krew Pańską poświęcali, co znać czynili sprzydatkiem kolekt różnych. Ale to pewniej, że wiele modlitw być musiało przed tym Pater noster. Tandem Ojcowie Święci, i Papieże dogadzając oziembłości Chrześcijan, tudzież interesom, (bo tego obojga potrzeba ora et labora,) Mszę Z. skrócili, nic jednak niesk[...] sowali, co jest esencjalnego, i z większą Chwałą Boską być rozumieli, trzy części esencjalne i pryncypalne zostawując in integro, tojest przy należytej intencyj, Konsekrację, Oblację, i Komunię, bez których Msza Z. być niemoże. Inne części we Mszy Z. są do Nabożeństwa służące, jakoto Confiteor, Gloria, Credo, Prefacja;
krew Pańską poświęcali, co znać czynili zprzydatkiem kollekt rożnych. Ale to pewniey, że wiele modlitw bydź musiało przed tym Pater noster. Tandem Oycowie Swięci, y Papieże dogadzaiąc oziembłości Chrześcian, tudziesz interessom, (bo tego oboyga potrzeba ora et labora,) Mszę S. skrocili, nic iednak niesk[...] sowali, co iest esencyalnego, y z większą Chwałą Boską bydź rozumieli, trzy części esencyalne y pryncypalne zostawuiąc in integro, toiest przy należytey intencyi, Konsekracyę, Oblacyę, y Kommunię, bez ktorych Msza S. bydź niemoże. Inne części we Mszy S. są do Nabożeństwa służące, iakoto Confiteor, Gloria, Credo, Prefacya;
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 45
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
rationibus, jednym słowem, że invisa semper Dominantibus Libertas populi . Przez Prawo Anni 1717. zniesiony ten metus, ugruntowana konfidencja miedzy majestatem i wolnością, nie może Król więcej Wojskom praesicere tylko takich, których sobie sama Rzeczpospolita życzy i Majestatowi rekomenduje. Więc qvo numero censendi? Którzy sami impuls Dworowi dają, do złamania tak esencjalnego wolności prawa. Ad veteres rerum scopulos divertimur hasqve, in qvibus offendit naufraga puppis, aqvas, boć kto tak potrzebne ambicyj swojej victimat prawo, przez ruinę tego prawa, rujnuje i wątli cały Traktat Anni 1717. na którym całe nasze zawisło szczęście, całe bezpieczeństwo Maiestatis et libertatis. Przyłożyć bowiem refleksyj nad tym Konstytucyj
rationibus, iednym słowem, że invisa semper Dominantibus Libertas populi . Przez Prawo Anni 1717. znieśiony ten metus, ugruntowana konfidencya miedzy maiestatem y wolnośćią, nie może Krol więcey Woyskom praesicere tylko takich, ktorych sobie sama Rzeczpospolita życzy y Maiestatowi rekommenduie. Więc qvo numero censendi? Ktorzy sami impuls Dworowi daią, do złamania tak essencyalnego wolnośći prawa. Ad veteres rerum scopulos divertimur hasqve, in qvibus offendit naufraga puppis, aqvas, boć kto tak potrzebne ambicyi swoiey victimat prawo, przez ruinę tego prawa, ruinuie y wątli cały Traktat Anni 1717. na ktorym całe nasze zawisło szczęśćie, całe bezpieczeństwo Maiestatis et libertatis. Przyłożyć bowiem reflexyi nad tym Konstytucyi
Skrót tekstu: KonSRoz
Strona: 29
Tytuł:
Rozmowa pewnego ziemianina ze swoim sąsiadem
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
. Bo nie tylko dusze w pierworódnym grzechu z tego życia zeszłe, z tego stworzenie Stwórcę Boga poznawać, i chwalić po całe wieki będą. Ale i Świętych Pańskich w Empyrejskim niebie zostających ta wolność będzie. Iż im wolno będzie lustrować Nieba gwiazdowe, Planetowe, ziemięj całą strukturę wszechmocności Boskiej, bez ujmy jednak i przeszkody Esencjalnego błogosławieństwa. Tak jako teraz i Aniołowie Święci częstokroć z nami na ziemi zostają, a przecie wszędzie niebo z sobą noszą, nie przestając być błogosławieni. Która wolność probować się może zdaniem Z. Piotra, który jeżeli Nowego nieba i nowej ziemi według obietnicy Chrystusowej oczekiwa, po dniu sądnym, toć znać że wolno będzie SS
. Bo nie tylko dusze w pierworodnym grzechu z tego życia zeszłe, z tego stworzenie Stworcę Boga poznawáć, y chwalić po całe wieki będą. Ale y Swiętych Pańskich w Empyreyskim niebie zostaiących ta wolność będzie. Jż im wolno będzie lustrowáć Nieba gwiazdowe, Planetowe, ziemięy całą strukturę wszechmocności Boskiey, bez uymy iednak y przeszkody Essencyalnego błogosłáwieństwa. Ták iáko teraz y Aniołowie Swięci częstokroć z nami ná ziemi zostáią, á przecie wszędzie niebo z sobą noszą, nie przestaiąc być błogosławieni. Ktora wolność probowáć się może zdániem S. Piotra, ktory ieżeli Nowego nieba y nowey ziemi według obietnicy Chrystusowey oczekiwa, po dniu sądnym, toć znáć że wolno będzie SS
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: I4v
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
dziwować tak srogiej w Inflantach circa naturam bonorum konfuzyj, że kiedy wszystkie dobra Szlacheckie, które przedtym za Krzyżaków lennym szły prawem, na dziedziczne i wieczyste od Króla Zygmunta Augusta przy inkorporacyj Inflant do Rzeczypospolitej, wyraźnie są zamienione, a zatym nie innym, tylko tym dziedzicznym prawem powinne być dzierżane; z tym wszystkim przez niewiadomość esencjalnego tego prawa, po większej części za otrzymaniem niesłusznym przywilejów na lenne, lub dożywotne poszły dzierżawy. Trzeci, że in materia Status respektem nabytego Rzeczypospolitej do Inflant prawa, mianowicie: Supremi et directi Dominii nad Księstwem Kurlandskim, i Ziemią Piltyńską; nie każdy z naszyńców nie czytawszy historyj Inflanckiej istność, i stałość takowego politycznego tych
dźiwować tak srogiey w Inflantach circa naturam bonorum konfuzyi, że kiedy wszystkie dobra Szlacheckie, które przedtym za Krzyżakow lennym szły prawem, na dźiedźiczne y wieczyste od Krola Zygmunta Augusta przy inkorporacyi Inflant do Rzeczypospolitey, wyraźnie są zamienione, á zatym nie innym, tylko tym dźiedźicznym prawem powinne być dźierżane; z tym wszystkim przez niewiadomość esencyalnego tego prawa, po większey części zá otrzymaniem niesłusznym przywilejow ná lenne, lub dożywotne poszły dźierżawy. Trzeći, że in materia Status respektem nábytego Rzeczypospolitey do Inflant prawa, mianowićie: Supremi et directi Dominii nad Xięstwem Kurlandskim, y Ziemią Piltyńską; nie każdy z naszyńcow nie czytawszy historyi Inflantskiey istność, y stałość takowego politycznego tych
Skrót tekstu: HylInf
Strona: 6
Tytuł:
Inflanty w dawnych swych i wielorakich aż do wieku naszego dziejach i rewolucjach
Autor:
Jan August Hylzen
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1750
Data wydania (nie później niż):
1750