wodach zimnych czasów zimnych aż do szyje: mieszkiwają w lesiech/ w dołach/ w jaskiniach/ bez wszelkiego obcowania z ludźmi: Wszyscy duchowni poszczą od Świątek aż do Bożego narodzenia/ oprócz Soboty a Niedziele; a świetcy od Trójce świętej aż do Aduentu/ poszczą zawsze Srzodę i Piątek. Księża nie mogą się żenić po kapłaństwie: lecz mogą przecie gdy mają żony/ być poświęceni/ byle tylko nie byli dwużonni. W wielki tydzień nie odprawują Mszej tylko w wielki Piątek a w Sobotę: a przez cały ten tydzień nie pozdrawiają jeden drugiego: a jeśli się potykają/ idą wciąż: i nie tylko z sobą nic nie czynią/ ale też
wodách źimnych czásow źimnych áż do szyie: mieszkiwáią w leśiech/ w dołach/ w iáskiniách/ bez wszelkiego obcowánia z ludźmi: Wszyscy duchowni posczą od Swiątek áż do Bożego narodzenia/ oprocz Soboty á Niedźiele; á świetcy od Troyce świętey áż do Aduentu/ posczą záwsze Srzodę y Piątek. Kśięża nie mogą się żenić po kápłáństwie: lecz mogą przećie gdy máią żony/ być poświęceni/ byle tylko nie byli dwużonni. W wielki tydźień nie odpráwuią Mszey tylko w wielki Piątek á w Sobotę: á przez cáły ten tydźień nie pozdrawiáią ieden drugiego: á iesli się potykáią/ idą wćiąż: y nie tylko z sobą nic nie czynią/ ále też
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 221
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
święcoeny/ i Egzorcyzmu/ ponieważ oboje przeciw przenagabaniu szatańskiemu postanowione są. Nakoniec. Jeśli Egzorcyzm tylko co znaczy/ czyli skutek jaki czyni? Teolog. Na te wszytkie wątpliwości odpowieda Doktor Z. Na pierwsza iż tak jest. Słowa jego są. Ten który na się urząd Egzorcisty/ bądź też insze mniejsze stopnie w kapłaństwie przyjmuje/ bierze zaraz moc/ żeby to abo owo/ mógł z urzędu swego czynić/ niech będzie naprzykład Egzorcizować. Co także tym którzy nie są Egzorcistami czynić się godzi/ nie jako z urzędu choć to oni jają z urzędu. Jako i w domu nie poświęconym może być msza odprawowana choć kościół dla tego osobliwie
święcoeny/ y Exorcizmu/ ponieważ oboie przećiw przenágábániu szátáńskiemu postánowione są. Nákoniec. Iesli Exorcism tylko co znácży/ czyli skutek iáki czyni? Theolog. Ná te wszytkie wątpliwośći odpowieda Doktor S. Ná pierwsza iż ták iest. Słowá iego są. Ten ktory ná się vrząd Exorcisty/ bądź też insze mnieysze stopnie w kápłáństwie przyimuie/ bierze záraz moc/ żeby to ábo owo/ mogł z vrzędu swego czynić/ niech będźie náprzykład Exorcizowáć. Co tákże tym ktorzy nie są Exorcistámi czynić sie godźi/ nie iáko z vrzędu choć to oni iáią z vrzędu. Iáko y w domu nie poświęconym może bydź msza odpráwowána choć kośćioł dla tego osobliwie
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 339
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614