. Tart. dr. 1. Myrrjae Croci. aã. dr. s. Masticis, Benzoini, Salis fraxini, Absinthii, aã. scr. 1. cum s. q. Oxymel. Squill. f. pill. dosis dr. 1. bis .in 7mana zażywajać przytym purgansów złużących, i Esencjej, która jest doświadczona, to jest: R. Vitriol. Mart. dr. 1. Spir. Sal. Armon Vrin. unc. 1. Sal. Succini Volat. dr. s. Castor. scr: 2. misce diger per. 24. hor. siltra, dosis gut 20. h.
. Tart. dr. 1. Myrrjae Croci. aã. dr. s. Masticis, Benzoini, Salis fraxini, Absinthii, aã. scr. 1. cum s. q. Oxymel. Squill. f. pill. dosis dr. 1. bis .in 7mana záżywáiać przytym purgánsow złużących, y Essencyey, ktora iest doświadczona, to iest: R. Vitriol. Mart. dr. 1. Spir. Sal. Armon Vrin. unc. 1. Sal. Succini Volat. dr. s. Castor. scr: 2. misce diger per. 24. hor. siltra, dosis gut 20. h.
Skrót tekstu: CompMed
Strona: 311
Tytuł:
Compendium medicum
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jasnej Góry Częstochowskiej
Miejsce wydania:
Częstochowa
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1719
Data wydania (nie wcześniej niż):
1719
Data wydania (nie później niż):
1719
prawdy nie powiesz. A że powiadasz Pop tego nie czyta/ jedno jak albo Chłopiec replikuje. la tego sam Kapłan nie czyta/ bo nie są Essentialia Liturgiej Z. bez których Służba Boża doskonałaby być nie mogła/ ale są Accidentalia dla różności tylko Świąt i większej powagi Służby Bożej przydane/ a co należy do Esencjej Służby Bożej: tedy to sam wszytko Kapłan czyta/ i odprawuje. Powiadasz też, że kiedyby pytano Popa oczymeś dksisia Ojcze Służbę miał, tedyć nie będzie umiał odpowiedzieć, bo Intencji idąc do Służby Bożej, nie miał, i nie wie, co to jest Intencja. ODPOWIADAM. SLowko to Łacińskie Intentio, może
prawdy nie powiesz. A że powiádasz Pop tego nie czyta/ iedno iák álbo Chłopiec replikuie. la te^o^ sam Kápłan nie czyta/ bo nie są Essentialia Liturgiey S. bez ktorych Służbá Boża doskonáłaby być nie mogłá/ ále są Accidentalia dla roznośći tylko Swiąt y większey powagi Służby Bożey przydáne/ á co należy do Essencyey Służby Bożey: tedy to sam wszytko Kápłan czyta/ y odpráwuie. Powiádász też, że kiedyby pytano Popá oczymeś dxiśia Oycze Służbę miał, tedyć nie będźie vmiał odpowiedźieć, bo Intencyey idąc do Służby Bożey, nie miał, y nie wie, co to iest Intencya. ODPOWIADAM. SLowko to Láćinskie Intentio, może
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 113
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
w Święta odprawowane być ma/ bo nie inszy/ Chrystus pan w Święto w SAKRAMENCIE jest/ a inszy w Powszedni dzień/ ale jeden i tenże/ którego jednakowym sposobem chwalić i szanować potrzeba. Do tego samiż waszy Kazistowie uczą/ że jeśliby Ksiądz jednę Ceremonią do Mszy należną opuścił/ choćby do Esencjej Mszy nie należała/ śmiertelnieby grzeszył/ dla tego iż Kościelne przykazanie przestempuje. A Unitowie waszy w naukach i przestrogach do odprawowania Służby Bożej należnych/ które przy Służebniku swoim w WIlnie wydanym położyli/ o Kadzeniu tak napisali; Naostatek ma być Świeca przynamniej jedna/ i Kadzidło same przez się/ albo i z Jałowcem
w Swiętá odpráwowáne być ma/ bo nie inszy/ CHRISTVS pan w Swięto w SAKRAMENCIE iest/ á inszy w Powszedni dźien/ ále ieden y tenże/ ktorego iednákowym sposobem chwalić y szánowáć potrzebá. Do tego sámiż wászy Káźistowie vczą/ że iesliby Xiądz iednę Ceremonią do Mszy należną opuśćił/ choćby do Essencyey Mszy nie należáłá/ śmiertelnieby grzeszył/ dla tego iż Kośćielne przykazánie przestempuie. A Vnitowie wászy w náukách y przestrogách do odpráwowánia Służby Bożey należnych/ ktore przy Służebniku swoim w WIlnie wydánym położyli/ o Kádzeniu ták nápisáli; Náostátek ma być Swiecá przynamniey iedná/ y Kádźidło sáme przez się/ álbo y z Iáłowcem
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 125
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
krom pośladów, trżeba dać zboża na Rok ducta proportione według drobiu i ordynariej. Kokoszy aby od Roku do Roku, i przez całą zimę swój niosły owoc, przez lato dojrzałych pokrzyw, kiedy właśnie w sobie mają ziarno jako najwięcej nazbierać i na powrozach aby nie pogniły ani popleśniały posuszyć, posuszone w fasce jakiej dla wywietrzenia esencjej sucho zachować i drobno z otrębami Pszenicznemi, lubo i zytnemi alternatą z zubią kokoszom sypać, przytym aby były przez zimę wletniej Izbie, a za pogodnym i ocieplonym czasem do Kura wypuszczać, zawsze świeżego zatym dozorem zażyć może owocu. PRAECVSTODICIA. Gdy się Kurczęta, Gąsięta, Indyczęta, i Kaczęta z skorup wywalą,
krom pośládow, trżebá dáć zboża ná Rok ducta proportione według drobiu y ordynáryey. Kokoszy áby od Roku do Roku, y przez cáłą źimę swoy niosły owoc, przez láto doyrzáłych pokrzyw, kiedy właśnie w sobie máią żiárno iáko naywięcey názbieráć y ná powrozách áby nie pogniły áni popleśniáły posuszyć, posuszone w fásce iákiey dla wywietrzeniá esencyey sucho záchowáć y drobno z otrębámi Pszenicznemi, lubo y zytnemi álternatą z zubią kokoszom sypáć, przytym áby były przez źimę wletniey Izbie, á zá pogodnym y oćieplonym czásẽ do Kura wypuszczáć, záwsze swieże^o^ zátym dozorem záżyć moźe owocu. PRAECVSTODICIA. Gdy się Kurczętá, Gąśiętá, Indyczętá, y Kaczętá z skorup wywálą,
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 35
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675