. Wschodziła około jedynastej z rana, a całej ziemi widoma była. Pospólstwo osądziło: iż ona znaczyła przyjęcie Cezara duszy między Bogi. Dla czego też przydać gwiazdę kazaliśmy do głowy posągu, który pamiątce Cezara na rynku poświęciliśmy. To August miedzy ludem rozsiewał ciesząc się, iż gwiazda dla niego, a on w gwiazdzie rodził się, jakoż prawdę mówiąc zbawienna była światu, o niej Horatius I. 1 Car. Od. 12. tak śpiewa.
Micat inter omnes Julium sidus: velt inter ignes Luna minores. Wirgiliusz zda się namieniać: iż lat 47, 45 i 44 po kilka komet razem było widzianych, gdy tak mówi:
. Wschodziła około iedynastey z rana, a całey ziemi widoma była. Pospolstwo osądziło: iż ona znaczyła przyjęcie Cezara duszy między Bogi. Dla czego też przydać gwiazdę kazaliśmy do głowy posągu, który pamiątce Cezara na rynku poświęciliśmy. To August miedzy ludem rozsiewał ciesząc się, iż gwiazda dla niego, a on w gwiazdzie rodził się, iakoż prawdę mowiąc zbawienna była światu, o niey Horatius I. 1 Car. Od. 12. tak śpiewa.
Micat inter omnes Julium sidus: velt inter ignes Luna minores. Wirgiliusz zda się namieniać: iż lat 47, 45 y 44 po kilka komet razem było widzianych, gdy tak mowi:
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 13
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
, co się już wypełniło, jako się z Świętych pokazuje Ewangelistów, Mathaei cap: 2 Ioannis cap: 7. Gwiazda też zaślepionych Żydów, owa, co Trzech Królów z Arabii szczęśliwej respektem Jeruzalem na Wschód Słońca leżącej, a w rzeczy samej na Południe będącej, prowadzi in adorationen et recognitionem Mesjasza CHRYSTUSA. O której Gwiazdzie mówi Izajasz Prorok cap: 60. Surgo illuminare Ierusalem, quiae venit lumen tuum. Reges de Sabba venient, Aurum et Thus deferentes, et laudem Domino annuntiantes. O tejże Gwiazdzie czyni wzmiankę Author imperfecti operis w Księgach Seta przed potopem świata pisanych, które że Żydzi przyjmują, powinni im dać wiarę.
Dziesiąta probacja
, co się iuż wypełniło, iáko się z Swiętych pokazuie Ewangelistow, Mathaei cap: 2 Ioannis cap: 7. Gwiazda też zaślepionych Zydow, owa, co Trzech Krolow z Arábii szczęśliwey respektem Ieruzalem ná Wschod Słońca leżącey, a w rzeczy samey na Południe będącey, prowadzi in adorationen et recognitionem Messiásza CHRYSTUSA. O ktorey Gwiazdzie mowi Izaiasz Prorok cap: 60. Surgo illuminare Ierusalem, quiae venit lumen tuum. Reges de Sabba venient, Aurum et Thus deferentes, et laudem Domino annuntiantes. O teyże Gwiazdzie czyni wzmiánkę Author imperfecti operis w Księgach Sethá przed potopem świata pisanych, ktore że Zydzi przyimuią, powinni im dać wiarę.
Dziesiąta probacya
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1086
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
respektem Jeruzalem na Wschód Słońca leżącej, a w rzeczy samej na Południe będącej, prowadzi in adorationen et recognitionem Mesjasza CHRYSTUSA. O której Gwiazdzie mówi Izajasz Prorok cap: 60. Surgo illuminare Ierusalem, quiae venit lumen tuum. Reges de Sabba venient, Aurum et Thus deferentes, et laudem Domino annuntiantes. O tejże Gwiazdzie czyni wzmiankę Author imperfecti operis w Księgach Seta przed potopem świata pisanych, które że Żydzi przyjmują, powinni im dać wiarę.
Dziesiąta probacja, że Mesjasz miał być i jest Synem Boskim, a Żydzi trzymają, że tylko takim ma być, jak Moyżesz, i Zgromadzicielem ich z świata, i Wybawicielem z niewoli: Jęcz
respektem Ieruzalem ná Wschod Słońca leżącey, a w rzeczy samey na Południe będącey, prowadzi in adorationen et recognitionem Messiásza CHRYSTUSA. O ktorey Gwiazdzie mowi Izaiasz Prorok cap: 60. Surgo illuminare Ierusalem, quiae venit lumen tuum. Reges de Sabba venient, Aurum et Thus deferentes, et laudem Domino annuntiantes. O teyże Gwiazdzie czyni wzmiánkę Author imperfecti operis w Księgach Sethá przed potopem świata pisanych, ktore że Zydzi przyimuią, powinni im dać wiarę.
Dziesiąta probacya, że Messiasz miáł bydź y iest Synem Boskim, a Zydzi trzymaią, że tylko takim ma bydź, iak Moyźesz, y Zgromadzicielem ich z świáta, y Wybawicielem z niewoli: Iecz
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1086
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
by się, iż od pułnocy cofnęła się na wschód. Toż samo sądź o cofaniu się komety: gdy ziemia idąc w jednąż stronę z kometę, nierównie prędzej za nią obraca się, na ówczas linia z oczu patrzących przez kometę prowadzona każdego dnia przez czas niejaki w tył pada. Dajmy że kometa widziana była przy gwiazdzie żeglarskiej. Ziemia ubiegłszy ją ku zachodowi, już linia z oczu patrzących prowadzona nie zmierzałaby ku gwiazdzie żeglarskiej, ale ku gwiazdzie leżącej między pułnocą i wschodem: więc i kometa, która wydaje się na firmamencie, zdawałaby się cofnąć od pułnocy ku wschodowi. Gdy zaś i kometa, i ziemia biegą w jedną stronę
by się, iż od pułnocy cofnęła się na wschod. Toż samo sądź o cofaniu się komety: gdy ziemia idąc w iednąż stronę z kometę, nierównie prędzey za nią obraca się, na ówczas linia z oczu patrzących przez kometę prowadzona każdego dnia przez czas nieiaki w tył pada. Daymy że kometa widziana była przy gwiazdzie żeglarskiey. Ziemia ubiegłszy ią ku zachodowi, iuż linia z oczu patrzących prowadzona nie zmierzałaby ku gwiazdzie żeglarskiey, ale ku gwiazdzie leżącey między pułnocą y wschodem: więc y kometa, która wydaie się na firmamencie, zdawałaby się cofnąć od pułnocy ku wschodowi. Gdy zaś y kometa, y ziemia biegą w iedną stronę
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 134
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
po narodzeniu, ukazanie się gwiazdy znacznym czasu przeciągiem poprzedzić musiało dzień narodzenia: toż samo mówić choćby byli z Chaldej: X. Calmet sądzi: iż ci Królowie byli Mędrcowie Arabii pustej, albo Chaldajscy, albo z Mezopotamii, słowem z krajów leżących nad Eufratem, których albo obywatelem, albo sąsiadem był Balaam, który o gwiazdzie z Jakoba wzniść mającej prorokował. Przybyli zaś do Jeruzalem nie we dni 13 narodzeniu (to jest szóstego Stycznia jako Kościół Z. obchodzi to święto) ale 20, aibo 25, albo 30 Stycznia to jest dnia jednego ze czterdziestu, które prawem aż do oczyszczenia niewiastom rodzącym naznaczone były Levit,[...] A zatym dnia dwudziestego piątego
po narodzeniu, ukazanie się gwiazdy znacznym czasu przeciągiem poprzedzić musiało dzień narodzenia: toż samo mówić choćby byli z Chaldey: X. Calmet sądzi: iż ci Królowie byli Mędrcowie Arabii pustey, albo Chaldayscy, albo z Mezopotamii, słowem z kraiow leżących nad Eufratem, których albo obywatelem, albo sąsiadem był Balaam, który o gwiazdzie z Jakoba wzniść maiącey prorokował. Przybyli zaś do Jeruzalem nie we dni 13 narodzeniu (to iest szóstego Stycznia iako Kościoł S. obchodzi to święto) ale 20, aibo 25, albo 30 Stycznia to iest dnia iednego ze czterdziestu, ktore prawem aż do oczyszczenia niewiastom rodzącym naznaczone były Levit,[...] A zatym dnia dwudziestego piątego
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 173
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
iż nietylko gwiazda widziana była od trzech Królów, gdy w krainie swojej znajdowali się, ale też przez całą podróż im służyła aż do Jerozolimy. Tam światło swe przed żydami ukryła: gdy zaś z Jerozolimy wejechali, znowu rozświeciła, i zaprowadziwszy do Betleem znikneła. To rzecz pewna: iż i pogańscy pisarze o tej gwiazdzie wiedzieli: bo iż nie wspomnię Pliniusza Chalcidius Filozof szkoły Platona a Chrześcijanomsprzyjający tak o niej pisze: „Jest jakaś świętsza i poważniejsza powieść o ukazaniu się gwiazdy, nie choroby, nie śmierci znaczącej, ale stąpienie Boga czci godnego do ludzi, dla obcowania z niemi, i ich poratowania. Tę gwiazdę ujrzawszy w nocy najmędrsi
iż nietylko gwiazda widziana była od trzech Krolow, gdy w krainie swoiey znaydowali się, ale też przez całą podróż im służyła aż do Jerozolimy. Tam światło swe przed żydami ukryła: gdy zaś z Jerozolimy weiechali, znowu rozświeciła, y zaprowadziwszy do Bethleem znikneła. To rzecz pewna: iż y pogańscy pisarze o tey gwiazdzie wiedzieli: bo iż nie wspomnię Pliniusza Chalcidius Filozof szkoły Platona a Chrześcianomsprzyiaiący tak o niey pisze: „Jest iakaś świętsza y powaznieysza powieść o ukazaniu się gwiazdy, nie choroby, nie śmierci znaczącey, ale ztąpienie Boga czci godnego do ludzi, dla obcowania z niemi, y ich poratowania. Tę gwiazdę uyrzawszy w nocy naymędrsi
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 179
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
nocy świecący, a w dzień cień czyniący, że był dziełem Anioła, widzieli to na oko Izraelitowie; zburzenie Jerozolimy od Antiocha Epifanesa, a potym od Rzymian było, przepowiedziane, pierwsze, przez Daniela Proroka w Róz: 7, 8, 9 drugie przez tegoż Proroka, i przez samego Chrystusa Pana.
O gwiazdzie prowadzącej trzech Królów, Balaam: o ciemnościach podczas męki Zbawiciela, Amos prorok przepowiedział: I będzie dnia onego, mówi Pan Bóg, zajdzie słońce w południe, i uczynię, że się zaćmi ziemia w dzień jasności c. 8 u. 9.
Za cień cofający się znaczył przedłużenie życia, oznajmił to Ezechyaszowi Izajasz:
nocy świecący, a w dzień cień czyniący, że był dziełem Anioła, widzieli to na oko Izraelitowie; zburzenie Jerozolimy od Antyocha Epifanesa, a potym od Rzymian było, przepowiedziane, pierwsze, przez Daniela Proroka w Roz: 7, 8, 9 drugie przez tegoż Proroka, y przez samego Chrystusa Pana.
O gwiazdzie prowadzącey trzech Krolow, Balaam: o ciemnościach podczas męki Zbawiciela, Amos prorok przepowiedział: Y będzie dnia onego, mowi Pan Bog, zaydzie słońce w południe, y uczynię, że się zaćmi ziemia w dzień iasności c. 8 v. 9.
Za cień cofaiący się znaczył przedłużenie życia, oznaymił to Ezechyaszowi Izaiasz:
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 191
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
tego jednak wszystkiego zaiste twierdzić nie można.
8. Ciekawą rzecz piszą insi Astronomowie, jako Porphyrius, Franciscus Junctinus etc. Gdy Komety idą ku Południowi, deszcze ominują; gdy ku Zachodowi, najlepszą w Latach następujących konstytucją; i urodzaje obfite dla wybornego temperamentu: z któremi i ja na to piszę się przy teraźniejszej świecącej Gwiazdzie, iż nie tylko u nas, ale też po wielu Częściach Świata, przez długi czas zdrowie i urodzaje sprzyjać mają. Oprócz tego mówią: Iż ci którzy się rodzą w tę godzinę gdy Kometa wschodzi; albo żyć nie mają, albo gdy żyja, w wybornych, osobliwszych, i Wielkich Mężów wychodzą. Podobnie,
tego iednak wszystkiego záiste twierdźić nie można.
8. Ciekáwą rzecz piszą inśi Astronomowie, iáko Porphyrius, Franciscus Junctinus etc. Gdy Komety idą ku Południowi, deszcze ominuią; gdy ku Zachodowi, naylepszą w Látách nástępuiących konstytucyą; y urodzáie obfite dla wybornego temperámentu: z ktoremi y ia ná to piszę się przy teráznieyszey świecącey Gwiazdźie, iż nie tylko u nas, ále też po wielu Częśćiách Swiátá, przez długi czás zdrowie y urodzáie sprzyiáć máią. Oprocz tego mowią: Iż ći ktorzy się rodzą w tę godźinę gdy Kometá wschodźi; álbo żyć nie máią, álbo gdy żyia, w wybornych, osobliwszych, y Wielkich Mężow wychodzą. Podobnie,
Skrót tekstu: DuńCiek
Strona: Cv
Tytuł:
Ciekawość o komecie
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Drukarnia Akademii Zamojskiej
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1744
Data wydania (nie wcześniej niż):
1744
Data wydania (nie później niż):
1744
powietrzu mieszkają, acz nie bez dozwolenia Boskiego, bywają przeznaczone. Miedzy temi niebieskiemi znakami które miłosierdzie Boskie do nas jako posły jakie z nieba wyprawuje/ o przyszłym jakim karaniu nam znać dawając/ jest też owa ogoniasta gwiazda/ którą Kometą zowiemy/ którejsmy się przeszłego roku przez czas Adwentu świętego do woli napatrzali. O której gwiazdzie to pewna/ iż nie jest zgoła cudowna/ ale ma swoje własne na powietrzu/ według biegu przyrodzonego przyczyny/ jako to mąsrymi wywodami Filozofowie co na tym siedzą/ pokazują. Może się kto chce a rozumie dołożyć w tej mierze Arystotelesa w księgach które o widokach powietrznych napisał. I to też pewna/ iż Komety jako
powietrzu mieszkáią, ácz nie bez dozwolenia Boskiego, bywáią przeznáczone. Miedzy temi niebieskiemi znákámi ktore miłośierdźie Boskie do nas iáko posły iákie z niebá wypráwuie/ o przyszłym iákim karániu nam znáć dawáiąc/ iest też owá ogoniásta gwiazdá/ ktorą Kometą zowiemy/ ktoreysmy się przeszłego roku przez czás Adwentu świętego do woli nápátrzáli. O ktorey gwiazdźie to pewna/ iż nie iest zgołá cudowna/ ále ma swoie własne ná powietrzu/ według biegu przyrodzonego przyczyny/ iáko to mąsrymi wywodámi Philosophowie co ná tym śiedzą/ pokázuią. Może się kto chce á rozumie dołożyć w tey mierze Arystotelesá w kśięgách ktore o widokách powietrznych nápisał. Y to też pewna/ iż Komety iáko
Skrót tekstu: BemKom
Strona: 10.
Tytuł:
Kometa to jest pogróżka z nieba na postrach, przestrogę i upomnienie ludzkie
Autor:
Mateusz Bembus
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619