sejm, i marszałek privatim doniósł to królowi, i wziął rezolucję prywatną cum annuentia na ten termin. Który gdy sine ullo effectu, bo bez żadnej konstytucji spełzł, gdyż ni do czego hetmańskie subjecta przystąpić nie chciało, aż władza hetmanom przywrócona będzie, ale to pretekst tylko był, bardziej że graniczne interesa, także i kalwinów studium, których omnino miano circumscribere, sejmu zerwania przyczyną były. Przy ekspiracji czterech niedziel znowu prolongowano w izbie poselskiej cum consensu privato króla do tygodnia i znowu do drugiego; tandem gdy elapsum tempus było niedziel sześciu, bez żadnych konstytucyj, na górę poszła izba, ale nie łączyć się tylko prosić, aby jeszcze frysztu dał
sejm, i marszałek privatim doniósł to królowi, i wziął rezolucyę prywatną cum annuentia na ten termin. Który gdy sine ullo effectu, bo bez żadnéj konstytucyi spełzł, gdyż ni do czego hetmańskie subjecta przystąpić nie chciało, aż władza hetmanom przywrócona będzie, ale to pretext tylko był, bardziéj że graniczne interesa, także i kalwinów studium, których omnino miano circumscribere, sejmu zerwania przyczyną były. Przy expiracyi czterech niedziel znowu prolongowano w izbie poselskiéj cum consensu privato króla do tygodnia i znowu do drugiego; tandem gdy elapsum tempus było niedziel sześciu, bez żadnych konstytucyj, na górę poszła izba, ale nie łączyć się tylko prosić, aby jeszcze frysztu dał
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 354
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
;lubo przyzimna regio, bo kiedym ja był dość wiatry zimne i przykre bywały, a przecie zboża już wypływały i ranniejsze niż we Włoszech, lubo tam nieporównanie gorąca większe.
Dnia 18. W tymże mieście cały dzień na deambulacjej, jako in urbe, tak też extra, strawił się. W tym tu kalwinów niemało, pół miasta i zborów kilka, ponieważ w całych Włoszech i jednego z nich nie znajdzie, który by śmiał publice profiteri fidem suam, a tu się ich znajduje, w pierwszym mieście, publica professio. Kamienice niemal wszytkie i pałace murowane, z czarnego marmuru, jeno że nie polerowanego, gdyż nad samym miastem
;lubo przyzimna regio, bo kiedym ja był dość wiatry zimne i przykre bywały, a przecie zboża już wypływały i ranniejsze niż we Włoszech, lubo tam nieporównanie gorąca większe.
Dnia 18. W tymże mieście cały dzień na deambulacjej, jako in urbe, tak też extra, strawił się. W tym tu kalwinów niemało, pół miasta i zborów kilka, ponieważ w całych Włoszech i jednego z nich nie znajdzie, który by śmiał publice profiteri fidem suam, a tu się ich znajduje, w pierwszym mieście, publica professio. Kamienice niemal wszytkie i pałace murowane, z czarnego marmuru, jeno że nie polerowanego, gdyż nad samym miastem
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 279
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
w ale i tam promienie zajasniały były na zbawienie, i znowu dla alegowanych dopiero racyj, ugasły.
W EUROPEJSKICH Państwach i Krajach te Świętej Wiary były fortunati Progresus, We wszystkich prawie Królestwach (wyjąwszy od Turków zawojowane) Świętej Chrystusowej Religii wykwitają Cornucoplae, Krzyża Świętego attolitur hònos: Lubo to Schizmatyków, to Lutrów, to Kalwinów sektą w Europie zarażone członki, dla tego wyklęte, przecież Chrzczonych Chrystusa wyznających, i jego trzymających maksymy i Ewangelie: Między temi błędnemi zdaniami jako skała między fluktami Katolicka Religia pure Romana pryncipalne Europejskie occupat Królestwa, jako to Włochy, Portugalię: Hiszpanię, Francję, Czechy, Austrią, Bawarię, Palatinatum Reni, trzy
w ale y tam promienie zaiasniały były na zbawienie, y znowu dla allegowanych dopiero racyi, ugasły.
W EUROPEYSKICH Państwach y Kraiach te Swiętey Wiary były fortunati Progresus, We wszystkich prawie Krolestwach (wyiąwszy od Turkow zawoiowane) Swiętey Chrystusowey Religii wykwitaią Cornucoplae, Krzyża Swiętego attolitur hònos: Lubo to Schizmatykow, to Lutrow, to Kalwinow sektą w Europie zarażone członki, dla tego wyklęte, przeciesz Chrzczonych Chrystusa wyznaiących, y iego trzymaiących maxymy y Ewangelie: Między temi błędnemi zdaniami iako skała między fluktami Katolicka Religia pure Romana pryncipalne Europeyskie occupat Krolestwa, iako to Włochy, Portugallię: Hiszpanię, Francyę, Czechy, Austryą, Bawaryę, Palatinatum Rheni, trzy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1019
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na Żydów wydał taką propozycją, że wypędzając ich z kraju, kraj by spustoszał, ale ażeby ich kastrować i starych, i młodych, ażeby się insensibiliter ten naród wyplenił. Kiedy to królowi powiedzieli, tedy się barzo śmiał. Także o Grabowskiej, starościnie wisztynieckiej, kalwince, w głosie powiedał, że jest seniorką wszystkich kalwinów w Litwie i nawet predykantów święci tymi słowy: „Bierz ducha spod fartucha.” Także królowi dziękował za zbawienie duszy chrześcijańskiej, że dał podskarbstwo wielkie lit. Flemingowi, który z lutra katolikiem został. Item, że między arbitrami obaczył pijara z jezuitą obok siedzącego, padł na kolana, dziękując Panu Bogu za zgodę w
na Żydów wydał taką propozycją, że wypędzając ich z kraju, kraj by spustoszał, ale ażeby ich kastrować i starych, i młodych, ażeby się insensibiliter ten naród wyplenił. Kiedy to królowi powiedzieli, tedy się barzo śmiał. Także o Grabowskiej, starościnie wisztynieckiej, kalwince, w głosie powiedał, że jest seniorką wszystkich kalwinów w Litwie i nawet predykantów święci tymi słowy: „Bierz ducha spod fartucha.” Także królowi dziękował za zbawienie duszy chrześcijańskiej, że dał podskarbstwo wielkie lit. Flemingowi, który z lutra katolikiem został. Item, że między arbitrami obaczył pijara z jezuitą obok siedzącego, padł na kolana, dziękując Panu Bogu za zgodę w
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 278
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Maritum per socrum. Dalej ciż Podchwytacze Pisma Świętego, a szczwacze Katolików, alias Dysydenci, zadają, że Klemens Aleksannus Libr: 1. stromatum i Z. Ignacy Męczennik w Liście do Filadelfów pisze, że Z. Paweł, cale był żonaty. Na ten zarzut Baroniusz Kardynał mądrzejszy i sprawiedliwszy nad tysiąc Lutrów i Kalwinów in Annalibus mówi: że to Klerycy źli, tak żon pretendujący, jak Luter, w list ten Imię Pawła włożyli; którego imienia w Watykańskich i Florentckich niemasz Egzemplarzach. A Klemens Aleksandryjski, jeśli to napisał w swoich Księgach, to uczynił od innych zwiedziony: albo też krytykując Heretyków Małżeństwo ganiących. Novantes, to
Maritum per socrum. Daley ciż Podchwytacze Pisma Swiętego, a szczwacze Katolikow, alias Disydenci, zadaią, że Clemens Alexannus Libr: 1. stromatum y S. Ignacy Męczennik w Liście do Filadelfow pisze, że S. Paweł, cale był żonaty. Na ten zarzut Baroniusz Kardynał mądrzeyszy y sprawiedliwszy nad tysiąc Lutrow y Kalwinow in Annalibus mowi: że to Klerycy zli, tak żon pretenduiący, iak Luter, w list ten Imię Pawła włożyli; ktorego imienia w Watykańskich y Florentckich niemasz Exemplarzach. A Klemens Alexandryiski, iezli to napisał w swoich Księgach, to uczynił od innych zwiedziony: albo też krytykuiąc Heretykow Małżeństwo ganiących. Novantes, to
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 20
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w Kapłanach, lecz i w Małżonkach Czy stary czy nowy wiek polerowniejszy?
czystości życząc: tylko to Heretycka Venus carnibûs vesci, et carnalitate exsaturari upragniona. Katolicka zaś Religia, przy postach i paskach, dyscyplinach skromnie, nie skrumnie żyć pragnie: milionami z czystego żywota Katolików poszło do Nieba; dokąd z Lutrów, z Kalwinów nieczystych, nihil coinquinatum intrabit in Regnum Caelorum. 5to. Który wiek, czy stary, czy nowy polerowniejszy?
BYć może, że wiek świeży, może mieć więcej poloru, bo provectiori saeculo crevit ingenium, według Emanuela Tezaura, ile tyle czasów upłyneło, w których tot mirabilia inventa, teraz razem in mentem revocantur;
w Kapłanach, lecz y w Małżonkach Czy stary czy nowy wiek polerownieyszy?
cżystości życząc: tylko to Heretycka Venus carnibûs vesci, et carnalitate exsaturari upragniona. Katolicka zaś Religia, przy postach y paskach, dyscyplinach skromnie, nie skrumnie żyć pragnie: millionami z czystego żywota Katolikow poszło do Nieba; dokąd z Lutrow, z Kalwinow niecżystych, nihil coinquinatum intrabit in Regnum Caelorum. 5to. Ktòry wiek, czy stary, czy nowy polerownieyszy?
BYdź może, że wiek swièży, może mieć więcey poloru, bo provectiori saeculo crevit ingenium, według Emmanuela Tezaura, ile tyle czasow upłyneło, w ktorych tot mirabilia inventa, teraz razem in mentem revocantur;
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 24
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Z kolumny owej kapitellu, wynika pięć roszczek, które się właśnie w koronę schodzą, a te są jak cierniste. Wychodzi trzy latorośli żelaznego koloru, właśnie jak trzy gwoździe. Listki ostrością swoją i szypułką niby włócznią adumbrują. Zgoła całą mękę Pańską, ten kwiat cudownie reprezentuje z oświeceniem Pogan, z pohańbieniem Lutrów, Kalwinów, obrazoborców; ponieważ i nierozumne stworzenie, i nieme tak pięknie maluje Passionem Chrystusa Pana. Owoc na tym zielu jak jaje gęsie, złotego koloru, rusawe po sobie mając centki: nasienie czarne okrągłe, sok słodki, na utwierdzenie żołądka służący. Wraz na tym ziołku kwiat i owoc w całym roku obaczysz. Kwiat się
. Z kolumny owey kapitellu, wynika pięć roszczek, ktore sie własnie w koronę schodzą, á te są iak cierniste. Wychodzi trzy latorośli żelaznego koloru, własnie iak trzy gwoździe. Listki ostrością swoią y szypułką niby włocznią adumbruią. Zgoła całą mękę Pańską, ten kwiat cudownie reprezentuie z oswieceniem Pogan, z pohańbieniem Lutrow, Kalwinow, obrazoborcow; ponieważ y nierozumne stworzenie, y nieme tak pięknie maluie Passionem Chrystusa Pana. Owoc na tym zielu iak iaie gęsie, złotego koloru, rusawe po sobie maiąc centki: nasienie czarne okrągłe, sok słodki, na utwierdzenie żołądka służący. Wraz na tym ziołku kwiat y owoc w całym roku obaczysz. Kwiat się
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 337
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Ojcowie Święci od wielu wieków, starsi od Heretyków, którzy są jak bulki na wodzie i jak grzyby w lesie, orientes et pereuntes, bo na opoce Piotra nie ufundowane. Nie należy teraz do Żydów z teraźniejszemi chodzić Heretykami po eksplikacje Pisma, którzy caeci sunt et caecorū duces Z: Hilary uczeńszy i świętszy nad tysiąc Kalwinów i Lutrów, napisał w księdze do Konstancyj: Scripturae non in legendo sunt, sed in intelligendo; czego baba, chłopiec, kuchta nie dokaże Kalwiński, i Luterski, mający licencje u nich tłumaczenia Pisma Z: taka u nich propozycja Divini oraculi. Jeszcze i to do świętej regulatur BIBLII, że ją na Rozdziały i
Oycowie Swięci od wielu wiekow, starsi od Heretykow, ktorzy są iak bulki na wodzie y iak grzyby w lesie, orientes et pereuntes, bo na opoce Piotra nie ufundowane. Nie należy teraz do Zydow z teraznieyszemi chodzić Heretykami po explikacye Pisma, ktorzy caeci sunt et caecorū duces S: Hilari uczeńszy y swiętszy nad tysiąc Kalwinow y Lutrow, napisał w księdze do Konstancyi: Scripturae non in legendo sunt, sed in intelligendo; czego babá, chłopiec, kuchta nie dokaże Kalwiński, y Luterski, maiący licencye u nich tłumaczenia Pisma S: taka u nich propozycya Divini oraculi. Ieszcze y to do swiętey regulatur BIBLII, że ią na Rozdziały y
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 596
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
powstał Franciszek Gomarius, Autor Gomarystów, którzy się zowią Rigidi Calviniani, albo Contra Remonstrantes, bardzo walczący z sobą. Zgoła Piekło się otworzyło zbłędów Kalwina, pożerające Dusze, osobliwie w Anglii; w której opisaniu tu obacz titulo Wszkrzeszony Ptolemeuszz, świata kąntów lustrator, jakie tam monstra w Religii. Francja cała niżeli od Kalwinów zakłucona i krwią zbroczona została, miała najpoteżniejszy do obrony Wiary Z: Antemurał Paryską Akademię; która 25 Artykułów, alias Formulas Wiary katolickiej, przeciw Kalwinowi wystawiła dnia 10 Marca Roku 1542, na które wszyscy się Akademii Doktorowie i Bakałarze podpisali, a z mandatu Franciszka I. Króla Francuskiego, też Artykuły Katolickie przez Pasterzów po
powstał Franciszek Gomarius, Autor Gomaristow, ktorzy się zowią Rigidi Calviniani, albo Contra Remonstrantes, bardzo walczący z sobą. Zgoła Piekło się otworzyło zbłędow Kalwina, pożeraiące Dusze, osobliwie w Anglii; w ktorey opisaniu tu obacz titulo Wszkrzeszony Ptolomeusz, swiata kąntow lustrator, iákie tam monstra w Religii. Francya cała niżeli od Kalwinow zakłucona y krwią zbroczona została, miała naypoteżnieyszy do obrony Wiary S: Antemurał Paryską Akademię; ktora 25 Artykułow, alias Formulas Wiary katolickiey, przeciw Kalwinowi wystawiła dnia 10 Marca Roku 1542, na ktore wszyscy się Akademii Doktorowie y Bakałarze podpisali, á z mandatu Franciszka I. Krola Francuskiego, też Artykuły Katolickie przez Pasterzow po
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 619
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
takie.
AEdibus his ortus mundum decoravit Erasmus, Artibus ingenuis Relligione, Fide; Fatalis series nobis invidit Erasmum, At desiderium tollere nemo potest.
Akatolicy mają go za swego Doktora, i Sekwitę; Katolicy zaś większe mają racje na swojej go mieć stronie. Graweson Autor wiele tekstów z listów jego cytuje ad vexam Lutrów i Kalwinów: Ze zaś w tłumaczeniu Pisma Z. nad Ojców Świętych zdanie swój preferował rozum, Bellarminus Kardynał kładzie go inter Semi-Christianos, Posevinus radzi wygluzować z ksiąg Katolickich. Stapletonus mówi, że to był Errans mus. Uczony Francuski Opat de Marselier broni go od tej złej o nim opinii, aby miał być Herezją zarażony, gdyż
takie.
AEdibus his ortus mundum decoravit Erasmus, Artibus ingenuis Relligione, Fide; Fatalis series nobis invidit Erasmum, At desiderium tollere nemo potest.
Akatolicy maią go za swego Doktora, y Sekwitę; Katolicy zaś większe maią racye na swoiey go mieć stronie. Graweson Autor wiele textow z listow iego cytuie ad vexam Lutrow y Kalwinow: Ze zaś w tłumaczeniu Pisma S. nad Oycow Swiętych zdanie swoy preferował rozum, Bellarminus Kardynał kładzie go inter Semi-Christianos, Posevinus radzi wygluzować z ksiąg Katolickich. Stapletonus mowi, że to był Errans mus. Uczony Francuski Opat de Marselier broni go od tey złey o nim opinii, aby miał bydź Herezyą zarażony, gdyż
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 628
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754