, święcą Paschał, alias świecę wielką, ku czci Chrystusa Pana świata całego umbry rozpędzającego przy swoim Zmartwychwsta- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
niu. Pięć gran zatykają wtęż wielką świecę, pięć Ran Chrystusowych w ciele ubóstwionym rezerwowanych wenerując. Paschał też przy Mszach solennych palić się powinien, i do Pańskiej Ascensyj, w którą po Ewangelii gaszony bywa, i schowany, znacząc Chrystusa do Nieba wstępującego. Wte same czasy Grecy i Ruś podobne mają w Cerkwiach swych ceremonie. W Czwartek Wielki czytają Strast, tojest Pasje z czterech Ewangelistów: w Wielki Piątek wieczorem Chrystusa Pana w Grób składają: co piękną czynią ceremonią, nosząc processionaliter koło Cerkwi Płaszczenicę, tojest Prześcieradło reprezentujące
, święcą Paschał, alias swiecę wielką, ku czci Chrystusa Pana świata całego umbry rozpędzaiącego przy swoim Zmartwychwsta- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
niu. Pięć gran zatykaią wtęż wielką swiecę, pięć Ran Chrystusowych w ciele ubostwionym rezerwowanych weneruiąc. Paschał też przy Mszach solennych palić się powinien, y do Pańskiey Ascensyi, w ktorą po Ewangelii gaszony bywa, y schowany, znacząc Chrystusa do Nieba wstępuiącego. Wte same czasy Grecy y Ruś podobne maią w Cerkwiach swych ceremonie. W Czwartek Wielki czytaią Strast, toiest Pasye z czterech Ewangelistow: w Wielki Piątek wieczorem Chrystusa Pana w Grob składaią: co piękną czynią ceremonią, nosząc processionaliter koło Cerkwi Płaszczenicę, toiest Prześcieradło reprezentuiące
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 40
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
posilić nie ma/ same które/ i zgorzałe peczyny gryzie/ tak w swej sile zwątlona/ wyschła/ rady nienajdująca dusza jakakolwiek się jej na winie pocieszka/ i jakikolwiek kąsek/ natychmiast się chwyta. Co dobrze widząc czart przeklęty przykładem złośliwych owych/ nieprzyjaznych Greckich przekupniów/ którzy widząc zgłodzone w ciągnieniu Chrześcijańskie wojska/ nie gaszony wapnem (jakõ namienił) zamieszane chleby na zgubę ich przedawali; on też swe jadowite rady i na zły termin ciągnące (jako je zowią) principia, pięknie ułożywszy i przyprawiwszy podmyka. Których niechybnie się umorzona dusza chwyci/ jeżeli czuć dobrze o sobie/ a o zdradzie wiedząc/ bezpieczniejszego/ doświadczonego swego pokarmu/ z
pośilić nie ma/ same ktore/ y zgorzałe peczyny gryźie/ ták w swey śile zwątlona/ wyschła/ rady nienáyduiąca duszá iákákolwiek się iey na winie poćieszká/ y iákikolwiek kąsek/ nátychmiást się chwyta. Co dobrze widząc czárt przeklęty przykładem złośliwych owych/ nieprzyiáznych Greckich przekupniow/ ktorzy widząc zgłodzone w ćiągnieniu Chrześćiańskie woyská/ nie gászoný wápnem (iákõ námienił) zámieszane chleby ná zgubę ich przedawáli; on też swe iádowite rady y ná zły termin ćiągnące (iáko ie zowią) principia, pięknie ułożywszy y przyprawiwszy podmyka. Ktorych niechybnie się umorzona duszá chwyći/ ieżeli czuć dobrze o sobie/ a o zdradźie wiedząc/ bespiecznieysze^o^/ doświádczonego swego pokarmu/ z
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 173
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
lniane oblecze na ciało swoje/ i zbierze popiół/ gdy spali ogień Ofiarę całopalenia na Ołtarzu/ a wysypie go podle Ołtarza. 11. Potym zewlecze szaty swe/ i oblecze się w szaty inne/ a wyniesie popiół on za Obóz na miejsce czyste. 12. A ogień na Ołtarzu ustawicznie gorzeć będzie/ nie będzie gaszony: a będzie zapalał na nim kapłan drwa na każdy poranek/ i włoży nań Ofiarę całopalenia/ a palić będzie na nim tłustość Ofiar spokojnych. 13. Ogień ustawicznie będzie gorzał na Ołtarzu/ nie będzie gaszony. 14.
A Tać też jest ustawa Ofiary śniednej/ którą ofiarować będą Synowie Aaronowi przed obliczem Pańskim u
lniáne oblecze ná ćiáło swoje/ y zbierze popioł/ gdy spali ogień Ofiárę cáłopalenia ná Ołtarzu/ á wysypie go podle Ołtarzá. 11. Potym zewlecże száty swe/ y oblecze śię w száty inne/ á wynieśie popioł on zá Oboz ná miejsce czyste. 12. A ogień ná Ołtarzu ustawicznie gorzeć będźie/ nie będźie gászony: á będźie zápalał ná nim kápłán drwá ná káżdy poránek/ y włoży nań Ofiárę cáłopalenia/ á palić będźie ná nim tłustość Ofiar spokojnych. 13. Ogień ustáwicznie będźie gorzał ná Ołtarzu/ nie będźie gászony. 14.
A Táć też jest ustáwá Ofiáry śniedney/ ktorą ofiárowáć będą Synowie Aáronowi przed oblicżem Páńskim u
Skrót tekstu: BG_Kpł
Strona: 106
Tytuł:
Biblia Gdańska, Księga Kapłańska
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
popiół on za Obóz na miejsce czyste. 12. A ogień na Ołtarzu ustawicznie gorzeć będzie/ nie będzie gaszony: a będzie zapalał na nim kapłan drwa na każdy poranek/ i włoży nań Ofiarę całopalenia/ a palić będzie na nim tłustość Ofiar spokojnych. 13. Ogień ustawicznie będzie gorzał na Ołtarzu/ nie będzie gaszony. 14.
A Tać też jest ustawa Ofiary śniednej/ którą ofiarować będą Synowie Aaronowi przed obliczem Pańskim u Ołtarza. 15. Weźmie garść swoję pszennej mąki/ z tej Ofiary śniednej/ i z Oliwy jej/ ze wszystkim kadzidłem/ które będzie na ofierze śniednej/ i to spali na Ołtarzu ku wdzięcznej wonności/ na
popioł on zá Oboz ná miejsce czyste. 12. A ogień ná Ołtarzu ustawicznie gorzeć będźie/ nie będźie gászony: á będźie zápalał ná nim kápłán drwá ná káżdy poránek/ y włoży nań Ofiárę cáłopalenia/ á palić będźie ná nim tłustość Ofiar spokojnych. 13. Ogień ustáwicznie będźie gorzał ná Ołtarzu/ nie będźie gászony. 14.
A Táć też jest ustáwá Ofiáry śniedney/ ktorą ofiárowáć będą Synowie Aáronowi przed oblicżem Páńskim u Ołtarzá. 15. Weźmie garść swoję pszenney mąki/ z tey Ofiáry śniedney/ y z Oliwy jey/ ze wszystkim kádźidłem/ ktore będźie ná ofierze śniedney/ y to spali ná Ołtarzu ku wdźięcżney wonnośći/ ná
Skrót tekstu: BG_Kpł
Strona: 106
Tytuł:
Biblia Gdańska, Księga Kapłańska
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
na proszek, którego weźmi łot jeden, Pumexu upalonego Ćwierć łota. przydaj trochę Korzenia Fiołkowego, zmieszaj, tym proszkiem kiedy poranek wycieraj zęby , i wypłokuj wodą ciepłą, przylawszy troszkę octu, będą czyste i białe.
Item do bielenia i czyszczenia zębów, służą te rzeczy. Chleb pszeniczny upalony, Pumex kilkakroć rozpalony i gaszony, Korale czerwone, kostki Daktylowe, Popiół z Lulki po wykurzeniu Tutuniu. Item na ból zębów proste lekarstwo.
Upiecz w zarzewiu Rzepę całą, ukroj od spodu, i przyłóż za uchem z tej strony gdzie ząb boli.
Item ukroj chleba rzanego dwie grzanki, zlej gorzałką dobrą, potrząśni solą i Hałunem,
ná proszek, ktorego weźmi łot ieden, Pumexu upalonego cwierć łotá. przyday trochę Korzenia Fijałkowego, zmieszay, tym proszkiem kiedy poránek wyćieray zęby , y wypłokuy wodą ćiepłą, przylawszy troszkę octu, będą czyste y białe.
Item do bielenia y czyszczenia zębow, służą te rzeczy. Chleb pszeniczny upalony, Pumex kilkakroć rozpalony y gászony, Korále czerwone, kostki Daktylowe, Popioł z Lulki po wykurzeniu Tutuniu. Item ná bol zębow proste lekárstwo.
Vpiecz w zarzewiu Rzepę cáłą, ukroy od spodu, y przyłoż zá uchem z tey strony gdźie ząb boli.
Item ukroy chlebá rzánego dwie grzanki, zley gorzałką dobrą, potrząśni solą y Háłunem,
Skrót tekstu: PromMed
Strona: 24
Tytuł:
Promptuarium medicum
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1716
Data wydania (nie wcześniej niż):
1716
Data wydania (nie później niż):
1716