się mieli zostać, żeby także nigdy semoto senatu privatim z IKMcią nie ważyli się rozmawiać i traktować, gdyż i recenti memoria legat Malaspina swymi praktykami dom wielce sławą wyniesiony pp. Batorów principis Transsilvaniae funditus evertisse dicituri do takich turbacyj i, strzeż Boże, upadku, jakie na oko widzimy, z inszymi legatami i Jezuity przywiódł, iż bez dobycia miecza zaś Turka, barzo zwątlonego in regno Hungariae, magno malo, incommodo et periculo Christianae reipublicae przywiedli. In summa aby się tu żaden cudzoziemiec bez opowiedzenia senatowi i dozwolenia ich się nie zabawiał, ale sprawiwszy, jeśli po co przyjechał, jak najrychlej odjechał.
Więc i Szkotowie, którzyby
się mieli zostać, żeby także nigdy semoto senatu privatim z JKMcią nie ważyli się rozmawiać i traktować, gdyż i recenti memoria legat Malaspina swymi praktykami dom wielce sławą wyniesiony pp. Batorów principis Transsilvaniae funditus evertisse dicituri do takich turbacyj i, strzeż Boże, upadku, jakie na oko widzimy, z inszymi legatami i Jezuity przywiódł, iż bez dobycia miecza zaś Turka, barzo zwątlonego in regno Hungariae, magno malo, incommodo et periculo Christianae reipublicae przywiedli. In summa aby się tu żaden cudzoziemiec bez opowiedzenia senatowi i dozwolenia ich się nie zabawiał, ale sprawiwszy, jeśli po co przyjechał, jak najrychlej odjechał.
Więc i Szkotowie, którzyby
Skrót tekstu: DyskRokCz_II
Strona: 426
Tytuł:
38. Dyskurs około rokoszu, przez zjazd lubelski in diem sextam Augusti miedzy Sendomierzem a Pokrzywnicą roku 1606 uchwalonego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
krojem uraża. Zgoła masz o czym mówić, a choćbyś więcej tylko o samej woli Boskiej nie mówił, do wszytkich i według wszytkich zawsze i dostatkiem mówić i predykować będziesz. Rozbierz jeno ją należycie na własności, na skutki, na części, na czasy i na okoliczności według Drekselijusza słodkiej w uciskach i przykrościach pamięci jezuity, a będziesz mi złotoustym, miodopłynnym, żarliwym i seraficznym kaznodzieją. Poprawi się najgorszy, w łasce Boskiej utwierdzi najpłochszy, utrapiony za dobrodziejstwo największe krzywdy swojej zażyje, ubogi w niedostatku jako największy pan słodko i przyjemnie gnarować się będzie, obelżony niesławy, ohydy i szubienice swojej majestatowi i najwyższemu honorowi nie ustąpi, fortuny,
krojem uraża. Zgoła masz o czym mówić, a choćbyś więcej tylko o samej woli Boskiej nie mówił, do wszytkich i według wszytkich zawsze i dostatkiem mówić i predykować będziesz. Rozbierz jeno ją należycie na własności, na skutki, na części, na czasy i na okoliczności według Drekselijusza słodkiej w uciskach i przykrościach pamięci jezuity, a będziesz mi złotoustym, miodopłynnym, żarliwym i seraficznym kaznodzieją. Poprawi się najgorszy, w łasce Boskiej utwierdzi najpłochszy, utrapiony za dobrodziejstwo największe krzywdy swojej zażyje, ubogi w niedostatku jako największy pan słodko i przyjemnie gnarować się będzie, obelżony niesławy, ohydy i szubienice swojej majestatowi i najwyższemu honorowi nie ustąpi, fortuny,
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 232
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
, 1. Marią Elżbietą, 2 Marią Anną Królową Luzytańską, 3. Marią Magdaleną Józefą. Zgoła piętnaście razy był Ojcem szczęśliwym. W Językach, Niemieckim, Łacińskim, Francuskim, Hiszpańskim i Włoskim, nad to we wszystkich Scjencjach, osobliwie Matematycznych doskonały, a przytym in Arte Musica, Mądrych wielki Uczciciel, Kirchera Jezuity z daleka i bliska, do Wiednia go z Rzymu sprowadziwszy z dystynkcją Estimator, kilku Akademii Fundator, Elektora Brandenburskiego Królem uczynił Pruskim Annô Domini 1702. Elektora Hannowerskiego Nowego potwierdził Anno Domini 1692 który potym Investitus Anno Domini 1710. Po tylu nieśmiertelnych czynach, sam się śmiertelnym pokazał Anno Domini 1705 w Wiedniu. Spowiedź czyniąc
, 1. Maryą Elżbietą, 2 Maryą Anną Krolową Luzytańską, 3. Maryą Magdaleną Iozefą. Zgoła piętnaście razy był Oycem szczęśliwym. W Ięzykach, Niemieckim, Łacińskim, Francuskim, Hiszpańskim y Włoskim, nad to we wszystkich Scyencyach, osobliwie Matematycznych doskonały, a przytym in Arte Musica, Mądrych wielki Uczciciel, Kirchera Iezuity z daleka y bliska, do Wiednia go z Rzymu sprowadziwszy z dystynkcyą AEstimator, kilku Akademii Fundator, Elektora Brandeburskiego Krolem uczynił Pruskim Annô Domini 1702. Elektora Hannowerskiego Nowego potwierdził Anno Domini 1692 ktory potym Investitus Anno Domini 1710. Po tylu nieśmiertelnych czynach, sam się śmiertelnym pokazał Anno Domini 1705 w Wiedniu. Spowiedź czyniąc
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 526
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, że na sejmiku studenckim mowę własnej mojej miałem kompozycji, także na uroczystość Zwiastowania Najświętszej Panny Marii miałem oracją mojej kompozycji publiczną w kościele, z poprawieniem jednak mojego profesora.
Staliśmy w kompanii w stancji z imć panem Walerianem, kasztelanicem naówczas sierpskim, wujem naszym, a bratem rodzonym wyżej wspomnionego imci księdza Mostowskiego jezuity, i z imć panem Józefem Rutkowskim, bratem naszym cioteczno-rodzonym, teraźniejszym sędzią ziemskim dobrzyńskim. Ale mając dyrektorów naszych nie bardzo morigeros, którzy napijania się nie wystrzegali i nas na reduty alias tańce publiczne i gry w karty z sobą brali, znaczną odmianę w dobrej śp. ojca mego edukacji miałem. Między
, że na sejmiku studenckim mowę własnej mojej miałem kompozycji, także na uroczystość Zwiastowania Najświętszej Panny Marii miałem oracją mojej kompozycji publiczną w kościele, z poprawieniem jednak mojego profesora.
Staliśmy w kompanii w stancji z jmć panem Walerianem, kasztelanicem naówczas sierpskim, wujem naszym, a bratem rodzonym wyżej wspomnionego jmci księdza Mostowskiego jezuity, i z jmć panem Józefem Rutkowskim, bratem naszym cioteczno-rodzonym, teraźniejszym sędzią ziemskim dobrzyńskim. Ale mając dyrektorów naszych nie bardzo morigeros, którzy napijania się nie wystrzegali i nas na reduty alias tańce publiczne i gry w karty z sobą brali, znaczną odmianę w dobrej śp. ojca mego edukacji miałem. Między
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 40
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
się jak przykładem jako człowiek prawowierny dobrej śmierci żywym, jako pan chrześcijański życia pobożnego umarły godniejszym też się był nie stał życia wiecznego, „dignus longiore vita nisi dignior fuisset aeterna” (Labbe) godny byłby dłuższego życia, gdyby nie był godniejszym życia wiecznego; cytat z Filipa Labbe (ur. 1607), jezuity, autora wielu dzieł o pisarzach chrześcijańskich oraz wiekopomnego Zbioru soborów. Tu mi też
właśnie wpadają słowa Ducha Świętego o Eleazarze: „et iste quidem hoc modo vita discessit non solum iuvenibus, sed et universae genti memoriam mortis suae ad exemplum virtutis derelinquens” (2 Mach, 6) w ten sposób więc zakończył życie,
się jak przykładem jako człowiek prawowierny dobrej śmierci żywym, jako pan chrześcijański życia pobożnego umarły godniejszym też się był nie stał życia wiecznego, „dignus longiore vita nisi dignior fuisset aeterna” (Labbe) godny byłby dłuższego życia, gdyby nie był godniejszym życia wiecznego; cytat z Filipa Labbe (ur. 1607), jezuity, autora wielu dzieł o pisarzach chrześcijańskich oraz wiekopomnego Zbioru soborów. Tu mi też
właśnie wpadają słowa Ducha Świętego o Eleazarze: „et iste quidem hoc modo vita discessit non solum iuvenibus, sed et universae genti memoriam mortis suae ad exemplum virtutis derelinquens” (2 Mach, 6) w ten sposób więc zakończył życie,
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 494
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Ojca w Rzymie taił się. Leży w Rzymie w marmurowej i szmaragdowej trumnie u Z. Bonifacjusza, czy Z. Piotra: dokąd Arkadiusz i Honoriusz Cesarze na ramionach go nieśli swoich. Z ciała jego płynie olejek chorych leczący; żył około Roku 410. Jest Patronem czystości, i czystego małżeństwa.
ALOJZEGO GONZAGI Z. Jezuity 21 Lipca. Jest Patronem czystości, młodzi szkolnej, i Matematyki, ex Decreto Benedykta XIII. Żadnego cieszkiego grzechu nie popełnił, umarł Roku 1591. leży w Rzymie. Obraz Najś: Panny do niego w Madrycie mieście Hiszpańskim przemówił: Ingredere Societatem Filii mei zwany Angelus in Corpore.
AMOSA Proroka z pastucha 21 Marca
Oyca w Rzymie taił się. Leży w Rzymie w marmurowey y szmaragdowey trumnie u S. Bonifacyusza, cży S. Piotra: dokąd Arkadiusz y Honoriusz Cesarze na ramionach go nieśli swoich. Z ciała iego płynie oleiek chorych lecżący; żył około Roku 410. Iest Patronem cżystości, y cżystego małżeństwa.
ALOYZEGO GONZAGI S. Iezuity 21 Lipca. Iest Patronem cżystości, młodzi szkolney, y Matematyki, ex Decreto Benedykta XIII. Zadnego ciesżkiego grzechu nie popełnił, umarł Roku 1591. leży w Rzymie. Obraz Nayś: Panny do niego w Madrycie mieście Hiszpańskim przemowił: Ingredere Societatem Filii mei zwany Angelus in Corpore.
AMOSA Proroka z pastucha 21 Marca
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 124
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
ś: Kościoły murował, reparował. Wiatyk przyjmował leżąc na ziemi, powróz sobie na szyję zarzuciwszy, po Królewsku ubrany koronę złożył do nóg Chrystusowych. Umarł Roku 1252. leży w Hiszpalu vulgo Sewilli mieście Hiszpańskim w Katedrze już lat 400. cały. Ferdinandus z Niemieckiego znaczy silnego.
FRACISZKA Z. BORGIASZA z Książęcia Gandyj Jezuity 10. Października, zwany Miraculum Principum. Sto razy na dzień BOGA adorował: sympatycznie czuł gdzie Najś, SAKRAMENT skryty, który siedm razy na dzień wizytował. On OO. Jezuitów w Polsce rozkrzewił, umarł Roku 1572. kanonizowany od Klemensa X. leżało Ciało jego w Rzymie, potym z dekretu Pawła V.
ś: Kościoły murował, reparował. Wiatyk przyimował leżąc na ziemi, powroz sobię na szyię zarzuciwszy, po Krolewsku ubrany koronę złożył do nog Chrystusowych. Umarł Roku 1252. leży w Hiszpalu vulgo Sewilli mieście Hiszpańskim w Katedrze iuż lat 400. cały. Ferdinandus z Niemieckiego znacży silnego.
FRACISZKA S. BORGIASZA z Xiążęcia Gandyi Iezuity 10. Października, zwany Miraculum Principum. Sto razy na dzień BOGA adorował: sympatycżnie cżuł gdzie Nayś, SAKRAMENT skryty, ktory siedm razy na dzień wizytował. On OO. Iezuitow w Polszcze rozkrzewił, umarł Roku 1572. kanonizowany od Klemensa X. leżało Ciało iego w Rzymie, potym z dekretu Pawła V.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 142
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, ani żadnej nie masz rewelacyj, że to oni tak dobrze sine errore trzymają, i uczą, jak Tomasz Anielski: Bene de me scripsisti Thoma. Niech jeno ci scioli, porzucą mniej potrzebne lekcje, babom pod kądzielą przyzwoite, a czytają natomiast wielkie Traktaty wielkich Ludzi, i Teologów to. X. Marcina Delriona Jezuity Disquisitiones Magicas zwane, żyjącego około Roku 1608; to Simona Majolusa Włocha Biskupa Wulturarieńskiego drugą Część, albo Tom Dierum Canicularium, będącego in vivis Roku 1610; to książkę Malleus Maleficiorum; to Flagellum Daemonum; to książkę Tribunal Sacrum X. Wojciecha Tylkowskiego Soc: IESU wielkiego Filozofa, i Teologa; i innych którzy tu occurrent
, áni żadney nie masz rewelacyi, że to oni ták dobrze sine errore trzymaią, y uczą, iak Tomasz Anielski: Bene de me scripsisti Thoma. Niech ieno ci scioli, porzucą mniey potrzebne lekcye, babom pod kądzielą przyzwoite, á czytaią natomiast wielkie Traktaty wielkich Ludzi, y Teologow to. X. Marcina Delriona Iezuity Disquisitiones Magicas zwáne, żyiącego około Roku 1608; to Simona Maiolusa Włocha Biskupa Wulturarieńskiego drugą Część, albo Tom Dierum Canicularium, będącego in vivis Roku 1610; to ksiąszkę Malleus Maleficiorum; to Flagellum Daemonum; to ksiąszkę Tribunal Sacrum X. Woyciecha Tylkowskiego Soc: IESU wielkiego Filozofa, y Teologa; y innych ktorzy tu occurrent
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 202
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
rebus gestis Polonorum. 7 Macieja Sryikowskiego Osostowicza, Kanonika Żmudzkiego, cudzych obszernych Krajów Lustratora, Sarmacyj Europejskiej opisanie; którą Księgę niesłusznie Cudzoziemiec Wenoneńczyk Aleksander Gagvinus Witepski Komendant sobie przypisał, nie umiejący po Łacinie; a ten Stryikowski z Latopisów Ruskich i Litewskich lat ośm pisał. 8 Salomona Neugabawera Historię Polska. 9 Alberta Wujuk Kojałowicza Jezuity Historię Litewską. 10 Jana Herburta a Fulsztyn Kasztelana Sanockiego Compendium Historyj Polskiej. 11 Jana Dymitra Sulikowskiego, Arcybiskupa Lwowskiego Commentarios rerum gestarum o śmierci Zygmunta Augusta. 12 Andrzeja Maksymiliana Fredra Kasztelana Lwowskiego, potym Wojewody Podolskiego, Historię Henryka Walezjusza Króla Polskiego, potym Francuskiego. 13 Stanisława Łubieńskiego Biskupa Płockiego Opera. 14 Stanisława Orzechowskiego Kanonika
rebus gestis Polonorum. 7 Macieia Sryikowskiego Osostowicza, Kánonika Zmudzkiego, cudzych obszernych Kraiow Lustratora, Sarmacyi Europeyskiey opisanie; ktorą Księgę niesłusznie Cudzoziemiec Wenoneńczyk Alexander Gagvinus Witepski Kommendant sobie przypisał, nie umieiący po Łacinie; a ten Stryikowski z Latopisow Ruskich y Litewskich lat ośm pisał. 8 Salomona Neugabawera Historyę Polska. 9 Alberta Wuiuk Koiałowicza Iezuity Historyę Litewską. 10 Iana Herburta a Fulsztyn Kasztelana Sanockiego Compendium Historyi Polskiey. 11 Iana Dymitra Sulikowskiego, Arcybiskupa Lwowskiego Commentarios rerum gestarum o śmierci Zygmunta Augusta. 12 Andrzeia Maximiliana Fredra Kasztelana Lwowskiego, potym Woiewody Podolskiego, Historyę Henryka Walezyusza Krola Polskiego, potym Francuzkiego. 13 Stanisława Łubieńskiego Biskupa Płockiego Opera. 14 Stanisława Orzechowskiego Kanonika
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 294
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
tylko mięso skopowe tanie i masło. Handel tu z ryb słonych, Kawiorów, które idą z jeziora Meotyckiego do Europy i Indii. Gdyż koło Krymu łowią ryby wielkie, ważące po 900. funtów, z racyj rzek tłustych wielkich, w te jezioro wpadających, alias Dniepru, Dunaju, Dniestru.
Z Listów Księdza Duban Jezuity Misionarza, i Pana Ferarands Medyka, o Tatarach Krymskich, i innych, te ci podaję scienda Czytelniku, autentyczne, lubom już o nich wiele, a zawsze co nowego pisał. Geografia Generalna i partykularna
TATAROWIE Krymscy, albo PEREKOPSCY olim się zwali Kwiraj, czyli Giraj od prostego człeka tego imienia po wygnaniu krwie Królewskiej
tylko mięso skopowe tanie y masło. Handel tu z ryb słonych, Kawiorow, ktore idą z ieziora Meotyckiego do Europy y Indii. Gdyż koło Krymu łowią ryby wielkie, ważące po 900. funtow, z racyi rzek tłustych wielkich, w te iezioro wpadaiących, alias Dniepru, Dunaiu, Dniestru.
Z Listow Xiędza Duban Iezuity Missionarza, y Pana Ferarands Medyka, o Tatarach Krymskich, y innych, te ci podaię scienda Czytelniku, autentyczne, lubom iuż o nich wiele, a zawsze co nowego pisał. Geografia Generalna y partykularna
TATAROWIE Krymscy, albo PEREKOPSCY olim się zwali Kwiray, czyli Giray od prostego człeka tego imienia po wygnaniu krwie Krolewskiey
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 422
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756