synom. Chowają obrzezanie/ i niektóre insze cerymonie Mojżeszowe. Lecz przecię/ acz tak dalecy są od źrzodła prawdy Chrześcijańskiej; zachowują jednak jeszcze wiele znaków ś. nauki: modlą się za umarłe: zachowują posty doroczne Kościelne: mają pewne godziny przez dzień na modlitwę: czynią wielką uczciwość krzyżowi/ i ku uczciwości jego budują kapliczki/ do których się zbierając/ odprawują modlitwę głosem Żydowskim językiem. Niemasz żadnego/ ktoby nie miał krzyża na szyjej. Lecz odległość kościoła Rzymskiego/ jakom powiedział/ i ostrość tej wyspy/ i nędza ludzi tamtych/ sprawują/ iż i to małe światło/ które mają o prawdzie/ jest prawie zaćmione wielością
synom. Chowáią obrzezánie/ y niektore insze caerimoniae Moyzeszowe. Lecz przećię/ ácz ták dálecy są od źrzodłá prawdy Chrześćiáńskiey; záchowuią iednák iescze wiele znákow ś. náuki: modlą się zá vmárłe: záchowuią posty doroczne Kośćielne: máią pewne godźiny przez dźień ná modlitwę: czynią wielką vczćiwość krzyżowi/ y ku vczćiwośći iego buduią kápliczki/ do ktorych się zbieráiąc/ odpráwuią modlitwę głosem Zydowskim ięzykiem. Niemász żadnego/ ktoby nie miał krzyżá ná szyiey. Lecz odległość kośćiołá Rzymskiego/ iákom powiedźiał/ y ostrość tey wyspy/ y nędzá ludźi támtych/ spráwuią/ iż y to máłe świátło/ ktore máią o prawdźie/ iest práwie záćmione wielośćią
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 225
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
najsłodsze życie prowadzić, nie znają żadnej turbacyj, zabawiają sią w ogrodach, łamią marmury, robią flety, trąby, łyżki, perłowych skorup zażywają miasto nożyczek do wszelkiej roboty. Domy ich są drewniane, nakryte palmowym liściem, w garkach mięsa warzą. Mają cmętarze gdzie chowają umarłych, lubo zaś są Poganie, jednak mają Kapliczki gdzie Nabożeństwa swoje odprawują. Instrumenta wojenne wszystkie mają drewniane, łuki, strzały nie napuszczane jadem, dzidy, etc. nie znają żadnych fortec, ani Miasta ich murem opasane, żyją beź Króla, i beź Prawa, zawsze tylko rozdzieleni na Partie. MORZE AUSTRALNE jest część Morza spokojnego, albo Pacyficznego, przy Ziemi Australnej
naysłodsze życie prowadzić, nie znaią żadney turbacyi, zabawiaią sią w ogrodach, łamią marmury, robią flety, trąby, łyszki, perłowych skorup zazywaią miásto nożyczek do wszelkiey roboty. Domy ich są drewniane, nakryte palmowym lisciem, w garkach mięsa warzą. Maią cmętarze gdzie chowaią umarłych, lubo záś są Poganie, iednák maią Kapliczki gdzie Nabożeństwá swoie odprawuią. Instrumenta woienne wszystkie maią drewniane, łuki, strzały nie napuszczane iadem, dzidy, etc. nie znaią żadnych fortec, ani Miástá ich murem opasane, żyią beź Krola, y beź Práwá, záwsze tylko rozdzieleni ná Partye. MORZE AUSTRALNE iest część Morza spokoynego, álbo Pacyficznego, przy Ziemi Australney
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 654
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
wszelkiej przestrzegając i zachowując podzciwosei, jednak tym bardziej ludzie pod jurysdikcią i władzą duchownych będący i ich rządom jako poddani podlegli przykładem dobrem, nie zgorszeniem, bliznim swoim, ile sąsiadom wszelkim być powinni, prze-
strzegając tego pilno, aby się wszelka zachowała podzciwosc; ze jednak zły duch i swawola ludzka i przy kościele swoje budują kapliczki, ze złym nasieniem nierządu w niektórych zasiewa osobach na bojasn Bożą i uczciwe swoje nie oglądających się, skąd obrazy Boskie ciężkie i zgorszenie w okoliczy sasiedzkie następuje i obmowiska kłamliwe i niepotrzebne stąd pochodzą koło osob niewinnych duchownych ile zakonnych, zabiegając tedy tym nierządom i niecnotom, postanawiamy, iż gdyby się po osobach których poddanych pokazały
wszelkiey przestrzegając y zachowuiąc podzciwosei, iednak tym bardziey ludzie pod iurisdikcią y władzą duchownych będący y ich rządom iako poddani podlegli przykładem dobrem, nie zgorszeniem, bliznim swoim, yle sąsiadom wszelkim bydz powinni, prze-
strzegaiąc tego pilno, aby się wszelka zachowała podzciwosc; ze iednak zły duch y swawola ludzka y przy kosciele swoie buduią kapliczki, ze złym nasieniem nierządu w niektorych zasiewa osobach na boiasn Bozą y uczciwe swoie nie oglądaiących się, zkąd obrazy Bozkie cięzkie y zgorszenie w okoliczy sasiedzkie następuie y obmowiska kłamliwe y niepotrzebne ztąd pochodzą koło osob niewinnych duchownych yle zakonnych, zabiegaiąc tedy tym nierządom y niecnotom, postanawiamy, yz gdyby się po osobach ktorych poddanych pokazały
Skrót tekstu: SprawyCzerUl
Strona: 396
Tytuł:
Sprawy sądowe poddanych klasztoru OO. Karmelitów w Czernej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Czerna
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
księgi sądowe
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1663 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1663
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Księgi sądowe wiejskie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bolesław Ulanowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Polska Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1921