Boga każdemu według zasług naznaczone. Wnętrzne osobli- wie, lubo siena pozór nie zda tak być ciężkie, ale w samym skutku gorzkie barzo jest i nieznośne. Nie masz tak zapamiętałego, i nie było nigdy, ani będzie człowieka, któryby wnętrznej kary przy każdym z osobna z występków swoich nie miał doznawać; srogą czając gryzotę wewnątrz, albo przed dopuszczeniem się, albo barziej jeszcze po dopuszczeniu się złego. Qui non acria quaedam flagella in animo, et velut ictus senserit sive in faciendo, sive magis in iam peracto scelere. Przeto Plato nazywa ją: Subsequa injuriae poena; W ślady zbrodni wstępująca kara. Hesiedus zaś; Coetanea et coaequalis sceleri
Boga każdemu według zasług naznaczone. Wnętrzne osobli- wie, lubo siena pozor nie zda tak być cięszkie, ale w samym skutku gorzkie barzo iest i nieznośne. Nie masz tak zapamiętałego, i nie było nigdy, ani będzie człowieka, któryby wnętrzney kary przy każdym z osobna z występkow swoich nie miał doznawać; srogą czaiąc gryzotę wewnątrz, albo przed dopuszczeniem się, albo barziey ieszcze po dopuszczeniu się złego. Qui non acria quaedam flagella in animo, et velut ictus senserit sive in faciendo, sive magis in iam peracto scelere. Przeto Plato nazywa ią: Subsequa injuriae poena; W ślady zbrodni wstępuiąca kara. Hesiedus zaś; Coetanea et coaequalis sceleri
Skrót tekstu: KryszStat
Strona: 177
Tytuł:
Stateczność umysłu
Autor:
Andrzej Kazimierz Kryszpin Kirszensztein
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769
Polscy, w Kruświckim Zamku, (w którym dla siebie ucieczki szukał) zostawszy pożartym, sprawiedliwości się Boskiej wypłacił, a nam śmiercią swoją tak niezwyczajną pokazał, że Bóg ma rozmaite ukarania rodzaje. Z tych tedy dowodów, naucz się że źli, bez kary nie zostają, albo mają wnętrzną przez strofowanie sumnienia, i gryzotę, albo powierzchowną przez plagi ciężkie, i śmierć haniebną: że zaś inni, ani pierwszej mieć się nie zdają, ani drugiej nie doznają, nie rozumiej aby żadnej nigdy nie mieli: bo jeżeli który z nich nie jest ukarany dzisiaj, to będzie jutro, jeżeli nie na ciele, to na umyśle, jeżeli nie
Polscy, w Kruświckim Zamku, (w którym dla siebie ucieczki szukał) zostawszy pożartym, sprawiedliwości się Boskiey wypłacił, á nam śmiercią swoią tak niezwyczayną pokazał, że Bóg ma rozmaite ukarania rodzaie. Z tych tedy dowodow, naucz się że źli, bez kary nie zostaią, albo maią wnętrzną przez strofowanie sumnienia, i gryzotę, albo powierzchowną przez plagi cięszkie, i śmierć haniebną: że żaś inni, ani pierwszey mieć się nie zdaią, ani drugiey nie doznaią, nie rozumiey aby żadney nigdy nie mieli: bo ieżeli który z nich nie iest ukarany dzisiay, to będzie iutro, ieżeli nie na ciele, to na umyśle, ieżeli nie
Skrót tekstu: KryszStat
Strona: 183
Tytuł:
Stateczność umysłu
Autor:
Andrzej Kazimierz Kryszpin Kirszensztein
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769