braciej/ tak iż nie został tylko Morahec/ który pojachał prosić pomocy od Selima pierwszego króla Tureckiego. Poraził tamtenże w jednej wielkiej bitwie/ nie daleko od jeziora Van/ Sabakana króla Tartarów Zagataiskich: kędy gdy chciał kończyć zwycięstwo/ i dla tego chciał się przeprawić z wojskiem przez rzekę Abbiano/ odradził mu to jeden Gwiazdarz/ któremu on barzo wierzył: ten mu był powiedział/ iż acz on baczył wiele jego szczęśliwego powodzenia w tej drodze/ jednak nie ukazowała się droga żadna ku zwroceniu. Ten zostawił swym potomkom wielkie Państwo/ zamknione miedzy morzem Caspium/ i odnogą Perską/ i jakby miedzy jeziorem Giocco/ Tigrisem/ i Osso/ abo
bráćiey/ ták iż nie został tylko Moráhec/ ktory poiáchał prośić pomocy od Selimá pierwszego krolá Tureckiego. Poráźił támtenże w iedney wielkiey bitwie/ nie dáleko od ieźiora Ván/ Sábákáná krolá Tártárow Zágátáiskich: kędy gdy chćiał kończyć zwyćięstwo/ y dla tego chćiał się przepráwić z woyskiem przez rzekę Abbiáno/ odrádźił mu to ieden Gwiazdarz/ ktoremu on bárzo wierzył: ten mu był powiedźiał/ iż ácz on baczył wiele iego sczęśliwego powodzenia w tey drodze/ iednák nie vkázowáłá się drogá żadna ku zwroceniu. Ten zostáwił swym potomkom wielkie Páństwo/ zámknione miedzy morzem Cáspium/ y odnogą Perską/ y iákby miedzy ieźiorem Giocco/ Tigrisem/ y Osso/ ábo
Skrót tekstu: BotŁęczRel_III
Strona: 130
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. III
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
mi nie chcesz nic uczynić dobrego, Przynajmniej mi mojego nie bierz wżdy własnego; A ja nie chcąc się dłużej przy oczu twych bawić, Będę wolał gdzieindziej spraw swoich poprawić.”
Rozbójnik kazał mu, suknią jego wróciwszy, drugą z futrem dać. Poszedł, więcej się do nich wracać nie obiecując. POWIEŚĆ X.
Gwiazdarz z ogroda się wracając, zastał kogoś w domu nielubego. Rozgniewany, wołając, łajać począł. Samsiedzi usłyszawszy, zbiegli się do niego. Wyrozumiawszy rzecz, powiedział mu jeden: — „Jako ty widzieć możesz co się dzieje w niebie, Kiedy nie wiesz, że w domu masz..... u siebie
mi nie chcesz nic uczynić dobrego, Przynajmniéj mi mojego nie bierz wżdy własnego; A ja nie chcąc się dłużéj przy oczu twych bawić, Będę wolał gdzieindziéj spraw swoich poprawić.”
Rozbójnik kazał mu, suknią jego wróciwszy, drugą z futrem dać. Poszedł, więcéj się do nich wracać nie obiecując. POWIEŚĆ X.
Gwiazdarz z ogroda się wracając, zastał kogoś w domu nielubego. Rozgniewany, wołając, łajać począł. Samsiedzi usłyszawszy, zbiegli się do niego. Wyrozumiawszy rzecz, powiedział mu jeden: — „Jako ty widzieć możesz co się dzieje w niebie, Kiedy nie wiesz, że w domu masz..... u siebie
Skrót tekstu: SaadiOtwSGul
Strona: 165
Tytuł:
Giulistan to jest ogród różany
Autor:
Saadi
Tłumacz:
Samuel Otwinowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1610 a 1625
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1625
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
I. Janicki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Świdzińscy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1879
podaje, Jak oświeca, jak grzeje Słońce, świata kraje, Ten zaś rozbiera Ziemię, na Wody, i Lasy, Skały, i kładzie na niej równoległe pasy. O Ziemi zaś u nich jest trojaka nauka, Gwiazdarsko, jak są dzieje, naturalnie, sztuka TOMIK I Jest Ziemiopisma cała. Niebo z Ziemią miesza Gwiazdarz: Fizyk ją zważa, i w śrzodku zawiesza. A Dziejopis za niemi trzeci u nas stawa, Opisując jej dawność, Rząd, zwyczaj, i Prawa. Ziemiopismo. Cóż jest Ziemiopismo?
JEst to umiejętność opisująca Ziemię, jej ułożenie, i jej podziały. Jako światopismo, jest umiejętność wystawująca za cel sobie świat ten
podaie, Ják oświeca, iak grzeie Słońce, świáta kraie, Ten zaś rozbiera Ziemię, ná Wody, i Lasy, Skały, i kładzie ná niey rownoległe pasy. O Ziemi zaś u nich iest troiaka náuka, Gwiazdarsko, iak są dzieie, náturalnie, sztuka TOMIK I Jest Ziemiopisma cała. Niebo z Ziemią miesza Gwiazdarz: Fizyk ią zważa, i w śrzodku zawiesza. A Dzieiopis zá niemi trzeci u nas stawa, Opisuiąc iey dawność, Rząd, zwyczay, i Prawa. Ziemiopismo. Cóż iest Ziemiopismo?
JEst to umieiętność opisuiąca Ziemię, iey ułożenie, i iey podziały. Jako światopismo, iest umieiętność wystawuiąca zá cel sobie świat ten
Skrót tekstu: GiecyZiem
Strona: 4
Tytuł:
Ziemiopismo powszechne czasów naszych
Autor:
Ignacy Giecy
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772