R. 340 aż do Cyryla III rządzącego Kościołem Carogrodzkim w Roku 1639 było 130. A między temi było wiele Heretyków, Schizmatyków, czego na Rzymskiej Stolicy, Panowie Schizmatycy nie obaczycie: bo to tej Stolicy obiecał Chrystus, Portae inferi non praevalebunt adversus eam, nie Carogrodzkiej. Czy w przaśnym, czy w kwaśnym Chlebie Eucharystia ma się poświęcać,
Trzeci Punkt kontrowersyj Greków z Łacinnikami, iż Grecy w kwaśnym Chlebie celebrują, i tego w Łacińskim pretendują Kościele; który zawsze Chleb przaśny do Ofiary Pańskiej miał w zażywaniu, według postanowienia Chrystusa Pana u Mateusza Z. w Rozdziale 26, gdzie Chrystus Pan w Wilią Wilii Wielkiejnocy Żydowskiej w sam dzień pierwszy
R. 340 aż do Cyrilla III rządzącego Kościołem Carogrodzkim w Roku 1639 było 130. A między temi było wiele Heretykow, Schizmatykow, czego na Rzymskiey Stolicy, Panowie Schizmatycy nie obaczycie: bo to tey Stolicy obiecał Chrystus, Portae inferi non praevalebunt adversus eam, nie Carogrodzkiey. Czy w przaśnym, czy w kwaśnym Chlebie Eucharistia ma się poświęcać,
Trzeci Punkt kontrowersyi Grekow z Łacinnikami, iż Grecy w kwaśnym Chlebie celebruią, y tego w Łacińskim pretenduią Kościele; ktory zawsze Chleb przaśny do Ofiary Pańskiey miał w zażywaniu, według postanowienia Chrystusa Pana u Mateusza S. w Rozdziale 26, gdzie Chrystus Pan w Wilią Wilii Wielkieynocy Zydowskiey w sam dzień pierwszy
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 30
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Bożego Ciała, we Czwartek wstąpiwszy w Post Piotrów, zordynowana potym cała Cerkiewna dewocja; a Z. p. Atanazy Szeptycki ArcyBiskup Kijowski, Metropolita całej Rusi, sero memorandus in aevo, honorum memoriâ dignus, prawdziwy Unit z Łacińskim Kościołem, tego Święta solenne rozkazał z Procesjami obchodzenie, Nabożeństwo służące wydrukował Ażeby Najś: Eucharystia miała odtąd swe poszanowanie, Cihoria, i Puszki przynajmniej cynowe mieć kazał w Cerkwiach, zabiegając nieuszanowaniu; przy znacznych Bazylikach postanowił i sprawił Monstrancje srebrne.
Jest kontrowersja Greków Schizmatyków z Łacinnikami, iż Grecy kwaśny Chleb, a ci przaśny, poświęcają, stąd Łacinników od przaśnego Chleba Azymus Panis zwanego, Azymitas nazwali. Naco
Bożego Ciała, we Czwartek wstąpiwszy w Post Piotrow, zordynowana potym cała Cerkiewna dewocya; á S. p. Atanazy Szeptycki ArcyBiskup Kiiowski, Metropolita całey Rusi, sero memorandus in aevo, honorum memoriâ dignus, prawdziwy Unit z Łacińskim Kościołem, tego Swięta solenne roskazał z Procesyami obchodzenie, Nabożeństwo służące wydrukował Ażeby Nayś: Eucharystia miała odtąd swe poszanowanie, Cihoria, y Puszki przynaymniey cynowe mieć kazał w Cerkwiach, zabiegaiąc nieuszanowaniu; przy znacznych Bazylikach postanowił y sprawił Monstrancye srebrne.
Iest kontrowersya Grekow Schizmatykow z Łacinnikami, iż Grecy kwaśny Chleb, á ci przaśny, poświęcaią, ztąd Łacinnikow od przasnego Chleba Azymus Panis zwanego, Azymitas nazwali. Naco
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 58
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
stanowi mówiąc: (We wszytkich dniach świętej Czterdziesiątnice Postu oprócz Soboty i Niedziele i Zwiastowaniea dnia/ niechaj będzie odprawowana święta Preżdeświaszczenney ofiara.) Te Kanony tak Laodyceńskiego/ jako i szóstego Synodu/ iż właśnie o Preżeświászczenney naszy/ aby oprócz Soboty i Niedziele odprawowana była rozumiane być mają: Belarmin: Lib. 4. de Eucharystia Cap: 24. Tak mówi. Nie u nas ale u Unitów te ekscessa się dzieją. O Sakramencie Eucharystii Z. O Sakramencie Chrisostom. Sermone de proditione Iudae Tom. Vide Arcudium de hac Materia Lib. 3. pag. 251. Eucharystii Z. O Sakramencie O czym czytaj Arcudium Lib. 3. Cap
stánowi mowiąc: (We wszytkich dniach świętey Czterdźieśiątnice Postu oprocz Soboty y Niedziele y Zwiástowániea dniá/ niechay będźie odpráwowáná święta Preżdeświaszczenney ofiárá.) Te Kanony tak Láodicenskiego/ iáko y szostego Synodu/ iż własnie o Preżeświászczenney nászy/ áby oprocz Soboty y Niedźiele odpráwowáná byłá rozumiáne być máią: Belarmin: Lib. 4. de Eucharistia Cap: 24. Ták mowi. Nie v nas ále v Vnitow te excessá się dźieią. O Sákrámenćie Eucharistiey S. O Sákrámenćie Chrisostom. Sermone de proditione Iudae Tom. Vide Arcudium de hac Materia Lib. 3. pag. 251. Eucháristiey S. O Sákrámenćie O czym czytay Arcudium Lib. 3. Cap
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 84
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644