. Drachma Mną albo Mina. Talentum. U Atyków i Greków Drachma była setna część jednej Mny. Bo Mną ważyła sto Drachm. Mną była sześć dziesiąta część jednego talentu. Bo talentum ważyło 60. Mnas. Atoli u Hebrajczyków lubo taż była denominacja monety, inszy jednak, bo tyle dwój szacunek. Drachma Hebrajska ważyła dwie drachmy Atyckie. Mną także dwie Mnas. Talentum także dwa talenta. Oprócz tej monety był u Hebrajczyków Siclus: który albo znaczył wagę, albo monetę. Jeżeli wagę? to znaczył dwudziestą czwartą część funta. Jeżeli monetę? znaczył pół: uncyj srebra. Inaczej się zwał Argentus, to jest Srebrnik: a
. Drachma Mna álbo Mina. Talentum. U Attykow y Grekow Drachma była setna część iedney Mny. Bo Mna ważyła sto Drachm. Mna była sześć dziesiąta część iednego tálentu. Bo talentum ważyło 60. Mnas. Atoli u Hebrayczykow lubo taż była denominacya monety, inszy iednak, bo tyle dwoy szacunek. Drachma Hebrayska ważyła dwie drachmy Attyckie. Mna tákże dwie Mnas. Talentum tákże dwa talenta. Oprocz tey monety był u Hebrayczykow Siclus: ktory álbo znaczył wagę, álbo monetę. Jeżeli wagę? to znaczył dwudziestą czwartą część funtá. Jeżeli monetę? znaczył puł: uncyi srebra. Jnaczey się zwał Argentus, to iest Srebrnik: á
Skrót tekstu: BystrzInfRóżn
Strona: Z4v
Tytuł:
Informacja różnych ciekawych kwestii
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
ekonomia, fizyka, matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
cztery drachm Atyckich srebra.
Tej monety według Tolossana radukcją czyni X. Tylkowski na Polską monetę. Ale na ten czas, kiedy grosz Polski tenże miał walor co i Niemiecki krajcar, to jest teraźniejszych dwa. Taler bity szedł w złotych trzech. Czerwony złoty w złotych sześciu.
Drachma Grecka czyni groszy – 5. Hebrajska groszy 10. Mną Grecka czyni talerów – 15. Hebrajska talerów 30. Talentum Greckie czyni talerów 750. Hebrajskie talerów 1500.
Siclus albo srebrnik Hebrajski, cztery liczący drachmy, czyni groszy 20. Więc 30. Srebrników za które od Judasza był przedany Chrystus Jezus, wynoszą groszy Pruskich albo krajcarów 600. to jest złotych
cztery drachm Attyckich srebra.
Tey monety według Tolossana radukcyą czyni X. Tylkowski ná Polską monetę. Ale ná ten czas, kiedy grosz Polski tenże miał walor co y Niemiecki kraycar, to iest teraznieyszych dwa. Taler bity szedł w złotych trzech. Czerwony złoty w złotych sześciu.
Drachma Grecka czyni groszy – 5. Hebrayska groszy 10. Mna Grecka czyni talerow – 15. Hebrayska talerow 30. Talentum Greckie czyni talerow 750. Hebrayskie talerow 1500.
Siclus álbo srebrnik Hebrayski, cztery liczący drachmy, czyni groszy 20. Więc 30. Srebrnikow zá ktore od Judasza był przedany Chrystus JESUS, wynoszą groszy Pruskich álbo kraycarow 600. to iest złotych
Skrót tekstu: BystrzInfRóżn
Strona: Z4v
Tytuł:
Informacja różnych ciekawych kwestii
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
ekonomia, fizyka, matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
X. Tylkowski na Polską monetę. Ale na ten czas, kiedy grosz Polski tenże miał walor co i Niemiecki krajcar, to jest teraźniejszych dwa. Taler bity szedł w złotych trzech. Czerwony złoty w złotych sześciu.
Drachma Grecka czyni groszy – 5. Hebrajska groszy 10. Mną Grecka czyni talerów – 15. Hebrajska talerów 30. Talentum Greckie czyni talerów 750. Hebrajskie talerów 1500.
Siclus albo srebrnik Hebrajski, cztery liczący drachmy, czyni groszy 20. Więc 30. Srebrników za które od Judasza był przedany Chrystus Jezus, wynoszą groszy Pruskich albo krajcarów 600. to jest złotych Pruskich 20. O monecie teraźniejszej Rzymskiej
XXXI. W Rzymie
X. Tylkowski ná Polską monetę. Ale ná ten czas, kiedy grosz Polski tenże miał walor co y Niemiecki kraycar, to iest teraznieyszych dwa. Taler bity szedł w złotych trzech. Czerwony złoty w złotych sześciu.
Drachma Grecka czyni groszy – 5. Hebrayska groszy 10. Mna Grecka czyni talerow – 15. Hebrayska talerow 30. Talentum Greckie czyni talerow 750. Hebrayskie talerow 1500.
Siclus álbo srebrnik Hebrayski, cztery liczący drachmy, czyni groszy 20. Więc 30. Srebrnikow zá ktore od Judasza był przedany Chrystus JESUS, wynoszą groszy Pruskich álbo kraycarow 600. to iest złotych Pruskich 20. O monecie teraznieyszey Rzymskiey
XXXI. W Rzymie
Skrót tekstu: BystrzInfRóżn
Strona: Z4v
Tytuł:
Informacja różnych ciekawych kwestii
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
ekonomia, fizyka, matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
odpowiedzi czekało Pogaństwo.
LUCI byli to Lasy, Gaje, Bogów weneracyj poświęcone, samym spojzrze- w BIBLII Z GANIONYCH
niem uszanowanie inspirują te supersticiosis; gdzie najmniejszą wyciąć rozgę albo ułąmać, nie małe było Sacrilegium. i niby rzeczy Świętej zgwałcenie stąd Lucanus mówi Poeta:
Lucus erat longo, nullo violatus ab aevo.
Zwała jeszcze Hebrajska Superstycja generalnym terminem swołe Bałwany Theraphim, co znaczy Lares, lub Penates, to jest Domowych Bożków, ku weneracyj w domowych progach wysta wionych Bierze się i za Apisa albo Cielca. Elias Thesbite,s Alphonsus Tostatus Abuleński Biskup Stupor Mundy od mądrości nazwany twierdzą, że Terafim była Głowa Dziecięcia małego ucięta, Balsamu i
odpowiedzi czekáło Pogaństwo.
LUCI byli to Lasy, Gaie, Bogow weneracyi poświęcone, samym spoyzrze- w BIBLII Z GANIONYCH
niem uszanowanie inspiruią te supersticiosis; gdzie naymnieyszą wyciąć rozgę albo ułąmać, nie małe było Sacrilegium. y niby rzeczy Swiętey zgwałcenie ztąd Lucanus mowi Pòéta:
Lucus erat longo, nullo violatus ab aevo.
Zwała ieszcze Hebrayska Superstycya generalnym terminem swołe Bałwany Theraphim, co znaczy Lares, lub Penates, to iest Domowych Bożkow, ku weneracyi w domowych progach wysta wionych Bierze się y za Apisa albo Cielca. Elias Thesbite,s Alphonsus Tostatus Abuleński Biskup Stupor Mundi od madrości nazwany twierdzą, że Teraphim była Glowa Dziecięcia małego ucięta, Balsamu y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 36
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Aleksander Wielki Monarchią trzecią alias Grecką zaczął, zrujnowawszy Perską i Medzką; jako w Świeckich Erach tu zaraz enucleabo.
Te EPOCHE, czyli ERE dwojakie są, jedne KOŚCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo ŚWIECKIE. Kościelne są, które rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Świętego Czasy wspominają. Taka Epocha i Era najdawniejsza w Świecie Hebrajska licząca lata od Stworzenia Świata, aż do czasów Naszych, to jest lat 5692 według pospolitej Suputacyj.
Druga jest znaczna ERA, od Potopu Świata, która przypadała na RoK od Stworzenia Świata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Świata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli ERA od Wieży Babilońskiej, i Pomieszania języków, która się trafiła Roku
Alexander Wielki Monarchią trzecią alias Grecką zaczął, zruynowawszy Perską y Medzką; iako w Swieckich AErach tu zaraz enucleabo.
Te EPOCHE, czyli AERAE dwoiakie są, iedne KOSCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo SWIECKIE. Kościelne są, ktore rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Swiętego Czasy wspominaią. Taka Epocha y AEra naydawnieysza w Swiecie Hebrayska licząca lata od Stworzenia Swiata, aż do czasow Nászych, to iest lat 5692 według pospolitey Supputacyi.
Druga iest znaczna AERA, od Potopu Swiata, ktora przypadała na RoK od Stworzenia Swiata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Swiata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli AERA od Wieży Babylońskiey, y Pomieszania ięzykow, ktora się trafiła Roku
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Adam, uwiwszy z liścia, potym z Futra Baraniego Genesis 3.
Gospodarstwa około Ziemi i paszenia Owiec pierwszy Inwentor Abel.
Miast budowania wynależca Enoch, Enochię założywszy. Gen: 4.
Piewszy CZCI BOSKIEJ przez pewne Ceremonie ENOS, dla tego o nim Tekst Święty mówi : że Primus invocavit Nomen Domini; który Tekst Hebrajska tak wykłada wersja : Tunc caepít invocare Nomen Domini Tetragrammaton, to jost quatuor Literarum
Wojny wynależca Kaima Posterytas, i Ninus Monarcha Asyryjski.
Namioty wynalazł Jabel. Gen 4.
Muzyki Autor Jubal Gen: 4. a wyperfekcjonował Gvido Aretinus Zakonu Z. Benedykta, potym Kardynał z Miasta Aretum oriundus, R. P. 1204
Adam, uwiwszy z liscia, potym z Futra Baraniego Genesis 3.
Gospodárstwa około Ziemi y paszenia Owiec pierwszy Inventor Abel.
Miást budowánia wynależca Enoch, Enochię założywszy. Gen: 4.
Piewszy CZCI BOSKIEY przez pewne Ceremonie ENOS, dla tego o nim Text Swięty mowi : że Primus invocavit Nomen Domini; ktory Text Hebrayská ták wykłáda wersya : Tunc caepít invocare Nomen Domini Tetragrammaton, to iost quatuor Literarum
Woyny wynależca Kaima Posteritas, y Ninus Monarcha Asyriyski.
Namioty wynalazł Iabel. Gen 4.
Muzyki Autor Iubal Gen: 4. á wyperfekcyonował Gvido Aretinus Zakonu S. Benedykta, potym Kardynał z Miasta Aretum oriundus, R. P. 1204
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 978
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
BOGA i jego adoracją. Pierwsza jednak Ofiara BOGU była, sprawiedliwy Abel przy Ofierze bydląt, ofiarowany od Kaima Bratobójcy. Solennemi jednak Ceremoniami BOGA chwalił pierwszy ENOS: Iste caepit vocare Nomen Domini: Psalmy, Hymny, Cantica do tego służące przez Adama zinwentowane, według Talmudystów i Genebrarda. Pisma także Inwentorem Adama czynią Świdas i Hebrajska Szkoła, Syrów i Arabów Księgi. Inni jednak inwencję tę przypisują SETOWI, jako to Z. Judasz Apostoł w Liście swoim, Augustyn, Orygenes, i Tertullianus; którzy po całej karcie z Ksiąg Setowych cytują. Ciż Autorowie twierdzą, że w Księgach tych, były Proroctwa o awanturach Patriarchów, o zbrodniach Żydów,
BOGA y iego adoracyą. Pierwsza iędnak Ofiara BOGU byłá, sprawiedliwy Abel przy Ofierze bydląt, ofiarowány od Kaima Brátoboycy. Solennemi iednak Ceremoniami BOGA chwalił pierwszy ENOS: Iste caepit vocare Nomen Domini: Psálmy, Hymny, Cantica do tego służące przez Adama zinwentowane, według Thalmudystow y Genebrarda. Pisma także Inwentorem Adama czynią Swidas y Hebrayska Szkoła, Syrow y Arabow Księgi. Inni iednak inwencyę tę przypisuią SETHOWI, iako to S. Iudasz Apostoł w Liście swoim, Augustyn, Origenes, y Tertullianus; ktorzy po całey karcie z Ksiąg Sethowych cytuią. Ciż Autorowie twierdzą, że w Księgach tych, były Proroctwa o awanturach Patryarchow, o zbrodniach Zydow,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1061
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
me, deriserunt me. Foderunt manus meas, et pedes meos etc. Diviserunt sibi vestimenta mea. Wyraźnie o Pasyj Chrystusowej wspomina Jeremiasz w Rozdziale 11 Et ego quasi Agnus mansvetus, qui portatur ad victimam. Tamże uczynili radę, mówiąc na Mcssiasza: Mittamus lignum in Panem eius, et eradamus eum de terra viventium. Hebrajska wersja czyta: Corrumpamus lignum in Panem eius, tojest obroćmy chleb w drzewo, w Krzyż, alias ukrzyżujmy go, jako tekst Chaldejski czyta, a Z Hieronim, Cyprian, Justynus, Ambroży, Teodoretus, Grzegorz rozumieją: Arabska wersja jeszcze jaśniej mówi: Corrumpatur per trabem Caro eius. Podobnym sensem czytają Tertullianus Lactantius,
me, deriserunt me. Foderunt manus meas, et pedes meos etc. Diviserunt sibi vestimenta mea. Wyraźnie o Pásyi Chrystusowey wspominá Ieremiász w Rozdziale 11 Et ego quasi Agnus mansvetus, qui portatur ad victimam. Tamże uczynili rádę, mowiąc na Mcssiásza: Mittamus lignum in Panem eius, et eradamus eum de terra viventium. Hebráyska wersya czyta: Corrumpamus lignum in Panem eius, toiest obroćmy chleb w drzewo, w Krzyż, alias ukrzyżuymy go, iako text Chaldeyski czyta, a S Hieronim, Cyprian, Iustinus, Ambroży, Theodoretus, Grzegorz rozumieią: Arábská wersya ieszcze iaśniey mowi: Corrumpatur per trabem Caro eius. Podobnym sensem czytaią Tertullianus Lactantius,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1088
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Lesbijskiej. U Gergitiów w Frygii, Sibilli portrety cechowane były na monecie.
Generalnie o monecie i kurrencyj, wagach u Hebrajczyków, Greków, Rzymianów tu ścienda takowe occurrunt.
Drachma jest to setna część mny, albo miny; bo mina zawiera w sobie sto drachm, a to u Atyków i Greków. Jedna drachma Hebrajska miała dwie drachmy Atyckie, i Rzymskie. Didrachmum, Tetrachmum u Hebrajczyków wynosiło, dwie, cztery drachmy Atyckie. Mną albo mina niby grzywna była, sześćdziesiąta część jednego talentu u Atyków zawierającego w sobie sześćdziesiąt mnas albo minas: a u Hebrajczyków sumienniejszych ex lege divina mina albo mną wynosiła drachm 200. alias dwie drachmy
Lesbiyskiey. U Gergithiow w Frygii, Sibilli portrety cechowane były na monecie.
Generalnie o monecie y kurrencyi, wagach u Hebraycżykow, Grekow, Rzymianow tu scienda takowe occurrunt.
Drachma iest to setna część mny, albo miny; bo mina zawiera w sobie sto drachm, á to u Attykow y Grekow. Iedna drachma Hebrayska miała dwie drachmy Attyckie, y Rzymskie. Didrachmum, Tetrachmum u Hebraycżykow wynosiło, dwie, cztery drachmy Attyckie. Mna albo mina niby grzywna była, sześćdziesiąta część iednego talentu u Attykow zawieraiącego w sobie sześćdziesiąt mnas albo minas: a u Hebraycżykow sumiennieyszych ex lege divina mina albo mna wynosiła drachm 200. alias dwie drachmy
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 65
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Beca to jest rozdzielona kwota, alias pół sykla. Dawali ten trybut i na Kościół; taż moneta szła na censum dla Rzy- Lakich strojów na głowie zażywano?
mianów, po zburzeniu Jerozolimy. Siclus tedy Hebrajskich zamykał drachm 2. Atyckich zaś albo Rzymskich drachm 4. Mną, albo mina Atycka syklów 25, Hebrajska 50. Talent Hebrajski miał w sobie siclos 3000. Talent Atycki inkludował w sobie i czynił siclos 1500. Ten siclus tyle razy namieniony, był jak szóstak bity Polski, a gruby jak pióro do pisania, z dobrego srebra, na jednej stronie była forma czaszki, na drugiej stronie jakieś drzewko, czyli kwiat o trzech
Beca to iest rozdzielona kwota, alias pòł sykla. Dawali ten trybut y na Kościoł; taż moneta szła na censum dla Rzy- Lakich stroiòw na głowie zażywano?
mianow, po zburzeniu Ierozolimy. Siclus tedy Hebrayskich zamykał drachm 2. Attyckich zaś albo Rzymskich drachm 4. Mna, albo mina Attycka syklow 25, Hebrayska 50. Talent Hebrayski miał w sobie siclos 3000. Talent Attycki inkludował w sobie y czynił siclos 1500. Ten siclus tyle rázy namieniony, był iak szostak bity Polski, á gruby iak pioro do pisania, z dobrego srebra, na iedney stronie była forma czaszki, na drugiey stronie iakieś drzewko, cżyli kwiat o trzech
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 66
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754