przyznam prawdę, czynisz nie od rzeczy, Że Boga kochasz nade wszytkie rzeczy. Lecz jakoś mądra i w to ty ugodzisz, Że miłość boską i ludzką pogodzisz, A pewnie lepsze, niż jedno, oboje. Dlatego i ty hamuj myśli swoje, O piękna nimfo! a raczej w swym sercu, Nie o habicie, lecz myśl o kobiercu. Bo pokiś w świecie, z ludźmi żyć potrzeba, Po śmierci chyba miej się już do nieba. A to zaś że być nie było skwapliwe, Wszytkich sług twoich masz vota życzliwe. 772. Historia o straconej i znowu nabytej miłości.
Wielki jeden kawaler familii zacnej, Udawał się do
przyznam prawdę, czynisz nie od rzeczy, Że Boga kochasz nade wszytkie rzeczy. Lecz jakoś mądra i w to ty ugodzisz, Że miłość boską i ludzką pogodzisz, A pewnie lepsze, niż jedno, oboje. Dlatego i ty hamuj myśli swoje, O piękna nimfo! a raczej w swym sercu, Nie o habicie, lecz myśl o kobiercu. Bo pokiś w świecie, z ludźmi żyć potrzeba, Po śmierci chyba miej się już do nieba. A to zaś że być nie było skwapliwe, Wszytkich sług twoich masz vota życzliwe. 772. Historya o straconej i znowu nabytej miłości.
Wielki jeden kawaler familiej zacnej, Udawał sie do
Skrót tekstu: TrembWierszeWir_II
Strona: 261
Tytuł:
Wiersze
Autor:
Jakub Teodor Trembecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty, pieśni
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1643 a 1719
Data wydania (nie wcześniej niż):
1643
Data wydania (nie później niż):
1719
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Wirydarz poetycki
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Brückner
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo dla Popierania Nauki Polskiej
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1911
przed narodzeniem ich malowane. To mirum, że św. Franciszka 28 i w ubierze, i w podobieństwie expresserunt, także z ranami, anticipative
tak wielą lat przed ich na świecie bytnością, i że byli tacy co wiedzieli, że tacy będą zakonnicy święci. Wprawdzie Dominika nie takiego jako pospolicie malują, jeno w czarnym habicie, ale św. Franciszka expressissime, jakoby teraz malując lepiej nie wyraził. To jeno mirum, że o takich ludziach, że będą lat wiele wprzód praesciverunt.
Po lewej stronie jest niewielki, zawsze zakryty krucyfiks, wszytek sztyletem pokłuty: gdzie pchnięty, stamtąd sanguis fluxit. Historią tego powiadają, iż jeden kostyra wszytką swoją
przed narodzeniem ich malowane. To mirum, że św. Franciszka 28 i w ubierze, i w podobieństwie expresserunt, także z ranami, anticipative
tak wielą lat przed ich na świecie bytnością, i że byli tacy co wiedzieli, że tacy będą zakonnicy święci. Wprawdzie Dominika nie takiego jako pospolicie malują, jeno w czarnym habicie, ale św. Franciszka expressissime, jakoby teraz malując lepiej nie wyraził. To jeno mirum, że o takich ludziach, że będą lat wiele wprzód praesciverunt.
Po lewej stronie jest niewielki, zawsze zakryty krucyfiks, wszytek sztyletem pokłuty: gdzie pchnięty, stamtąd sanguis fluxit. Historią tego powiadają, iż jeden kostyra wszytką swoją
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 157
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
Biskupów 129. Biskupów 762. Magistros Sacri Palatii 15. Insigne Zakonu Piesek pochodnią świat zapalający.
CELESTYNÓW Zakon od Z. Piotra Celestyna fundowany R. 1212,
Zakon HIERONIMIANÓW, od Z. Hieronima zaczętych, od Piotra Ferdynanda Hiszpana Roku 1373. pod Regułą Z. Augustyna w znieconych, odGrzegorza XI. potwierdzonych, w Habicie białym a w kapach czarnych i kapturach takichże chodzących, nie we wszystkich Katolickich Państ wach znajduje się. Są tylko we Włoszech, Luzytanii. Byli w Palestynie, w Betleem, skąd per hostilitatem rugowani, a im tam suceserunt OO. Bernardyni. W Królestwie Hiszpańskim fundował dla tych Zakonników przy Kościele Najśw: Panny Gwalbelupańskiego
Biskupow 129. Biskupow 762. Magistros Sacri Palatii 15. Insigne Zakonu Piesek pochodnią swiat zapalaiący.
CELESTYNOW Zakon od S. Piotra Celestyna fundowany R. 1212,
Zakon HIERONIMIANOW, od S. Hieronima zaczętych, od Piotra Ferdynanda Hiszpána Roku 1373. pod Regułą S. Augustyna w znieconych, odGrzegorza XI. potwierdzonych, w Habicie biáłym á w kápách czarnych y kapturách takichże chodzących, nie we wszystkich Katolickich Páńst wàch znayduie się. Są tylko we Włoszech, Luzytánii. Byli w Palestynie, w Betleem, zkąd per hostilitatem rugowani, á im tam suceserunt OO. Bernardini. W Krolestwie Hiszpáńskim fundował dla tych Zakonnikow przy Kościele Nayśw: Panny Gwalbelupáńskiego
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1034
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
chyba co ultro miłosierna ofertuje im ręka. Nazwani Teatyni, od Teatyńskiego Biskupa Piotra Karafy do nich wstępującego. Z. Fundator ich leży w Neapolu miraculis clarus, w Kościele Z. Pawła,
Zakonnice NIEPOKALANEGO POCZĘCIA Najświętszej Panny, fundowane od Beatryki de Sylva Luzytanki, wielkiej Pobożności Damy, której się N. Panna w białym Habicie i w Szkaplerzu błękitnym pokazała. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, aprobowany od Juliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworódnej Najświętszej Panny, a Płaszcze blamarantowe. Czynią Profesyą czczenia i promowowania Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprócz Dominicas privilegiatas, mówią Officium albo Maius
chyba co ultro miłosierna offertuie im ręka. Nazwani Teatyni, od Teatyńskiego Biskupa Piotra Karaffy do nich wstępuiącego. S. Fundator ich leży w Neapolu miraculis clarus, w Kościele S. Pawła,
Zakonnice NIEPOKALANEGO POCZĘCIA Nayświętszey Panny, fundowane od Beatryki de Sylva Luzytanki, wielkiey Pobożności Damy, ktorey się N. Panna w białym Habicie y w Szkaplerzu błękitnym pokazała. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, approbowany od Iuliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworodney Nayswiętszey Panny, a Płaszcze blámarantowe. Czynią Profesyą czczenia y promowowania Niepokálanego Poczęcia Nayświętszey Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprocz Dominicas privilegiatas, mowią Officium albo Maius
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1038
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Toć kuczy, chlewy nie podobają się jemu wasze Przesławni Filipowcy.
10. Sakramentów Ciała i krwie Chrystusowej, Pokuty, Ostatniego pomazania, Kaplań-
stwa, nie mają, lubo zbiegów miewają Zakonników, albo Czerców, ale ci qua authoritate w Sekcie wyklętej, sami często wyklęci mogą ministrare? a jeżeli są formalni Laicy w habicie, dare non posunt, quod ipsi non habent? Kłamią oni, że mają na Rusi Białej jednego Archimandrytę, który ich Kapłanów (dyc i Zakonników) święci, a sam był poświęcony przez Nikona, gdy była Wiara Błahoczystywa,
11. O Sakramencie Małżeństwa trzymają że dosyć na tym, aby Mąż z Zoną żył zgodnie
Toć kuczy, chlewy nie podobaią się iemu wasze Przesławni Filipowcy.
10. Sakramentow Ciała y krwie Chrystusowey, Pokuty, Ostatniego pomazania, Kaplań-
stwa, nie maią, lubo zbiegow miewaią Zakonnikow, albo Czercow, ale ci qua authoritate w Sekcie wyklętey, sami często wyklęci mogą ministrare? á ieżeli są formalni Laicy w habicie, dare non posunt, quod ipsi non habent? Kłamią oni, że maią na Rusi Białey iednego Archimandrytę, ktory ich Kapłanow (dic y Zakonnikow) święci, á sam był poświęcony przez Nikona, gdy była Wiara Błahoczystywa,
11. O Sakramencie Małżeństwa trzymaią że dosyć na tym, aby Mąż z Zoną żył zgodnie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1120
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w województwo mścisławskie jeździć. Gdzie gdy przyjechał, nie mając dla siebie, ludzi i koni sustentacji, musiał z grosza żyć. A tymczasem gdy go długi i prowizje zaczęły ściskać, musiał wszystkie dobra poprzedawać i potem w niedostatku u zastawnika swego ipana Michała Przybyłka w Kałużowszczyźnie roku 1701 die 22 octobris umarł.
Kazał się w habicie dominikańskim, mając merita ordinis, w Rakowie w sklepiku swoim murowanym pochować. A jako dwie cerkwie, w Wyhoniczach i w Isłoczy, de nova radice fundował, tak w testamencie nakazał, aby ociec mój, naówczas z Sapiehą, podskarbim nadwornym lit., w cudzych krajach będący, do cerkwi isłockiej dzwon sprawił. Przy
w województwo mścisławskie jeździć. Gdzie gdy przyjechał, nie mając dla siebie, ludzi i koni sustentacji, musiał z grosza żyć. A tymczasem gdy go długi i prowizje zaczęły ściskać, musiał wszystkie dobra poprzedawać i potem w niedostatku u zastawnika swego jpana Michała Przybyłka w Kałużowszczyźnie roku 1701 die 22 octobris umarł.
Kazał się w habicie dominikańskim, mając merita ordinis, w Rakowie w sklepiku swoim murowanym pochować. A jako dwie cerkwie, w Wyhoniczach i w Isłoczy, de nova radice fundował, tak w testamencie nakazał, aby ociec mój, naówczas z Sapiehą, podskarbim nadwornym lit., w cudzych krajach będący, do cerkwi isłockiej dzwon sprawił. Przy
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 382
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
habitu przydał kaptur, jako świadczy Volaterranus libr. 21. Antropologiae i Galesinus w życiu Z. Bonawentury cap. 9. Z drug jej zaś strony są dokumenta i dowody, że Z Franciszek supponendo regularne życie zacząwszy, i opisawszy) miał potym in usu kaptur figurą piramidalną, alias ostrokończasty. Zacharias Baverius w traktacie o habicie mniejszych Braci, który jest przydany do Tomu 3. rocznych dziejów Kapucyńskich, także świadczy o kończastym kapturze, chowanym do tychczas w Rzymie w Kościele Z. Marcella, drugi B. Rufina w Kościele Z. Klary w Asyżu. W Pizie mieście Włoskim u OO. Conventuales, alias Franciszkanów, jest w zakrystyj habit Z
habitu przydał kaptur, iako swiadcży Volaterranus libr. 21. Antropologiae y Galesinus w życiu S. Bonawentury cap. 9. Z drug iey zaś strony są dokumenta y dowody, że S Franciszek supponendo regularne życie zacżąwszy, y opisawszy) miał potym in usu kaptur figurą pyramidalną, alias ostrokończasty. Zacharias Baverius w traktacie o habicie mnieyszych Braci, ktory iest przydany do Tomu 3. rocznych dzieiow Kapucynskich, także swiadcży o końcżastym kapturze, chowanym do tychcżas w Rzymie w Kościele S. Marcella, drugi B. Ruffina w Kościele S. Klary w Assyżu. W Pizie mieście Włoskim u OO. Conventuales, alias Franciszkanow, iest w zakrystyi habit S
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 84
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Wydana za Dionyzego Luzytańskiego Króla, pułroku zawsze przepościła, woda w wino się jej obróciła: wrzód białogłowy jej dotknięciem uleczony. Pieniądze ubogim niosąc w roże zamieniła, przed mężem swym kryjąc swe uczynki, ślepą Panieńskę z urodzenia i wielu chorych Krzyżem Świętym uleczyła, Klasztory, to wystawiła, to zbogaciła. Zmarłemu mężowi zaraz w habicie Z. Klary na pogrzebie asystowała: w Komposteli przy grobie Z. Jakuba wiele donatyw dała. W Konimbryce mieście Luzytańskim Panieński Klasztor fundowała, w Stremotium mieście umarła Roku 1336. lat 300 cała nie zepsuta Musi leżyć tamże w Stremotium. Elisabeth z Hebrajskiego znaczy Dei promissum.
ELZBIETY Z. Królewny Węgierskiej, a potym po
Wydana za Dionyzego Luzytańskiego Krola, pułroku zawsze przepościła, woda w wino się iey obrociła: wrzod białogłowy iey dotknięciem ulecżony. Pieniądze ubogim niosąc w roże zamieniła, przed mężem swym kryiąc swe ucżynki, slepą Panieńskę z urodzenia y wielu chorych Krzyżem Swiętym ulecżyła, Klasztory, to wystawiła, to zbogaciła. Zmarłemu mężowi zaraz w habicie S. Klary na pogrzebie assystowała: w Kompostelli przy grobie S. Iakuba wiele donatyw dała. W Konimbryce mieście Luzytańskim Panieński Klasztor fundowała, w Stremotium mieście umarła Roku 1336. lat 300 cała nie zepsuta Musi leżyć tamże w Stremotium. Elisabeth z Hebrayskiego znacży Dei promissum.
ELZBIETY S. Krolewny Węgierskiey, á potym po
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 138
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
.
Umarł Baldus ten według jednych Roku 1400, według drugich Roku 1423. I to przydają, że umarł w Tyczynie Zakonnikiem Z. Franciszka, jako nadgrobek jego, w Kościele Z: Franciszka tamże położony, opiewa że Clauditur hic Baldus Francisci tegmine fultus; ale tu o Zakonnej jego Profesyj niemasz wzmianki chyba że w habicie tego Zakonu pochowany albo Kościołem Franciszka Świętego wsparty, pokryty. Łukasz Vadinghus Kronikarz Zakonu tegoż rozumi cale, iz Świętego tego Patriarchy Instituto dał imię swoje te zawołany Jurysta, ale drudzy temu mocno kontradydują. C. C. C.
KatO Porcius, najpierwszy człek z tej Familii; trzy rzeczy chwalebne jemu służyły: że
.
Umarł Baldus ten według iednych Roku 1400, według drugich Roku 1423. I to przydaią, że umarł w Tyczynie Zakonnikiem S. Franciszka, iako nadgrobek iego, w Kościele S: Franciszka tamże położony, opiewa że Clauditur hic Baldus Francisci tegmine fultus; ale tu o Zakonney iego Professyi niemasz wzmianki chyba że w habicie tego Zakonu pochowany albo Kościołem Franciszka Swiętego wsparty, pokryty. Łukasz Vadinghus Kronikarz Zakonu tegoż rozumi cale, iz Swiętego tego Patryarchy Instituto dał imie swoie te zawołany Iurysta, ale drudzy temu mocno kontradyduią. C. C. C.
CATO Porcius, naypierwszy człek z tey Familii; trzy rzeczy chwalebne iemu służyły: że
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 606
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
jako miedzy młotem a kowalnią. Albowiem tamże zasię zjachali się z ks. kardynałem Ditersteinem i zawarli kontrakt z Hernestem temi kondycjami, aby mu Inflanty, a przytym Estonią, a do tego czterdzieści tysięcy złotych dawano było na każdy rok od nas. Co odprawował, kryjąc się na pokoju. Cztery godziny mówił w usarskim habicie przedtym, niż go publice witano i częstowano. A dla Boga, czy trudno królowi nie o czterdzieści tysięcy, ale i czterdzieści milionów? Zaprawdę nie trudno; dlategoż podatki dawamy, a jeden z nich więcej uczynić może. Nadto okazało się potym, iż znowu po śmierci królowej praktykowano chytrzej i skryciej, niźli pierwej
jako miedzy młotem a kowalnią. Albowiem tamże zasię zjachali się z ks. kardynałem Ditersteinem i zawarli kontrakt z Hernestem temi kondycyami, aby mu Inflanty, a przytym Estonią, a do tego czterdzieści tysięcy złotych dawano było na każdy rok od nas. Co odprawował, kryjąc się na pokoju. Cztery godziny mówił w usarskim habicie przedtym, niż go publice witano i częstowano. A dla Boga, czy trudno królowi nie o czterdzieści tysięcy, ale i czterdzieści milionów? Zaprawdę nie trudno; dlategoż podatki dawamy, a jeden z nich więcej uczynić może. Nadto okazało się potym, iż znowu po śmierci królowej praktykowano chytrzej i skryciej, niźli pierwej
Skrót tekstu: HerburtPrzyczynyCz_III
Strona: 356
Tytuł:
Przyczyny wypowiedzenia posłuszeństwa Zygmuntowi
Autor:
Jan Szczęsny Herburt
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1607
Data wydania (nie wcześniej niż):
1607
Data wydania (nie później niż):
1607
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918