Kapituły z miedzy siebie obierają Administratorów do Rządu Duchownego w Diecezyj, a Prałaci i Kanonicy w Rząd swój klucze rozbierają, i żeby był należyty Rząd w Dobrach pilnie się sprawić powinni, za co im czwarta część prowentów idzie, a 3. części idą na Sukcesora Arcybiskupa lub Biskupa. Ceremonialne jeszcze odprawują się Elekcje w Kapitułach, ale tych osób, które Król zaleci.
Arcybiskupi i Biskupi przy wjezdzie swoim do Katedry powinni przysięgać na Statuta Kapituły Katedry swojej. RZĄD POLSKI.
Kapituła Gnieźnieńska Roku 1733. a Kapituła Krakowska prędzej bo Roku 1732. zaczęły zażywać Orderów, o czym wyżej pod Biskupami.
Kapituła każda powinna mieć na Sejm każdy wyznaczonych dwóch
Kapituły z miedzy śiebie obierają Administratorów do Rządu Duchownego w Dyecezyi, á Prałaći i Kanonicy w Rząd swóy klucze rozbierają, i żeby był należyty Rząd w Dobrach pilnie śię sprawić powinni, za co im czwarta część prowentów idźie, á 3. częśći idą na Sukcessora Arcybiskupa lub Biskupa. Ceremonialne jeszcze odprawują śię Elekcye w Kapitúłach, ale tych osob, które Król zaleći.
Arcybiskupi i Biskupi przy wjezdzie swoim do Katedry powinni przyśięgać na Statuta Kapituły Katedry swojey. RZĄD POLSKI.
Kapituła Gnieznieńska Roku 1733. a Kapituła Krakowska prędzey bo Roku 1732. zaczéły zażywac Orderów, o czym wyżey pod Biskupami.
Kapituła każda powinna mieć na Seym każdy wyznaczonych dwóch
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 188
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
Biskupa, którzy podczas zgromadzenia się Biskupów powinni także Imieniem Kapituł mieć po Biskupach miejsce i radzić około dobra Diecezyj, i Dóbr osobliwie kiedy Sejm chce uchwalić podatki na Duchowieństwo. O KORTEZANACH
ODtąd jak Królowie odebrali wolne Kapitułom Elekcje, tak zawsze nominują na Biskupstwa według woli swojeu subjekta. Prócz Biskupstw rezerwowali sobie i inne Prelatury w Kapitułach i Kanonie dla dysponowania niemi według woli swojej. Także w Starostwach wszystkich i Królewszczyznach Beneficja do Kolacyj Królewskich należą. Ze zaś trafiło się wiele razy, że te Beneficja do Królewskiej Kolacyj należące brali rezydujący Polscy Duchowni w Rzymie od Ojców Świętych, dla tego przez Konstytucje nazwani KORTEZANAMI. Przeciw takim na Sejmach wiele Konstytucyj stawało,
Biskupa, którzy podczas zgromadzenia śię Biskupów powinni także Imieniem Kapituł mieć po Biskupach mieysce i radźić około dobra Dyecezyi, i Dóbr osobliwie kiedy Seym chce uchwalić podatki na Duchowieństwo. O KORTEZANACH
ODtąd jak Królowie odebrali wolne Kapitułom Elekcye, tak zawsze nominują na Biskupstwa według woli swojeu subjekta. Prócz Biskupstw rezerwowali sobie i inne Prelatury w Kapitułach i Kanonie dla dysponowania niemi według woli swojey. Także w Starostwach wszystkich i Królewszczyznach Beneficia do Kollacyi Królewskich należą. Ze zaś trafiło się wiele razy, że te Beneficia do Krôlewskiey Kollacyi należące brali rezydujący Polscy Duchowni w Rzymie od Oyców Swiętych, dla tego przez Konstytucye nazwani KORTEZANAMI. Przećiw takim na Seymach wiele Konstytucyi stawało,
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 189
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
mogę utaić zdania w tym mego co jure ad saecularem materiam należy.
Niech nikt nie rozumie przeto, żebym chciał wchodzić in minimam cognitionem tego, ćo należy do samego Duchowieństwa, w czym ani Rzeczpospolita prawa żadnego nie ma; jako to mieszać się do tego, co się dzieje w synodach, w konsystorzach, albo kapitułach, samemu Bogu to należy rządzić swym kościołem, jako kościołowi nami in spiritualibus; nie tylko żebyśmy mieli, nadwerężać Prawa, zwyczaje, i władzę kościoła świętego, powinniśmy owszem bronić sacrosancte immunitatem Ecclesiasticam, a zatym anathema sit, i pomyślić o tym żeby świecka jurysdykcja miała mieć moc nad Duchowną, i żeby ręka
mogę utaić zdania w tym mego co jure ad saecularem materiam naleźy.
Niech nikt nie rozumie przeto, źebym chciał wchodźić in minimam cognitionem tego, ćo naleźy do samego Duchowienstwa, w czym ani Rzeczpospolita prawa źadnego nie ma; iako to mieszać się do tego, co się dźieie w synodach, w konsystorzach, albo kapitułach, samemu Bogu to naleźy rządźić swym kośćiołem, iako kośćiołowi nami in spiritualibus; nie tylko zebyśmy mieli, nadweręźać Prawa, zwyczaie, y władzę kośćioła swiętego, powinnismy owszem bronić sacrosancte immunitatem Ecclesiasticam, á zatym anathema sit, y pomyslić o tym źeby swiecka iurisdykcya miała mieć moc nad Duchowną, y źeby ręka
Skrót tekstu: LeszczStGłos
Strona: 16
Tytuł:
Głos wolny wolność ubezpieczający
Autor:
Stanisław Leszczyński
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
tedy niektórzy Cesarze jako Vespázyanus Ottho, Vistellius i drudzy/ aby na bankiet sieła nie wydawać/ aboli też niesposobnego pod takowy czas na zdrowiu Cesarza nie turbować/ pieniędzmi wszytkich odprawowali/ każdemu w trąbkę zawinąwszy według godności jego/ aboli też według łaski Cesarskiej/ i te to pieniądze zwano Sportulae: jako więc w Kapitułach te pieniądze/ które Kanonikom na każdy tydzień/ na ryby abo na mięso dają/ każdemu w trąbkę osobną zawiną wszy/ nazywają Refekcyje. Gdy tedy u Rzymian nie dając tych pieniędzy z osobna każdemu/ bankiet na pałacu Cesarskim sprawiono/ zwano takowy bankiet Caena Recta, jako my pospolicie mawiamy/ Bánkiet in forma. Świadczy
tedy niektorzy Cesárze iáko Vespázyanus Ottho, Vistellius y drudzy/ áby ná bánkiet śiełá nie wydáwáć/ áboli też niesposobnego pod tákowy czás ná zdrowiu Cesárzá nie turbowáć/ pieniądzmi wszytkich odpráwowáli/ káżdemu w trąbkę záwinąwszy według godnośći iego/ áboli też według łáski Cesárskiey/ y te to pieniądze zwano Sportulae: iáko więc w Kápitułách te pieniądze/ ktore Kanonikom ná káżdy tydźień/ ná ryby ábo ná mięso dáią/ káżdemu w trąbkę osobną záwiną wszy/ názywáią Refekcyie. Gdy tedy v Rzymian nie dáiąc tych pieniędzy z osobná káżdemu/ bánkiet ná páłacu Cesárskim spráwiono/ zwano tákowy bánkiet Caena Recta, iáko my pospolićie mawiamy/ Bánkiet in forma. Swiádczy
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 61
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Domini 1274 z 560 Biskupów. Kardynałów 5. Michał Paleolog Grecki Cesarz, obawiając się na Zachodzie przeciw sobie ligi, z Unią się ofertował. Przystany mu Formularz Wiary, aby z Patriarchami i Biskupami go podpisał, alias do pokoju non accesuris Latinis: któryby Formularz w Rzymie, i we wsystkich Kościołach, Kapitułach, Klasztorach był chowany, na przekonanie nie słownych Greków. Casarz Michał w Pałacu swoim uczynił Patriarchy i Duchowieństwa Wyższego konwokację, sam remonstrował z Scysyj Kościołów, pochodzące złe consequenties, na wszystko alto silentióodpowiedzieli; Aż Wekkus Chartofylaks, alias Dozorca Archiwów, oraz Wielki Kanclerz Kościoła Patriarchalnego, wielkiego rozumu i powagi Człowiek przymuszony, odpowiedział
Domini 1274 z 560 Biskupow. Kardynałow 5. Michał Pàleolog Grecki Cesarz, obáwiaiąc się na Zachodzie przeciw sobie ligi, z Unią się offertował. Przystany mu Formularz Wiary, aby z Patryarchami y Biskupámi go podpisał, alias do pokoiu non accesuris Latinis: ktoryby Formularz w Rzymie, y we wsystkich Kościołach, Kapitułach, Klasztorach był chowany, na przekonanie nie słownych Grekow. Casarz Michał w Pałacu swoim uczynił Patryarchy y Duchowieństwa Wyższego konwokacyę, sam remonstrował z Scyssyi Kościołow, pochodzące złe consequenties, na wszystko altô silentiôodpowiedzieli; Aż Wekkus Chartophylax, alias Dozorca Archiwow, oraz Wielki Kanclerz Kościoła Patryarchalnego, wielkiego rozumu y powagi Człowiek przymuszony, odpowiedział
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1142
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
kuranty wydzwaniają, tu armaty, dzwony leją. Tuż Miasto Nivelle u Łacinników Nivigella nad rzeką Serne. Tu jest Kanoniczek 42, z czterech Herbów się wywodzących. Za Miastem wolno im po świecku chodzić, po trzy, po cztery razem mieszkają. Jest tu i Kapituła Kanoników wraz śpiewających z kanoniczkami. Ksieni na oboch Kapitułach prezyduje, i jest Panią tego Miasta. Naratuszu tutejszym chłop żelazny godziny młotem wybija. W tejże Brabancyj niedaleko Miasta Diast albo Diestemium, jest góra ostra Aspricollis Najświętszej Panny Obrazem cudownym stawna. Ośma Belgii Prowincja jest Księstwo Luksemburskie liczące Miast 2, Wsiów 1168 niektóre Marchionaty, Hrabstwa, Baronaty; którego Stolica Luksemburg nad
kuranty wydzwaniaią, tu armaty, dzwony leią. Tuż Miasto Nivelle u Lacinnikow Nivigella nad rzeką Serne. Tu iest Kanoniczek 42, z czterech Herbow się wywodzących. Za Miastem wolno im po swiecku chodzić, po trzy, po cztery razem mieszkaią. Iest tu y Kapituła Kanonikow wraz spiewaiących z kanoniczkami. Xięni na oboch Kapitułach prezyduie, y iest Panią tego Miasta. Naratuszu tuteyszym chłop żelazny godziny młotem wybiia. W teyże Brabancyi niedaleko Miastá Diast albo Diestemium, iest gora ostrá Aspricollis Nayswiętszey Panny Obrazem cudownym stawna. Osma Belgii Prowincyá iest Xięstwo Luxemburskie liczące Miast 2, Wsiow 1168 niektore Marchionaty, Hrabstwa, Baronaty; ktorego Stolica Luxemburg nad
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 237
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
ziemi/ progres w cnotach/ i postępek w oczach Kościoła ś. i Boga przedwiecznego/ miało być takie/ iż słuszną korespondencją i nagrodę brać z przyzwoitości pewnej od Boga miało: A nie inną/ jedno tę niesprochniałość na ziemi/ a nieśmiertelność w niebie. Tak wysokiemi cudami ta Panienka obdarzona była/ iż na Generalnych Kapitułach/ aby się starano o Beatificacją jej/ zlecono było/ w Hiszpaniej/ w Walisolecie/ i w Rzymie. Dokładają nowi Historycy: Michael Pio, lib. 1 i Bsouius w Tomie czwartym pod Rokiem 1320. Iż od Roku siódmego pościć zaczęła/ mięsa nigdy nie jadła/ Piątki na chlebie i wodzie odprawowała/ włosiennicę
źiemi/ progres w cnotách/ y postępek w oczách Kośćiołá ś. y Bogá przedwiecznego/ miáło bydź tákie/ iż słuszną correspondentią y nagrodę bráć z przyzwoitośći pewney od Bogá miáło: A nie inną/ iedno tę niesprochniáłość ná źiemi/ á nieśmiertelność w niebie. Ták wysokiemi cudámi tá Pánienká obdárzona byłá/ iż ná Generálnych Kápitułách/ áby się stárano o Beátificátią iey/ zlecono było/ w Hiszpániey/ w Wálisolećie/ y w Rzymie. Dokłádáią nowi Historycy: Michael Pio, lib. 1 y Bsouius w Tomie czwartym pod Rokiem 1320. Iż od Roku śiodmego pośćić záczęłá/ mięsá nigdy nie iádłá/ Piątki na chlebie y wodźie odpráwowáłá/ włośiennicę
Skrót tekstu: OkolNiebo
Strona: 13
Tytuł:
Niebo ziemskie aniołów w ciele
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Okolski
Drukarnia:
Drukarnia Jezuitów
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644