. Kusił się Papież i o Bułgarów przyłączenie do Kościoła/ gdy się też ich Książę z pod Greków wybiwszy/ do Rzymian swoich Przodków odzywał: i przyjęte wdzięcznie w Bułgaryj w tym poselstwo Papieskie. 8. Wulkan Król Serbów jednoczy się z Kościołem Rzymskim. 9. Albigenses heretycy i ich błędy.
Zjawiło się tych czasów Kacerstwo Albigensów. Ci dwu Bogów z Manichejczykami uznawali. Złego/ to jest Czarta/ który ciała stwarza; i dobrego/ który dusze. Stary Testament odrzucali jakoby od złego Boga/ którego zwali zdrajcą dla ogołocenia Egipcjanów/ i zbójcą dla potopu świata i zatopienia Faraona z swemi Egipcjany. Chrzest dziatek odrzucali; jako niepotrzebny:
. Kuśił się Papież i o Bulgárow przyłączenie do Kośćiołá/ gdy się też ich Xiążę z pod Grekow wybiwszy/ do Rzymian swoich Przodkow odzywał: i przyięte wdźięcznie w Bulgáryi w tym poselstwo Papieskie. 8. Wulkan Krol Serbow iednoczy się z Kośćiołem Rzymskim. 9. Albigenses heretycy i ich błędy.
Ziáwiło się tych czásow Kácerstwo Albigensow. Ci dwu Bogow z Mánicheyczykámi uznawáli. Złego/ to iest Czártá/ ktory ćiáłá stwarza; i dobrego/ ktory dusze. Stáry Testáment odrzucáli iákoby od złego Bogá/ ktorego zwáli zdraycą dla ogołocenia Egipcyánow/ i zboycą dla potopu świátá i zátopienia Pháráoná z swemi Egipcyány. Chrzest dźiatek odrzucáli; iáko niepotrzebny:
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 6
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
Setowej/ nie kto inszy był jedno Malaleel IV. Pan świata; który od nastąpienia po Enosu abo raczej Panoszu na Panowanie (w pomienionej Panosze/ pierwotnej stolicy świata) Panoch rzeczony/ pierwszy na świecie począł Gigantomachią) to jest prześladowanie Kainianów. Czego taka przyczyna była. Za czasów panowania Panosa abo Enosa dziada jego iż kacerstwo i bunty Kaimowskie/ wielką były górę wzięły (jako miedzy inszymi Genebr. lib. 1. wywodzi) Panos widząc że było potrzeba oraz i przeciwko ich kacerstwu i buntom wojować/ temu wnukowi swemu/ dla sposobności do wojen (którą w nim skutek imieniem pokazuje) spuścił Panowanie/ od którego był Panochiem przezwany: a
Sethowey/ nie kto inszy był iedno Máláleel IV. Pan świátá; ktory od nástąpienia po Enosu ábo ráczey Pánoszu ná Pánowánie (w pomienioney Pánosze/ pierwotney stolicy swiátá) Pánoch rzeczony/ pierwszy ná świećie począł Gigántomáchią) to iest prześládowánie Káiniánow. Czego táka przyczyná byłá. Zá czásow pánowánia Pánosá ábo Enosá dziádá iego iż kácerstwo y bunty Kaimowskie/ wielką były gorę wźięły (iáko miedzy inszymi Genebr. lib. 1. wywodźi) Pános widząc że było potrzebá oraz y przećiwko ich kácerstwu y buntom woiowáć/ temu wnukowi swemu/ dla sposobnośći do woien (ktorą w nim skutek imieniem pokázuie) spuśćił Pánowánie/ od ktorego był Pánochiem przezwány: á
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 41
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
możesz ba i samą rzeczą. Bo dla tego w Kielich/ pierwszą Cząstkę na której wyrysowano JEZUS Kapłan wpuszcza/ aby ją ludziom do pozywania z tamtemi dwiema dawał. o tego kiej Ksiądz Hoscją łamie/ pewnie tam niektóre Litery rozdzielać musi/ Albo figury Kruzifiksa rekę/ albo pół ciała/ Ale inde non sequatur bluźnierstwo albo Kacerstwo jakie/ ani też za tym idzie/ kiedy Cząśtkę w Kielich włożną ulitimam nazywa/ żeby nie tenże i jeden Chrystus być miał/ który i wedwuch Cząstka w ręku u Księża zostaje: wtydźże się tak jawnego kłamstwa/ i potwarnego Bluźnierstwa/ którym Naświętszy SAKRAMANT tak zieważyłeś/ żeć zaledwie który bluźnierca w tym zrówna
możesz bá y sámą rzeczą. Bo dlá tego w Kielich/ pierwszą Cząstkę ná ktorey wyrysowáno IEZVS Kápłan wpuszcza/ áby ią ludźiom do pozywánia z támtemi dwiemá dáwał. o te^o^ kiey Xiądz Hostią łamie/ pewnie tám niektore Litery rozdźieláć muśi/ Albo figury Kruzifixá rekę/ álbo puł ćiáłá/ Ale inde non sequatur bluźnierstwo álbo Kácerstwo iákie/ áni też zá tym idźie/ kiedy Cząśtkę w Kielich włożną vlitimam názywa/ żeby nie tenże y ieden CHRISTVS być miał/ ktory y wedwuch Cząstká w ręku v Xięzá zostáie: wtydźże się ták iáwnego kłámstwá/ y potwarnego Bluźnierstwá/ ktorym Naświętszy SAKRAMANT ták zieważyłeś/ żeć záledwie ktory bluzniercá w tym zrowná
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 77
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644