należą do Koziorożca/ tu się kładą. Kozioroziec bowiem jest znak Saturna/ a że Satrunus był sprawcą Komety/ zaczym i te niżej położone krainy tymże Skutkom podległe będą: Jako to India/ Bułgaria/ Mazosze/ Litwa/ Saska ziemia/ Hassja/ Styria/ Turyngia/ Augszpurg/ Brandenburg/ Wilno/ etc. Eksplikacja Figury następującej.
NAprzód na tej niżej Figurze/ położona jest część Nieba/ na której pokazował się Kometa. Część Cyrkułu/ na którym znaki Niebieskie/ które przechodził Kometa/ (to jest/ Wodnik/ Ryby/ Baran/ i Byk/) wyrażone są/ zowie się Ekliptyką abo drogą Słońca. Druga część Cyrkułu/
náleżą do Koźiorożca/ tu się kładą. Koźioroźiec bowiem iest znák Saturná/ á że Satrunus był sprawcą Komety/ záczym y te niżey położone kráiny tymże Skutkom podległe będa: Iako to Indya/ Bulgárya/ Mázosze/ Litwá/ Saska źiemiá/ Hássya/ Styria/ Thuringia/ Augszpurg/ Brándeburg/ Wilno/ etc. Explikácya Figury nástępuiącey.
NAprzod ná tey niżey Figurze/ połozona iest część Niebá/ ná ktorey pokázował się Kometá. Część Cyrkułu/ ná ktorym znáki Niebieskie/ ktore przechodźił Kometá/ (to iest/ Wodnik/ Ryby/ Barąn/ y Byk/) wyráżone są/ zowie się Ekliptyką ábo drogą Słońcá. Druga część Cyrkułu/
Skrót tekstu: CiekAbryz
Strona: Cv
Tytuł:
Abryz komety z astronomicznej i astrologicznej uwagi
Autor:
Kasper Ciekanowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astrologia, astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
naturalną prostotę, w prostocie wdzięk i przyjemność czynienia, w czynieniu cnotę i doskonałość, w doskonałości całe życie i powodzenie, w powodzeniu jednostajną szczęśliwość i obfitość wszytkiego. Cóż powiem o głębokim w prostocie rozsądku i rozumie, którego w nich mozolne nie polerowały nauki, ale sama Boska wewnętrznymi sposobami perfekcyjonowała propensyja. Ustąpiła zawiła teologów eksplikacja łatwiuchnej i prościusieńkiej rezolucji, jeżeli mówił o wszechmocności, opatrzności i atrybutach Boskich. Nie tak prędko wyraził w regularnym argumencie filozof, co ten w dyskursie o rzeczach przyrodzonych zwyczajnym. Nie miał co poprawić statysta, jeżeli przyszło sądzić, wotować i radzić. Nie ustąpiło wytworowi oratorów ponderowane słów ułożenie, jeżeli kiedy weselnemu dziewosłębił albo
naturalną prostotę, w prostocie wdzięk i przyjemność czynienia, w czynieniu cnotę i doskonałość, w doskonałości całe życie i powodzenie, w powodzeniu jednostajną szczęśliwość i obfitość wszytkiego. Cóż powiem o głębokim w prostocie rozsądku i rozumie, którego w nich mozolne nie polerowały nauki, ale sama Boska wewnętrznymi sposobami perfekcyjonowała propensyja. Ustąpiła zawiła teologów eksplikacyja łatwiuchnej i prościusieńkiej rezolucyi, jeżeli mówił o wszechmocności, opatrzności i atrybutach Boskich. Nie tak prędko wyraził w regularnym argumencie filozof, co ten w dyskursie o rzeczach przyrodzonych zwyczajnym. Nie miał co poprawić statysta, jeżeli przyszło sądzić, wotować i radzić. Nie ustąpiło wytworowi oratorów ponderowane słów ułożenie, jeżeli kiedy weselnemu dziewosłębił albo
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 46
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
Fatum, niby effatum, stąd mówi Minutius Felix: Quid enim est aliud fatum, quam id quod de unoquoq; nostrûm effatus est DEUS? Coniugium, niby Commune iugum Męża o WYBORNYCH TER MINACH
i Zony. Adam znaczy ziemię z Hebrajskiego, Homo też zowie się ab humo, także od ziemi.
Terminów niektórych Eksplikacja Łacińskich.
Laudare arcum, znaczy jedno, co ciągnąć Łuk.
Marsum carmen, bierze się za przymowki Wieszczbiarskie, bo się tym Marsów Nacja bawiła.
Frangenda palma est: tojest przegrać wiktorię.
Parasitus, alias Podchlebnik od Katula nazwany Caenipeta, że caenam alie nam petit, tojest uczęszcza; Mensarum asecla od Cicerona; Sectator
Fatum, niby effatum, ztąd mowi Minutius Felix: Quid enim est aliud fatum, quam id quod de unoquoq; nostrûm effatus est DEUS? Coniugium, niby Commune iugum Męża o WYBORNYCH TER MINACH
y Zony. Adam znaczy ziemię z Hebrayskiego, Homo też zowie się ab humo, także od ziemi.
Terminow niektorych Explikacya Łacinskich.
Laudare arcum, znaczy iedno, co ciągnąć Łuk.
Marsum carmen, bierze się za przymowki Wieszczbiarskie, bo się tym Marsow Nacya bawiła.
Frangenda palma est: toiest przegrać wiktoryę.
Parasitus, alias Podchlebnik od Katula nazwany Caenipeta, że caenam alie nam petit, toiest uczęszcza; Mensarum asecla od Cicerona; Sectator
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 58
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
żydzi, Ecce dedimus vobis, Inimicitias ponemus; Ale to racja tej wielkiej liczby w mowie Boskiej, że ile razy wielkie dzieło jakie czynił, co do Wiary należącego stanowił, zaraz inspirował Tajemnicę TrójcY Świętej. Odpowiadają Żydzi jeszcze głębiej; że to BÓG do Aniołów mówił już stworzonych Faciamus quasi unus de Nobis. Ale ta eksplikacja non convincit Chrześcijan; bo BÓG nie mógł mówić do Aniołów: Uczyńmy na obraz i podobieństwo nasze, bo Aniołowie nie są jednej z Bogiem Istoty i Wszechmocności, alias BÓG Stwórca i Anioł stworzenie jednoby było. Śmieszna by też to była mowa, żeby Malarz mówił do swego Obrazu Namalujmy, Ganczarz do garka Ulepmy.
żydzi, Ecce dedimus vobis, Inimicitias ponemus; Ale to rácya tey wielkiey liczby w mowie Boskiey, że ile rázy wielkie dzieło iakie czynił, co do Wiary należącego stánowił, zaraz inspirował Taiemnicę TROYCY Swiętey. Odpowiadaią Zydzi ieszcze głębiey; że to BOG do Aniołow mowił iuż stworzonych Faciamus quasi unus de Nobis. Ale ta explikacyá non convincit Chrześcian; bo BOG nie mogł mowić do Aniołow: Uczyńmy na obraz y podobieństwo nasze, bo Aniołowie nie są iedney z Bogiem Istoty y Wszechmocności, alias BOG Stworca y Anioł stworzenie iednoby było. Smieszna by też to byłá mowa, żeby Malarz mowił do swego Obrazu Namaluymy, Ganczarz do garka Ulepmy.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1078
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tandem przez trzeci dzień, wyiście z tej niewoli i triumf, jako Żydzi dla siebie tłumaczą. Ale się rozumie ex mente Z Cyryla, Ariasa, Watabla, przez dwa dni, krótkość dni czasu, alias że w krótce miał przyjść Mesjasz. Nie ma się też rozumieć przez trzy dni namienione (lubo i to piękna eksplikacja i aplikacja Lirana i Salomona Rabina) Synagoga będąca raz pod Królmi, drugi raz pod Wodzami, trzeci ra z Argumenta o przyjściu Mesjasza przeciw Żydom
sub Lege gratiae Christi. Lecz te słowa Ozeasza o trzech dniach służą Mesjaszowi, jakoby on miał cierpieć, co dzień pierwszy znaczy; być pogrzebionym, co dzień drugi figuruje;
tandem przez trzeci dzień, wyiscie z tey niewoli y tryumf, iako Zydzi dla siebie tłumaczą. Ale się rozumie ex mente S Cyrilla, Aryasa, Watablá, przez dwa dni, krotkość dni czasu, alias że w krotce miał przyiść Messiasz. Nie ma się też rozumieć przez trzy dni namienione (lubo y to piękná explikácyá y applikacya Lirána y Salomona Rábina) Synágoga będącá ráz pod Krolmi, drugi raz pod Wodzami, trzeci ra z Argumenta o przyiściu Messiasza przeciw Zydom
sub Lege gratiae Christi. Lecz te słowa Ozeasza o trzech dniách służą Messiaszowi, iakoby on miał cierpieć, co dzień pierwszy znaczy; bydź pogrzebionym, co dzień drugi figuruie;
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1088
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, na przykład: Chart, albo Żółw ze skrzydłami. 5to. Rrzeczy wchodzące w Symholum, niech tak będą jasne. żeby bez tłumacza, same się, co znaczą, wydawały. Circa LEMMA, albo Inskrypcyj, które się inaczej zowie, Ep grafe, Gnoma, Nota, i jest niby Dusza ożywienie, i eksplikacja rzeczy w malowaniu utajonej, te rzeczy trzeba zachować. 1mo Żeby te Lemma albo Inskrypcja była krociusieńka, lub z Poety, lub z Historyj lub z twej kompozytury wzięta. 2do. Nie biorą się na tę Inskrypcje Ad[...] g[...] a, całe Sentencje, bo te same mogą bez malowania wyraźnie informować Czytelnika 3tio. Lemma niech
, na przykład: Chart, albo Zołw ze skrzydłami. 5to. Rrzeczy wchodzące w Symholum, niech tak będą iasne. żeby bez tłumacza, sáme się, co znaczą, wydawały. Circa LEMMA, albo Inskrypcyi, ktore się inaczey zowie, Ep graphe, Gnoma, Nota, y iest niby Dusza ożywienie, y explikacya rzeczy w malowaniu utaioney, te rzeczy trzeba zachować. 1mo Zeby te Lemma albo Inskrypcya była krociusieńka, lub z Poety, lub z Historyi lub z twey kompozytury wziętá. 2do. Nie biorą się na tę Inskrypcye Ad[...] g[...] a, całe Sentencye, bo te same mogą bez malowania wyraźnie informowáć Czytelnika 3tio. Lemma niech
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1160
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
nam jest rzecz luba, Tam jest nasza zguba,
Drugie Symbolum Kwiat Tulipan bez dżdżu, i słońca więdniejącej cum epigraphe: Pereo sine manere caeli, to tak wiersz wykłada.
Zwiędnac mi potrzeba, Bez ochłody z Nieba.
Trzecie Symbolum na tablicy serce cierniowym Wiencem, otoczone, z napisem, Undiq; vulnus na co eksplikacja taka. Inskrypcje Firlejowskie
Zewsząd na rany Człowiek skazany
Czwarte Symbolum, Osoba białogłowska klucz kładzie do kłódki formą serca zrobionej, z napisem takowym: Nimium ne crede decori: Co wierszem tak wyłożył Autor.
Niewierż nigdy żadnej Fedrze, Bosię cicho w serce wedrze.
Piąte Symbolum Palmowe drzewo na wysokiej gorze z napisem Caelo proxima tuta
nam iest rzecz luba, Tám iest nasza zguba,
Drugie Symbolum Kwiat Tulipan bez dzdzu, y słonca więdnieiącey cum epigraphe: Pereo sine manere caeli, to tak wiersz wykłada.
Zwiędnac mi potrzeba, Bez ochłody z Nieba.
Trzecie Symbolum na táblicy serce cierniowym Wiencem, otoczone, z napisem, Undiq; vulnus na co explikacya taka. Inskrypcye Firleiowskie
Zewsząd na rany Człowiek skazány
Czwarte Symbolum, Osobá białogłowska klucz kładzie do kłotki formą serca zrobioney, z napisem takowym: Nimium ne crede decori: Co wierszem tak wyłożił Autor.
Niewierż nigdy żadney Fedrze, Bosię cicho w serce wedrze.
Piąte Symbolum Palmowe drzewo na wysokiey gorze z napisem Caelo proxima tuta
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 532
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. aeternis inbiánti omnia sunt fastidio S. Bernardus. Na tymże karteluszu samym: Uno perfruemur, sed ipsum unum Omnia nobis erit S Augustinus.
Ibi sint nostra fixa Corda. ubi sunt vera gaudia S. Arsenius
Wdrugim zaś szczycie sufitowym na tabulacie jest malowany duży dąb z inskrypcją, Virga fuit Na co taka tam eksplikacja.
Roszczka była, wlot dąb wielki, Tak na świecie Sukces wszelki: Gdzie nic było, teraz cuda, Miast i królestw, mnóstwo luda. Inskrypcje Firlejowskie
Koło tego Symbolum także Geniusz trąbiący kartelusz ma u trąby, na którym od początku świata, i od Narodzenia Pańskiego Chronologia, co dziwniejsza krótko wyrażona którą że i
. aeternis inbiánti omnia sunt fastidio S. Bernardus. Na tymże karteluszu samym: Uno perfruemur, sed ipsum unum Omnia nobis erit S Augustinus.
Ibi sint nostra fixa Corda. ubi sunt vera gaudia S. Arsenius
Wdrugim zaś szczycie suffitowym na tabulacie iest malowány duży dąb z inskrypcyą, Virga fuit Na co taká tam explikacya.
Roszczka była, wlot dąb wielki, Ták na swiecie sukcess wszelki: Gdzie nic było, teraz cuda, Miast y krolestw, mnostwo luda. Inskrypcye Firleiowskie
Koło tego Symbolum także Geniusz trąbiący kartelusz ma u trąby, ná ktorym od początku swiata, y od Narodzenia Páńskiego Chronologia, co dziwnieysża krotko wyrażona ktorą że y
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 535
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
bystrego, humoru dumnego, Schizmę uczynił w Anglii; której zaraz sprzeciwił się Grzegorz XI Papież, do Akademii Oksonieńskiej, do Arcybiskupa Kantuaryjskiego, do Króla i Senatorów Bullę wydawszy, aby ten Eccesiasticae tranquillitatis turbator był schwytany i ukarany. Ale favor, conniventia, a jego swych artykułów bluźnierskich na sens dobry sztuczna i nie docieczona eksplikacja, uczyniły go u sądu niewinnym, i zmyślone Kościołowi Świętemu posłuszeństwo ochroniło go, Ale jaka jego zaraźliwa była nauka, kiedy Ioannes Luke Oksonieński Teolog z ksiąg jego zebrał 266 bluźnierskich artykułów, inni na 300 naliczyli, Thomas Waldensis na 800 błędów naregestrował in Operibus jego, a Synod Konstancjeński w Niemczech złożony Roku 1418 w sesyj
bystrego, humoru dumnego, Schizmę uczynił w Anglii; ktorey zaraz sprzeciwił się Grzegorz XI Papież, do Akademii Oxonieńskiey, do Arcybiskupa Kantuariyskiego, do Krola y Senatorow Bullę wydawszy, aby ten Eccesiasticae tranquillitatis turbator był schwytany y ukarany. Ale favor, conniventia, á iego swych artykułow bluźnierskich na sens dobry sztuczna y nie docieczona explikacya, uczyniły go u sądu niewinnym, y zmyślone Kościołowi Swiętemu posłuszeństwo ochroniło go, Ale iaka iego zaraźliwa była nauka, kiedy Ioannes Luke Oxonieński Teolog z ksiąg iego zebrał 266 bluźnierskich artykułow, inni na 300 naliczyli, Thomas Waldensis na 800 błędow naregestrował in Operibus iego, a Synod Konstancyeński w Niemczech złożony Roku 1418 w sessyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 700
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
działo za Elżbiety, złosnej kobiety: kto tak żyje wściekle, zgorzeje w Piekle.
Koniec o Schizmie Angielkiej TYTUŁ TEJ KSIĘGI PIĄTY SIEJBA DEUKALIONA i PYRRY, a tajest SEGES CLiPEATA VIRORUM KON TROJAŃSKI PEŁEN KAWALERYJ: OBÓZ CAŁEMU STRASZNY ŚWIATU KOMPUT LICZNEGÓRYCERSTWA Alias NARODÓW WALECZNYCH, któremi Świat cały Osadzony, i napełniony GEOGRAFICZNA LOKACJA i eksplikacja krótka.
Dla Łatwiejszego GEOGRAFII następującej zrozumienia przez Autora z Autorów poważnych Starych i Nowych zdokumentami wyprowadzona ad oculum.
Miałem in votis wszystkie Nacve, Lud wszelki, gdziekolwiek w okręgu świata ab origine mundi osiadły, tu do moich spro- Series różnych Świecie Narodów
wadzić ATEN; ale że to był by Herculeus labor; druga
działo za Elżbiety, złosney kobiety: kto tak żyie wściekle, zgorzeie w Piekle.
Koniec o Schizmie Angielkiey TYTUŁ TEY KSIĘGI PIĄTY SIEYBA DEUKALIONA y PYRRY, á taiest SEGES CLYPEATA VIRORUM KON TROIANSKI PEŁEN KAWALERYI: OBOZ CAŁEMU STRASZNY SWIATU KOMPUT LICZNEGORYCERSTWA Alias NARODOW WALECZNYCH, ktoremi Swiat cały Osadzony, y napełniony GEOGRAFICZNA LOKACYA y explikacya krotka.
Dla Łatwieyszego GEOGRAFII następuiącey zrozumienia przez Autora z Autorow poważnych Starych y Nowych zdokumentami wyprowadzona ad oculum.
Miałem in votis wszystkie Nacve, Lud wszelki, gdziekolwiek w okrągu swiata ab origine mundi osiadły, tu do moich spro- Series rożnych Swiecie Narodow
wadzić ATEN; ale że to był by Herculeus labor; druga
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 119
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756