Wielki Aleksander 30. Talentów złota przysłał, nazad je odesłał mówiąc : Regibus non Philosophis opus ese pecuniâ. teste Svida. Podobnego był sentymentu Diogenes Filozof, od Aleksandra nie złota, ale odsłonienia od słońca pretendujący. Takiegoż sentymentu był o bogactwach Kuriusz Rzymianin nbogosię noszący, rzepę sam sobie warząej, z glinianego naczynia jedzący ; gdy mu Posłowie od Samnitów złota wiele ofiarowali, rzekł : Malo haec de fictilibus comese, et aurum habentibus imperare.
SUROWI, TETRYCY, MARSOWACI, NIGDY SIĘ NIE ŚMIEIĄCY.
ANAKsAGÓRAS Klazomeński Filozof, Kato, Crasu, Ksenocrates. Marius, Aleksander Wielki, Heraclitus Filozof Efeski wszystko na świecie za mizerię poczytując, plakał
Wielki Alexander 30. Talentow złota przysłał, nàzad ie odesłał mowiąc : Regibus non Philosophis opus ese pecuniâ. teste Svida. Podobnego był sentymentu Diogenes Filozof, od Alexandra nie złota, ále odsłonienia od słońcá pretenduiący. Tákiegoż sentymentu był o bogactwách Kuriusz Rzymianin nbogosię noszący, rzepę sam sobie warząey, z glinianego naczynia iedzący ; gdy mu Posłowie od Samnitow złota wiele ofiarowali, rzekł : Malo haec de fictilibus comese, et aurum habentibus imperare.
SUROWI, TETRYCY, MARSOWACI, NIGDY SIĘ NIE SMIEIĄCY.
ANAXAGORAS Klazomeński Filozof, Cato, Crasu, Xenocrates. Marius, Alexander Wielki, Heraclitus Filozof Efeski wszystko ná świecie zá mizeryę poczytuiąc, plakáł
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 971
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
to konie, to bydło, to wieprze, gęsi, kury etc. Osobliwie tych czasów od lad kilkunastu tyle bydła zginęło rogatego, mało widać pługów; ale wiele długów naczyniło się, na chleb próżne obory, ale pełne skor banty; wypasłe po wsiach psy, ścierwem wrony, krucy, ale wygłodzone ludzie bez omasty jedzący, tyle krów dojnych psom wywlokłszy na paszę. Gdziekolwiek zaraza na ludzi, na bydło, ustawicznie lud pospolity widuje (jak powiada) to osoby chodzące w bieli podczas nocy, to konie, to charty białe; słyszą jakiś szelest, chodzenie, jeżdżenie jakichsi osób; co wszytko lud prosty upierom alias trupom od czarta wziętym
to konie, to bydło, to wieprze, gęsi, kury etc. Osobliwie tych czasow od lad kilkunastu tyle bydła zgineło rogatego, mało widać pługow; ale wiele długow naczyniło się, na chleb prożne obory, ále pełne skor banty; wypasłe po wsiach psy, scierwem wrony, krucy, ále wygłodzone ludzie bez omasty iedzący, tyle kròw doynych psom wywlokłszy na paszę. Gdziekolwiek zaraza ná ludzi, ná bydło, ustawicznie lud pospolity widuie (iak powiada) to osoby chodzące w bieli podczas nocy, to konie, to charty białe; słyszą iakiś szelest, chodzenie, ieżdżenie iakichsi osob; co wszytko lud prosty upierom alias trupom od czarta wziętym
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 248
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Arabskich węże Series Różnych w Świecie Narodów
jedzących u Pliniusza. Nie tykam HIPPOPNAGOS, co końskie jedzą mięso, jako u Tatarowie; zostawuję LOTOFAGOS Lotos drzewko słodkie Afrykańskie jedzących. Ci wszyscy posterius specyfikowani nie są Monstra, ani inny jaki naród ludzki od nas dystyngwowany, ale są ludzie in defectu chleba to z dawnego zwyczaju, jedzący, czym mogą głód odpędzić, albo voracitatem nasycić. Owszem w każdym Naródzie, Mieście, Wsi, Domu, Familii są jedni carnivori, to jest mięso lubiący, drudzy Lactivori nabiał bardzo jedzący. inni piscivori, lepiej ryby, niż mięso lubiący. Może każdy człek głodem przymuszony, ludzkie, psie, końskie, kocie
Arabskich węże Series Rożnych w Swiecie Narodow
iedzących u Pliniusza. Nie tykam HIPPOPNAGOS, co końskie iedzą mięso, iako v Tatarowie; zostáwuię LOTOPHAGOS Lotos drzewko słodkie Afrykańskie iedzących. Ci wszyscy posterius specyfikowani nie są Monstra, ani inny iaki narod ludzki od nas distingwowany, ale są ludzie in defectu chleba to z dawnego zwyczaiu, iedzący, czym mogą głod odpędzić, albo voracitatem nasycić. Owszem w każdym Narodżie, Miescie, Wsi, Domu, Familii są iedni carnivori, to iest mięso lubiący, drudzy Lactivori nabiał bardzo iedzący. inni piscivori, lepiey ryby, niż mięso lubiący. Może każdy człek głodem przymuszony, ludzkie, psie, końskie, kocie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 122
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
nie są Monstra, ani inny jaki naród ludzki od nas dystyngwowany, ale są ludzie in defectu chleba to z dawnego zwyczaju, jedzący, czym mogą głód odpędzić, albo voracitatem nasycić. Owszem w każdym Naródzie, Mieście, Wsi, Domu, Familii są jedni carnivori, to jest mięso lubiący, drudzy Lactivori nabiał bardzo jedzący. inni piscivori, lepiej ryby, niż mięso lubiący. Może każdy człek głodem przymuszony, ludzkie, psie, końskie, kocie jeść mięso, jako constat z Historyj różnych głodów i obleżonych Miast.
M[...] jam tu sexcenta Nomina Populorum, w różnych Krajach Świata od Pliniusza, Herodata, Ptolemeusza, Kariona, i
nie są Monstra, ani inny iaki narod ludzki od nas distingwowany, ale są ludzie in defectu chleba to z dawnego zwyczaiu, iedzący, czym mogą głod odpędzić, albo voracitatem nasycić. Owszem w każdym Narodżie, Miescie, Wsi, Domu, Familii są iedni carnivori, to iest mięso lubiący, drudzy Lactivori nabiał bardzo iedzący. inni piscivori, lepiey ryby, niż mięso lubiący. Może każdy człek głodem przymuszony, ludzkie, psie, końskie, kocie ieść mięso, iako constat z Historyi rożnych głodow y obleżonych Miast.
M[...] iam tu sexcenta Nomina Populorum, w rożnych Kraiach Swiata od Pliniusza, Herodata, Ptolemeusza, Kariona, y
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 122
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. 99. Czemu niektóre dzieci nierostą które wiele jedzą? Dla tego się to przydaje iż od wielkiej wilgotności ciepło jest zatłumione zostawia: z tąd którzy mierno jedzą lepiej rozstą dla tego też w gorączkach rosną, że wilgotności ubywa, i tak z materii przysuszonej kości przybywa lubo ciała nie wiele. 100. Czemu wiele jedzący tyją ale nie rosną wgórę? Rośnienie należy do kości, a te suchości potrzebują: tłustość zasię mnogości materyj a mniej ciepła i suchości potrzebuje. Dla tego też które dzieci grają, biegają barziej się wgórę podnoszą, bo ciepło wzbudzając suchość mnożą. 101. Czemu z jednej potrawy czworaki humor się rodzi? Bo
. 99. Czemu niektore dzieći nierostą ktore wiele iedzą? Dla tego się to przydaie iż od wielkiey wilgotnośći ćiepło iest zatłumione zostawia: z tąd ktorzy mierno iedzą lepiey rozstą dla tego też w gorączkách rostą, że wilgotnośći ubywa, y ták z máteryey przysuszoney kośći przybywa lubo ćiáłá nie wiele. 100. Czemu wiele iedzący tyią ále nie rostą wgorę? Rośnienie należy do kośći, á te suchości potrzebuią: tłustość zásię mnogośći máteryi a mniey ćiepła y suchośći potrzebuie. Dla tego też ktore dźieći gráią, biegaią barźiey się wgorę podnoszą, bo ćiepło wzbudzáiąc suchość mnożą. 101. Czemu z iedney potrawy czworaki humor się rodźi? Bo
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 237
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692