Ortologami Antygrafistimi/ Klerykami/ Suraskimi/ Azariami/ i tym podobnymi Mateologami zwodcami naszymi z prawdziwej wiary: mało nam znacznizostali święci nauczyciele nasi Cerkiewni Atanazjuszowe/ Cyrylowie Bazyliusze/ Grzegorzowie/ Chryzostomowie/ Damascenowie/ i inszy święci Doktorowie. I gdyby nam kto Rusi z tej przyczyny i okazji ono rzekł co niegdy B Apostoł Paweł do Galatów pisząc[...] mówił. O głupi Galatowie, kto was oma- mił, abyście prawdzie niebyli posłuszni, I niżej Takżeście głupi, że począwszy duchem, teraz ciałem bywacie wykonani. Niemielibyśmy się słusznie na niego za to obrażać/ ponieważ i my prawdzie nie będąc posłusznymi za fałszami Teologów naszych udalismy się.
Orthologámi Antigráphistimi/ Klerykámi/ Suráskimi/ Azáriámi/ y tym podobnymi Mátheologámi zwodcámi nászymi z prawdźiwey wiáry: máło nam znácznizostáli święći náucżyćiele náśi Cerkiewni Athánázyuszowe/ Cyryllowie Bázyliusze/ Grzegorzowie/ Chryzostomowie/ Dámáscenowie/ y inszi święći Doktorowie. Y gdyby nam kto Ruśi z tey przyczyny y okáziy ono rzekł co niegdy B Apostoł Páweł do Gálatow pisząc[...] mowił. O głupi Gálátowie, kto was oma- mił, ábyśćie prawdzie niebyli posłuszni, Y niżey Tákżeśćie głupi, że począwszy duchem, teraz ćiáłem bywáćie wykonáni. Niemielibysmy się słusznie ná niego zá to obráżáć/ poniewasz y my prawdźie nie będąc posłusznymi zá falszámi Theologow nászych vdálismy sie.
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 24
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
, ob quorum admirationem res eorum gestas, in aurea columna in templo Orestis, Acyte descripserunt. Polistratus et Hippoclides philosophi, eadem die nati, eandem sectam professi, eodem momento ultima senectute extincti. Langius, Koncordia.
ludźmi, znajdowały się opinii różności, zakłócenia i w onych utrzymywaniu żwawości”List św. Pawia do Galatów 2, 11.. Restitit in faciem Petro. Aktor 4.
Cóż my więc na to rzeczemy? Czyli można i przez rzeczy, i przez ludzi naturę, żeby na sejmach i województw zjazdach wszyscy się zawsze na jedno jednostajnie zgadzali? Może się to mówić, „może się życzyć, żeby wszyscy bez żadnego ekscepcji
, ob quorum admirationem res eorum gestas, in aurea columna in templo Orestis, Acythae descripserunt. Polistratus et Hippoclides philosophi, eadem die nati, eandem sectam professi, eodem momento ultima senectute extincti. Langius, Concordia.
ludźmi, znajdowały się opinii różności, zakłócenia i w onych utrzymywaniu żwawości”List św. Pawia do Galatów 2, 11.. Restitit in faciem Petro. Actor 4.
Cóż my więc na to rzeczemy? Czyli można i przez rzeczy, i przez ludzi naturę, żeby na sejmach i województw zjazdach wszyscy się zawsze na jedno jednostajnie zgadzali? Może się to mówić, „może się życzyć, żeby wszyscy bez żadnego ekscepcyi
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 197
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
. grubarza oglądać.
Szlachectwa Insigne: Pierścień na palcu, Miesiączki u Obuwia nosiź, podsienią, podwórza, Sale Antekamery portretami Antenatów napełnić, złote noszenie, gałkę złotą, Order nosić na sobie. U Ateńczyków zaś znak Szlachestwa Konik złory u czapki, czyli zawoja: U Egipcjanów Sępów skrzydła nadedrzwiami zawieszone: U Galatów, trupy pokrwawione, i głowy z ścięte przy drzwiach, albo nadedrzwiami wiszące.
Szlachectwa dawnego znak: Fumose Imagines Antenatów wielu.
Pokoju znak: Kościół Janusza zawarty, Roszczka Oliwna, Toga, alias Szata, którą wpokoju noszono.
Karania, karności znak: Fasces z rózg złożone, rozwiązać siekiery i topory miecze
. grubarza oglądać.
Szlachectwa Insigne: Pierścień na palcu, Mieśiączki u Obuwia nosiź, podsienią, podworza, Sale Antekamery portretami Antenatow napełnić, złote noszenie, gałkę złotą, Order nosic na sobie. U Ateńczykow zaś znak Szlachestwa Konik złory u czapki, czyli zawoia: U Egypcyanow Sępow skrzydła nadedrzwiami zawieszone: U Galatow, trupy pokrwawione, y głowy z ścięte przy drzwiach, albo nadedrzwiami wiszące.
Szlachectwa dawnego znak: Fumosae Imagines Antenatow wielu.
Pokoiu znak: Kościoł Ianusza zawárty, Roszczka Oliwna, Toga, alias Szata, ktorą wpokoiu noszono.
Karania, karności znak: Fasces z rozg złożone, rozwiązać siekiery y topory miecze
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 69
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
i w zegarkach widziemy, w których jedna waga wszystkie kółka obraca. Przeto poznawszy, jaka była miłość boska i inne cnoty, dojdziemy snadno, jaka była wiara, gdyż według św. Pawła: „fides quae per charitatem operatur” (ad Galat., 5) wiara, która działa przez miłość (List do Galatów, 5, 6).
Była w zmarłym panie miłość ukrzyżowanego Jezusa tak wielka i gorąca, że lubo tyle umiał, tyle mądrości nabył ten wielki ksiąg legista, ile jej nabyć może w tych sześciu językach biegły, w polskim, łacińskim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, niemieckim, jako on był w nich doskonale
i w zegarkach widziemy, w których jedna waga wszystkie kółka obraca. Przeto poznawszy, jaka była miłość boska i inne cnoty, dojdziemy snadno, jaka była wiara, gdyż według św. Pawła: „fides quae per charitatem operatur” (ad Galat., 5) wiara, która działa przez miłość (List do Galatów, 5, 6).
Była w zmarłym panie miłość ukrzyżowanego Jezusa tak wielka i gorąca, że lubo tyle umiał, tyle mądrości nabył ten wielki ksiąg legista, ile jej nabyć może w tych sześciu językach biegły, w polskim, łacińskim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, niemieckim, jako on był w nich doskonale
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 488
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
a nagorsza w szatanach/ i tych którzy ich naśladują Pierwszy w karaniu podobni są mrówkom/ które bez żądła wypuszczeniem tylko z siebie ostrej wilgotności/ krzywdy się swojej mszczą. Po takowym karaniu poprawić się chciał ten który mówi w Psalmie. Skarze mię sprawiedliwszy w miłosierdziu/ i z fuka mię. I Paweł Z. do Galatów 6. Jeśliby człowiek który był w jakim grzechu postrzeżony/ wy którzy jesteście duchownymi/ nauczajcie takowych w duchu łaskawości/ upatrując samego siebie/ że i ty możesz być skuszony. Przetoż Hieronim Z. w liście swoim do Oceana pisze. Cóż za potrzeba/ dwakroć bóść/ jeno tego który się odejmuje/ abo
á nagorsza w szátánách/ y tych ktorzy ich násláduią Pierwszi w karániu podobni są mrowkom/ ktore bez żądłá wypusczeniem tylko z śiebie ostrey wilgotnośći/ krzywdy sie swoiey msczą. Po tákowym karániu popráwić sie chćiał ten ktory mowi w Psálmie. Skarze mię spráwiedliwszy w miłośierdźiu/ y z fuka mię. Y Páweł S. do Gálátow 6. Iesliby człowiek ktory był w iákim grzechu postrzeżony/ wy ktorzy iesteśćie duchownymi/ náuczayćie tákowych w duchu łáskáwośći/ vpátruiąc sámego śiebie/ że y ty możesz bydź skuszony. Przetoż Hieronim S. w liśćie swoim do Oceaná pisze. Coż zá potrzebá/ dwákroć bóść/ ieno tego ktory sie odeymuie/ ábo
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 361
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
w lat 70. wieku swego. To Miasto najpierwsze w Grecyj religią Chrześcijańską przyjęło, i jest zlane krwią wielu Męczenników Świętych, osobliwie Z. Barbary, Z. Adriana, Z. Pantaleona, i Z. Gorgoniusza, i blisko tego Miasta w Akcyronie umarł Konstantyn Wielki Cesarz, miało swoich Biskupów. PESSYN Miasto dawnych Galatów, wsławione Kościołem Cybelli, i Statuą jej przeniesioną potym do Rzymu, i drugą Statuą zwana Nodus Gordius, którą Aleksander Wielki przeciął na dwoje, miało przedtym swego Arcybiskupa, ale dziś tylko wieś. Prowincje Natolskie są wsławione w historiach dawnych, które krótko namienię. PAŃSTWA TURECKIE w AZYJ. PAŃSTWA TURECKIE w AZYJ. BIjTYNIA
w lát 70. wieku swego. To Miásto naypierwsze w Grecyi religią Chrześciáńską przyięło, y iest zlane krwią wielu Męczennikow Swiętych, osobliwie S. Bárbáry, S. Adryáná, S. Pantáleoná, y S. Gorgoniuszá, y blisko tego Miástá w Akcyronie umárł Konstántyn Wielki Cesarz, miáło swoich Biskupow. PESSYN Miásto dáwnych Gálátow, wsłáwione Kosciołem Cybelli, y Státuą iey przeniesioną potym do Rzymu, y drugą Státuą zwána Nodus Gordius, ktorą Alexánder Wielki przeciął ná dwoie, miáło przedtym swego Arcybiskupá, ále dziś tylko wieś. Prowincye Nátolskie są wsłáwione w historyách dáwnych, ktore krotko námienię. PANSTWA TURECKIE w AZYI. PANSTWA TURECKIE w AZYI. BIITYNIA
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 561
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
Galicja graniczyła na ten czas na Wschód z Kapadocją i Pamfilią, na Południe z Azją mniejszą, na Zachód z Pontem i Bitynią, a na Pułnoc z Pontem Euksyńskim. Miała Miasta Ancyre, Sinope, Amize, Cybellę etc. Galatowie wielkie wojny byli podnieśli pod swoim Wodzem Brennusem. Z. Paweł pisał List jeden do Galatów. AMAZJA.
TA Prowincja teraz jest pod imieniem Beglerbegliku Sywaskiego, który jest położony między Natolią własną, Karamanią, Erferum, Trebizondą, i Morzem czarnym. Zamyka w sobie 6. Sandziaków i Część Kapadocyj i Amazyj. SIVAS albo Sebastopolis Miasto miewało przedtym Biskupów, teraz Stołeczne Powiatu swego, blisko Miasta dawnego Saustya Arcybiskupiego.
Galicya grániczyłá ná ten czás ná Wschod z Káppádocyą y Pamfilią, ná Południe z Azyą mnieyszą, ná Záchod z Pontem y Bitynią, á ná Pułnoc z Pontem Euxyńskim. Miáłá Miástá Ancyre, Sinope, Amize, Cybellę etc. Gálátowie wielkie woyny byli podniesli pod swoim Wodzem Brennusem. S. Páweł pisał List ieden do Gálátow. AMAZYA.
TA Prowincyá teraz iest pod imieniem Beglerbegliku Sywáskiego, ktory iest położony między Nátolią włásną, Karamanią, Erferum, Trebizondą, y Morzem czarnym. Zámyka w sobie 6. Sandziákow y Część Káppádocyi y Amazyi. SIVAS álbo Sebastopolis Miásto miewáło przedtym Biskupow, teraz Stołeczne Powiátu swego, blisko Miástá dáwnego Saustyá Arcybiskupiego.
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 563
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740