przy znacznych Bazylikach postanowił i sprawił Monstrancje srebrne.
Jest kontrowersja Greków Schizmatyków z Łacinnikami, iż Grecy kwaśny Chleb, a ci przaśny, poświęcają, stąd Łacinników od przaśnego Chleba Azymus Panis zwanego, Azymitas nazwali. Naco im odpowiedziałem tu o pochodzeniu Ducha Z. traktując. Drugą zwadki z Łacinnikami mają Grecy materią respektem Eucharystyj, w czym im i Lutrzy, i inni Herecycy pomagają, trzymając, że pod dwiema Osobami Chrześcijanom należy komunikować, według Wieczerzy ostatniej Chrystusowej. Na co Łacinnicy odpowiadają: Ze ponieważ to jest Artykuł Wiary, iż pod Osobami Chleba jest cały Chrystus z Bóstwem, Ciałem, Duszą, i jest żywy, i ze krwią
przy znacznych Bazylikach postanowił y sprawił Monstrancye srebrne.
Iest kontrowersya Grekow Schizmatykow z Łacinnikami, iż Grecy kwaśny Chleb, á ci przaśny, poświęcaią, ztąd Łacinnikow od przasnego Chleba Azymus Panis zwanego, Azymitas nazwali. Naco im odpowiedziałem tu o pochodzeniu Ducha S. traktuiąc. Drugą zwadki z Łacinnikami maią Grecy materyą respektem Eucharistyi, w czym im y Lutrzy, y inni Herecycy pomagaią, trzymaiąc, że pod dwiema Osobami Chrześcianom należy kommunikować, według Wieczerzy ostatniey Chrystusowey. Na co Łacinnicy odpowiadaią: Ze poniewasz to iest Artykuł Wiary, iż pod Osobami Chleba iest cały Chrystus z Bostwem, Ciałem, Duszą, y iest żywy, y ze krwią
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 58
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. Sobór zaś Moguńtcki 1 Biskupom, Opatom, Kapłanom, i Prawowiernym życia przecież dobrego w Kościołach samych Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
pogrzeby pozwolił; aten był R. 813. Wczym i Grecy Łacinników naśladowali; którzy zacząwszy od Kapłanów, umarłych na pogrzebach całowali, Olejem Świetym i Chryzmem namaszczali a co większa Sakrament Eucharystyj kładli umarłym na piersiach, jako pisze Goar Author. Łacinnikom to zakazał Synod Antyssiodoreński w Kanonie 12 mówiąc: Non licet Eucharistiam mortuis, nec osculum tradere.
Co Poganie, ci ciała umarłych palili na popiół, popioły konserwowali wielkich i zacnych Ludzi; co i teraz nie które obserwują Nacje, od Wiary Chrześcijańskiej dalekie. Chrześcijanie
. Sobor zaś Moguńtcki 1 Biskupom, Opatom, Kapłanom, y Prawowiernym życia przecież dobrego w Kościołach samych Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
pogrzeby pozwolił; áten był R. 813. Wczym y Grecy Lacinnikow naśladowali; ktorzy zacząwszy od Kapłanow, umarłych na pogrzebach całowali, Oleiem Swietym y Chryzmem namaszczali a co większa Sakrament Eucharystyi kładli umarłym na piersiach, iako pisze Goar Author. Łacinnikom to zakazał Synod Antissiodoreński w Kanonie 12 mowiąc: Non licet Eucharistiam mortuis, nec osculum tradere.
Co Poganie, ci ciała umarłych palili na popioł, popioły konserwowali wielkich y zacnych Ludzi; co y teraz nie ktore obserwuią Nacye, od Wiary Chrześciańskiey dalekie. Chrześcianie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 62
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
się z klęczenia: tylko przecie na Zielone swoje świątki po Mszy solennej swojej wscyscy powinni klęczyć, kiedy Kapłan solenizujący czyta nad niemi modlitwę reconciliationis albo pojednania się z Bogiem. W Niedziele im, iż to Dzień Zmartwychwstania Chrystusowego Kanony klęczyć nie każą, tylko tam ten jeden raz, mówi Goar. Nawet biorąc Najś: Eucharystyj Sakrament, nie klęczą, tylko stoją; ale niech słuchają swego Wielkiego Nauczyciela Jana Złotoustego mówiącego w Homilii 6 do ludu: Adora et communica; żeby przynajmniej przed komunią klęknąć, pokłon uczynić. Jeśli rzeką Grecy, że oni wewnętrzną nie powierzchowną BOGU oddają adorację; odpowiedzieć im: że lepiej jeszcze i wewnętrznie i powierzchownie kłaniać
się z klęczenia: tylko przecie na Zielone swoie swiątki po Mszy solenney swoiey wscyscy powinni klęczyć, kiedy Kapłan solenizuiący czyta nad niemi modlitwę reconciliationis albo poiednania się z Bogiem. W Niedziele im, iż to Dzień Zmartwychwstania Chrystusowego Kanony klęczyć nie każą, tylko tam ten ieden raz, mowi Goar. Nawet biorąc Nayś: Eucharistyi Sakrament, nie klęczą, tylko stoią; ale niech słuchaią swego Wielkiego Nauczyciela Jana Złotoustego mowiącego w Homilii 6 do ludu: Adora et communica; żeby przynáymniey przed kommunią klęknąć, pokłon uczynić. Jeśli rzeką Grecy, że oni wewnętrzną nie powierzchowną BOGU oddaią adoracyę; odpowiedzieć im: że lepiey ieszcze y wewnętrznie y powierzchownie kłaniać
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 67
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, z jednej strony wąż, zdrugiej pies łapami Rerb trzymający. Sejm Kalwinistowie złożyli w Londynie Roku 1547. Mszę Z. znieśli, a tak kielichy pateny, aparaty bogate, puszki, Monstrancje, posagi Kościelne sobie zabrali Postanowili, aby wcałej Anglii wszyscy pod dwiema Osobami Komunikowali, ale nieuznawali realnej prezencyj Chrystusa w Eucharystyj; aby skużba Boża, alias Nabożeństwo, nie Msza, Angielskim językiem była odprawona, i inne Kapłańskie Nabożeństwa; żeby Teologii Szkolnej w Akademiach nieuczono. A że Wallowie, Kornubiowie, Hibernowie innego od Angielskiego języka zażywają, ta konstytucja nie wzieła skutku. Sposób sprawowania Najświętszego Sakramentu na tym Sejmie uradzono, z razu mało
, z iedney strony wąż, zdrugiey pies łapami Rerb trzymaiący. Seym Kalwinistowie złożyli w Londynie Roku 1547. Mszę S. znieśli, a tak kîelichy pateny, apparáty bogate, puszki, Monstrancye, posági Kościelne sobie zabrali Postanowili, aby wcáłey Anglii wszyscy pod dwiema Osobami Kommunikowali, ale nieuznawali realney prezencyi Chrystusa w Eucharystyi; aby skużba Boża, alias Nabożeństwo, nie Msza, Angielskim ięzykiem była odprawona, y inne Kapłanskie Nabożenstwa; żeby Teologii Szkolney w Akademiach nieuczono. A że Wallowie, Kornubiowie, Hibernowie innego od Angielskiego ięzyka zażywaią, ta konstytucya nie wzieła skutku. Sposob sprawowania Nayswiętszego Sakramentu na tym Seymie uradzono, z razu mało
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 103
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
; a to się dzieje tam non alio fine, tylko naprzód obserwując owe słowa Pawła Z. ad Romanos cap. 10 v. 12. Non est distinctio Iudaei et Graeci. Druga, że Ccrześcianie zapatrując się na żydowskie Starozakonne Ceremonie, naprzykład Obrzezania, yBaranka, utwierdzają się w Wierze o Chrzcie Świętym i Z Eucharystyj, jako nauczają SS. Augustyn i Tomasz u Bekana. Trzecia Geograsia Generalna i partykularna
aby żydzi obserwując swoje Ceremonie, które są umbrą i figurą naszych Chrześcijańskich Ceremonii, swoje wtych naszych rzeczywistych obrządkach upatrując pełniące się, uznali i wyznali Chrystusa. Czwarta, iż konsiderując Religia Chrześcijańska, że żydzi byli Populus dilectus, że
; a to się dzieie tam non alio fine, tylko naprzod obserwuiąc owe słowá Pawła S. ad Romanos cap. 10 v. 12. Non est distinctio Iudaei et Graeci. Druga, że Ccrześcianie zapatruiąc się na żydowskie Starozakonne Ceremonie, naprzykład Obrzezania, yBaranka, utwierdzaią się w Wierze o Chrzcie Świętym y S Eucharistyi, iako nauczaią SS. Augustyn y Tomasz u Bekana. Trzecia Geograsia Generalna y partykularna
aby żydzi obserwuiąc swoie Ceremonie, ktore są umbrą y figurą nászych Chrześciańskich Ceremonii, swoie wtych naszych rzeczywistych obrządkach upatruiąc pełniące się, uznali y wyznali Chrystusa. Czwarta, iż konsideruiąc Religia Chrześciańska, że żydzi byli Populus dilectus, że
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 388
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Smakowaniu według smaku. Dotchnieniu według miętkości lub twardości. Uczuciu jaką częścią ciała, według kwalitatyw lub pierwszych: ciepła, zimna suchości i wilgoci. Lub drugich przez komikstyą pierwszych. Lub obojętnych jakie są ciężkość, ledkość, rzadkość gęstość. O których accydensach nietylko eksperiencja zmysłów uczy: ale i wiara. Gdyż w Eucharystyj zostają accydensa przyzwoite chlebu i winu bez substancyj chleba i wina: będąc pod tymi przypadkami utajona inna substancja Żywego ciała i krwi Chrystustowej.
V. Pierwsze kwalitatywy albo accydensa liczą się te. Ciepło. zimno, wilgoć i suchość. Zowią się pierwsze, iż są własne pierwszym elementom; i z ich temperamentu pochodzą drugie.
Smakowaniu według smaku. Dotchnieniu według miętkości lub twardości. Uczuciu iáką częścią ciałá, według kwalitatyw lub pierwszych: ciepła, zimna suchości y wilgoci. Lub drugich przez kommixtyą pierwszych. Lub oboiętnych iákie są ciężkość, ledkość, rzadkość gęstość. O ktorych accydensach nietylko experyencya zmysłow uczy: ále y wiara. Gdyż w Eucharystyi zostáią accydensa przyzwoite chlebu y winu bez substancyi chleba y wina: będąc pod tymi przypadkámi utáiona inna substancya Zywego ciáła y krwi Chrystustowey.
V. Pierwsze kwalitatywy álbo accydensa liczą się te. Ciepło. zimno, wilgoć y suchość. Zowią się pierwsze, iż są własne pierwszym elementom; y z ich temperamentu pochodzą drugie.
Skrót tekstu: BystrzInfElem
Strona: Q4v
Tytuł:
Informacja elementarna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
substancjom służą. Jakie są ciężkość, ledkość, dźwiek, impuls, światłość, umbra, kolor, i tylość rzeczy jakiej. Ciężkość jest accidens takie, według którego rzeczy materialne uciążają na dół, ku centrum ziemi, które oraz jest centrum wszystkich ciężarów. Ta kwalitatywa iż jest różna od substancyj, okazuje się to w Eucharystyj. Gdzie znajduje się ciężkość własna chlebu, oprócz substancyj chleba. To w Uwielbionych Ciałach Świętych Pańskich po ich zmartwychwstaniu. Gdzie substancja ciała ludzkiego będzie, oprócz ciężkości własnej ciału. Ledkość jest accidens takie, według którego rzeczy materialne unoszą się w górę. Atoli nie jest różna od ciężkości, ale tylko według dekrementu gradusów ciężkości
substancyom służą. Jákie są ciężkość, ledkość, dzwiek, impuls, swiatłość, umbra, kolor, y tylość rzeczy iákiey. Ciężkość iest accidens tákie, według ktorego rzeczy máteryalne uciążáią ná doł, ku centrum ziemi, ktore oraz iest centrum wszystkich ciężarow. Ta kwalitatywa iż iest rożna od substancyi, okázuie się to w Eucharystyi. Gdzie znaiduie się ciężkość własna chlebu, oprocz substancyi chleba. To w Uwielbionych Ciałách Swiętych Pańskich po ich zmartwychwstaniu. Gdzie substancya ciała ludzkiego będzie, oprocz ciężkości własney ciáłu. Ledkość iest accidens tákie, według ktorego rzeczy materyalne unoszą się w gorę. Atoli nie iest rożna od ciężkości, ále tylko według dekrementu gradusow ciężkości
Skrót tekstu: BystrzInfElem
Strona: R2
Tytuł:
Informacja elementarna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
chleb, i potym w krew, i ciało człowieka. A gdy jeden, lub niektóre tylko przymioty giną, w ten czas będzie jakaś mała odmiana, czyli alteracja; na przykład, gdy woda, z zimnej staje się ciepłą. o Pierwszej Materyj
20. Perypatetycy zarzucają teraźniejszym Filozofom, przymioty chleba i wina w Najświętszym Eucharystyj Sakramencie: skąd wnoszą, że Forma istotna, jest coś innego, a nie własności pewnych zgromadzenie. Na tę trudność odpowiadają teraźniejsi Filozofowie, którzy tak dobremi są katolikami, jako i Perypatetycy, że utrzymują to wszytko, co Wiara świata o tym Sakramencie naucza, to jest że wtym Sakramencie, jest prawdziwie, rzetelnie,
chleb, y potym w krew, y ciało człowieka. A gdy ieden, lub niektóre tylko przymioty giną, w ten czas będzie iakaś mała odmiana, czyli alteracya; na przykład, gdy woda, z zimney staie się ciepłą. o Pierwszey Materyi
20. Perypatetycy zarzucaią teraźnieyszym Filozofom, przymioty chleba y wina w Nayświętszym Eucharystyi Sakramencie: zkąd wnoszą, że Forma istotna, iest coś innego, a nie własności pewnych zgromadzenie. Na tę trudność odpowiadaią teraźnieysi Filozofowie, którzy tak dobremi są katolikami, iako y Perypatetycy, że utrzymuią to wszytko, co Wiara świata o tym Sakramencie naucza, to iest że wtym Sakramencie, iest prawdziwie, rzetelnie,
Skrót tekstu: ChróśSFizyka
Strona: 32
Tytuł:
Fizyka doświadczeniami potwierdzona
Autor:
Samuel Chróścikowski
Drukarnia:
Drukarnia Scholarum Piarum J.K.Mci i Rzeczypospolitej
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1764
Data wydania (nie wcześniej niż):
1764
Data wydania (nie później niż):
1764
te przymioty Eucharystyczne zawisły? to jest, czyli one są jakieś absolutne przypadki, i raczej jestetności (entitates) z chleba i wina, pozostałe, a bez swej zasady, czyli subjectum, i przez się będące, jako mówią Perypatetycy: czyli te przymioty, które były przed konsekracją, wcale się po konsekracyj, w Eucharystyj nie znajdują, lecz nam się tylko zdają być dla tego, że tam Wszechmocność Boska, te sprawuje skutki, które przedtym chleb nie konsekrowany sprawował; i te pokazuje przymioty, które przedtym chleb nie konsekrowany pokazywał; tak właśnie, jako gdy Chrystus po Zmartwychwstaniu swoim, w postaci Pielgrzyma, Uczniom do Emmaus idącym, i
te przymioty Eucharystyczne zawisły? to iest, czyli one są iakieś absolutne przypadki, y raczey iestetności (entitates) z chleba y wina, pozostałe, a bez swey zasady, czyli subjectum, y przez się będące, iako mówią Perypatetycy: czyli te przymioty, które były przed konsekracyą, wcale się po konsekracyi, w Eucharystyi nie znayduią, lecz nam się tylko zdaią bydź dla tego, że tam Wszechmocność Boska, te sprawuie skutki, które przedtym chleb nie konsekrowany sprawował; y te pokazuie przymioty, które przedtym chleb nie konsekrowany pokazywał; tak własnie, iako gdy Chrystus po Zmartwychwstaniu swoim, w postaci Pielgrzyma, Uczniom do Emmaus idącym, y
Skrót tekstu: ChróśSFizyka
Strona: 33
Tytuł:
Fizyka doświadczeniami potwierdzona
Autor:
Samuel Chróścikowski
Drukarnia:
Drukarnia Scholarum Piarum J.K.Mci i Rzeczypospolitej
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1764
Data wydania (nie wcześniej niż):
1764
Data wydania (nie później niż):
1764