. in Eunom: Apologia Epist. ad Canonicas. Serm. 5. in Eunom: Ibid. Idem. Epist. Eadem. Do Narodu Ruskiego. Epist. ad serap. Serm. 3. in Eunomium. Zło[...] : Serm. Gen. c. 24. Apologia
A to już niechaj będzie Lamentowym błędem i Herezjom przez mnie od części notowanym/ w tej mojej Apologiej koniec. Bo mi i przedsięwzięta wpowieść materia/ więcej się z niemi szerzyć nie pozwala: i sam też rozum ukazuje/ że jednym swoim błędem/ jedną Herezją/ nierzkąc tak wielą/ na to w Cerkwi naszej zasłużył/ aby przy Zyzanim i Filalecie/
. in Eunom: Apologia Epist. ad Canonicas. Serm. 5. in Eunom: Ibid. Idem. Epist. Eadem. Do Narodu Ruskiego. Epist. ad serap. Serm. 3. in Eunomium. Zło[...] : Serm. Gen. c. 24. Apologia
A to iuż niechay będźie Lámentowym błędem y Hęrezyom przez mnie od cżęśći notowánym/ w tey moiey Apologiey koniec. Bo mi y przedśięwźięta wpowieść máterya/ więcey sie z niemi szerzyć nie pozwala: y sam też rozum vkázuie/ że iednym swoim błędem/ iedną Hęrezyą/ nierzkąc ták wielą/ ná to w Cerkwi nászey zásłużył/ áby przy Zyzánim y Philálecie/
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 75
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
na siedzenie preparowane między Tronami Króla i Królowy; tam posadzonego Król prżepasywał Łańcuchem szczerozłotym. Nastąpiła Msza solenna, podczas której celebrujący Prałat, czynił do Nowokreowanego Kawalera Ekshortację: Sis Magnanimus in adversitate, ingenuus in Consangvinitate,largifluus, in honestate, egregius in Curialitate, strenuus in virili probitate; zalecał przytym Wiary Z manutenencją Herezjom rezystencją zbytków unikanie, Wdów i Sierot protekcję, Kapłanów obserwancję, po BOHU Królowi i Ojczyźnie wierność etc. Na ostatek Król Neo Equitem ściskał i inni Bracia Orderu. SPECYFIKACJA ORDERÓW Znaczniejszych i osobliwszych tylko: o których że multi mulia, Ja pauciora enucleabo.
Wszystkich Orderów wyliczają dawnych i świeżych, i już zgasłych 165 Które
na siedzenie preparowane między Tronami Krolá y Krolowy; tam posadzonego Krol prżepásywáł Łańcuchem szczerozłotym. Nastąpiła Msza solenna, podczas ktorey celebruiący Prałat, czynił do Nowokreowanego Kawalera Exhortacyę: Sis Magnanimus in adversitate, ingenuus in Consangvinitate,largifluus, in honestate, egregius in Curialitate, strenuus in virili probitate; zalecał przytym Wiary S manutenencyą Herezyom rezystencyą zbytkow unikanie, Wdow y Sierot protekcyę, Kapłanow obserwancyę, po BOHU Krolowi y Oyczyznie wiernośc etc. Na ostatek Krol Neo Equitem ściskał y inni Braciá Orderu. SPECYFIKACYA ORDEROW Znacznieyszych y osobliwszych tylko: o ktorych że multi mulia, Ia pauciora enucleabo.
Wszystkich Orderow wyliczaią dawnych y świeżych, y iuż zgasłych 165 Ktore
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1044
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Mar Eliasz Patriarcha ich począł był Nestoriusza nauce fovere, i o to reprehensus z Sekwitami swemi, non constat, czyli resipuit.
7 Są jeszcze w Indii TOMAEI Chrześcijanie, którzy się być powiadają Ortos od Z. Tomasza Aposłoła. Jest tych wiele w głębokiej Azyj.
ATEISMUS.
WIERZE prawdziwej, i wszystkim Niedowiarstom, Herezjom, Sektom w kontr stoją ATEISTE: bo tamci wszyscy Prawowierni bez erroru, Sektarze erroneè, przecięż BOGA chwalą suo modo; a ci ATHEISTOWIE, do tego przyszli głupstwa, że żadnego znać nieehcą BOGA: dla tego Ateusz z Greckiego tłumaczy się sine DEO. Bez BOGA, Bezbożny, Autorem tej Sekty Insipiens który rzekł
. Mar Eliasz Patryarcha ich począł był Nestoriusza nauce fovere, y o to reprehensus z Sekwitami swemi, non constat, czyli resipuit.
7 Są ieszcze w Indii THOMAEI Chrześcianie, ktorzy się bydź powiadaią Ortos od S. Tomasza Aposłoła. Iest tych wiele w głębokiey Azyi.
ATHEISMUS.
WIERZE prawdziwey, y wszystkim Niedowiarstom, Herezyom, Sektom w kontr stoią ATHEISTAE: bo tamci wszyscy Prawowierni bez erroru, Sektarze erroneè, przecięż BOGA chwalą suo modo; a ci ATHEISTOWIE, do tego przyszli głupstwa, że żadnego znać nieehcą BOGA: dla tego Ateusz z Greckiego tłumaczy się sine DEO. Bez BOGA, Bezbożny, Autorem tey Sekty Insipiens ktory rzekł
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1148
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
z upadkiem Greków Państwa.
Siedmnaste. Lateraneńskie V. Roku 1512. miane.
Ośmnaste. Trydentckie w Trydencie zaczęte Roku 1545. od Pawła III. po nim zeszłym od Juliusza III. kontynuowane, od Piusa IV. zakończone Roku 1563. za Karola V. i Ferdynanda I. Cesarzów, złożone przeciwko Lutrom i wszelkim Herezjom. Trwało lat 18. to dla wielości i powagi materyj agitującej się, to dla powietrza zaraźliwego, które Ojców toto traktu Koncylii umorzyło 144. Na pierwszych Sesjach było Ojców 209. Zakonników 89. Secundarum Sessionum w Bononii było Ojców 211. Zakonników 66. Na trzecich Sesjach w Trydencie reasumowanych było Ojców 115. Przy konkluzyj
z upadkiem Grekow Państwa.
Siedmnaste. Lateranenskie V. Roku 1512. miane.
Ośmnaste. Trydentckie w Trydencie záczęte Roku 1545. od Pawła III. po nim zeszłym od Iuliusza III. kontynuowáne, od Piusa IV. zákończone Roku 1563. zá Karola V. y Ferdynandá I. Cesarzow, złożone przeciwko Lutrom y wszelkim Herezyom. Trwało lat 18. to dla wielości y powági materyi agituiącey się, to dla powietrza záraźliwego, ktore Oycow toto tractu Concilii umorzyło 144. Ná pierwszych Sesyach było Oycow 209. Zakonnikow 89. Secundarum Sessionum w Bononii było Oycow 211. Zakonnikow 66. Ná trzecich Sesyach w Trydencie reasumowánych było Oycow 115. Przy konkluzyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 133
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Auinion/ i Tolosę/ i Bardeo/ i kraje pobliskie. I tak powoli Państwo zachodnie upadło było wszytko zgoła: a wschodnie zostało tak słabe/ iż ledwo czasem mogło bronić od najazdów Saraceńskich Konstantynopola/ nie tylo żeby miało było ratować zachodniego. Co upatrując głęboko Leo Papież III (a tym więcej iż Cesarze Carogrodzcy pomagali herezjom/ i mnożyli niezbożność) resoluował się spaniale/ aby było podeprzeć Państwa zachodniego/ przez Karła Wielkiego Króla Francuskiego (który na ten czas był barzo sławny/ niemniej dzielnością w rycerskich sprawach/ jako też Zelo Religionis) i przez jego następce. co się trafiło w roku Pańskim 800. a to Ado Arcybiskup Wienneński opisał krótkimi
Auinion/ y Tolosę/ y Bárdeo/ y kráie pobliskie. Y ták powoli Páństwo zachodnie vpádło było wszytko zgołá: á wschodnie zostáło ták słábe/ iż ledwo czásem mogło bronić od naiázdow Sáráceńskich Constántinopolá/ nie tylo żeby miáło było rátowáć zachodniego. Co vpátruiąc głęboko Leo Papież III (á tym więcey iż Cesárze Cárogrodzcy pomagáli heresiom/ y mnożyli niezbożność) resoluował się spániále/ áby było podeprzeć Páństwá zachodniego/ przez Kárłá Wielkiego Krolá Fráncuskiego (ktory ná ten czás był bárzo sławny/ niemniey dźielnośćią w rycerskich spráwách/ iako też Zelo Religionis) y przez iego następce. co sie tráfiło w roku Páńskim 800. á to Ado Arcibiskup Wienneński opisał krotkimi
Skrót tekstu: BotŁęczRel_III
Strona: 68
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. III
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
Panie, nieto Waszmość mów, wisz[...] Wmość dobrze, żem temu Sojuszowi był przeciwny, i nic niewinienem; ale W. mość mów zem winien wtym: żem Waszmości tego Wakansu niedał. Taka Królów weksa, podszyty interes prywatny, pod publiczny i to niesłuszny, jest grzech podobny Herezjom, które pod Pismo Święte i że rzekę Boski interes prywatnych zawziętości swoich błędy pokrywają; jest grzech contra proximum, jest grzech wymierzjenia Wakansów- Ale daleko większy ten, który z Fakcyj Cudzozie[...] ców pochodzi do weksowania Królów, niezważywszy oco się Monarcha z Monarchą zaweźmie, czy o prywatne swoje czy o publiczne Rzeczy- pospolitej interesa
Panie, nieto Waszmość mow, wisz[...] Wmość dobrze, żem temu Sojuszowi był przeciwny, y nic niewinienem; ale W. mość mow zem winien wtym: żem Wászmośći tego Wakansu niedał. Taka Krolow wexa, podszyty interes prywatny, pod publiczny y to niesłuszny, iest grzech podobny Herezyom, ktore pod Pismo Swięte y że rzekę Boski interes prywatnych zawźiętości swoich błędy pokrywaią; iest grzech contra proximum, iest grzech wymierzienia Wakansow- Ale daleko większy ten, ktory z Fàkcyi Cudzoźie[...] cow pochodzi do wexowania Krolow, niezważywszy oco się Monarcha z Monarchą zaweźmie, czy o prywatne swoie czy o publiczne Rzeczy- pospolitey interessa
Skrót tekstu: JabłSkrup
Strona: 23
Tytuł:
Skrupuł bez skrupułu w Polszcze
Autor:
Jan Stanisław Jabłonowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1730
Data wydania (nie wcześniej niż):
1730
Data wydania (nie później niż):
1730