ex mundo Symbolico Filipa Pikcinella Kanonika Regularnego Laterańskiego, 2do ex Speculo Imaginum veritatis Maseniusza Soc: IESU 3tio z Emblematów Ottona Weniusza 4to ex Symbolis, jako też z Dywizów Ludwika Wielkiego Króla Francuskiego. 5to ex Symbolis Divinis et Humanis, Pontificum, Imperatorum, Regum, od Jakuba Tipociusza eksplikowanych 6to z Cesara Ripy Kawalera, z Eksplikacją moją i aplikacją do różnych moteryj.
Teraz zacny Czytelniku, obaczywszy gdzie jaki Obraz, jaką imaginację pokazujący, prędko dociec możesz Malarza, Snycerza, konceptu i imaginatywy: albo jeżeli sam Pałace, Ogrody, Szpalery, Biblioteki, Gabinety, chcesz piękną adornować imaginacją, z tej mojej Lekcyj masz informację; abyś odtąd nie
ex mundo Symbolico Filippa Pikcinella Kanonika Regularnego Lateranskiego, 2do ex Speculo Imaginum veritatis Maseniusza Soc: IESU 3tio z Emblematow Ottoná Weniusza 4to ex Symbolis, iako teź z Diwizow Ludwika Wielkiego Krola Francuskiego. 5to ex Symbolis Divinis et Humanis, Pontificum, Imperatorum, Regum, od Iákuba Tipociusza explikowanych 6to z Cesara Ripy Kawalera, z Explikacyą moią y applikacyą do rożnych moteryi.
Teráz zacny Czytelniku, obaczywszy gdzie iaki Obraz, iaką imaginacyę pokâzuiący, prędko dociec możesz Malarza, Snycerza, konceptu y imaginatywy: albo ieżeli sam Pałace, Ogrody, Szpalery, Biblioteki, Gabinety, chcesz piękną adornować imaginacyą, z tey moiey Lekcyi masz informacyę; abyś odtąd nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1161
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, alias “Scjencja o BOGU, Foliô 1mô.
TYTUŁ DRUGI
ZŁA WIARA i OFIARA, alias o Bożkach Pogańskich á folio 7mo
TYTUŁ TRZECI.
JAKA WIARA, TAKA OFIARA, albo o Ofiarach Pogańskich, á folio 28vo.
TYTUŁ CZWARTY
EX SACRIS, non SACRA, ąlbo o Bałwanach w Piśmie Z: wspomnianych z ich eksplikacją, á folio 35to.
TYTUŁ PIĄTY.
ECHO GŁOSNE de Oraculis, tojest o niektórych Odpowiedziach Bożków, á folio 44to.
TYTUŁ SZÓSTY
NOWY FRONCYMER, albo o Sybillach Scjencja, a folio 50
TYTUŁ SiódmY.
ABECEDARIUSZ, a już uczony, albo Scjencja o wybornych Terminach, Nomenklaturze, Anagramatach, o Terminach różnym Kunsztom służących
, alias “Scyencya o BOGU, Foliô 1mô.
TYTUŁ DRUGI
ZŁA WIARA y OFIARA, alias o Bożkach Pogańskich á folio 7mo
TYTUŁ TRZECI.
IAKA WIARA, TAKA OFIARA, albo o Ofiarach Pogańskich, á folio 28vo.
TYTUŁ CZWARTY
EX SACRIS, non SACRA, ąlbo o Bałwanach w Pismie S: wspomnianych z ich explikacyą, á folio 35to.
TYTUŁ PIĄTY.
ECHO GŁOSNE de Oraculis, toiest o niektorych Odpowiedziach Bożkow, á folio 44to.
TYTUŁ SZOSTY
NOWY FRONCYMER, albo o Sybillach Scyencya, á folio 50
TYTUŁ SIODMY.
ABECEDARIUSZ, a iuż uczony, albo Scyencya o wybornych Terminach, Nomenklaturze, Anagramatach, o Terminach rożnym Kunsztom służących
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1215
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
przez żaden cudzy foment, ale przez ostatnią a gwałtowną potrzebę bronić musiałem honoru mego, więc broniący się nie może być źrzódłem nieszczęścia et prima causa malorum. Nie eksplikuję, w czym broniłem honoru mego i imienia mego, bo to wszystko zupełnie jest wiadomo, a ja w tej okoliczności abym nie wykroczył moją eksplikacją, wolę się gorzkimi za-
lać łzami, które mi słowa tamują, aniżeli opowiedać to, co już żadną nie jest tajemnicą.
Teraz w naszej sprawie są dwie kategorie, pierwsza de valore dekretu oczywistego w Mińsku ferowanego, którego realitatem ewinkuje iurata fidesktórego rzetelność zaręcza zaprzysiężone zapewnienie JOKsięcia IMci miecznika W. Ks. Lit.
przez żaden cudzy foment, ale przez ostatnią a gwałtowną potrzebę bronić musiałem honoru mego, więc broniący się nie może być źrzódłem nieszczęścia et prima causa malorum. Nie eksplikuję, w czym broniłem honoru mego i imienia mego, bo to wszystko zupełnie jest wiadomo, a ja w tej okoliczności abym nie wykroczył moją eksplikacją, wolę się gorzkimi za-
lać łzami, które mi słowa tamują, aniżeli opowiedać to, co już żadną nie jest tajemnicą.
Teraz w naszej sprawie są dwie kategorie, pierwsza de valore dekretu oczywistego w Mińsku ferowanego, którego realitatem ewinkuje iurata fidesktórego rzetelność zaręcza zaprzysiężone zapewnienie JOKsięcia JMci miecznika W. Ks. Lit.
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 723
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
ciała, którym rozkosz tu śmierdziała.
W samej Izbie tej po bokach drzwi pierwszych dwa geniusze trzymają te słowa 1 Pax intrantibus 2 Sálus exeuntibus.
Na samych drzwiach są dwie symbola. Pierwsze po prawej stronie między labrami ładnemi jest trianguł Matematyczny, po stolarsku unkiel wręce trzymany cum lemmate: Rectissima curo, staką naspodzie eksplikacją.
Jako unkiel w budowaniu, Zważa prostość w kwadrowaniu, Tak sumienny niech miarkuje, Jeśli słuszność nie szwankuje
Drugie Symbolum było skała, a na niej Wieża od fluktów wodnych, od Wiatrów i piorunów, nieskożona z inskrypcją Ictus contemno malignos
Jak pioruny, wiatry, fale Nic kolumnie, mocnej skale; Tak Fortuny zawżyętości Nic
ciała, ktorym roskosz tu smierdziała.
W samey Izbie tey po bokach drzwi pierwszych dwa geniusze trzymaią te słowa 1 Pax intrantibus 2 Sálus exeuntibus.
Na samych drzwiach są dwie symbola. Pierwsze po prawey stronie między labrami ładnemi iest tryanguł Matematyczny, po stolársku unkiel wręce trzymany cum lemmate: Rectissima curo, ztaką naspodzie explikacyą.
Iako unkiel w budowaniu, Zważa prostość w kwadrowaniu, Tak sumienny niech miarkuie, Ieśli słuszność nie szwankuie
Drugie Symbolum było skała, a na niey Wieża od fluktow wodnych, od Wiatrow y piorunow, nieskożona z inskrypćyą Ictus contemno malignos
Iak pioruny, wiatry, fale Nic kolumnie, mocney skale; Tak Fortuny zawżiętości Nic
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 530
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
szpady w Herbie mającego, Dom ten stanął.
Na kominie ta się daje czytać Inskrypcja.
Iocus et Focus placent; Sed ne nimis urat uterq;
Wkątach Izby są ludzkie wyrabiane głowy jak żywe, oczy mając z zwierciadeł. Pierwsza głowa trzyma kartelusz, naktórym Symbolum jest słońce, z napisem: Clarus quia solus z eksplikacją taką.
Zawsze wiasnej dobie, Bo jedno tylko tobie.
Wdrugim kącie druga głowa piastuje w gębie kartelusz z namalowanym Diogenesem w beczce znapisem. Sic latuise iuvat. Na co wierszyk
Kto się rad kryje, Ten w rozum tyje.
Wtrzecim kącie trzecia głowa trzyma Symbolum, stolik z otwartą księgą i napisem:
szpady w Herbie maiącego, Dom ten stánoł.
Na kominie ta się daie czytać Inskrypcya.
Iocus et Focus placent; Sed ne nimis urat uterq;
Wkątach Izby są ludzkie wyrábiane głowy iak żywe, oczy maiąc z zwierciadeł. Pierwsza glowa trzyma kartelusz, naktorym Symbolum iest słonce, z napisem: Clarus quia solus z explikacyą taką.
Zawsze wiasney dobie, Bo iedno tylko tobie.
Wdrugim kącie druga głowa piastuie w gębie kartelusz z namalowanym Dyogenesem w beczce znápisem. Sic latuise iuvat. Na co wierszyk
Kto się rád kryie, Ten w rozum tyie.
Wtrzecim kącie trzecia głowa trzyma Symbolum, stolik z otwartą księgą y napisem:
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 532
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
żem ci dał Czytelniku ad notitiam w Części Pierwszej Nowych Aten, titulo Wiek siwy czynił dziwy i titulo Małego świota, wielkie cuda, tu nieczynię repetycyji, sufficit dixisse semel.
W szczytach tegoż sufitu dwóch także są dwie tabulaty: na jednej ręka trafiająca kapią w pierścien cum lemmate Hinc cave aberres, zeksplikacją taką na spodzie.
W cyrkuł dobrej traf Wieczności, Strzegąc Boskich Praw w całości, To to szczęście i rzecz droga, Wiecznie w Niebie widzieć BOGA
Tę zrzuciwszy imaginację, dałem drugą na tym miejscu taką. Namalowana w Obłokach korona z Palmami, do której korony biegą Osoby różne, to na jeleniu, to na
żem ci dał Czytelniku ad notitiam w Części Pierwszey Nowych Aten, titulo Wiek siwy czynił dziwy y titulo Máłego swiota, wielkie cuda, tu nieczynię repetycyii, sufficit dixisse semel.
W szczytach tegoż suffitu dwoch także są dwie tabulaty: na iedney ręká trafiaiąca kapią w pierscien cum lemmate Hinc cave aberres, zexplikacyą taką ná spodzie.
W cyrkuł dobrey traf Wieczności, Strzegąc Boskich Práw w całości, To to szczęście y rzecz droga, Wiecznie w Niebie widzieć BOGA
Tę zrzuciwszy imaginacyę, dáłem drugą na tym mieyscu taką. Namalowana w Obłokach korona z Palmami, do ktorey korony biegą Osoby rożne, to na ieleniu, to na
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 535
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
małżeństwa nie godzi się. Żył za panowania Sewera Cesarza około Roku 203.
Iacobus TIRINUS nie raz odemnie wtych Atenach wspomniony, w domu moim miany i czytany, był Jezuita Antwerpczyk Belga, który wydał trzy Tomy: (drukują teraz wdwoch) na Stary i Nowy Testament, z jasną pożyteczną pracowitą, a krótką eksplikacją, każdej rzeczy wyprobowaniem, wszytkim Dziejom w Piśmie Z: Chronologiczny czas należycie naznaczając, przydał Indicem wszytkich rzeczy osobliwych w Piśmie Z: znajdujących się, jako też Indicem Authorum. Lat czy nad temi strawił Komentarzami, u tyleż lat był Wice Rektorem w Antwerpskim Collegium, in Domo Professa był Prepozytem lat 9. na Missyj
małżeństwa nie godzi się. Zył za panowania Sewera Cesarza około Roku 203.
Iacobus TIRINUS nie raz odemnie wtych Atenach wspomniony, w domu moim miany y czytany, był Iezuita Antwerpczyk Belga, ktory wydał trzy Tomy: (drukuią teraz wdwoch) na Stary y Nowy Testament, z iasną pożyteczną pracowitą, á krotką explikacyą, każdey rzeczy wyprobowaniem, wszytkim Dzieiom w Pismie S: Chronologiczny czas należycie naznaczaiąc, przydał Indicem wszytkich rzeczy osobliwych w Pismie S: znayduiących się, iako też Indicem Authorum. Lat tzzy nad temi strawił Kommentarzami, v tyleż lat był Wice Rektorem w Antwerpskim Collegium, in Domo Professa był Prepozytem lat 9. na Missyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 693
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, któraby naszych nie była godna względów, i że nawet w sztukach pospolitych, na wielu nam schodzi wiadomościach. Używanie węglów jest arcydawne, ponieważ Teosrastus i Pliniusz mówią o sposobie robienia arcydobrych węglów, i do czego mogą być użyte z różnych drzew węgle. W Pugilaresie P. de Reaumur znalazłem tylko Kopersztych i eksplikacją obszerną figur potrzebnych do Węglarskiej sztuki. SZTUKA WĘGLARSKA. Co jest Węgiel.
Kawał drzewa przepalony, dobrze strawiony, i w skruś przejęty ogniem będąc ugaszony przez odjęcie mu komunikacyj powietrza potrzebnego do utrzymania ognia, prezentuje nam węgiel, lecz węgiel ten niknie prędko mało dając ciepła, ponieważ materia sposobna do zapalenia się po części w
, ktoraby naszych nie była godna względow, i że nawet w sztukach pospolitych, na wielu nam schodzi wiadomosciach. Używanie węglow iest arcydawne, ponieważ Theosrastus i Pliniusz mowią o sposobie robienia arcydobrych węglow, i do czego mogą być użyte z różnych drzew węgle. W Pugilaresie P. de Reaumur znalazłem tylko Kopersztych i explikacyą obszerną figur potrzebnych do Węglarskiey sztuki. SZTUKA WĘGLARSKA. Co iest Węgiel.
Kawał drzewa przepalony, dobrze strawiony, i w skruś przeięty ogniem będąc ugaszony przez odięcie mu kommunikacyi powietrza potrzebnego do utrzymania ognia, prezentuie nam węgiel, lecz węgiel ten niknie prędko mało daiąc ciepła, ponieważ materya sposobna do zapalenia się po częsci w
Skrót tekstu: DuhMałSpos
Strona: 3
Tytuł:
Sposób robienia węglów czyli sztuka węglarska
Autor:
Henri-Louis Duhamel Du Monceau
Tłumacz:
Jacek Małachowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769
; tak Telogicka zabawa jest wszystka około duchownego końca szczęśliwego i nieszczęśliwego, więc poznawałby mieszkańców do jakiego końca dysponują się. P. Cóż jest Matematyka? F. Matematyka co do słowa z Greckiego znaczy naukę, a zaś co do istoty jest. Poznawanie wielkości określonej. Est cognitio magnitudinis terminatæ. P. Radbym słuchał eksplikacją tej Definicyj, ile tylko to być może bez uprzykrzenia WmPana. F. Chętnie służyłbym WmPanu odpowiedzią moją na to, i na inne prawie niezliczone dotej bardzo obszernej materyj należące Pytania, gdyby nagłe interesa moje, o których teraz sobie przypomniałem, pozwalały mi szczęścia dłużej bawić w tak miłej kompanij; lecz zachowuję
; tak Thelogicka zabawa iest wszystka około duchownego końca szczęśliwego y nieszczęśliwego, więc poznawałby mieszkańców do iakiego końca dysponuią się. P. Coż iest Mathematyka? F. Mathematyka co do słowa z Greckiego znaczy naukę, a zaś co do istoty iest. Poznawanie wielkości określoney. Est cognitio magnitudinis terminatæ. P. Radbym słuchał explikacyą tey Definicyi, ile tylko to być może bez uprzykrzenia WmPana. F. Chętnie służyłbym WmPanu odpowiedzią moią na to, y na inne prawie niezliczone dotey bardzo obszerney materyi należące Pytania, gdyby nagłe interessa moie, o ktorych teraz sobie przypomniałem, pozwalały mi szczęścia dłużey bawić w tak miłey kompanij; lecz zachowuię
Skrót tekstu: AkDziec
Strona: 60
Tytuł:
Akademia dziecinna albo zbiór nauk różnych
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia JKM i Rzeczypospolitej Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1761
Data wydania (nie wcześniej niż):
1761
Data wydania (nie później niż):
1761
tym wszyscy piszą Astronomowie: między któremi Pr: Clavius ex Soc. JESU Comm: in 3. cap: Sphae. Joan: de Sac: Bosco. eksplikując Zaćmienie Słońca i Księżyca. Kto by się zaś pytał, czemu nie tam głowa gdzie ogon? temu by się chyba rozum obrócił do góry nogami przeczytawszy wyrażoną eksplikacją. Brzuch zaś, Smocze nogi i pazury odsyłam do niego; bo u nas tego nie zażywają. Lubo zaś te węzły przez się nie mogą być przyczyną operacyj żadnych, bo są tylko punkta imaginaria; pisze jednak Hieronymus Cardanus, iż głowa smocza z dobremi Planetami jest dobra, ze złemi zła: Ogon Smoczy z dobremi
tym wszyscy piszą Astronomowie: między ktoremi Pr: Clavius ex Soc. JESU Comm: in 3. cap: Sphae. Joan: de Sac: Bosco. explikuiąc Zaćmienie Słoncá y Xiężycá. Kto by się záś pytał, czemu nie tam głowa gdźie ogon? temu by się chyba rozum obroćił do gory nogámi przeczytawszy wyrażoną explikácyą. Brzuch záś, Smocze nogi y pazury odsyłam do niego; bo u nas tego nie záżywáią. Lubo zás te węzły przez się nie mogą bydź przyczyną operacyi żadnych, bo są tylko punkta imaginaria; pisze iednak Hieronymus Cardanus, iż głowa smocza z dobremi Planetámi iest dobra, ze złemi zła: Ogon Smoczy z dobremi
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: L
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741