się zbliżyli: ale Zamojskim przestraszeni uszli. Do Porty wysłany Posłem Uchański Wojewoda Bełski. Roku 1590. na Sejmie stwierdzony Pokój z Turkami uczyniony w Stambule, przy kooperacyj Posła Angielskiego, bo Polski tam był umarł. Przeciw Zamojskiemu znowu były wzruszone nienawiści ale uspokojone; o czym Piasecki. W Rydze tumult wszczęty przeciw Katolikom i Jezuitom, ale przez Leona Sapiehę Kanclerza W. L. uspokojony egzekwowanemi Pryncypałami, i Jezuici przywróceni. Roku 1591. Sejm w Warszawie odprawiony, ale Król począł myślić o Zonie z Domu Austriackiego nie zwierzając się Zamojskiemu, jako ostremu Obserwatorowi Praw Ojczystych. Roku 1592. Król potajemnie posłał Kardynała Radziwiłła po Annę Austriaczkę sprowadzoną 6.
śię zbliżyli: ale Zamoyskim przestraszeni uszli. Do Porty wysłany Posłem Uchanski Wojewoda Bełski. Roku 1590. na Seymie stwierdzony Pokóy z Turkami uczyniony w Stambule, przy kooperacyi Posła Angielskiego, bo Polski tam był umarł. Przećiw Zamoyskiemu znowu były wzruszone nienawiśći ale uspokojone; o czym Piasecki. W Rydze tumult wszczęty przećiw Katolikom i Jezuitom, ale przez Leona Sapiehę Kanclerza W. L. uspokojony exekwowanemi Pryncypałami, i Jezuići przywróceni. Roku 1591. Seym w Warszawie odprawiony, ale Król począł myślić o Zonie z Domu Austryackiego nie zwierzając śię Zamoyskiemu, jako ostremu Obserwatorowi Praw Oyczystych. Roku 1592. Król potajemnie posłał Kardynała Radźiwiłła po Annę Austryaczkę sprowadzoną 6.
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 72
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
o czym są przywileje u Zalasz: Lib: 1. Tit: 21. Przytym Studentom bezpieczeństwo obmyślone i Przywileje nadane. Rektorowi dana moc sądzenia Studentów, o ekscessa jednak nie Kryminalne, ani Kleryków. Też same Przywileje stwierdzone od Zygmunta Augusta Roku 1562. i od Zygmunta III. Roku 1613.
Władysław IV. Jezuitom pretendującym uczyć Szkół w Krakowie przykazał, aby nie uczyli, nie rozrywając Akademii powagi, nie tylko w Krakowie, ale i po Przedmieściach, i wszystkie Przywileje im stwierdził Roku 1633. i 1635.
Michał Król toż samo stwierdził Roku 1669. Król Jan III. także potwierdził wszystkie A kademii Prawa, i Dobra ich uwolnił
o czym są przywileje u Zalasz: Lib: 1. Tit: 21. Przytym Studentom bespieczeństwo obmyślone i Przywileje nadane. Rektorowi dana moc sądzenia Studentów, o excessa jednak nie Kryminalne, ani Kleryków. Też same Przywileje stwierdzone od Zygmunta Augusta Roku 1562. i od Zygmunta III. Roku 1613.
Władysław IV. Jezuitom preténdującym uczyć Szkół w Krakowie przykazał, aby nie uczyli, nie rozrywając Akademii powagi, nie tylko w Krakowie, ale i po Przedmieśćiach, i wszystkie Przywileje im stwierdźił Roku 1633. i 1635.
Michał Król toż samo stwierdźił Roku 1669. Król Jan III. także potwierdźił wszystkie A kademii Prawa, i Dobra ich uwolnił
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 194
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
złamał, a idąc za przykładem Kardynała Hozjusza Biskupa Warmińskiego, oraz za radą Kardynała także Franciszka Komendona, i Wincentego Portici Nuncjusza Papieskiego wprowadził Jezuitów do Wilna, dobra nadał, przy Kościele Parochialnym Z. Jana osadził, i postarał się że Król Zygmunt August za dozwoleniem Z. Piusa V. Papieża w Roku 1571 wiecznemi czasy Jezuitom ten Kościół oddał który niegdyś w Roku 1386. od Jagiełły Króla i Witolda budować zaczęty, aż w Roku 1426. całej Litwy nakładem dokończony został. Żeby zaś większe było do Szkół Jezuickich zachęcenie, Stefan Batory Król Polski Przywilejem swoim Roku 1578. w Lublinie danym na Akademią podniósł, Doktorów Teologii i Filozofii kreować pozwolił,
złamał, á idąc za przykładem Kardynała Hozyusza Biskupa Warmińskiego, oraz za radą Kardynała także Franciszka Kommendona, i Wincentego Portici Nuncyusza Papieskiego wprowadźił Jezuitów do Wilna, dobra nadał, przy Kośćiele Parochialnym S. Jana osadźił, i postarał śię że Krôl Zygmunt August za dozwoleniem S. Piusa V. Papieża w Roku 1571 wiecznemi czasy Jezuitom ten Kośćiół oddał ktôry niegdyś w Roku 1386. od Jagiełły Króla i Witolda budować zaczęty, aż w Roku 1426. całey Litwy nakładem dokończony został. Zeby zaś większe było do Szkół Jezuickich zachęcenie, Stefan Batory Król Polski Przywilejem swoim Roku 1578. w Lublinie danym na Akademią podniósł, Doktorów Theologii i Filozofii kreować pozwolił,
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 196
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
blech, ta już z swoim z blechu.
Ja rozumiem, że Wenus, a ty co, Wojciechu? Tać prawdziwie niewczymci ustawnie magluje, Jako się to nie zaraz człek rekoliguje: Głową, ciała ludzkiego wzgardziwszy ratuszem, Milszy jej do zabawy rurmus i z foluszem. 9. BAL
Dał Bal wieś jezuitom, na których choć woła Pismo, że nie należy bałwan do kościoła (Odpuścicie, ojcowie, gdy wam prawdę rzekę), Z wielkim wzięli zgorszeniem w swoję go opiekę. Tedy dla marnej wioski i was respekt zdole? Wprowadziliście w kościół bałwana, Lojole; Czy nie wiecież, co robił Eliasz z Baalem
blech, ta już z swoim z blechu.
Ja rozumiem, że Wenus, a ty co, Wojciechu? Tać prawdziwie niewczymci ustawnie magluje, Jako się to nie zaraz człek rekoliguje: Głową, ciała ludzkiego wzgardziwszy ratuszem, Milszy jej do zabawy rurmus i z foluszem. 9. BAL
Dał Bal wieś jezuitom, na których choć woła Pismo, że nie należy bałwan do kościoła (Odpuścicie, ojcowie, gdy wam prawdę rzekę), Z wielkim wzięli zgorszeniem w swoję go opiekę. Tedy dla marnej wioski i was respekt zdole? Wprowadziliście w kościół bałwana, Lojole; Czy nie wiecież, co robił Elijasz z Baalem
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 210
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
Carowa Zofia, i Car Jan, aby dwóch Jezuitów tam być mogło, X. Jerzy Dawid, i X. Tobiasz Tychaowski; co Patriarsze nie miło było. Relatio scripta P. Georgii David Soc: JESU.
Roku 1689 Iwan Aleksiewicz, i Car Piotr Aleksiewicz, iż na nich Patriarcha Moskiewski wymógł usilną prośbą, Jezuitom z Moskwy ustąpić kazali, i do Dworu Cesarskiego powrócić, racje dając: bo Religia i Wiara wasza, naszej Błahoczestywej Cerkwi nazbyt jest przeciwna. Relatio P. Georgii David, die 12 8bris.
Za Panowania Augusta II Króla Polskiego Roku 1720 w Zamościu Leo Kiszka Metropolita Kijowski i całej Rusi, Episkop Wlodzimierski, złożył Synod
Carowa Zofia, y Car Ian, aby dwoch Jezuitow tam bydź mogło, X. Jerzy Dawid, y X. Tobiasz Tychaowski; co Patryarsże nie miło było. Relatio scripta P. Georgii David Soc: JESU.
Roku 1689 Iwan Alexiewicz, y Car Piotr Alexiewicz, iż na nich Patryarcha Moskiewski wymogł usilną proźbą, Iezuitom z Moskwy ustąpić kazali, y do Dworu Cesarskiego powrocić, racye daiąc: bo Religia y Wiara wasza, naszey Błahoczestywey Cerkwi nazbyt iest przeciwna. Relatio P. Georgii David, die 12 8bris.
Za Panowania Augusta II Krola Polskiego Roku 1720 w Zamościu Leo Kiszka Metropolita Kiiowski y całey Rusi, Episkop Wlodzimierski, złożył Synod
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 23
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, w sercach Angielczyków czyniąc odmianę. Postarali się Heretycy, że z Belgium te Szkoły przez bunty Pospólstwa wyrzucone: ale za pozwoleniem Króla Hiszpańskiego do Remów się wyniosły, pięknie kwitną. Grzegorz XIII. Papież dla młodzi Angielskiej w Rzymie wystawił Kolegium, gdzie przedtym był szpital Angielski, nadał dochodami, oddał pod rządy OO. Jezuitom. Ztych dwóch Szkół wyszło nad 300. Księży, którzyby w Anglii Wiary Z Katolickiej nauczali. Tym i innym z Ojczyzny dla nauk wychodzącym, i poswięconym na Kapłaństwo dał wiele Władzy Duchownej PIUS. V Turków i Heretyków Malleus, którzy w Ojczyźnie tojest w Anglii, nawet na Dworach znajdowali się, Sakramenta potajemnie
, w sercach Angielczykow czyniąc odmianę. Postarali się Heretycy, że z Belgium te Szkoły przez bunty Pospolstwa wyrzucone: ale za pozwoleniem Krola Hiszpańskiego do Remow się wyniosły, pięknie kwitną. Grzegorz XIII. Papież dla młodzi Angielskiey w Rzymie wystawił Kollegium, gdzie przedtym był szpital Angielski, nadał dochodami, oddał pod rządy OO. Iezuitom. Ztych dwoch Szkoł wyszło nad 300. Xięży, ktorzyby w Anglii Wiary S Katolickiey nauczali. Tym y innym z Oyczyzny dla nauk wychodzącym, y poswięconym na Kapłaństwo dał wiele Władzy Duchowney PIUS. V Turkow y Heretykow Malleus, ktorzy w Oyczyźnie toiest w Anglii, náwet na Dworach znaydowali się, Sakrámenta potaiemnie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 113
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
też jest Bractwo znaczne kupieckie/ które opatruje Mieszczany podupadłe w szpitalu swym/ o którym się wyższej napisało na Szczepańskiej ulicy. Znaczny ten Kościół zawsze był/ porządkiem wielkim/ nabożeństwem ludzkim i kaznodziejami przedniemi. Przewodnika.
14. Z. Barbary Kościół. W którym niekiedy natia Niemiecka swe nabożeństwo odprawowała. Za Króla Stefana Ojcom Jezuitom/ nauką i przykłady dobremi pożytek w duszach ludzkich czyniącym dany/ i co dzień w ochędostwo/ wklejnoty/ w aparaty kosztowne barziej się zapomaga. W tym kościele miedzy inemi relikwjami znajduje się subtelna ręka Panieńska jeszcze cała z ciałem/ i z skorą uwiędłą/ tradycia jest jakoby miała być ta ręka własna Z. Katarzyny
też iest Bráctwo znáczne kupieckie/ ktore opátruie Miesczány podupádłe w szpitalu swym/ o ktorym sie wyższey nápisáło ná Sczepáńskiey ulicy. Znáczny ten Kośćioł záwsze był/ porządkiem wielkim/ nabożeństwem ludzkim y káznodźieiámi przedniemi. Przewodniká.
14. S. Bárbáry Kośćioł. W ktorym niekiedy nátia Niemiecka swe nabożeństwo odpráwowáłá. Za Krolá Stephaná Oycom Iezuitom/ náuką y przykłády dobremi pożytek w duszách ludzkich czyniącym dány/ y co dźień w ochędostwo/ wkleynoty/ w áppáraty kosztowne barźiey sie zápomaga. W tym kośćiele miedzy inemi reliquiámi znáyduie sie subtelna ręká Pánieńska iescze cáła z ćiáłem/ y z skorą uwiędłą/ trádycia iest iákoby miałá bydź tá ręká własna S. Káthárzyny
Skrót tekstu: PrzewKoś
Strona: 37
Tytuł:
Przewodnik abo kościołów krakowskich [...] krótkie opisanie
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Jakub Siebeneicher
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1603
Data wydania (nie wcześniej niż):
1603
Data wydania (nie później niż):
1603
którego na to Pan Bóg przez swoje namiestniki powoła.
BArdzo dobrze dyskuruje Pleban/ jedno że nie do rzeczy. Prawdziwą to jest/ iż nie każdą rzecz dobrą czynić każdemu znidzie się/ ale to miał probować/ a nie tylo gratis bez dowodu mówić/ że się ta rzecz/ o której jest mowa i sporka/ Jezuitom nie godzi. Bo albo dla tego się im to nie znidzie/ że Doktorskich/ Mistrzowskich/ Bakałarskich tytułów/ (nisi in quantum ministerii non dignitatis notae sunt, et nomina operis, non honoris) nie używają/ abo ze to nie ich powołanie/ albo na konieć dla tego ze mocy od zwierzchności zwykłej na to
ktorego ná to Pan Bog przez swoie namiestniki powoła.
BArdzo dobrze discuruie Pleban/ iedno że nie do rzeczy. Prawdźiwą to iest/ iż nie káżdą rzecz dobrą czynić káżdemu znidźie się/ ále to miał probowáć/ á nie tylo gratis bez dowodu mowić/ że się tá rzecz/ o ktorey iest mowá y sporká/ Jezuitom nie godźi. Bo álbo dla tego się im to nie znidźie/ że Doktorskich/ Mistrzowskich/ Bákáłarskich tytułow/ (nisi in quantum ministerii non dignitatis notae sunt, et nomina operis, non honoris) nie vzywáią/ ábo ze to nie ich powołanie/ álbo ná konieć dla tego ze mocy od zwierzchnośći zwykłey ná to
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 1
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
. 13. Syxto 5. Gregor. 14. Clemente 8. Paulo 5. Gregor. 15. Przetoż jako tym którzy od namiestników Pańskich moc mają na szafowanie Sakramentów SS. Znidzie się i wolno jest onymi szafować; dla tego iż na to pozwolene wzięli od urzędu/ do którego to przynależy; tak też Jezuitom znidzie się szkoły mieć/ nie tylo dla swych/ ale i dla świeckich/ dla tejże przyczyny. Co gdyby był P. Pleban uważył u siebie lepiej/ i różność tę ktoa jest miedzy owemi którym władza szafowania Sakramentów SS. nie jest pozwolona/ a miedży Jezuitami które Duch Z. na tę też robotę uczenia
. 13. Syxto 5. Gregor. 14. Clemente 8. Paulo 5. Gregor. 15. Przetosz iáko tym ktorzy od namiestnikow Páńskich moc máią ná száfowánie Sákrámentow SS. Znidźie się y wolno iest onymi száfowáć; dla tego iż ná to pozwolene wzieli od vrzędu/ do ktorego to przynależy; ták tesz Jezuitom znidzie się szkoły mieć/ nie tylo dla swych/ ále y dla świeckich/ dla teyże przycżyny. Co gdyby był P. Plebán vważył v siebie lepiey/ y rożność tę ktoa iest miedzy owemi ktorym władza száfowánia Sákrámentow SS. nie iest pozwolona/ á miedży Jezuitámi ktore Duch S. ná tę tesz robotę vczenia
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 2
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
/ że dobra Jezuickie nie mają większych wolności od ciężarów Reipublicae, nad pdobra Zakonów inszych/ stanu duchownego. Za jednym prawewm wszyscy jednako siedzą; i też onera właśnie czasu wojen i poborów ponoszą/ wioski Jezuickie/ jako i inszego duchowieństwa. Przetoż tu P. Pleban wydał się/ ze żłym swym afektem przeciwko Jezuitom/ chcąc ich ohydzić a niesłusznie stanowi szlacheckiemu/ zadając im to co nie jest. A że Jezuici nie przyjmują Kolegia, ani miejsc, ażby dostateczne upatrzenie mieli, na wychowanie swych braciej, (acz to nie zawżdy zachować mogą dla wielkich i poważnych przyczyn do usługi bliźnich przynależących) bardzo to dobrze czynią. bo
/ że dobrá Iezuickie nie máią większych wolnośći od ćiężarow Reipublicae, nád pdobrá Zakonow inszych/ stanu duchownego. Zá iednym práwewm wszyscy iednáko śiedzą; y tesz onera własnie czásu woien y poborow ponoszą/ wioski Iezuickie/ iáko y inszego duchowieństwá. Przetosz tu P. Pleban wydał się/ ze żłym swym áffektem przećiwko Iezuitom/ chcąc ich ohydźić á niesłusznie stanowi szlácheckiemu/ zádáiąc im to co nie iest. A że Iezuići nie przyimuią Collegia, áni mieysc, áżby dostáteczne vpátrzenie mieli, ná wychowánie swych braćiey, (acż to nie záwżdy záchowáć mogą dlá wielkich y powáżnych przycżyn do vsługi bliźnich przynależących) bárdzo to dobrze cżynią. bo
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 8
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627