowi wielkiemu Grob w Alexandryi z szkła wszystek mirabili opere Ptolomeusz wystawić kazał, teste Strabone: Pchłę w Kairze Mieście Egypskim dowcipny Rzemieśnik w złoty okował łańcuch, hoyną za to od tameeznych opatrzony nadgrodą Leonius in rebus Africanis. Myrmecides sławny Rzemieśnik woz poczworny z słomowey wyrobił kości, tak subtelny, że go mucha zakryła skrzydłem: Okręt zas z podobną wyrobił subtelnością, pszczoły skrzydłem zakryty. Plinius lib: 7. Krol Perski Aaron Karolowi wielkiemu Cesarzowi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 677
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
jego nie dłużej rozciąga się, nad granice Palestiny, Arabii skalistej. Ma pod sobą Arcy-Biskupów 5. Biskupów 84.
AFRYKAŃSKIE PATRIARCHATUS, Arcy-Biskupi i Biskupi.
Patriarcha tu jest Ałeksandryński, Katedrę mający w Aleksandrii, którym był najpierwszy Z. Marek Ewangelista około R. 40. Jurysdykcja Patriarchy tutecznego była obszerna w Libii, w Egipskim Królestwie, w Tebaidzie. Arcy-Biskupów tu liczono oprócz Patriarchów 9. Biskupów 114. Tytuł Patriarchy tego jest ten NN. DEI Gratiâ Papa et Patriarcha Magnus Alexandriae, et Arbiter Orbis. A to z tej racyj, iż na Concilium Aleksandryjskim o czasie obchodzenia Wielkiej Nocy, kontrowersja decydowana jest w Katedrze jego.
AMERYKI POŁUDNIOWEJ i
iego nie dłużey rozciągá się, nad granice Palestiny, Arábii skalistey. Má pod sobą Arcy-Biskupow 5. Biskupow 84.
AFRYKANSKIE PATRIARCHATUS, Arcy-Biskupi y Biskupi.
Patriarcha tu iest Ałexandrynski, Katedrę maiący w Alexandrii, ktorym był naypierwszy S. Marek Ewangelista około R. 40. Iurisdykcya Patryarchy tutecznego była obszerná w Libii, w Egypskim Krolestwie, w Tebaidzie. Arcy-Biskupow tu liczono oprocz Patryarchow 9. Biskupow 114. Tytuł Patryarchy tego iest ten NN. DEI Gratiâ Papa et Patriarcha Magnus Alexandriae, et Arbiter Orbis. A to z tey rácyi, iż ná Concilium Alexandriyskim o czasie obchodzenia Wielkiey Nocy, kontrowersya decidowaná iest w Katedrzé iego.
AMERYKI POŁUDNIOWEY y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1023
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
stąd jest Patronką od pożarów, i na jej Święto chleb i wodę święcą contra periculum ignis. Usvardus in Martyrol.
APOLLONII Z. (to jest zwycięzstwo z Imienia) Panny Męczenniczki 9. Lutego, żyła około Roku 239. zęby jej wibijano; stąd Patronką jest od bolenia zębów. Leżalo jej Ciało w AJeksandryj mieście Egipskim teste Eusebiô. Dwa jej zęby. są w Krakowie w Kościele Bożego Ciala, u Kanoników Regularnych Z. Augustyna.
AGNIESZKI Panny Męczenniczki 21. Stycznia, lat mając 13. pokonała tyrana, w Zamtuzie od Anioła strzeżona, w ogień wrzucona nie tknięta, mieczem na ostatek w gardło pchnięta. Leży w Rzymie w swoim
ztąd iest Patronką od pożarow, y na iey Swięto chleb y wodę swięcą contra periculum ignis. Usvardus in Martyrol.
APOLLONII S. (to iest zwycięzstwo z Imienia) Panny Męcżenniczki 9. Lutego, żyła około Roku 239. zęby iey wibiiano; ztąd Patronką iest od bolenia zębow. Leżalo iey Ciało w AIexandryi mieście Egypskim teste Eusebiô. Dwa iey zęby. są w Krakowie w Kościele Bożego Ciala, u Kanonikow Regularnych S. Augustyna.
AGNIESZKI Panny Męczenniczki 21. Stycżnia, lat maiąc 13. pokonała tyrana, w Zamtuzie od Anioła strzeżona, w ogień wrzucona nie tknięta, miecżem na ostatek w gardło pchnięta. Leży w Rzymie w swoim
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 127
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
świata 3334. pogrzebiony na przedmieściu Jerozolimy, podle debu Rogel: potym tam był ogród na jarzyne, kości jego przeniesione do Paneady miasta Fenicyj. Cedrenus. Są tego Proroka Relikwie u Z. Dionizego w Paryżu.
JEREMIASZA 1. Maja. Znaczy z imienia celsitudo Domini: Jest ukamienowany, pogrzebiony w Taphnis albo Tanis mieście Egipskim, stamtąd do Aleksandryj przeniesiony, od Aleksandra Wielkiego grobem wspaniałym, a od Z. Heleny w sto lat nie jedne, jeszcze wspanialszym uczczony. Proch jego na ukąszenie zmii pomagał. Nicephorus. Dół albo jaskinia jego pod Jerozolimą była, gdzie lamentował nad Jeruzalem. Żył około Roku od stworzenia Świata 3448.
JUDY TADEUSZA Apostoła
swiata 3334. pogrzebiony na przedmieściu Ierozolimy, podle debu Rogel: potym tam był ogrod na iarzyne, kości iego przeniesione do Paneady miasta Fenicyi. Cedrenus. Są tego Proroka Relikwie u S. Dyonizego w Paryżu.
IEREMIASZA 1. Maia. Znacży z imienia celsitudo Domini: Iest ukamienowany, pogrzebiony w Taphnis albo Tanis mieście Egypskim, ztamtąd do Alexandryi przeniesiony, od Alexandra Wielkiego grobem wspaniałym, á od S. Heleny w sto lat nie iedne, ieszcze wspanialszym uczczony. Proch iego na ukąszenie zmii pomagał. Nicephorus. Doł albo iaskinia iego pod Ierozolimą była, gdzie lamentował nad Ieruzalem. Zył około Roku od stworzenia Swiata 3448.
IUDY TADEUSZA Apostoła
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 154
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
umarł, Roku 102. leży w Rzymie w Kościele SS. Sylwestra i Marcina.
MALACHIASZA Z. Arcy-Biskupa Ardynaceńskiego Prymasa Hibernii 3. Listopada. Umarł Roku 1148. leży w Klarewalli w Burgundii u Cy-stersów.
MENNY Z. Meczennika Egipcjanina z żołnierza Pustelnika 11. Listopada. Żył około Roku 590. Jeżał w Aleksandrii mieście Egipskim, wielkie cuda czyniący, u grobu swego. Surius. Potym w Carogrodzie złożony.
MAMERTEGO Z. Biskupa Wienneńskiego w Francyj 10. Maja. Ciało jego złożone w Wiennie Katedrze swojej, alias w Wiedniu Francuskim, (bo drugi Wjeden jest w Austryj) On to postanowił Suplikacje, które się na dni Krzyżowe dzieją
umarł, Roku 102. leży w Rzymie w Kościele SS. Sylwestra y Marcina.
MALACHIASZA S. Arcy-Biskupa Ardynaceńskiego Prymasa Hibernii 3. Listopada. Umarł Roku 1148. leży w Klarewalli w Burgundii u Cy-stersow.
MENNY S. Meczennika Egypcyanina z żołnierza Pustelnika 11. Listopada. Zył około Roku 590. Ieżał w Alexandrii mieście Egypskim, wielkie cuda czyniący, u grobu swego. Surius. Potym w Carogrodzie złożony.
MAMERTEGO S. Biskupa Wienneńskiego w Francyi 10. Maia. Ciało iego złożone w Wiennie Katedrze swoiey, alias w Wiedniu Francuzkim, (bo drugi Wieden iest w Austryi) On to postanowił Supplikacye, ktore się na dni Krzyżowe dzieią
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 181
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754