mniej dziwna jest Gadu Species TARANTULA od Miasta Tarenta w Włoszech, inaczej Falangium, albo Pstra Jaszczurka, jak tarant, kolorami z natury ukształcona, powierzchownie, a we wnątrz jad okrutny nosi, od którego ludzie śmieją się, płaczą, wrzeszczą. Na ukąszenie najlepsze i doświadczone remedium w tym punkcie na Trąbie, albo Arfie granie, które zarazę odpędza. Na co Dydak Saawedra napisał Epigrafen: Sub Luce Lues. Inny: Stellato sub corpore Virus.
Fatalna Rzymowi za Z Grzegorza Wielkiego była eksundacja Rzeki Tybru, gdyż z tego wylewku, Lues nastąpiła, bo Wężów mnóstwo i Smok jak balek wypłodził się. Gad ten w Morze w Medyterran gdy
mniey dziwna iest Gadu Species TARANTULA od Miasta Tarenta w Włoszech, inaczey Phalangium, albo Pstra Iaszczurka, iak tarant, kolorami z natury ukształcona, powierzchownie, á we wnątrz iad okrutny nosi, od ktorego ludzie smieią się, płaczą, wrzeszczą. Na ukąszenie naylepsze y doświadczone remedium w tym punkcie na Trąbie, albo Arfie granie, ktore zarazę odpędza. Na co Dydak Saawedra napisał Epigraphen: Sub Luce Lues. Inny: Stellato sub corpore Virus.
Fatalna Rzymowi za S Grzegorza Wielkiego była exundacya Rzeki Tybru, gdyż z tego wylewku, Lues nastąpiła, bo Wężow mnostwo y Smok iak balek wypłodził się. Gad ten w Morze w Medyterran gdy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 603
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
może grać podobną Jezusowi. Stateczność z Krzyża. JEZUS czczą trzciną. Grzesznik zagrzać nie może Jezusa. Stateczność Pokorzenie grzesznika. Psal. 72. Pary nie ma żałować grzeszny człowiek. z Krzyża. Jeżeli Jezus potrafi grać na ganku. Stateczność Jezus na ganku śmiały na granie. Pieśń Jezusa na ganku. z Krzyża. Granie w żydach nic nie sprawi. Stateczność Jezus stateczny w graniu. z Krzyża. Stateczność Z trzciny prosta melodia. z Krzyża. Muzyka z trżciny dla bydląt. Dla czego słaby Jezus. Stateczność Jezusa pieśń dla Ojca wygrana. Mat. 26 z Krzyża. Stateczność Winny człowiek chce być niewinnym. z Krzyża. Jezus nie
może gráć podobną Iezusowi. Státeczność z Krzyżá. IEZVS czczą trzćiną. Grzesznik zágrzać nie może Iezusá. Státeczność Pokorzenie grzesznika. Psal. 72. Páry nie ma żáłowáć grźeszny człowiek. z Krzyzá. Ieżeli Iezus potráfi grać ná ganku. Státeczność Iezus ná ganku śmiáły ná gránie. Pieśn Iezusá ná ganku. z Krzyżá. Gránie w żydách nic nie spráwi. Státeczność Iezus státeczny w grániu. z Krzyżá. Státeczność Z trzćiny prostá melodia. z Krzyżá. Muzyká z trżciny dla bydląt. Dla czego słáby Iezus. Státeczność Iezusá pieśn dla Oycá wygráná. Mat. 26 z Krzyżá. Státeczność Winny człowiek chce być niewinnym. z Krzyżá. Iezus nie
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 654
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
głowy ludźkiej. 648. Głowa JEZUSOWA rożą. 292. w Głowie JEZUSOWEJ tany mają wanie. 314. Głupstwem światowym mądry JEZUS 118. Gra JEZUSOWa co sprawiła 420. Grać JEZUS prędko nauczy. 420. Grać równą JEZUSOWI nikt nie może. jako podobną może. 421. JEZUS na ganku śmiały na granie 426. Granie w żydach nic nie sprawi. 427. w Graniu stateczny JEZUS. 428. Grać człowiek nie traci po Aniele. 419. Wygrana pieśń JEZUSA od Ojca. 432. Zagra na Krzyża to lubo. 659. Zagrają JEZUSOWI ciągnionego 73 Grzech rożum odejmuje. 53. Grzeczów pełną na grzbiecie ludźkim. 162. Grzechów zawczasu
głowy ludźkiey. 648. Głowá IEZVSOWA rożą. 292. w Głowie IEZUSOWEY tany maią wanie. 314. Głupstwem świátowym mądry IEZVS 118. Grá IEZUSOWá co spráwiłá 420. Gráć IEZVS prędko náuczy. 420. Gráć rowną IEZUSOWI nikt nie może. iáko podobną może. 421. IEZVS ná ganku śmiáły ná gránie 426. Gránie w zydách nic nie spráwi. 427. w Grániu stateczny IEZVS. 428. Gráć człowiek nie tráci po Anyele. 419. Wygrana pieśn IEZVSA od Oycá. 432. Zágra ná Krzyżá to lubo. 659. Zágráią IEZUSOWI ćiągnionego 73 Grzech rożum odeymuie. 53. Grzeczow pełną ná grzbiecie ludźkim. 162. Grzechow záwczásu
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 701
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
. Czemu nie wszytkim się jedna melodia podoba? Jako różna w ludziach kompleksja tak się im ta podoba muzyka która do ich kompleksji podobniejsza. Melancholicy iż mają ciężki i nierychły do ruszenia się humor, w muzyce się kochają która lekko idzie: cholerycy że mają humor lekki i który prędko się ruszyć może, radzi słuchają gdy granie idzie prędko: a muzyka nie rychła czyni im przykrość bo nierówno z ich duchami idzie i poniekąd je zatrzymywa, toż prędka czyni melancholikom. 55. Czemu nie radzi słuchamy gdy kto barzo wrzeszczy? Bo iż muzyka duchy nasze zsobą pędzi, kiedy to nazbyt mocno czyni, gwałt się im dzieje i nam się przykrość
. Czemu nie wszytkim się iedná melodya podobá? Iáko rożna w ludźiach komplexya ták się im ta podobá muzyká ktora do ich komplexyey podobnieysza. Melancholicy iż máią ćięszki y nierychły do ruszeniá się humor, w muzyce się kochaią ktora lekko idzie: cholerycy że máią humor lekki y ktory prędko się ruszyć może, radzi słucháią gdy granie idzie prędko: á muzyká nie rychłá czyni im przykrość bo nierowno z ich duchami idzie y poniekąd ie zatrzymywa, toż prędká czyni melancholikom. 55. Czemu nie radźi słuchamy gdy kto bárzo wrzeszczy? Bo iż muzyká duchy násze zsobą pędzi, kiedy to nazbyt mocno czyni, gwáłt się im dzieie y nám się przykrość
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 215
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
/ mówię/ potrzebują/ ale nie zbytniej. Bo zbytnia praca w flegmatykach/ flegmę w żyłach topi/ i popądza do przednich członków/ i wszystko ciało oziębia/ i wątli. Pracej do zdrowia potrzebnej/ sposobów są wiele/ jako przechadzki/ przejażdżki/ tańce/ pląsy/ kołysanie się/ myślistwa/ młodym przystojne piły granie/ zapasy/ captywusa igranie. Robotnym ludziom nie trzeba prace opisować/ zwłaszcza oraczom/ rzemiesłnikom/ iż mają swą zwyczajną. Odpoczywanie abo próżnowania człowieka oziębia zawżdy/ iż nie daje odżywienia ciepłu przyrodzonemu/ i zamyka sirotki/ i meaty/ któremi zbytek wychodzić zwykł. Jednak jakom rzekł gorącym naturam służy. Kto chce porządnie
/ mowię/ potrzebuią/ ále nie zbytniey. Bo zbytnia praca w flegmátykách/ flágmę w żyłach topi/ y popądza do przednich członkow/ y wszystko ćiáło oźiębia/ y wątli. Pracey do zdrowia potrzebney/ sposobow są wiele/ iáko przechadzki/ przeiażdżki/ tańce/ pląsy/ kołysánie się/ myślistwá/ młodym przystoyne piły gránie/ zápásy/ cáptywusá igránie. Robotnym ludźiom nie trzebá prace opisowáć/ zwłasczá oraczom/ rzemiesłnikom/ iż máią swą zwyczáyną. Odpoczywánie ábo prożnowánia człowieka oźiębia záwżdy/ iż nie dáie odżywienia ćiepłu przyrodzonemu/ y zámyka śirotki/ y meaty/ ktoremi zbytek wychodźić zwykł. Iednák iakom rzekł gorącym náturam służy. Kto chce porządnie
Skrót tekstu: PetrSInst
Strona: C
Tytuł:
Instrukcja albo nauka jak się sprawować czasu moru
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
od przerzeczonych; która nie ma ani wszytkich czterech ścian równych, ani angułów wszytkich krzyżowych, ani po parze ścian przeciwnych równych; ani po parze angułów przeciwnych równych. Jakie są A, D, T. Nie będą się zwać takowe nigdy kwadratami, tylko Czworościenne figury, albo czworoboki, albo cztery kąty, albo cztery granie. Definitio 3. primi. 54. Kędy w kwadracie danym (CBED,) poprzeczna (CE,) będzie przeciągniona; a dwie linie (FH, i ML,) równoodległe ścianom, przecinające poprzeczną (CE,) wiednymże punkcie (G,) będą zrysowane: i kwadrat dany, będzie rozdzielony na cztery
od przerzeczonych; ktora nie ma áni wszytkich czterech śćian rownych, áni ángułow wszytkich krzyżowych, áni po parze śćian przećiwnych rownych; áni po parze ángułow przećiwnych rownych. Iákie są A, D, T. Nie będą się zwáć tákowe nigdy kwádratámi, tylko Czworośćienne figury, álbo czworoboki, álbo cztery kąty, álbo cztery gránie. Definitio 3. primi. 54. Kedy w kwádraćie dánym (CBED,) poprzeczna (CE,) będżie przećiągniona; á dwie liniie (FH, y ML,) rownoodległe śćiánom, przećináiące poprzeczną (CE,) wiednymże punkćie (G,) będą zrysowáne: y kwádrat dány, będźie rozdźielony ná cztery
Skrót tekstu: SolGeom_I
Strona: 18
Tytuł:
Geometra polski cz. 1
Autor:
Stanisław Solski
Drukarnia:
Jerzy i Mikołaj Schedlowie
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683