kogoś być to powiadamy/ a nie od Boga podaną. Do tak sromotnego bluźnierstwa przywiódł nas ten Heretyk/ jakie za Przodków naszych SS. na naszej ś. Cerkwie próg nigdy nie wstępowało. Doktorowie naszy Cerkiewni/ Ducha ś^o^ łaski pełni/ pełnymi ustami nas tego nauczają/ że istota ciała i krwie/ jest w tajemnicy Eucharystii/ a nie figura: istotne przemienienie chleba i wina w ciało i krew Pana Chrystusową/ a nie figuralne. Chleb i wino/ mówi Damascenus Z nie są figurą ciała i krwie Chrystusowej/ nie daj tego Boże: ale same istotne ciało Chrystusowe obożone/ za świadectwem samego Chrystusa/ mówiącego/ To jest nie figura Ciała
kogoś bydź to powiadámy/ á nie od Bogá podáną. Do ták sromotnego bluźnierstwá przywiodł nas ten Haeretyk/ iakie zá Przodkow nászych SS. ná nászey ś. Cerkwie prog nigdy nie wstępowáło. Doktorowie naszy Cerkiewni/ Duchá ś^o^ łáski pełni/ pełnymi vstámi nas tego náucżáią/ że istotá ćiáłá y krwie/ iest w taiemnicy Eucharistiey/ á nie figura: istotne przemienienie chlebá y winá w ćiáło y krew Páná Christusową/ á nie figurálne. Chleb y wino/ mowi Dámáscenus S nie są figurą ćiáła y krwie Christusowey/ nie day tego Boże: ále sáme istotne ćiało Christusowe obożone/ zá świádectwem sámego Christusa/ mowiącego/ To iest nie figurá Ciałá
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 48
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
podagryk był. Umierał Roku 604 jo Marca. Trzymał i uczył iż Czyściec jest i Dusze tam zatrzymane, Mszami Świętemi ratowane być mogą: że spowiedź do ucha partykularną czynić potrzeba; i od grzechów absolucję otrzymać należy: że Msza Z: powinna się, w Kościele Bożym odprawować, która jest prawdziwą Ofiarą: że w Eucharystii prawdziwe Cia- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
ło Chrystusowe i Krew znajduje się, jako sam doświadczył, kiedy matronie nieczystej wątpiącej o tej prawdzie, komunią jej podając, modlitwą swoją przypadki chleba, w realne Ciało Chrystusowe widzialne obrócił, jej nie wiernej ty całemu ludowi pokazał, i znowu modlitwą swoją też przypadki chleba
podagryk był. Umierał Roku 604 io Marca. Trzymał y uczył iż Czyściec iest y Dusze tam zatrzymane, Mszami Swiętemi ratowane bydź mogą: że spowiedź do ucha partykularną czynić potrzeba; y od grzechow absolucyę otrzymać należy: że Msza S: powinna się, w Kościele Bożym odprawować, ktora iest prawdziwą Ofiarą: że w Eucharistii prawdziwe Cia- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
ło Chrystusowe y Krew znayduie się, iako sam doświadczył, kiedy matronie nieczystey wątpiącey o tey prawdzie, kommunią iey podaiąc, modlitwą swoią przypadki chleba, w realne Ciało Chrystusowe widzialne obrocił, iey nie wierney ty całemu ludowi pokazał, y znowu modlitwą swoią też przypadki chleba
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 634
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Zakonne i śluby ich, są ludzkie commenta Z Mar- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
cina Lutra Sekty, trzy inne urodziły się. Pierwsza Anabaptistów, którzy dzieciom dany Chrzest mając za niepomagający, w latach dorosłych chrzczą drugi raz. Druga z Lutra Ojca urodziła się Sekta Sakramentariuszów przeciwnych Lutrowi wtym punkcie, iż w Eucharystii ciała prawdziwego Chrystusowego nie wyznają. Trzecia z jego nauki poszła Sekta Confessionistarum, tojest tych Lutrów, którzy Confessionem Augustanam, albo wyznanie swej wiary w Auguście vulgo w Auszpurgu Mieście Roku 1530 za Karola V Cesarza, uczynione, trzymają, i z nim się zawsze protestują, dlatego pospolicie Protestantes rzeczeni. Aci sami Confessionistae,
Zakonne y sluby ich, są ludzkie commenta Z Mar- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
cina Lutra Sekty, trzy inne urodziły się. Pierwsza Anabaptistow, ktorzy dzieciom dany Chrzest maiąc za niepomagaiący, w latach dorosłych chrzczą drugi raz. Druga z Lutra Oyca urodziła się Sekta Sakramentariuszow przeciwnych Lutrowi wtym punkcie, iż w Eucharistii ciała prawdziwego Chrystusowego nie wyznaią. Trzecia z iego nauki poszła Sekta Confessionistarum, toiest tych Lutrow, ktorzy Confessionem Augustanam, albo wyznanie swey wiary w Auguście vulgo w Auszpurgu Mieście Roku 1530 za Karola V Cesarza, uczynione, trzymaią, y z nim się zawsze protestuią, dlatego pospolicie Protestantes rzeczeni. Aci sami Confessionistae,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 658
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
nie kładziono/ ale na Ołtarzu na Patynie ich zostawowano: Jeśliby jednak równie jak nad Ahncem tak nad wszytkimi cząstkami na patynie będącymi przy Konsekracjej intencją poświęcania Świszczennik miał/ tedy wybornie może one ludziom za Sakrament Naświętszy dawać/ jako i Uniaci waszy w swojej Książce o Siedmiu Sakramentach pop Rusku wydanej uczą: tractatu o Tajnie Eucharystii/ pag. 41. i 42. A żeby chlebem Dory gdzie Komunią dawano/ jeszcze tego świat nie widział/ chyba ty przez sen: Są na to tak dawne jako i teraźniejsze przestrogi i nauki w Służebnikach/ aby się żaden tego czynić nie ważył. Dato jednak non concesso, żeby się to gdzie działo/
nie kłádźiono/ ále ná Ołtarzu ná Pátynie ich zostáwowano: Iesliby iednák rownie iák nád Ahncem ták nád wszytkimi cząstkámi ná pátynie będącymi przy Konsekrácyey intencyą poświęcánia Swiszczennik miał/ tedy wybornie może one ludźiom zá Sákráment Naświętszy dawáć/ iáko y Vniaći wászy w swoiey Kśiążce o Siedmiu Sákrámentách pop Rusku wydáney vczą: tractatu o Táynie Eucháristiey/ pag. 41. y 42. A żeby chlebem Dory gdźie Kommunią dawano/ ieszcze tego świát nie widźiáł/ chybá ty przez sen: Są ná to ták dawne iáko y teráźnieysze przestrogi y náuki w Służebnikách/ áby się żaden tego czynić nie ważył. Dato iednák non concesso, żeby się to gdźie dźiało/
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 60
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644