być na owe słowa Apostołskie, Fratres mei, Si quis ex vobis errauerit à veritate, et conuerterit quiscum: Sciredebet, quoniam, qui conuerti fecerit peccatorem ab errore viae suae, Saluabit animã eius à morte, et operiet multitudinem peccatorum. By ten Filalet, a przed nim Zyzani, po nim Ortolog, narodu Ruskiego Heretycką nauką z drogi nauki Katolickiej byli nie zwiedli. przena- gabania, to jest nawrócenia zaś na drogę prawdy z drogi błędów ludzie naszy niby cierpieli, ni potrzebowaliby. Sama tylko miłość po nich byłaby szukana, a nie i wiara, w którym postępku co Katolicy nawracaniem nazywają, i za rzecz mają zbawienną, to
bydź ná owe słowá Apostolskie, Fratres mei, Si quis ex vobis errauerit à veritate, et conuerterit quiscum: Sciredebet, quoniam, qui conuerti fecerit peccatorem ab errore viae suae, Saluabit animã eius à morte, et operiet multitudinem peccatorum. By ten Philálet, á przed nim Zyzáni, po nim Ortholog, narodu Ruskiego Haeretycką náuką z drogi náuki Kátholickiey byli nie zwiedli. przená- gábánia, to iest náwrocenia záś ná drogę prawdy z drogi błędow ludźie nászy niby ćierpieli, ni potrzebowáliby. Sámá tylko miłość po nich byłáby szukána, á nie y wiárá, w ktorym postępku co Kátholicy náwracániem názywáią, y zá rzecz máią zbáwienną, to
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 5
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
/ a tu chleb. jakoby to wolno było jemu ś. Złotoustego poprawować/ abo raczej psować/ i to czego on nie mówił i nie pisał/ do pism jego jak od niego mówione przydawać. Taż takąż wiernością i o Tajemnicy która się pod czas krztu Pana Chrystusowego działa/ wyprawuje: takąż zarazą Heretycką/ ale z większym na Syna Bożego Chrysta Pana bluźnierstwem. Dowodząc abowiem tego/ że Duch ś. od samego Ojca pochodzi/ a nie i od Syna/ Pierwszej mówi/ osoby Ojcowskiej głos z nieba był słyszany. Druga osoba Syn/ stał w Jordanie. Trzecia osoba Duch ś. wpostaci gołębinnej schodził/ i
/ á tu chleb. iákoby to wolno było iemu ś. Złotoustego popráwować/ ábo rácżey psowáć/ y to cżego on nie mowił y nie pisał/ do pism iego iák od niego mowione przydawáć. Taż tákąż wiernośćią y o Táiemnicy ktora się pod czás krztu Páná Christusowego dźiałá/ wypráwuie: tákąż zarázą Hęretycką/ ále z większym ná Syná Bożego Christá Páná bluźnierstwem. Dowodząc ábowiem tego/ że Duch ś. od sámego Oycá pochodźi/ á nie y od Syná/ Pierwszey mowi/ osoby Oycowskiey głos z niebá był słyszány. Druga osobá Syn/ stał w Iordanie. Trzećia osobá Duch ś. wpostáći gołębinney schodźił/ y
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 41
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
będące, całe teraz jęczy pod jarzmem Sekty Heretyckiej Brandenburgskim, tylko co w Powiecie Lubuskim i Bytomskim, a raczej Lemburskim i Bytomskim sięga Jurysdykcją swoją Biskup Kujawski. Lubuskie zaś najpierwej oderwane było od Polski a przyłączone do Książąt Wrocławskich, których Potomkowie przedali tę Prowincją Janowi i Ottonowi Margrabiom Brandenburgskim, od których potym Potomków zarażonych Sektą Heretycką Biskupi z Katedry swojej wygnani tusłać się musieli w Polsce, gdzie wiele mieli[...] undowanych Dóbr, osobliwie w Sandomierskim Opatów z wielą wsiami, który potym Biskupi Lubuscy przedali Krzysztofowi Szydłowieckiemu Kasztelanowi Krakowskiemu Roku 1520. z którego Domu przeniósł się w Dom Radziwiłłów Opatów, a teraz w Książąt Sanguszków. O Biskupach zaś Lubuskich już wiele ucichło
będące, całe teraz jęczy pod jarzmem Sekty Heretyckiey Brandeburgskim, tylko co w Powiećie Lubuskim i Bytomskim, á raczey Lemburskim i Bytomskim śięga Jurisdykcyą swoją Biskup Kujawski. Lubuskie zaś naypierwey oderwane było od Polski á przyłączone do Xiążąt Wrocławskich, których Potomkowie przedali tę Prowincyą Janowi i Ottonowi Margrabiom Brandeburgskim, od których potym Potomków zarażonych Sektą Heretycką Biskupi z Katedry swojey wygnani tusłać śię muśieli w Polszcze, gdźie wiele mieli[...] undowanych Dóbr, osobliwie w Sendomirskim Opatów z wielą wśiami, który potym Biskupi Lubuscy przedali Krzysztofowi Szydłowieckiemu Kasztelanowi Krakowskiemu Roku 1520. z którego Domu przeniósł śię w Dom Radźiwiłłów Opatów, á teraz w Xiążąt Sanguszków. O Biskupach zaś Lubuskich już wiele ućichło
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 185
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
to Biskupstwo należy do Prowincyj Gnieźnieńskiej. RZĄD POLSKI.
BISKUPSTWO POMEZAŃSKIE i SAMBIEŃSKIE odstrychnione do Księstwa Pruskiego Brandenburgskiego, o których wyżej pod Biskupstwem Warmińskim.
BISKUPSTWA REWELSKIE, DERBSKIE, i KUROŃSKIE były erygowane w Inflantach pierwsze Roku 1236. wraz i z drugim, a Trzecie Roku 1263. ale i te wraz z Inflantami zarażone Sektą Heretycką zagineły.
BISKUPSTWO WOŁOSKIE najpierwej miało być według X. Kwiatkowskiego w Serecie Mieście Wołoskim erygowane, ale po zrujnowanym Mieście Jan Dominikan Biskup Sereteński koło Roku 1403. przeniósł tę Katedrę do Bakowa, czyli Bachowa, miało przedtym należeć do Metropolii Krakowskiej, potym było przyłączone do Lwowskiej, i Biskupi tameczni mieli mieć miejsce w Senacie po
to Biskupstwo należy do Prowincyi Gnieznieńskiey. RZĄD POLSKI.
BISKUPSTWO POMEZANSKIE i SAMBIENSKIE odstrychnione do Xięstwa Pruskiego Brandeburgskiego, o których wyżey pod Biskupstwem Warmińskim.
BISKUPSTWA REWELSKIE, DERBSKIE, i KURONSKIE były erygowane w Inflantach pierwsze Roku 1236. wraz i z drugim, á Trzećie Roku 1263. ale i te wraz z Inflantami zarażone Sektą Heretycką zagineły.
BISKUPSTWO WOŁOSKIE naypierwey miało być według X. Kwiatkowskiego w Serećie Mieśćie Wołoskim erygowane, ale po zruynowanym Mieśćie Jan Dominikan Biskup Sereteński koło Roku 1403. przeniósł tę Katedrę do Bakowa, czyli Bachowa, miało przedtym należeć do Metropolii Krakowskiey, potym było przyłączone do Lwowskiey, i Biskupi tameczni mieli mieć mieysce w Senaćie po
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 186
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
nam świadectwo z nieba dali- Stąd Naświętszy ten i niepojęty Sakrament . Bo jako święty Hilarius naucza; Tam verum est nos accipere carnem Christi in hoc Sacramento, quam verum est verbum accepisse carnem humanam in virginis vtero. Pisze Tomas Valdensis, także i Brenbachius oczywiści świadkowie/ iż Roku 1384: Krawiec jeden w Lowanium fałszywą opinią Heretycką zarażony/ Naświętszego Sakramentu nigdy inaczej nie zwał/ jeno chlebem błogosławionym/ nie przyznawając w nim być prawdziwego Ciała i krwie Pana Chrystusowej. wzięty przeto na egzamen do prawa duchownego/ i napomniony/ aby wyznał sercem skruszonym Boga i człowieka prawdziwego Jezusa Pana pod osobami chleba i wina w Naświętszym Sakramencie/ i oddał mu pokłon powinny
nam świádectwo z niebá dáli- Ztąd Naświętszy ten y niepoięty Sákráment . Bo iáko święty Hilarius náucza; Tam verum est nos accipere carnem Christi in hoc Sacramento, quam verum est verbum accepisse carnem humanam in virginis vtero. Pisze Thomas Valdensis, tákże y Brenbachius oczywiśći świádkowie/ iż Roku 1384: Kráwiec ieden w Lowánium fałszywą opinią Heretycką záráżony/ Naświętszego Sákrámentu nigdy ináczey nie zwał/ ieno chlebem błogosłáwionym/ nie przyznawáiąc w nim bydź prawdźiwego Ciáłá y krwie Paná Chrystusowey. wźięty przeto ná examen do práwá duchownego/ y nápomniony/ áby wyznał sercem skruszonym Bogá y człowieká prawdźiwego Iezusá Páná pod osobámi chlebá y winá w Náświętszym Sákrámenćie/ y oddał mu pokłon powinny
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 37
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
ALKORAN MahomETÓWNauką heretycką i żydowską i pogańską napełniony. OD KOHELETA CHRYSTUSOWEGO rozproszony i zgładzony. w CzernihowieRoku 1683. Miesiąca maja 18. Dnia. w Typografiej przeoświeconego w Bogu Jego Ms: Ojca ŁAZARZA BARANOWICZA prawosławnego Archiepiskopa Czernihowskiego Nowogródskiego i wszystkiego Siwierza. Metropoliej Kijowskiej Administratora, za jego Błogosławieństwem przez Wielebnego w Bogu Ojca JOANICIVSZA GALATOWSKIEGO Archimandrytę Czernihowskiego
ALKORAN MACHOMETOWNáuką heretycką y żydowską y pogańską napełniony. OD KOHELETHA CHRYSTVSOWEGO rosproszony y zgładzony. w CzernihowieRoku 1683. Mieśiąca máia 18. Dnia. w Typográphiey przeoświeconego w Bogu Iego Ms: Oyca ŁAZARZA BARANOWICZA práwosławnego Archiepiskopa Czernihowskiego Nowogrodskiego y wszystkiego Siwierza. Metropoliey Kiiowskiey Administratora, za iego Błogosławieństwem przez Wielebnego w Bogu Oyca IOANICIVSZA GALATOWSKIEGO Archimandrytę Czernihowskiego
Skrót tekstu: GalAlk
Strona:
Tytuł:
Alkoran Machometów
Autor:
Joannicjusz Galatowski
Drukarnia:
Łazarz Baranowicz
Miejsce wydania:
Czernihów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683
rozpasują i wzłościach bezpiecznie postępują/ ale tego konia i muła bezrozumnego; Mahometanów bezrozumnych Bóg wędzidłem i munsztukiem/ to jest: karaniem doczęsnym i wiecznym zahamuje/ bo psalmograf napisał: niebądźcie jako koń i muł/ którzy niemają rozumu/ wędzidłem i munsztukiem czeluści ich ściśni/ ten Alkoran Mahometów pogańską i żydowską i heretycką nauką zarażony waszemu Carskiemu weliczestwu ja przynosze/ żebyście Najaśniejszy Carowie i wielcy Książęta wszystkiej wielkiej małej i białej Rossiej Monarchowie Alkoran ten czytając/ obaczyli tam herezję i bluźnierstwa i grzechy niezliczone/ któremi Boga w Trójcy jedynego Mahometani obrażają/ i żebyście jako pomazancy Boży Mahometanów Bożych nieprzyjaciół za urazę Bozską jak rozpustnych koniej i
rospasuią y wzłośćiach bezpiecznie postępuią/ ále tego konia y mułá bezrozumnego; Máchometánow bezrozumnych Bog wędzidłem y munsztukiem/ to iest: karániem doczęsnym y wiecznym zahámuie/ bo psalmograph napisał: niebądźćie iáko koń y muł/ ktorzy niemáią rozumu/ wędźidłem y munsztukiem czeluśći ich śćiśni/ ten Alkoran Máchometow pogáńską y żydowską y heretycką nauką zarażony waszemu Cárskiemu weliczestwu ia przynosze/ żebyśćie Náiaśnieyszy Carowie y wielcy Xiążęta wszystkiey wielkiey máłey y biáłey Rossiey Monarchowie Alkoran ten czytáiąc/ obaczyli tám herezyę y bluznierstwa y grzechy niezliczone/ ktoremi Boga w Troycy iedynego Máchometani obrażáią/ y żebyśćie iáko pomazáncy Boży Máchometánow Bożych nieprzyiáćioł za vrázę Bozską iák rospustnych koniey y
Skrót tekstu: GalAlk
Strona: 7
Tytuł:
Alkoran Machometów
Autor:
Joannicjusz Galatowski
Drukarnia:
Łazarz Baranowicz
Miejsce wydania:
Czernihów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683
i błędliwie ludzkie rozumy. Bo przydał Jan Z. J kto nie jest znaleziony, napisany w księdze żywota, wrzucony jest w jezioro ogniste. Jako gdyby rzekł: i kto nie jest przeznaczony na zbawienie, jest potępiony. Atoli to przeznaczenie jako jest dependujące od przejzrzenia życia ludzkiego i dobrych uczynków, tak pobłażać złemu życiu heretycką ilacją nie powinno.
CV. Siódma okoliczność: iż tym sposobem SS. Apostołowie inni którym władza będzie sądzenia na tym Trybunale, mając dostatecznie przejzrzaną sobie sprawę każdego, ferować będą sentencją jednych zbawienia, drugich potępienia, bez żadnego ubliżenia powagi sędziego Chrystusa. Jako bez żadnej ujmy pełnomocnej władzy swojej, dał moc Apostołom i ich
y błędliwie ludzkie rozumy. Bo przydał Jan S. J kto nie iest znaleziony, nápisany w księdze żywota, wrzucony iest w iezioro ogniste. Jáko gdyby rzekł: y kto nie iest przeznáczony ná zbáwienie, iest potępiony. Atoli to przeznaczenie iáko iest dependuiące od przeyzrzenia życia ludzkiego y dobrych uczynkow, ták pobłażáć złemu życiu heretycką illácyą nie powinno.
CV. Siodma okoliczność: iż tym sposobem SS. Apostołowie inni ktorym władza będzie sądzenia ná tym Trybunale, máiąc dostatecznie przeyzrzaną sobie sprawę każdego, ferowáć będą sentencyą iednych zbáwienia, drugich potępienia, bez żadnego ubliżenia powagi sędziego Chrystusa. Jáko bez żadney uymy pełnomocney władzy swoiey, dał moc Apostołom y ich
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: I3v
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743