swego przyczyny przywodził sobie przeciwne. A te rzeczy o których gadka/ wielce sobie są przeciwne/ iż Papieżowi nad wszystkiemi Cerkwiami starszeństwo Chrystus dał/ i iż toż starszeństwo przez Konstantyna Cesarza jest Papieżowi dane. Abowiem co czyje jest/ z wielu przyczyn a zwłaszcza sobie przeciwnych jego własne być nie może. Ani też wymysły Papieskich Kanonistów cierpiane być mają/ którzy dysputują/ że starszeństwo to od Chrystusa Papieżowi Rzymskiemu było dane/ a przez Konstantyna nie dane/ ale stwierdzone. Naprzód iż Pseudoconstantinus ten wyraźnie o sobie pisze/ iż dwu barzo wielkich rzeczy Daniny daje Cerkiewnego starszeństwa na wszystkie co w okręgu Chrześcijańskim są Kapłany/ które Papieżowie Duchownym starszeństwem nazywają. I
swego przycżyny przywodźił sobie przećiwne. A te rzećzy o ktorych gadká/ wielce sobie są przećiwne/ iż Papieżowi nád wszystkiemi Cerkwiámi stárszeństwo Chrystus dał/ y iż toż stárszeństwo przez Konstántiná Cesárzá iest Papieżowi dáne. Abowiem co cżyie iest/ z wielu przycżyn á zwłaszcżá sobie przećiwnych iego włásne być nie może. Ani też wymysły Papieskich Kánonistow ćierpiáne być máią/ ktorzy disputuią/ że stárszeństwo to od Chrystusá Papieżowi Rzymskiemu było dáne/ á przez Konstántina nie dáne/ ále stwierdzone. Naprzod iż Pseudoconstantinus ten wyráźnie o sobie pisze/ iż dwu bárzo wielkich rzecży Dániny dáie Cerkiewnego stárszeństwá ná wszystkie co w okręgu Chrześćiáńskim są Kápłany/ ktore Papieżowie Duchownym stárszeństwem názywáią. Y
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 51
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
albo namiestnika będzie miał ten/ który i nigdy nie umiera/ i na wieki żyje/ i ustawicznie Cerkwi swojej jest przytomnym/ najwyższym Pasterzem i Kapłanem wiecznym. To też krom wszelkiej wątpliwości przydać możemy/ że żaden Biskup/ ani Piotrowym/ ani drugiego którego Apostoła sukcesorem nazywać się może tym sposobem/ którym Papież od swoich Kanonistów Piotrowym sukcesorem bywa nazywany. V Deciusza/ gdzie Iurisconsulti mówić zwykli. Haeredem haeredis testatoris, esse haeredem testatoris, quamuis per successionem longissimam sit. Kanonistowie mózgują/ iż każdy Papież jest sukcesorem Piotrowym/ chociaż wiele ich śrzodkują. Abowiem żaden Biskup od Piotra/ albo od inszego którego Apostoła przyczyny nie ma/ ale z wybrania
álbo namiestniká będźie miał ten/ ktory y nigdy nie vmiera/ y ná wieki żyie/ y vstáwicżnie Cerkwi swoiey iest przytomnym/ naywyższym Pásterzem y Kápłanem wiecżnym. To też krom wszelkiey wątpliwośći przydáć możemy/ że żaden Biskup/ áni Piotrowym/ áni drugiego ktorego Apostoła successorem názywáć się może tym sposobem/ ktorym Papież od swoich Kanonistow Piotrowym successorem bywa názywány. V Deciuszá/ gdźie Iurisconsulti mowić zwykli. Haeredem haeredis testatoris, esse haeredem testatoris, quamuis per successionem longissimam sit. Kanonistowie mozguią/ iż káżdy Papież iest successorem Piotrowym/ choćiaż wiele ich śrzodkuią. Abowiem żaden Biskup od Piotrá/ álbo od inszego ktorego Apostołá przycżyny nie ma/ ále z wybránia
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 53
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
czemu Crytycy niedają wiary) około Roku 324 czyli też wziął Chrzest w Nikomedii od Euzebiusza Biskupa tamecznego Arianina, i to zostając in extremis życia swego (jakoż tam umarł) jako Lambeciusz probuje in Bibliotheca Caesarea i Pepebrochius Tomo 5. Actorum Sanctorum Mensis Maii w życiu tego Konstantyna. Jest pospolita Pisarzów sentencja katolickich i Kanonistów wielu, iż ten Cesarz Rzymu uczynił donację Sylwestrowi Papieżowi i Succedaneis jego Biskupom Rzymskim in perpetuum, na co dał i Diploma albo List swój Cesarski po chrzcie Z. dnia czwartego, zaswego Konsulatu czwarty raz, a Gallikana konsulatu piąty raz, uznając Biskupa Rzymskiego Wikarym Chrystusowym, Następcą Z: Piotra i inne Stolice: Aleksandryjską
cżemu Crytycy niedaią wiary) około Roku 324 czyli też wziął Chrzest w Nikomedii od Euzebiusza Biskupa tamecznego Arianina, y to zostaiąc in extremis życia swego (iakoż tam umarł) iako Lambeciusz probuie in Bibliotheca Caesarea y Pepebrochius Tomo 5. Actorum Sanctorum Mensis Maii w życiu tego Konstantyna. Iest pospolita Pisarzow sentencya katolickich y Kanonistow wielu, iż ten Cesarz Rzymu uczynił donacyę Sylwestrowi Papieżowi y Succedaneis iego Biskupom Rzymskim in perpetuum, na co dał y Diploma albo List swoy Cesarski po chrzcie S. dnia czwartego, zaswego Konsulatu czwarty raz, á Gallikana konsulatu piąty raz, uznaiąc Biskupa Rzymskiego Wikarym Chrystusowym, Następcą S: Piotra y inne Stolice: Alexandriyską
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 651
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, Miasta Włoskie, Sycilijskie, Hiszpańskie, Luzytańskie, nawet i Goa Miasto Indyjskie ditionis Luzytanów, Meksicum i Lima Miasta Amerykańskie. EUROPA. O Papieżu i Kardynałach, Kongregacjach.
Trzecia Kongregacja jest Rituum Ecclesiasticorum, to jest około Ceremonii Kościelnych, Pacierzy Kapłańskich, Kanonizacyj, Weneracyj Świętych in praesidentia Kardynałów, in praesentia Teologów, Kanonistów, agitująca się raz na miesiąc; Autor La Croix twierdzi, że raz na rok.
Czwarta Kongregacja zowie się Interpres Concilii Tridentini, składa się z kilku Kardynałów Teologów, Kanonistów. Obligacja jej wszelkie dubia i wszczęte kontrowersye z okazji Konsylium Trydentckiego, albo po nim już pullulantes, uspokajać, decydować, resolwować.
Piąta Kongregacja
, Miasta Włoskie, Syciliyskie, Hiszpańskie, Luzytańskie, náwet y Goa Miasto Indyiskie ditionis Luzytanow, Mexicum y Lima Miasta Amerykańskie. EUROPA. O Papieżu y Kardynałach, Kongregacyach.
Trzecia Kongregacya iest Rituum Ecclesiasticorum, to iest około Ceremonii Kościelnych, Pacierzy Kapłańskich, Kanonizácyi, Wenerácyi Swiętych in praesidentia Kardynałow, in praesentia Teologow, Kanonistow, agituiąca się raz ná miesiąc; Autor La Croix twierdźi, że raz ná rok.
Czwárta Kongregacya zowie się Interpres Concilii Tridentini, składa się z kilku Kardynałow Teologow, Kanonistow. Obligacya iey wszelkie dubia y wszczęte kontrowersye z okazyi Koncilium Trydentckiego, albo po nim iuż pullulantes, uspokaiać, decydować, resolwować.
Piąta Kongregacya
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 139
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Trzecia Kongregacja jest Rituum Ecclesiasticorum, to jest około Ceremonii Kościelnych, Pacierzy Kapłańskich, Kanonizacyj, Weneracyj Świętych in praesidentia Kardynałów, in praesentia Teologów, Kanonistów, agitująca się raz na miesiąc; Autor La Croix twierdzi, że raz na rok.
Czwarta Kongregacja zowie się Interpres Concilii Tridentini, składa się z kilku Kardynałów Teologów, Kanonistów. Obligacja jej wszelkie dubia i wszczęte kontrowersye z okazji Konsylium Trydentckiego, albo po nim już pullulantes, uspokajać, decydować, resolwować.
Piąta Kongregacja Biskupów i Zakonników, któraroztrząsa i rozsądza różne sprawy około praw in negotio Patriarchów, Arcybiskupów, Biskupów, i Zakonników, zachodzących.
Szósta Kongregacja Indicis Librorum prohibitorum, której munus pokazuje
Trzecia Kongregacya iest Rituum Ecclesiasticorum, to iest około Ceremonii Kościelnych, Pacierzy Kapłańskich, Kanonizácyi, Wenerácyi Swiętych in praesidentia Kardynałow, in praesentia Teologow, Kanonistow, agituiąca się raz ná miesiąc; Autor La Croix twierdźi, że raz ná rok.
Czwárta Kongregacya zowie się Interpres Concilii Tridentini, składa się z kilku Kardynałow Teologow, Kanonistow. Obligacya iey wszelkie dubia y wszczęte kontrowersye z okazyi Koncilium Trydentckiego, albo po nim iuż pullulantes, uspokaiać, decydować, resolwować.
Piąta Kongregacya Biskupow y Zakonnikow, ktorároztrząsa y rozsądza rożne spráwy około práw in negotio Patryarchow, Arcybiskupow, Biskupow, y Zakonnikow, zachodzących.
Szosta Kongregacya Indicis Librorum prohibitorum, ktorey munus pokazuie
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 139
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
szatańska/ z umowy abo wyraźnej/ abo tajemnej/ i człowiek Chrześcijański/ ma raczej śmierć sobie obierać/ aniżeli na takie lekarstwa zezwolić. Pstatnie dwa sposoby/ aczkolwiek zabobonne i próżne są/ jednak w kościele znośniejsze/ jako te w której żadnej umowy z szatanem nie bywa/ i przetoż wolno niemi zdrowia ratować według Kanonistów/ w przód wszakże sprobowawszy lekarstw kościelnych/ jakie są Egzorcyzmy/ przyczyn świętych Bożych wzywanie/ i pokuta prawdziwa. Dla wyrozumienia lepszego przywiedziem przykłady okażdym z osobna sposobie. do Rzymu za czasów Mikołaja Papieża Biskup niektóry z Niemieckiej ziemie (którego mienić nie potrrzeba ponieważ też już umarł) dla pewnych spraw przyjechał. Ten w jednej
szátáńska/ z vmowy ábo wyráźney/ ábo táiemney/ y człowiek Chrześćiáński/ ma rácżey śmierć sobie obieráć/ ániżeli ná tákie lekárstwá zezwolić. Pstátnie dwá sposoby/ áczkolwiek zabobonne y prozne są/ iednák w kośćiele znośnieysze/ iáko te w ktorey żadney vmowy z szátánem nie bywa/ y przetoż wolno niemi zdrowia rátowác według Kánonistow/ w przod wszákże sprobowawszy lekarstw kośćielnych/ iákie są Exorcismy/ przyczyn świętych Bożych wzywánie/ y pokutá prawdźiwa. Dla wyrozumienia lepszego przywiedźiem przykłády okáżdym z osobná sposobie. do Rzymu zá czásow Mikołáiá Papieżá Biskup niektory z Niemieckiey źiemie (ktorego mienić nie potrrzebá ponieważ też iuż vmárł) dla pewnych spraw przyiechał. Ten w iedney
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 183
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
komu przypada robić co/ abo w drogę jechać/ niech się krzyżem Pańskim przeżegna/ i skład wiary chrześcijańskiej/ abo Pacierz nabożnie zmówiwszy/ bezpiecznie kończyć może z Bożą pomocą przedsięwzięcie swoje. Na której radzie/ i zdaniu ludzie niektórzy zabobonni świata tego synowie nieprzestając/ grzech do grzechu sobie gromadząc/ nad zdanie Skota i Kanonistów/ tymi Argumentami/ abo dowodami błędu swego popierają. Pierwszy/ Ponieważ rzeczy przyrodzone mają nie które skryte mocy/ których przyczyny człowiek dać niemoże/ jako Adamas ciągnie do siebie żelazo/ i insze rzeczy podobne/ które Augustyn święty wylicza w pismach swoich/ przeto zażywać takowych rzeczy dla poratowania zdrowia/ gdy Egzorcyzmy/ i
komu przypada robić co/ ábo w drogę iechác/ niech sie krzyżem Páńskim przeżegna/ y skład wiáry chrześćiáńskiey/ ábo Paćierz nabożnie zmowiwszy/ bespiecznie końcżyć może z Bożą pomocą przedśięwźięcie swoie. Ná ktorey rádźie/ y zdániu ludźie niektorzy zabobonni świátá tego synowie nieprzestáiąc/ grzech do grzechu sobie gromádząc/ nád zdánie Skotá y Kánonistow/ tymi Argumentámi/ ábo dowodámi błędu swego popieráią. Pierwszy/ Ponieważ rzeczy przyrodzone máią nie ktore skryte mocy/ ktorych przyczyny człowiek dáć niemoże/ iáko Adámás ciągnie do śiebie żelázo/ y insze rzeczy podobne/ ktore Augustyn święty wylicza w pismách swoich/ przeto záżywáć tákowych rzeczy dla porátowánia zdrowia/ gdy Exorcizmy/ y
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 266
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
) vt videlicet Sanguis et Aqua quae fluxerunt è Sancto latere Domini, et Dei, et Saluatoris nostri IESV CHRISTItempore Salutaris Passionis eius viuifica consrer. Quae feruentia effluxerunt veluti ex viuisico Deificato Corpore viuifica.) A z Blastariuszem/ który w Nomokanonie odpowiadając Łacinnikom/ tak mówi: A nad to jeśli się responsem tych dwóch Kanonistów nie kontentujesz/ onym Z. Germanem Patriarcha Konstantynopolskim/ który żył około Roku Pańskiego 730. kontentować się musisz/ który w swojej Teoriej Liturgii tak mówi: Niechże tu każdy pobożny i mądry Czytelnik uważa/ jeżeli się tu słusznie na tak starożytną i świętą Ceremonią targasz/ której przed dziewiącią set lat ten Z. mąż
) vt videlicet Sanguis et Aqua quae fluxerunt è Sancto latere Domini, et Dei, et Saluatoris nostri IESV CHRISTItempore Salutaris Passionis eius viuifica consrer. Quae feruentia effluxerunt veluti ex viuisico Deificato Corpore viuifica.) A z Blástáriuszem/ ktory w Nomokánonie odpowiádáiąc Laćinnikom/ ták mowi: A nád to iesli się responsem tych dwuch Kánonistow nie kontentuiesz/ onym S. Germánem Pátriárcha Konstántinopolskim/ ktory żył około Roku Pánskiego 730. kontentowáć się musisz/ ktory w swoiey Theoryey Liturgii ták mowi: Niechże tu káżdy pobożny y mądry Czytelnik vważa/ ieżeli sie tu słusznie ná ták stárożytną y świętą Ceremonią tárgasz/ ktorey przed dźiewiąćią set lat ten S. mąż
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 56
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644