cię już tam Duchowni instigatorowie twoi/ czarci przeklęci mówię/ veksować poprzestaną/ i doskonałyci pokoj dadzą/ jako dają owemu złoczyńcy Kaci niewstydliwi/ który do Pałaców Królewskich lub Cerkwi uchodzi. Przypomni sobie mytnika onego/ który z Cerkwie wyszedł od grzechowych ciężarów uwolniony. Cuda i Paraeneses. Hier: in vita c. Antonii Era. Mat: 18. v. 29. Luc: 13. 6. Psal: 8. 8. Psal: 13. 4. Luc: 19. 46. I. Esd: 9. 6. Traktatu wtórego Luc: 18. v. 14. CVD XXXV. ROKV PO NARÓDZENIV PAŃSKIM, 1627
ćię iuż tám Duchowni instigatorowie twoi/ czárći przeklęći mowię/ vexowáć poprzestáną/ y doskonáłyći pokoy dádzą/ iáko dáią owemu złoczyńcy Káći niewstydliwi/ ktory do Páłacow Krolewskich lub Cerkwi vchodźi. Przypomni sobie mytniká onego/ ktory z Cerkwie wyszedł od grzechowych ćiężarow vwolniony. Cudá y Paraeneses. Hier: in vita c. Antonii Era. Matt: 18. v. 29. Luc: 13. 6. Psal: 8. 8. Psal: 13. 4. Luc: 19. 46. I. Esd: 9. 6. Tráctatu wtorego Luc: 18. v. 14. CVD XXXV. ROKV PO NARODZENIV PANSKIM, 1627
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 206.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
czas ten, korego Aleksander Wielki Monarchią trzecią alias Grecką zaczął, zrujnowawszy Perską i Medzką; jako w Świeckich Erach tu zaraz enucleabo.
Te EPOCHE, czyli ERE dwojakie są, jedne KOŚCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo ŚWIECKIE. Kościelne są, które rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Świętego Czasy wspominają. Taka Epocha i Era najdawniejsza w Świecie Hebrajska licząca lata od Stworzenia Świata, aż do czasów Naszych, to jest lat 5692 według pospolitej Suputacyj.
Druga jest znaczna ERA, od Potopu Świata, która przypadała na RoK od Stworzenia Świata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Świata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli ERA od Wieży Babilońskiej, i Pomieszania języków,
czas ten, korego Alexander Wielki Monarchią trzecią alias Grecką zaczął, zruynowawszy Perską y Medzką; iako w Swieckich AErach tu zaraz enucleabo.
Te EPOCHE, czyli AERAE dwoiakie są, iedne KOSCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo SWIECKIE. Kościelne są, ktore rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Swiętego Czasy wspominaią. Taka Epocha y AEra naydawnieysza w Swiecie Hebrayska licząca lata od Stworzenia Swiata, aż do czasow Nászych, to iest lat 5692 według pospolitey Supputacyi.
Druga iest znaczna AERA, od Potopu Swiata, ktora przypadała na RoK od Stworzenia Swiata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Swiata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli AERA od Wieży Babylońskiey, y Pomieszania ięzykow,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
lat 5692 według pospolitej Suputacyj.
Druga jest znaczna ERA, od Potopu Świata, która przypadała na RoK od Stworzenia Świata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Świata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli ERA od Wieży Babilońskiej, i Pomieszania języków, która się trafiła Roku od Stworzenia Świata 1757 przed Narodzeniem Pańskim 2191. Ta ERA zowie się Era Babilonica, albo Chaldaea. Taż sama jest AEra Asyriorum, AEgyptiorum, Persarum, Medorum, i całego Wschodu, Teste Tirino.
Czwarta ERA Peregrynacyj Abrahama, który z Mezopotamii od BOGA wokowany do Ziemi Chanaan, Roku od Stworzenia Świata 2023 przed przyściem Zbawiciela na Świat lat 19[...] 5,
Piąta ERA Eksody, albo
lat 5692 według pospolitey Supputacyi.
Druga iest znaczna AERA, od Potopu Swiata, ktora przypadała na RoK od Stworzenia Swiata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Swiata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli AERA od Wieży Babylońskiey, y Pomieszania ięzykow, ktora się trafiła Roku od Stworzenia Swiata 1757 przed Narodzeniem Pańskim 2191. Ta AERA zowie się AEra Babylonica, albo Chaldaea. Taż sama iest AEra Asyriorum, AEgyptiorum, Persarum, Medorum, y całego Wschodu, Teste Tirino.
Czwarta AERA Peregrynacyi Abraháma, ktory z Mezopotamii od BOGA wokowany do Ziemi Chanaan, Roku od Stworzenia Swiata 2023 przed przyściem Zbawiciela na Swiat lat 19[...] 5,
Piąta AERA Exodi, albo
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Cud w Japonie 186 w Kongo 229 w Niemczech 22 Curdy jakiej Religii 165 Czarownice w Mesolcinie pokarane 18 Czechom kielicha pozwolono 25 Czeska ziemia jako zarażona 24 D. Dania jak idzie z strony Religii 71 Dawida kroła Abisińskiego poselstwo do Rzymu 222 Dawid Beton kardynał we Szkociej wsadzony 74 Dawid Ricci sekretarz Szkotskiej królowej zabity 80 Dydacus Perera chciał do Chiny z ojcem Ksaueriusem 200 Dioszkoriani/ i sekty ich trojakie 159 Dyskurs z strony wojny przeciw heretykom 24 Doliny pograniczne Niemcom i Francuzom/ jakie mają sekty 16. 17. 98. Dominikani w Konstantynopolu 123 w Indii 178 w Kongo 228 Dysputatia heretykom pozwolona w Piotrkowie 115 Drusi co za ludzie/ i jaką mają
Cud w Iáponie 186 w Congo 229 w Niemczech 22 Curdy iákiey Religiey 165 Czárownice w Messolcinie pokaráne 18 Czechom kielichá pozwolono 25 Czeska źiemiá iáko záráżona 24 D. Dánia iák idźie z strony Religiey 71 Dawidá krołá Abissinskiego poselstwo do Rzymu 222 Dawid Beton kárdinał we Szkociey wsádzony 74 Dawid Ricci sekretarz Szkotskiey krolowey zábity 80 Didácus Pererá chćiał do Chiny z oycem Xáueriusem 200 Dioszkoriani/ y sekty ich troiákie 159 Discurs z strony woyny przećiw haeretykom 24 Doliny pográniczne Niemcom y Fráncuzom/ iákie máią sekty 16. 17. 98. Dominikani w Constántinopolu 123 w Indiey 178 w Congo 228 Disputátia haeretykom pozwolona w Piotrkowie 115 Drusi co zá ludzie/ y iáką máią
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 10
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
4. miesiącach drogi/ przyjachał już był do miasta królewskiego/ znalazł Radę królewską i dwór tak informowanych o sobie/ iż nie tylo nie mógł mieć audiencji u króla/ ale też poczytany był za szpiega/ i odesłany był do Cantone/ kędy w więzieniu mizernie dokończył żywota. Kusił się potym o tęż imprezę Dydacus Perera/ żeby był i odnowił kupiectwa i spółki z Chinenczykami/ i żeby też tam w prowadził był Patrem Ksauerium, który tego dziwnie pragnął. Wyprawili się na to w Goej/ w Aprilu/ roku 1552. i przyjachali z niejaką trudnością do Malaki. Tam kędy się spodziewali niejakiej pomocy/ znalezi taką przeszkodę: Abowiem Gubernator
4. mieśiącách drogi/ przyiáchał iuż był do miástá krolewskiego/ ználazł Rádę krolewską y dwor ták informowánych o sobie/ iż nie tylo nie mogł mieć audientiey v krolá/ ále też poczytány był zá szpiegá/ y odesłány był do Cántone/ kędy w więźieniu mizernie dokończył żywotá. Kuśił się potym o tęż impresę Didácus Pererá/ żeby był y odnowił kupiectwá y społki z Chinenczykámi/ y żeby też tám w prowádźił był Patrem Xauerium, ktory tego dźiwnie prágnął. Wypráwili się ná to w Goey/ w Aprilu/ roku 1552. y przyiácháli z nieiáką trudnośćią do Máláki. Tám kędy się spodźiewáli nieiákiey pomocy/ ználeźi táką przeszkodę: Abowiem Gubernator
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 220
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
był zrzucony z urzędu/ i posłany z żelazem na nogach do Portugaliej: kędy będąc pokonany w onych rzeczach/ które mu zadawano/ i zatym złupiony ze wszytkich swych dóbr/ umarł nakoniec w wielkim ubóstwie/ i w nędzy/ tak zstrony animuszu/ joko i zstrony ciała. A z drugiej strony Perera miał do króla wielkie nagrody za dobrą wolą. Lecz pater Ksauerius, nie tracząc przecię dla tego animuszu/ prowadził swoją drogę z jednym ojcem Aleksim Ferrera/ i przybywszy do Sincoano wyspy Chińskiej/ kędy niejakim sposobem pozwolono było Portugalczykom przyjeżdżać/ zbudował tam jednę budkę dla Mszej/ przemyślawając we dnie i w nocy z pilnością o
był zrzucony z vrzędu/ y posłány z żelázem ná nogách do Portogáliey: kędy będąc pokonány w onych rzeczách/ ktore mu zádawano/ y zátym złupiony ze wszytkich swych dobr/ vmárł nákoniec w wielkim vbostwie/ y w nędzy/ ták zstrony ánimuszu/ ioko y zstrony ćiáłá. A z drugiey strony Pererá miał do krolá wielkie nagrody zá dobrą wolą. Lecz pater Xauerius, nie trácząc przećię dla tego ánimuszu/ prowádźił swoią drogę z iednym oycem Alexim Ferrerá/ y przybywszy do Sincoáno wyspy Chinskiey/ kędy nieiákim sposobem pozwolono było Portogálczykom przyieżdżáć/ zbudował tám iednę budkę dla Mszey/ przemyśláwáiąc we dnie y w nocy z pilnośćią o
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 201
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609