oskarżyć przed marszałkiem nadwornym, który go także połajał i przykazał mu, aby mnie we wszystkim słuchał. Tak tedy napisałem ten zapis ugodliwy, który starosta miński i Żydzi mińscy wzajemnie sobie przyznali w grodzie warszawskim. A gdy konfirmacja do podpisu królewskiego pisana była, tedy Iwanowski chciał jeszcze podstępek uczynić, to jest kilka słów esencjalnych kazał barzo cienkim piórkiem napisać, aby potem mógł one wyskrobać, a inne według woli swojej napisać. Pokazałem to księdzu Sołtykowi, koadiutorowi kijowskiemu, o co Iwanowskiego złajał, a sam ręką swoją też słowa grubszym piórem napisał
i poprawił. Rozgniewał się o to Iwanowski i po wielu obietnicach niczym mi się za moją pracę
oskarżyć przed marszałkiem nadwornym, który go także połajał i przykazał mu, aby mnie we wszystkim słuchał. Tak tedy napisałem ten zapis ugodliwy, który starosta miński i Żydzi mińscy wzajemnie sobie przyznali w grodzie warszawskim. A gdy konfirmacja do podpisu królewskiego pisana była, tedy Iwanowski chciał jeszcze podstępek uczynić, to jest kilka słów esencjalnych kazał barzo cienkim piórkiem napisać, aby potem mógł one wyskrobać, a inne według woli swojej napisać. Pokazałem to księdzu Sołtykowi, koadiutorowi kijowskiemu, o co Iwanowskiego złajał, a sam ręką swoją też słowa grubszym piórem napisał
i poprawił. Rozgniewał się o to Iwanowski i po wielu obietnicach niczym mi się za moją pracę
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 453
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
. Antoni Metropolita na ten szkaradny grzech Papieski bardzo rozgniewany, księgi prawdziwe na kamień młyński pokładł, potym nań wsiadł, i przez szerokie morza, aż do Nowogrodu przypłynął. Uważ, co za głupia imaginacja! Dla brody wiarę porzucać; Papieża też z takim nie było imieniem:
Moskwa i Ruś zawsze miała oprócz innych esencjalnych z Pisma Z. z Soborów i Ojców Motiva, i te nie poślednie do Unii, że w Stolicy Księstwa Kijowskiego, i w okolicy mnóstwo ludu było Katolickiego, dla którego tam Biskup Katolicki fundowany, i Zakony, tojest: OO. Dominikani i Jezuici. Bolesław Śmiały podbiwszy to Księstwo, z licznym wojskiem tam bawił
. Antoni Metropolita na ten szkaradny grzech Papieski bardzo rozgniewany, księgi prawdziwe na kamień młyński pokładł, potym nań wsiadł, y przez szerokie morza, aż do Nowogrodu przypłynął. Uważ, co za głupia imaginacya! Dla brody wiarę porzucać; Papieża też z takim nie było imieniem:
Moskwa y Ruś zawsze miała oprocz innych esencyalnych z Pisma S. z Soborow y Oycow Motiva, y te nie poślednie do Unii, że w Stolicy Xięstwa Kiiowskiego, y w okolicy mnostwo ludu było Katolickiego, dla ktorego tam Biskup Katolicki fundowany, y Zakony, toiest: OO. Dominikani y Iezuici. Bolesław Smiały podbiwszy to Xięstwo, z licznym woyskiem tam bawił
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 24
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Opus, Bez krwawa Ofiara, czasem zowią Jejurgiam, tojest Sacrum Opus, albo Mystagogiam, tojest Najwyższą służbą. Z: Nazianzenus często zowie Tysian, tojest Ofiarą. albo Teletin, tojest Tajemnicą. Ruś zowie Mszę Z. Służba Boża. Tej Służby Bożej, co do ułożenia, i porządku modlitw (nie co do esencjalnych słów i ceremonii, które od Chrystusa i Apostołów) jest Autorem Z: Bazyli Biskup Cezaryj w Kapadocyj, cognomentô Wielki, żyjący około Roku, Pańskiego 383. Sam Pan Chrystus przez sen mu się prezentując kazał mieć Mszę tę Świętą; którą on to z Liturgii Z. Jakuba Apostoła, to z Z: Klemensa skompendiował
Opus, Bez krwawa Ofiara, czasem zowią Ieiurgiam, toiest Sacrum Opus, albo Mystagogiam, toiest Naywyższą służbą. S: Nazianzenus często zowie Thysian, toiest Ofiarą. albo Teletin, toiest Taiemnicą. Ruś zowie Mszę S. Służba Boża. Tey Służby Bożey, co do ułożenia, y porządku modlitw (nie co do esencyalnych słow y ceremonii, ktore od Chrystusa y Apostołow) iest Autorem S: Bazyli Biskup Cezaryi w Kappadocyi, cognomentô Wielki, żyiący około Roku, Pańskiego 383. Sam Pan Chrystus przez sen mu się prezentuiąc kazał mieć Mszę tę Swiętą; ktorą on to z Liturgii S. Iakuba Apostoła, to z S: Klemensa skompendiował
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 46
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
panujący Benedykt XIV Papież w Encyklikach albo Uniwersalnym Liście swoim do Cyryla Antiocheńskiego Greko-Melchitów Patriarchy R. 1743 pisanym, tęż Liturgię: Wprzód oświęconych rzeczy, odprawować veteri ritu każe. Żeby to zaś była Msza, albo Służba Boża formalna, nie wiem czy by na to zezwoliła Theologia, która we Mszy Z: trzech esencjalnych rzeczy wyciąga: Konsekracyj, Oblacyj, Komunii; a tu najesencjalniejszej rzeczy nie staje: Konsekracyj; bo już konsekrowane rzeczy do niej aplikują się, i to wczora albo onegdna, lub dalej, a Ofiara w dniu jednym zaczęta i skończona być powinna. Pewniej tedy, że to jest ceremonia, Obraz jakiś Mszy Z.
panuiący Benedykt XIV Papież w Encyklikach albo Uniwersalnym Liście swoim do Cyrilla Antiocheńskiego Greko-Melchitow Patryarchy R. 1743 pisanym, tęż Liturgię: Wprzod oświęconych rzeczy, odprawować veteri ritu każe. Zeby to zaś była Msza, albo Służba Boża formalna, nie wiem czy by na to zezwoliła Theologia, ktora we Mszy S: trzech esencyalnych rzeczy wyciąga: Konsekracyi, Oblacyi, Kommunii; á tu nayesencyalnieyszey rzeczy nie staie: Konsekracyi; bo iuż konsekrowane rzeczy do niey applikuią się, y to wczora albo onegdna, lub daley, á Ofiara w dniu iednym zaczęta y skończona bydź powinna. Pewniey tedy, że to iest ceremonia, Obraz iakiś Mszy S.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 52
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. Inne jeszcze są Bramy Jerozolimskie tych imion: Bramy Sion, Brama wyższa, przed którą Joas, koronowany: Brama Straży, że Ludzie asystując Królom do Kościoła, przy niej się zostawali na straży: Brama Esenów w starym miasta murze: Brama pierwsza, Porta speciosa, Brama Pospólstwa, Brama żelazna, etc. Ale esencjalnych i Pryncypalnych Bram 12. tylko rachowano w Jeruzalem, które po zburzeniu różne miały imiona. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem. AZJA O Ziemi Z. i o Jeruzalem.
WIEZE w JERUZALEM godne wspomnienia są te. Jedna była Ananeel blisko Bramy kątnej. 2. Wieża kątna od Oziasza Króla wystawiona,
. Inne ieszcze są Brámy Ierozolimskie tych imion: Brámy Sion, Bráma wyższa, przed ktorą Ioas, koronowány: Bráma Strázy, że Ludźie assistuiąc Krolom do Kościoła, przy niey się zostawáli ná strázy: Bráma Esenow w starym miastá murze: Bráma pierwszá, Porta speciosa, Bráma Pospolstwá, Bráma żelazná, etc. Ale esencyalnych y Pryncypalnych Brám 12. tylko ráchowáno w Ieruzálem, ktore po zburzeniu rożne miały imioná. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzalem. AZYA O Ziemi S. y o Ieruzalem.
WIEZE w IERUZALEM godne wspomnienia są te. Iedná była Ananeel blisko Brámy kątney. 2. Wieża kątná od Oziaszá Krola wystawioná,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 542
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746