całym wieku skutki. Bo ledwie DAWID w Domu z drogi twarz omyje, Dochodzą go po pieknych, szpetne historie Pod Rabbatą cieszył się zwycięstwem, Proroctwem, Tu zasmucon nowiną, szpetnym kazirództwem. Skąd poszło że z różnych żon, miał Król wiele dzieci, Zmieszały się z Perłami motłochy i śmieci.
Dobre jabłko zrodziła szczepiona Jabłonka, Z Leśnej zaś cierpke, kwaśna, chropowata płonka. Znać że Amon Syn pierwszy zrodzon z dzikiej gruszki. Nim DAWID Królem został, gdzieś dopadł kopciuszki. Spłodził takiego gbura i prostego Dziaka, Który miał obyczaje grube Parobczaka. Mając Siostrę Tamarę ale z inszej Matki Obraz to był piękności i kształtny i gładki Musiał
całym wieku skutki. Bo ledwie DAWID w Domu z drogi twarz omyie, Dochodzą go po pieknych, szpetne historye Pod Rabbatą cieszył się zwycięstwem, Proroctwem, Tu zasmucon nowiną, szpetnym kazirództwem. Zkąd poszło że z rożnych żon, miał Krol wiele dzieci, Zmieszały się z Perłami motłochy y śmieci.
Dobre iábłko zrodziłá szczepiona Jábłonka, Z Leśney zaś cierpke, kwaśna, chropowata płonka. Znać że Amon Syn pierwszy zrodzon z dzikiey gruszki. Nim DAWID Krolem został, gdzieś dopadł kopciuszki. Spłodził tákiego gbura y prostego Dziaka, Ktory miał obyczaie grube Parobczaka. Maiąc Siostrę Tamarę ále z inszey Mátki Obraz to był piękności y kształtny y głádki Musiał
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 110
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
i planeta mu do nich pomoc może: ale charaktery cale są wymysły Anioła niedobrego, bo co więcej może linia krzywo niż prosto powiedziona? 7. Co jest sprawa nadprzyrodzona albo cud? P. Bóg, jako prawo jakie postanowił, aby tylo pewne skutki każda rzecz, albo tylo w pewnych okolicznościach, czyniła, jako jabłonka rodziła jabłka a nie grona winne i to lecie nie zimie; aby człowieka ziemia nie woda nosiła. i takie skutki są przyrodzone, kiedy zaś siły dodaje nad zwyczaj aby co nad to określenie uczyniła, to cudem zowiem, jako gdyby kogo chodzącego po wierzchu woda nosiła, i tak gdy się cud staje, czyni Bóg
y plánetá mu do nich pomoc może: ále cháráktery cále są wymysły Anyołá niedobrego, bo co więcey może linia krzywo niż prosto powiedźiona? 7. Co iest spráwá nádprzyrodzona álbo cud? P. Bog, iako práwo iákie postánowił, áby tylo pewne skutki káżda rzecz, álbo tylo w pewnych okolicznośćiách, czyniłá, iáko iábłonká rodźiłá iábłká á nie groná winne y to lećie nie źimie; áby człowieká źięmiá nie wodá nośiłá. y takie skutki są przyrodzone, kiedy záś śiły dodáie nád zwyczay áby co nád to określenie vczyniłá, to cudem zowiem, iáko gdyby kogo chodzącego po wierzchu wodá nośiłá, y ták gdy się cud stáie, czyni Bog
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 13
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
nie może: jako może uczynić złoto miedz, ale z nich naczynia nie uczyni, i owszem jako tenże de ortus animali lib. z. c. i. Tylo mogą uczynić, miękkość twardość, zaczym musi być co wyższego nad własność Clementów co te rzeczy sprawuje. 39. Czemu z złodzieja nie rodzi się jabłonka? Każda rzecz żyjąca daje nasieniu swemu, własności swoje, to nic nie czynią, aż póki ziemia nasienie swą parą przejmie, toż je słońce w zbwdza do czynienia, jako żołądek ciepło w pieprzu i tak powoli psują właśności nasienne, jako więc ogień psuje w drzewie własności drewna, że musi nasienie niekako umierać; a
nie może: iáko może uczynić złoto miedz, ále z nich naczynia nie uczyni, y owszem iáko tenże de ortus animali lib. z. c. i. Tylo mogą uczynić, miękkość twardość, záczym muśi bydz co wyższego nád własność Clementow co te rzeczy spráwuie. 39. Czemu z złodzieia nie rodzi się iábłonká? Każdá rzecz żyiąca dáie nasięniu swemu, włásnośći swoie, to nic nie czynią, áż poki źiemiá náśienie swą parą przeymie, toż ie słońce w zbwdza do czynienia, iáko żołądek ćiepło w pieprzu y ták powoli psuią włáśnośći naśienne, iáko więc ogień psuie w drzewie włásnośći drewná, że muśi náśięnie niekako umierać; á
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 268
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
/ Kopr włoski/ szałwyja/ szczaw. Jest to lelia/ roża/ gozdziki/ fiołka/ modrak. Jest to Loboda/ pokrzywa/ oset/ łopian. Narwi trochę * nieco) kwiatków/ uwiję wieniec/ wąchadło. Jako sprośnie krety poryli tę lechę. CO to za drzewo/ drzewko? Jest to Jabłoń/ jabłonka/ gruszka/ wiśniowe drzewo/ śliwowe drzewo/ pigwowe drzewo/ Migdałowe drzewo/ Morwowe drzewo/ Bobkowe drzewo/ figowe drzewo/ orzechowe drzewo. A ustały się jabłka/ gruszki/ wiśnie/ śliwy/ pigwy/ migdały/ morwy/ bobki/ figi/ orzechy? Nie dawno kwitnęły * kściały.) Wiatr je strącił
/ Kopr włoski/ száłwyia/ szcżaw. Iest to lelia/ roża/ gozdźiki/ fiołká/ modrak. Iest to Lobodá/ pokrzywá/ oset/ łopian. Nárwi trochę * nieco) kwiatkow/ uwiję wieniec/ wąchádło. Iáko sprośnie krety poryli tę lechę. CO to zá drzewo/ drzewko? Iest to Iábłoń/ jábłonká/ gruszká/ wiśniowe drzewo/ śliwowe drzewo/ pigwowe drzewo/ Migdałowe drzewo/ Morwowe drzewo/ Bobkowe drzewo/ figowe drzewo/ orzechowe drzewo. A ustáły się jábłká/ gruszki/ wiśnie/ śliwy/ pigwy/ migdały/ morwy/ bobki/ figi/ orzechy? Nie dawno kwitnęły * kśćiáły.) Wiátr je strąćił
Skrót tekstu: VolcDial
Strona: 133
Tytuł:
Viertzig dialogi
Autor:
Nicolaus Volckmar
Miejsce wydania:
Toruń
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
rozmówki do nauki języka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612