nikczemna, pozorna, i obłudna Religio! jakoż uwodzisz wielu, i w ciemnej zatrzymujesz ślepocie? NA ŚWIĘTO
Religia nasza Święta Katolicka jest to najczystszy krzystał plamy niecierpiący, szata kosztowna bez skazy i łaty, Klejnot szacowny, bez fałszywej folgi, i cienia. Religio munda et immaculata jako tenże sam Jakub Apostoł przeciwko kacerstwu dowodzi w tymże Liście swoim... Święty, cudowny, zbawienie przynoszący na świat nasz Prawodawca, i Autor Religii Chrystus nie chciał na pozorach fundować zbawiennego swojego Prawa: Scimus quia lex spiritualis est (mówi Apostoł) w duchu i prawdzie, w gruntownej cnocie, i poczciwości chciał koniecznie mieć ufundowanych Czcicielów swoich.
nikczemna, pozorna, y obłudna Religio! iakoż uwodzisz wielu, y w ciemney zatrzymuiesz ślepocie? NA SWIĘTO
Religia nasza Swięta Katolicka iest to nayczystszy krzystał plamy niecierpiący, szata kosztowna bez skazy y łaty, Kleynot szacowny, bez fałszywey folgi, y cieniá. Religio munda et immaculata iako tenże sam Iakob Apostoł przeciwko kacerstwu dowodzi w tymże Liście swoim... Swięty, cudowny, zbawienie przynoszący na świat nasz Prawodawca, y Autor Religii Chrystus nie chciał na pozorach fundować zbawiennego swoiego Prawa: Scimus quia lex spiritualis est (mowi Apostoł) w duchu y prawdzie, w gruntowney cnocie, y poczciwości chciał koniecznie mieć ufundowanych Czcicielow swoich.
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 48
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
rozcrąśnieniu z uczonemi kazał te księgi w Rzymie palić/ i samego tego Kacermistrza z grobu dobytego na stos ognia skazał. We Włoszech też Zjawili się heretycy Patareni; na których gdy następował Piotr Parencjusz od Innocencjusza przeciwko nim tam posłany/ tamże od sługi swego Radulfa przedarowanego wydany/ i od Patarenów otoczony/ gdy do sprzyjania ich kacerstwu namawiany był/ a on się im mężnie sprzeciwiał/ od nich zabity za obronę wiary. Chcieli ci zabójcy ciało jego w studnią wrzucić/ ale go zmiejsca ruszyć nie mogli; i drzewo uschłe/ które się ciała męczennika dotknęło/ zakwitło/ i owego roku dwakroć owoc wydało; a mężobójce w krótce pogineli/ i
roztzrąśnieniu z uczonemi kazał te kśięgi w Rzymie palić/ i sámego tego Kácermistrzá z grobu dobytego ná stos ogniá skazał. We Włoszech też ziáwili się heretycy Pátáreni; ná ktorych gdy następował Piotr Párencyusz od Innocencyuszá przećiwko nim tám posłány/ támże od sługi swego Radulfá przedárowánego wydány/ i od Pátárenow otoczony/ gdy do sprzyiánia ich kácerstwu námawiány był/ á on się im mężnie sprzećiwiał/ od nich zábity zá obronę wiáry. Chćieli ći zaboycy ciáło iego w studnią wrzućić/ ále go zmieysca ruszyć nie mogli; i drzewo uschłe/ ktore się ćiáłá męczennika dotknęło/ zákwitło/ i owego roku dwákroć owoc wydáło; á mężoboyce w krotce pogineli/ i
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 7
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
i pomoc/ złym na postrach. Sędziom nauka. Wiek 12. Rok P. 1200. Innocen. III. 3. Aleks. Angela 6. 11. Albigenses brożdzą.
We Francyj Narboneńskiej Albigenses broździli/ wiarą Katolicką i Sakramentami gardząc/ Kościoły nachodząc/ i na zamki obracając. A Narboński Biskup nietylko się Kacerstwu ich nie opierał/ ale sam był świętokupstwem zmazany/ i rozkazaniu Stolice Apostołskiej nieposłuszny. Przeto i na poskromienie Albigensów/ i na naprawę Biskupstwa zesłał Innocencjusz Kardynała Świętej Pryszki. Almeryk też Francuz rozsiewał w Paryżu błędy niektóre/ jako to: że Bóg tak w Owidyusie/ jako w Augustynie mówił: że Ciało Chrystusowe jest w
i pomoc/ złym ná postrách. Sędźiom náuká. Wiek 12. Rok P. 1200. Innocen. III. 3. Alex. Angela 6. 11. Albigenses brożdzą.
We Fráncyi Nárboneńskiey Albigenses broźdźili/ wiárą Kátolicką i Sákrámentámi gárdząc/ Kośćioły náchodząc/ i ná zamki obracáiąc. A Nárboński Biskup nietylko się Kácerstwu ich nie opierał/ ále sam był świętokupstwem zmázány/ i roskazániu Stolice Apostolskiey nieposłuszny. Przeto i ná poskromienie Albigensow/ i ná napráwę Biskupstwá zesłał Innocencyusz Kárdynałá Swiętey Pryszki. Almeryk też Fráncuz rozśiewał w Páryżu błędy niektore/ iáko to: że Bog ták w Owidyuśie/ iáko w Augustynie mowił: że Ciáło Chrystusowe iest w
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 10
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
świata) Panoch rzeczony/ pierwszy na świecie począł Gigantomachią) to jest prześladowanie Kainianów. Czego taka przyczyna była. Za czasów panowania Panosa abo Enosa dziada jego iż kacerstwo i bunty Kaimowskie/ wielką były górę wzięły (jako miedzy inszymi Genebr. lib. 1. wywodzi) Panos widząc że było potrzeba oraz i przeciwko ich kacerstwu i buntom wojować/ temu wnukowi swemu/ dla sposobności do wojen (którą w nim skutek imieniem pokazuje) spuścił Panowanie/ od którego był Panochiem przezwany: a sam się na osobliwą pieczą dusz ludzkich obrócił; tako się pokazuję z onych słów Gen. 4. Ipse caepit inuocare nomen Domini, ten (prawi) począł
swiátá) Pánoch rzeczony/ pierwszy ná świećie począł Gigántomáchią) to iest prześládowánie Káiniánow. Czego táka przyczyná byłá. Zá czásow pánowánia Pánosá ábo Enosá dziádá iego iż kácerstwo y bunty Kaimowskie/ wielką były gorę wźięły (iáko miedzy inszymi Genebr. lib. 1. wywodźi) Pános widząc że było potrzebá oraz y przećiwko ich kácerstwu y buntom woiowáć/ temu wnukowi swemu/ dla sposobnośći do woien (ktorą w nim skutek imieniem pokázuie) spuśćił Pánowánie/ od ktorego był Pánochiem przezwány: á sam się ná osobliwą pieczą dusz ludzkich obroćił; táko się pokázuię z onych słow Gen. 4. Ipse caepit inuocare nomen Domini, ten (práwi) począł
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 41
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
do czasów Stefana Batorego trwała sama jedna w Zakonnym życiu, aż go pobożną śmiercią tam zapieczętowała. KśLIj.Herm: Hermanus de Brugennej
Stanęła dyślimitacja krajów Inflanckich z W. X. Litewskim przez zobopolnych Komisarzów, mianowicie od Litwy przez Książęcia Jana Radziwiłła Starostę Żmudzkiego. 1541.
Wlhelm Margrabia Brandenburski Arcy-Biskup Ryski, że luterskiemu sprzyjał kacerstwu, tym sposobem wyjednał sobie przywrócenie jurysdyki Arcy-Biskupiej, ze wszystkiemi do niej należącemi dobrami.
Jan de Recke objął rządy Hermistrzowskie, za którego srogie panowało powietrze. W roku 1550. w samym Dorpacie w krótkiej porze na 14000. ludzi wymarło. Namnożyło się było w tym mieście predykantów, których wszystkich do jednego powietrze sprzątnęło;
do czasow Stefana Batorego trwała sama jedna w Zakonnym życiu, aż go pobożną śmierćią tam zapieczętowała. XLII.Herm: Hermanus de Brugenney
Stanęła dyslimitacya krajow Inflantskich z W. X. Litewskim przez zobopolnych Komisarzow, mianowićie od Litwy przez Xiążęćia Jana Radźiwiłła Starostę Zmudzkiego. 1541.
Wlhelm Margrabia Brandeburski Arcy-Biskup Ryski, że luterskiemu sprzyjał kacerstwu, tym sposobem wyjednał sobie przywrocenie juryzdyki Arcy-Biskupiey, ze wszystkiemi do niey należącemi dobrami.
Jan de Recke objął rządy Hermistrzowskie, za ktorego srogie panowało powietrze. W roku 1550. w samym Dorpaćie w krotkiey porze na 14000. ludźi wymarło. Namnożyło śię było w tym mieśćie predykantow, ktorych wszystkich do jednego powietrze sprzątnęło;
Skrót tekstu: HylInf
Strona: 82
Tytuł:
Inflanty w dawnych swych i wielorakich aż do wieku naszego dziejach i rewolucjach
Autor:
Jan August Hylzen
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1750
Data wydania (nie później niż):
1750