i z urodzenia i z wiary Rusin/ o Wierze naszej Ruskiej tak aż nader płocho. FILALETOWE BLEDY I HerEZJE NASTEPVIACE REFUTVIA Się. Do Narodu Ruskiego.
PO FILALECIE który był i z urodzenia i z wiary Heretyk/ czego się o wierze naszej dobrego spodziewać mamy? Tak wiele zaiste dobra/ jakgo wiele wiara jego Heretycka ma. Najmit nie patrzy więcej/ tylko aby wziął: a czasu potrzeby/ żeby uciekł. Jakoż i on wziął od nas dobrze/ i odbiegł nas rychło: i by nas był nie oszukał/ rzecz by była znośniejsza. Ale to i wziął/ i oszukał. Trzymał za tę swoję Heretycką/ na oszukanie
y z vrodzenia y z wiáry Ruśin/ o Wierze nászey Ruskiey ták áż náder płocho. PHILALETOWE BLEDY Y HAEREZYAE NASTEPVIACE REFVTVIA SIE. Do Narodu Ruskiego.
PO PHILALECIE ktory był y z vrodzenia y z wiáry Hęretyk/ cżego sie o wierze nászey dobrego spodźiewáć mamy? Ták wiele záiste dobrá/ iákgo wiele wiárá iego Hęretycka ma. Naymit nie pátrzy więcey/ tylko áby wźiął: á czásu potrzeby/ żeby uciekł. Iákoż y on wźiął od nas dobrze/ y odbiegł nas rychło: y by nas był nie oszukał/ rzecż by byłá znośnieysza. Ale to y wźiął/ y oszukał. Trzymał zá tę swoię Haeretycką/ ná oszukánie
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 46
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
Sap: 7. Lib: 8. De Trin: Lib: 1. Collat; Sacr: cap 30. Jako bluźnierca Naświętszego Sakramentu od P. Boga i od ludzi skarany. Lepiej Czarci werzą o Naświętszym Sakramencie niżeli Heretycy. Amos 4. Psal: 5. Na Dzień Bożego Ciała, Kazanie Pierwsze. Złość Heretycka co robi. 2. Petr: 2. Psal: 110. Episstola ad Pamachiũ et Oceanum. Apoc: 2. Czemu Naświętszy Sakrament jest nazwany manną Niebieską O zacności Naświętszego Sakramentu, Vc. 3 Reg: 3. Cant: 8. Cant: 2. Actor: 1. Matt: 26 S. Thõ
Sap: 7. Lib: 8. De Trin: Lib: 1. Collat; Sacr: cap 30. Iáko bluźniercá Náświętszego Sákrámentu od P. Bogá y od ludźi zkarány. Lepiey Czarći werzą o Naświętszym Sakrámenćie niżeli Heretycy. Amos 4. Psal: 5. Ná Dźień Bożego Ciáłá, Kazánie Pierwsze. Złość Heretycka co robi. 2. Petr: 2. Psal: 110. Episstola ad Pamachiũ et Oceanum. Apoc: 2. Czemu Naświętszy Sákráment iest názwány mánną Niebieską O zacnośći Naświętszego Sákrámentu, Vc. 3 Reg: 3. Cant: 8. Cant: 2. Actor: 1. Matt: 26 S. Thõ
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 40
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Pawła: Ille enim prohibet, qui hoc malum ese dicit, non qui huic bono, aliud melius anteponit. Gani i zabrania w Kapłanach Małżeństwo Kościół Katolicki, ale w osobach świeckich chwali z Pawłem Świętym w liście ad Hebraeos Cap. 13. że jest honorabile coniugium in omnibus, et thorus immaculatus. Zadaje dalej złość Heretycka Katolikom, że koniecznie SS. Apostołowie jako też i Paweł Doktor Narodów mieli żony, probując z słów Z. Pawła w liście 1. do Koryntyan w Rozdziale 9. wierszu 5. położonych takich: Nunquid non habemus potestatem Mulierem sororem circumducendi, sicut et caeteri Apostoli, et Fratres Domini, et Cephas? to jest
Pawła: Ille enim prohibet, qui hoc malum ese dicit, non qui huic bono, aliud melius anteponit. Gani y zabrania w Kapłanach Małżeństwo Kościoł Katolicki, ale w osobach swieckich chwali z Pawłem Swiętym w liście ad Hebraeos Cap. 13. że iest honorabile coniugium in omnibus, et thorus immaculatus. Zadaie daley złośc Heretycka Katolikom, że koniecznie SS. Apostołowie iako też y Paweł Doktor Narodow mieli żony, probuiąc z słow S. Pawła w liście 1. do Koryntyan w Rozdziale 9. wierszu 5. położonych takich: Nunquid non habemus potestatem Mulierem sororem circumducendi, sicut et caeteri Apostoli, et Fratres Domini, et Cephas? to iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 19
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Synodom, Dekretom, konstytuciom Papieskim, i żyć tak będą przy Chrystusa Pana Sponsi Virginum pomocy do skończenia świata. Z. Augustyn de Bono coniugii cap. 10 mówi: utinam omnes à concubitu velint abstinere, nie tylko w Kapłanach, lecz i w Małżonkach Czy stary czy nowy wiek polerowniejszy?
czystości życząc: tylko to Heretycka Venus carnibûs vesci, et carnalitate exsaturari upragniona. Katolicka zaś Religia, przy postach i paskach, dyscyplinach skromnie, nie skrumnie żyć pragnie: milionami z czystego żywota Katolików poszło do Nieba; dokąd z Lutrów, z Kalwinów nieczystych, nihil coinquinatum intrabit in Regnum Caelorum. 5to. Który wiek, czy stary, czy nowy
Synodom, Dekretom, konstytuciom Papiezkim, y żyć tak będą przy Chrystusa Pana Sponsi Virginum pomocy do skończenia swiata. S. Augustyn de Bono coniugii cap. 10 mowi: utinam omnes à concubitu velint abstinere, nie tylko w Kapłanach, lecz y w Małżonkach Czy stary czy nowy wiek polerownieyszy?
cżystości życząc: tylko to Heretycka Venus carnibûs vesci, et carnalitate exsaturari upragniona. Katolicka zaś Religia, przy postach y paskach, dyscyplinach skromnie, nie skrumnie żyć pragnie: millionami z czystego żywota Katolikow poszło do Nieba; dokąd z Lutrow, z Kalwinow niecżystych, nihil coinquinatum intrabit in Regnum Caelorum. 5to. Ktòry wiek, czy stary, czy nowy
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 24
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
rozrzucona na wiatry, w rzeki wrzucona, lub w jeziora, lub w morze; to też drapieżnym bestiom dana na pożarcie: toć chyba ich Święte członki na dniu sądnym uwenerujemy, kiedy omnis caro videbit salutare Dei. Nie mało już mieliśmy Świętych Ciał w Kościołach ze czcią złożonych, ale Saraceńska, Turecka, Heretycka psia na Święte kości zajadłość, to w ziemi Świetej, to w Jeruzalem, to w Antiochyj, to w Aleksandryj, to w Carogrodzie, to w Anglii, Hibernii, Szkocyj, Danii, Saksonii, w Belgium, w których tych wszystkich miejscach te Świete Ciał Męczeńskich znajdowały się deposita, a nasze nieoszacowane Katolickie skarby
rozrzucona na wiatry, w rzeki wrzucona, lub w ieziora, lub w morze; to też drapieżnym bestyom dana na pożarcie: toć chyba ich Swięte członki na dniu sądnym uweneruiemy, kiedy omnis caro videbit salutare Dei. Nie mało iuż mieliśmy Swiętych Ciał w Kościołach ze czcią złożonych, ale Saraceńska, Turecka, Heretycka pśia na Swięte kości zaiadłość, to w ziemi Swietey, to w Ieruzalem, to w Antyochyi, to w Alexandryi, to w Carogrodzie, to w Anglii, Hibernii, Szkocyi, Danii, Saxonii, w Belgium, w ktorych tych wsżystkich mieyscach te Swiete Ciał Męcżeńskich znaydowały sie deposita, á nasze nieoszacowane Katolickie skarby
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 86
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
jabłoń zakwitneła na Cmentarzu w zimne już czasy jesienne. U OO. Franciszkanów jest Obraz bardzo cudowny Z. Antoniego Padewskiego Mieczem cięty od Turczyna; stoi nad Smotryczem rzeką ta Forteca, arte et natura umocniona. Od niej niedaleko Forteca SSS. Trójcy, albo Okopy. Tu Paniowce miejsce umocnione Zamkiem nagorze, gdzie Akademia była Heretycka, mająca Kacerską Drukarnię i Ministrów, na co oboje szło od Panów Dziedziców tamecznych corocznie 4000. Ale tę Akademią Stanisław na Podhajcach Potocki Wojewoda Krakowski Hetman W. K Wiarę Katolicką rewokowawszy, w Stajnie o brocił, jako probuje Niesiecki w Koronie Polskiej. Tu Batów, czyli Batoh miejsce dla Polaków fatalne; gdyż tu Kalinowski
iabłoń zakwitneła na Cmentarzu w zimne iuż czasy iesienne. U OO. Franciszkanow iest Obráz bardzo cudowny S. Antoniego Padewskiego Mieczem cięty od Turczyna; stoi nad Smotryczem rzeką ta Forteca, arte et natura umocnioná. Od niey niedaleko Forteca SSS. Troycy, albo Okopy. Tu Paniowce mieysce umocnione Zamkiem nagorze, gdzie Akademia była Heretycka, maiąca Kacerską Drukarnię y Ministrow, na co oboie szło od Panow Dziedzicow tamecznych corocznie 4000. Ale tę Akademią Stanisław na Podhaycach Potocki Woiewoda Krakowski Hetman W. K Wiarę Katolicką rewokowawszy, w Staynie o brocił, iako probuie Niesiecki w Koronie Polskiey. Tu Batow, czyli Batoh mieysce dla Polakow fatalne; gdyż tu Kalinowski
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 348
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Teologowie mówią (w stanie osiągnienia in statu comprehensionis sług Boskich, nauczyć się najprzód powinniśmy z ich przykładu NA ŚWIĘTO
cośmy winni powodującej nas do Nieba łasce? Powtóre: jako wolą naszę skłaniać mamy do powodu łaski. Dwie te uwagi na których się opiera moralność gruntowna Katolicka, a schańbiona zostaje w onych jasności Heretycka uporczywość, uczynią dwie części Kazania. Krótkim dowodem tęschności niesprawię. I. CZĘSC
Łasce Pana Boga przyznawać to wszystko powinniśmy, cokolwiek tylko chcemy, możemy, a tym bardziej cokolwiek czyniemy godnego Nieba. Ta łaska zapalająca chęci nasze, wzmagająca słabe siły do skutków nadprzyrodzonych słusznie nazwać się może duszy naszej życiem nadprzyrodzonym;
Teologowie mowią (w stanie osiągnienia in statu comprehensionis sług Boskich, nauczyć się nayprzod powinniśmy z ich przykładu NA SWIĘTO
cośmy winni powoduiącey nas do Nieba łasce? Powtore: iako wolą naszę skłaniać mamy do powodu łaski. Dwie te uwagi na ktorych się opiera moralność gruntowna Katolicka, a schańbiona zostaie w onych iasności Heretycka uporczywość, uczynią dwie części Kazania. Krotkim dowodem tęschności niesprawię. I. CZĘSC
Łasce Pana Boga przyznawać to wszystko powinniśmy, cokolwiek tylko chcemy, możemy, a tym bardziey cokolwiek czyniemy godnego Nieba. Ta łaska zapalaiąca chęci nasze, wzmagaiąca słabe śiły do skutkow nadprzyrodzonych słusznie nazwać się może duszy naszey życiem nadprzyrodzonym;
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 4
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
/ byłby prędko wszytkiemu Amen. Tylko w części wszakże niewiele im niedostawa. Mesjasz nowych Ar. wedle Alkoranu Tureckiego. M. miałby przeźrzeć.
Do czego aby im nie przyszło/ miałby P. M. złożywszy te Ariańską pychę z serca/ przypatrzyć się sobie/ na co go ta przeklęta duma heretycka przywiodła: że będąc przedtym Chrześcijaninem/ mając też w Kościele Bożym Ewangelią/ i rozumienie jej od Apostołów przez ręce Chrześcijańskie nam podane/ mając Sakramenta święte wszytkie do zbawienia potrzeby; teraz tak ze wszytkiego przez heretyki/ Lutra/ Kalwina/ i Ariany jest obrany i złupiony/ żemu ledwie co abo nic chrześcijaństwa zostało. Na
/ byłby prędko wszytkiemu Amen. Tylko w częśći wszákże niewiele im niedostawa. Messyasz nowych Ar. wedle Alkoranu Tureckiego. M. miałby przeźrzeć.
Do czego áby im nie przyszło/ miałby P. M. złożywszy te Aryáńską pychę z sercá/ przypátrzyć się sobie/ ná co go tá przeklęta dumá heretycka przywiodłá: że będąc przedtym Chrześćiáninem/ máiąc też w Kośćiele Bożym Ewángelią/ y rozumienie iey od Apostołow przez ręce Chrześćiáńskie nam podáne/ maiąc Sákrámentá święte wszytkie do zbáwienia potrzeby; teraz ták ze wszytkieg^o^ przez heretyky/ Lutrá/ Kálwiná/ y Aryany iest obrány y złupiony/ żemu ledwie co ábo nic chrześćiáństwá zostáło. Ná
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 66
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Katolikami w tej mierze. Abowiem acz oni sami zażywają Ministrów wszelakiej nacji; bronią jednak żeby Katolikom nie służyli Kapłani cudzoziemscy: a tameczni też i tam porodzeni/ gdy wiernie odprawują swe powinności/ bywają traktowani gorzej niż po Turecku. Radniej widzą Kapłany swowolne i zgorszenie czyniące/ a niż skromne i dobrego żywota: bowiem niezbożność heretycka/ jest tak sama przez się słaba/ iż ninaczym się barziej nie sadzi/ jako na złym żywocie duchownych. A jednak Katolicy dla ostatniego niedostatku robotników/ musieli używać księżej zbiegów i złego zachowania: był tam widziany jeden laik/ który uczyniwszy się księdzem/ odprawował po dolinie Meselcinie/ wszelkie powinności kapłańskie. Czwartej
Kátholikámi w tey mierze. Abowiem ácz oni sámi záżywáią Ministrow wszelákiey natiey; bronią iednák żeby Kátholikom nie służyli Kápłani cudzoźiemscy: á támeczni też y tám porodzeni/ gdy wiernie odpráwuią swe powinnośći/ bywáią tráktowáni gorzey niż po Turecku. Rádniey widzą Kápłany swowolne y zgorszenie czyniące/ á niż skromne y dobrego żywotá: bowiem niezbożność haeretycka/ iest ták sámá przez się słába/ iż nináczym się bárźiey nie sádźi/ iáko ná złym żywoćie duchownych. A iednák Cátholicy dla ostátniego niedostátku robotnikow/ muśieli vżywáć kśiężey zbiegow y złego záchowánia: był tám widźiány ieden láik/ ktory vczyniwszy się kśiędzem/ odpráwował po dolinie Meselcinie/ wszelkie powinnośći kápłáńskie. Czwartey
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 17
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
były wydane językiem Angielskim/ a potym nierychło Waleskim) i więcej miasta/ a niż powiaty: barziej miejsca co przy morzu/ a niż te co we śrzodku ziemie/ dla obcowania z cudzoziemcami: więcej nakoniec te bliskie dworu miasta ludzie/ a niż od niego odlegli. Czwartej części, Szwecja, DANIA.
NIezbożność heretycka za czasów naszych/ jest jako niewstydliwa wszetecznica/ co owo powolna jest każdemu/ na wszelaką niecnotę: i jako ona sławna kortezianka u Salustiusa: o której mówi: iż tak cielesnością gorzała/ że częściej gabała mężczyzny/ a niż onę gabano. tak i herezja/ częściej się nadawała samaż ludziom niezbożnym/ i złych
były wydáne ięzykiem Angielskim/ á potym nierychło Wáleskim) y więcey miástá/ á niż powiáty: bárźiey mieyscá co przy morzu/ á niż te co we śrzodku źiemie/ dla obcowánia z cudzoźiemcámi: więcey nákoniec te bliskie dworu miástá ludźie/ á niż od nie^o^ odlegli. Czwartey częśći, SZWECIA, DANIA.
NIezbożność haeretycka zá czásow naszych/ iest iáko niewstydliwa wszetecznicá/ co owo powolna iest káżdemu/ ná wszeláką niecnotę: y iáko oná sławna korteziánká v Sálustiusá: o ktorey mowi: iż ták ćielesnośćią gorzáłá/ że częśćiey gábáłá mężczyzny/ á niż onę gábano. ták y haeresia/ częśćiey się nádawáłá sámáż ludźiom niezbożnym/ y złych
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 60
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609