ex codice legismotyw jak gdyby z księgi prawa z ust tak wielkiego ministra JOKsięcia IMci kanclerza wielkiego W. Ks. Lit. (jako mi sam W IMP. cześnik Słonimski wyraził), że to z impetu i gniewu być mogła promananswynika- jąca
krzywda nasza i czy to przez długość przemilczenia naszego ingravescensstająca się coraz gwałtowniejsza, czy w publicznym lub prywatnym miejscu popędliwe od kogokolwiek improperiumzelżenie, czy od niełaskawego kogo za lada okazją subordynowania jakiej bez czci, sumienia i fortuny będącej osoby zawziętość, dosyć wielkie na takim miejscu, taka na każdym miejscu przez wewnętrzne nasze zawstydzenie aflikcja udręka, było motivum ad publicam nieskazitelnego a saeculis honoru naszego vindicationemmotywem
ex codice legismotyw jak gdyby z księgi prawa z ust tak wielkiego ministra JOKsięcia JMci kanclerza wielkiego W. Ks. Lit. (jako mi sam W JMP. cześnik Słonimski wyraził), że to z impetu i gniewu być mogła promananswynika- jąca
krzywda nasza i czy to przez długość przemilczenia naszego ingravescensstająca się coraz gwałtowniejsza, czy w publicznym lub prywatnym miejscu popędliwe od kogokolwiek improperiumzelżenie, czy od niełaskawego kogo za lada okazją subordynowania jakiej bez czci, sumienia i fortuny będącej osoby zawziętość, dosyć wielkie na takim miejscu, taka na każdym miejscu przez wewnętrzne nasze zawstydzenie aflikcja udręka, było motivum ad publicam nieskazitelnego a saeculis honoru naszego vindicationemmotywem
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 559
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
niżli ryba: wszakże łacniej konia ugłaskać/ i wyćwiczyć/ niżli rybę: dla tego/ iż ryby nie są posłuszne ćwiczeniu ludzkiemu/ a byk i koń jest; tak że też o rozkoszy rozumiej. Z tego położonego gruntu/ może się łacniej rozsądek dać o tym/ jako która namiętność jest mocniejsza/ gorsza/ i gwałtowniejsza. A iż jakośmy obaczyli/ chytrości rozkoszy trudno postrzec/ jabym radził/ aby człowiek więcej się miał na pieczy/ opierając się rozkoszy/ niżli inszym namiętnościam. Etyki Arystoteles: Cnota jako się rozumieć i dzielić może. Do 6. Rozdziału przynależy
PRzystępując bliżej do poznania cnoty: naprzód mamy wyłożyć/ co cnota znaczy
niżli rybá: wszakże łácniey konia vgłaskać/ y wyćwiczyć/ niżli rybę: dla tego/ iż ryby nie są posłuszne ćwiczeniu ludzkiemu/ á byk y koń iest; ták że też o roskoszy rozumiey. Z tego położonego gruntu/ może się łácniey rozsądek dáć o tym/ iáko ktora namiętność iest mocnieysza/ gorsza/ y gwałtownieysza. A iż iákosmy obaczyli/ chytrośći roskoszy trudno postrzec/ iabym rádźił/ áby człowiek więcey się miał ná pieczy/ opieráiąc się roskoszy/ niżli inszym namiętnośćiam. Ethyki Aristoteles: Cnotá iáko się rozumieć y dzielić może. Do 6. Rozdźiału przynależy
PRzystępuiąc bliżey do poznánia cnoty: naprzod mamy wyłożyć/ co cnotá znaczy
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 143
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618